Valve kryper till korset – tar bort Skyrim-betalmoddar från Steam workshop

Robot
Valve kryper till korset – tar bort Skyrim-betalmoddar från Steam workshop

Erkänner att de tagit sig vatten över huvudet.


Medlem
Valve kryper till korset – tar bort Skyrim-betalmoddar från Steam workshop

Game Newell, ett stavfel som fick mig och flina framför skärmen

Medlem

Thank GabeN att det där var över... hoppas dom tänker både en och två gånger extra nästa gång.


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

Knepigt det där. Jag tror det är väldigt svårt att utföra detta på ett snyggt sätt så sent som nu då folk redan har skapat fantastiska moddar tills nu utan att förvänta sig en ynka krona.

Samtidigt kan jag förstå att vissa kreatörer vill tjäna en slant på sina verk då det kan gå ner väldigt mycket tid men det händer moddare får jobb inom spelbranchsen tack vare sina skapelser.

Releasehästryttare

Jaha grabbar och tjejer, dags att korka upp champagnen nu då, skål!

Medlem

Nånstans vill jag tro att tanken var god, men utförandet åt helvete.

Medlem

Bra att dom vågar ändra sig och erkänna misstag! Det ger mig förtroende. Fortfarande förvånad dock att valve av alla företag genomförde en sån här grej utan att ha tänkt igenom det fullt ut.

Medlem

En stor fördel med att ge moddare lite betalt är ju att det skapar motivation till att göra bra moddar och att fortsätta utveckla moddarna. Vissa plöjer ju ner hur mycket tid som helst på att skapa moddar och skulle så här få lite tillbaka för det.

Jag tror nog ändå att det skulle fungera, det är ju marknad och efterfrågan och är det en dålig mod kommer folk inte köpa den. Är det en bra modd så kommer folk vara intresserade av att köpa den så länge prissättningen är OK.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Skulle vara nice som FZ kunde länka till källorna ni citerar. Hittar inte inlägget på Steam-bloggen.

Edit: hittade inlägget själv https://steamcommunity.com/games/SteamWorkshop/announcements/...

Medlem

Härligt att dom lyssnar på feedback. In valve we trust, once again.

Medlem

Nu tänker jag sticka ut hakan rejält och säga att det är ett stort misstag att ta bort den möjligheten.

Visst är gratis gott, men jag tror att i längden går vi miste om väldigt många bra moddar som nu aldrig kommer att göras. Likaså många som skulle kunnat bli proffesionella modskapare tvingas fortsätta på sin fritid, om alls.

Medlem
Skrivet av Hannu:

Härligt att dom lyssnar på feedback. In valve we trust, once again.

Hoppas verkligen inte folk gör det.

Paid mods kommer komma tillbaka, valve lär knappast ge upp. Har DotA 2 & Csgo betalda skin-makers kommer de försöka ta det vidare till övriga titlar och då med paid-mods.

Må ha vunnit slaget men kriget är inte över.

Medlem

Helt rätt att avsluta försöket. Helt rätt att lyssna på konsumenterna.

Ändå lite synd att moddare inte kan få betalt för sitt arbete, för det tycker jag att många av dem förtjänar.

Dom kunde istället ha lagt in någon sorts donations-knapp så att dom som känner att dom vill belöna en moddare för dess hårda arbete ska kunna göra det via steam.

Medlem

Ja, småbarn som gnäller till föräldrarna att de inte vill ha mat utan godis, lyckas de få föräldrarna att ge vika med högljutt gnäll.

Jag gillar inte heller hur valve implementerade detta, men reaktionerna som vissa gav är mist sagt barnsliga. Som om vart enda mod som någonsin har funnits skulle försvinna i ett stort svart hål eller något.

Medlem
Skrivet av Kehldon:

Nu tänker jag sticka ut hakan rejält och säga att det är ett stort misstag att ta bort den möjligheten.

Visst är gratis gott, men jag tror att i längden går vi miste om väldigt många bra moddar som nu aldrig kommer att göras. Likaså många som skulle kunnat bli proffesionella modskapare tvingas fortsätta på sin fritid, om alls.

Det tror jag inte, moddar gjorda av kärlek är bättre än dom gjorda av pengar


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Ser inget fel med typ en "tip jar", men inga påtvingade betalningar för moddar.

Medlem

En lösning vore då att förtäcka moddar som tredjeparts DLC, rättare sagt byta namn på betalmoddar, och sedan beålla gratis moddar som moddar.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Tråkigt, hade gärna sett att moddarna fått betalt för sina arbeten.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Lägg till en donationsknapp - problemet löst. Hur svårt ska det vara?

Medlem

Alltså, det kommer så klart komma tillbaka när dom "fixat" sina "problem".

Det finns ingen anledning att tro att Valve lyssnat på dom sin inte gillar iden. Det är snarare så att det var ju det, resurser att hantera allt detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ph3noM:
Skrivet av Hannu:

Härligt att dom lyssnar på feedback. In valve we trust, once again.

Hoppas verkligen inte folk gör det.

Paid mods kommer komma tillbaka, valve lär knappast ge upp. Har DotA 2 & Csgo betalda skin-makers kommer de försöka ta det vidare till övriga titlar och då med paid-mods.

Må ha vunnit slaget men kriget är inte över.

The Nor- uhh, the Master Race remembers. Min negativa Skyrim-recension får stå kvar som ett fult ärr.

Givetvis kommer jag att fortsätta använda Steam, men jag uppmanar alla att slänga ett extra öga på gog.com när de köper spel i framtiden, särskilt nu när The Witcher 3 snart är här. CD Projekt äger nämligen gog.com och är en av få aktörer med rent mjöl i påsen kvar på marknaden.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Lite bättre betalt till moddarna samt en kvalitétskontroll så hade det varit bra tycker jag. De var på rätt väg men prickade inte riktigt in helt. Tycker gnället som kom var större än nödvändigt.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag hade inga problem med att moddare ska få ta betalt dock så tyckte jag att deras avkastning var lite för låg.

Det står i texten att Valve kommer att satsa på detta igen fast med ett annat spel (troligen DotA2).

Jag hade personligen inte haft något emot att ha modding som heltids jobb


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Bra gjort att gå ut och erkänna att de hade fel, det är inte många företag som gör det.

Medlem

Jag skulle kunna fatta och förstå konceptet ifall det var ''Pay what you want'' för moddarna men inte bestämda priser, men bra gjort av Gabe att lyssna på publiken.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Iden var ju inte dålig utförandet åt helvete bara, sen kan jag inte komma över att de hade mage att ta 75% det som förstörde det mest för de tror jag

Medlem
Skrivet av joffjoff:

...
Jag hade personligen inte haft något emot att ha modding som heltids jobb

Fast de pengar du skulle få från denna sorts försäljningen skulle hamna i din Steam Wallet, som du inte kan skicka till din riktiga bank. Alltså så är det inte bara 70% som Valve tar, utan snarare 100% då du inte kan spendera pengarna på något annat än just spel i deras tjänst.

Man kanske kan se det som att du SPARAR pengar. Du kan använda pengar du tjänat från försäljningen av moddar istället för din lön från ditt riktiga arbete/csn eller whatever.

Sen skulle det vara riktigt surt att behöva betala 30% skatt på redan ynka 30% av försäljningen, som du måste göra om det skulle vara ett heltidsjobb.

Medlem

Och folket har talat

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Nånstans vill jag tro att tanken var god, men utförandet åt helvete.

Jag hade ungefär samma tankar. Men blir glad över att de lyssnade och anpassade sig. Jag hoppas de försöker igen, men med en bättre modell.

123
Skriv svar