Efter inställda betalmoddar i Skyrim – moddare slutar

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Jarhead:

Precis! Dem flesta produkter tar tid att utvärdera, vilket brukar kompenseras med att man får vissa garantier. Min upplevelse är att early-access kontraktet säger att spelutvecklaren frånsäger sig alla skyldigheter att leverera en färdig produkt, samtidigt som man gör promo trailers (för en färdig produkt) och utvecklingsplaner och därmed investerar en del i pr.

Tror du inte risken är stor att samma sak sker med moddar? Som du nämnde kommer många produkter efter en tid försvinna från marknaden, eller i detta fallet sälja betydligt mindre när kvalitén lyser igenom hypen, men då har det redan lett till snabba kortsiktiga vinster.

Personligen tror jag vi ser en systematiskt vridning åt det hållet.

Ser exakt samma problematik från min sits inne i spelbranschen. Som utvecklare ser jag Early Access som ett intressant verktyg att plocka in communityn tidigt och kunna göra ett bättre spel. Men om jag tittar med chefernas/investerarnas ögon så ser jag istället ett vidrigt sätt att utan ansvar kunna prova en produkt och samtidigt tjäna pengar. Går det bra så fortsätter man utvecklingen, går det dåligt så lägger man ned och börjar på något annat. De som köpt early access då? Ja dom fick ju ändå den osäkerhet dom betalade för.

Där är vi överens då


signatur

Mohawk

Medlem

Så bara han inte får betallt så finns det ingen community, vilken idiot. Skaffa ett jobb...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det värsta med detta är att den så kallade "mod community" visat sitt rätta ansikte. Ett flertal moddare fick under dessa dagar en massa dödshot och liknande, inte speciellt trevligt.

Är dock glad att dom la ner iden, tror inte det skulle vara bra med betalade moddar i långa loppet. Modding för Bethesdaspelen har alltid varit om att dela och hjälpa varandra. Mod X använder sig av mod Y och fick hjälp av Z osv, det är ett komplext nätverk och om sedan X försöker sälja men inte Y och Z får inget så rasar allt ihop. Hela systemet bygger på respekt, eller åtminstone så brukade det göra det.

För att inte tala om att när en mod kostar pengar så är det inte längre en mod, det är en produkt, och folk kommer förvänta sig att det fungerar felfritt. Medan amatörmässiga moddar med brister här och där är ofta något man kan ha överseende med.

Skrivet av FL3JM:

Varför ska utvecklarna få några pengar, dom har ju redan sålt sitt spel och borde vara glada över det.
Inte fan tar Mitsubishi betalt för att jag trimmar min bil, varför ska det vara så i mjukvaruvärlden?

Tycker det är helt rimligt. Om jag köper en film på DVD så betyder det inte att jag kan modifiera den och lägga till en svart sekund i början och sedan börja sälja den som min egen. Filmen använder ändå fortfarande material som hundratals andra människor har jobbat med.

Samma sak här, en mod använder oerhörda mängder av material som Bethesda har skapat, vare sig det är texturer, modeller osv, i en editor som Bethesda har skapat också.

När vi köpte Skyrim så betalade vi det för att spela det, inte för att sälja det.

Skrivet av FL3JM:

Tycker dessutom 30% till Valve är rätt saftigt.

Det är normalt i digitala affärer. Apple tar 30% på allt, lika så Google med Google Play, Sony med Playstation Store och Microsoft med Xbox Live Marketplace osv.

Visst kan det kännas lite högt, men utvecklare går gladligen med på det för dom får 70% av varje såld produkt, jämfört med när någon köper ett fysiskt spel i den lokala spelbutiken där dom bara får runt 30-40% (resten går att trycka upp spelen, transportera dom, affären som säljer spelet osv).

Skrivet av Servach:

Problemet är att detta är något de försökt implementera nu och inte för 4 år sen. Lite dumt att börja försöka ta betalt för moddar när det finns över 40000 "gratis"-moddar. Jag tror inte pushbacken hade blivit lika hård om det gjorts vid launchen av spelet.

Jo, det har du nog rätt i.

Folk som spelat tidigare spel skulle nog vara arga, men det skulle vara många spelare också som inte spelat tidigare spel som inte ser något fel med det. Eller något.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Jarhead:

Fast är det rimligt? Är det en positiv utveckling? Orsaken är att vi har att göra med ett internationellt oligopol, som inte behöver ta hänsyn till konkurrens.

Är det rimligt bara för att distributionskedjor lägger på enorma mervärdeskostnader som slår ut på konsumenterna?

Konkurrensen var först de fysiska distributionskedjorna, och om Steam tillhandahåller en bättre tjänst för samma pris så är det väl ändå en positiv utveckling?
Den senare utvecklingen till ett oligopol är givetvis olycklig.

Förstår ditt resonemang, men för mig är det inte good enough, likt bankernas vinster inte är good enough , även om digitalisering ger oss nya tjänster.


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av Seraium:

Så bara han inte får betallt så finns det ingen community, vilken idiot. Skaffa ett jobb...

Nej, det finns ingen community pga alla dödshot och förolämpningar som han har för utstå, vilket du också har bevisat genom att kalla honom idiot. Varför skulle han vilja modda gratis åt folk som bara ger honom skit?

Inaktiv

Dödshot etc. är det verkligen representativt för folk som lirar moddar, och utgör communities? Eller är det som vanligt en mindre skara av socialt avfall, psykiskt sjuka och troligtvis betalda provokatörer?


signatur

Mohawk

Medlem

Varför skulle inte folk som skapar moddar av hög kvalitet få betalt för det?

Valve's lösning var långt ifrån optimal, men jag ser inte problemet med att moddare ska få betalt.

Däremot tycker jag inte att betala "up-front" är en speciellt bra idé, då kvaliteten på moddar skiljer sig rejält. Personligen tycker jag en slags betala-vad-du-vill option borde finnas, alltså mer av en donation.

Sen är det absurt att Valve roffade åt sig 75% eller vad det nu var.. Moddarna bör få typ 70%+.

Medlem

Detta inlägg kostar endast 29:- att läsa.
En helårsprenumenation kan fås för det rabatterade priset på så lite som 3999:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vi forumiter lägger ju ned våran tid och möda på att skriva inlägg, så det är ju självklart att vi ska ha betalt för det också!

Medlem
Skrivet av Jarhead:

Dödshot etc. är det verkligen representativt för folk som lirar moddar, och utgör communities? Eller är det som vanligt en mindre skara av socialt avfall, psykiskt sjuka och troligtvis betalda provokatörer?

Mindre skara, hoppas jag, men dom har i alla fall varit jävligt högljudda under dessa dagar. Det officiella Betheda forumet hade inte direkt någon trevlig atmosfär, och speciellt inte Skyrim-forumet på Steam.

Medlem

Varför inte sälja och låta folket bestämma ifall de vill köpa eller inte?

Är inte det bättre? Sedan får väl folk skylla sig själva om de slänger bort pengar på skräp.

Medlem

Ett av problemen med betalsystemet är att moddarna inte kommer kunna använda av varandra.

De flesta bra mods lånar friskt av varandra för att skapa en komplett och bra helhet. Ingen har något direkt emot om någon lånar ens skin till sin mod som man själv och några vänner knåpat ihop. Tvärtom är det bara trevligt om den får mer spridning.

Däremot om någon lånar den och tjänar pengar på den, då är det inte lika trevligt längre. Moddarna är frukten av fritt användande och kreativt skapande som inte har någon annan drivkraft än glädje. Det vore synd om det inte så fick förbli utan att det istället säljs som separata delar i hopp om att tjäna pengar och som är tveksamt om de ens är kompatibla.

Medlem

gör inga mods då om du gör det för att tjäna pengar
Ingen kommer sakna dom. Kommer alltid finnas folk som gör mods. Vill du tjäna pengar på att skapa spel ansök om arbete till något spelföretag

Medlem
Skrivet av Svullo:

Detta inlägg kostar endast 29:- att läsa.
En helårsprenumenation kan fås för det rabatterade priset på så lite som 3999:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vi forumiter lägger ju ned våran tid och möda på att skriva inlägg, så det är ju självklart att vi ska ha betalt för det också!

Klockrent!

Medlem

Jag ser flera problem med försäljning av moddar:

* Moddar har ju inte gått att sälja tidigare, ändå har folk gjort moddar. Alltså finns det mycket lite för någon att vinna på att börja ta betalt för dessa. Det kommer nämligen alltid finnas tusentals andra som gör samma sak som din mod fast släpper det helt gratis. Samma sak med appar till smartphones. Den absoluta majoriteten (säkerligen 99,99 % eller mer) tjänar noll kronor.

* Spelutvecklarna måste få en stor del av pengarna. Varför skulle någon annan tjäna pengar på ditt spel? (som du äger alla rättigheter till, spelarna har ju endast köpt en licens att spela spelet) Som spelutvecklare skulle jag aldrig någonsin tillåtit kommersiella moddar av mitt spel utan minst 50 % plus kontroll över innehållet.

* Valve ställs inför ett enormt problem med upphovsrätt. Om de tillåter att människor säljer moddar och tjänar pengar på dessa måste sannolikt Valve även granska alla moddar och se till att inget upphovsrättsskyddat material har använts. Det är inte alls lika hårt om inget vinstsyfte finns.

Medlem

Det som jag ej höll med om var att många mods hade för högt pris. Ingen garanti att dom skulle funka och rent idiotiska som "hd texture kulor på hästarna för 90 dollar eller vad det var" är sjukt. Om dom släppper bra mods 9ch dom kostar har uag inget emot. Som desert combat till bf1942. Dayz, battleroyal etc till arma. Men när det ej finns någon garanti att det funkar och att priset är bra så tycker jag ej att det ska finnas.

Medlem

Tycker faktiskt att det här var en bra ide,
1.
Men ett bättre refund system där pengarna går tillbaka till MIG, inte steam wallet...
2.
Och jag vill ju stödja de människor som faktiskt har gjort allt arbete, inte att större delen av pengarna går till bethesda och Valve.
3.
Samt Valve måste faktiskt kunna gå in med en GARANTI att det ska fungera, det bör vara deras ansvar att säja till moddaren " ÖÖÖh din mod funkar inte fixa den för faan" inte att jag ska behöva skriva "snällt" och säja till utvecklaren att det skulle vara kul om han fixade modden som jag faktiskt köpt.

Mina tre skäl till att det inte fungerar i nuläget

Medlem

Aja de får bråka i sandlådan bäst de vill, jag laddar aldrig ner mods ändå så.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Och som artikeln förklarar, allteftersom man blir äldre så måste man försörja sig själv, mamma och pappa kan inte kan man inte leva på för alltid. Som artikeln också förklarar så är det väldigt tidskrävande att skapa högkvaliativa moddar och om man kan leva på det så kan man också ta sig tiden att skapa desto mer.


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av Wattem:

Tycker faktiskt att det här var en bra ide,
1.
Men ett bättre refund system där pengarna går tillbaka till MIG, inte steam wallet...
2.
Och jag vill ju stödja de människor som faktiskt har gjort allt arbete, inte att större delen av pengarna går till bethesda och Valve.
3.
Samt Valve måste faktiskt kunna gå in med en GARANTI att det ska fungera, det bör vara deras ansvar att säja till moddaren " ÖÖÖh din mod funkar inte fixa den för faan" inte att jag ska behöva skriva "snällt" och säja till utvecklaren att det skulle vara kul om han fixade modden som jag faktiskt köpt.

Mina tre skäl till att det inte fungerar i nuläget

Varför inte bara göra typ en demo version som håller i en viss speltid kanske 5-10 tim efter det måste eu köpa den? På det viset kan du testq se om det funkar innan du betalar för det och måste krångla med refunds etc

Medlem
Skrivet av uffhund:

Folk är i allmänhet snåla och bryr sig väldigt lite om andra. Det här med Twitch/Youtube och Adblock är ju ett bra exempel. Man har inte ens tålamodet att sitta igenom ett 10 sekunder långt reklamklipp för att visa stöd för någon som tar sig tid att skapa gratis underhållning för oss.

Det som blev tokigt med hela den här mod-grejen är att alla inblandade parter vill ha så stor del av kakan som möjligt. Om jag förstått det rätt skulle moddare i början ha utlovats 75% av intäkterna, vilket i sin tur blev 50% och tillslut landade på 25%. Det blir inte jättemycket kvar till dom som faktiskt utför arbetet (moddandet) om man vill hålla priserna på rimliga nivåer.

Tycker inte heller det är nägot fel med att de ska ha betalt. Problemet låg i att andra skulle ha pengarna för att de levererade grunden. Helt rätt annars!

Medlem

Istället för att sitta o skriva skit om hur moddarna beter sig så kanske folk ska sätta sig in i deras situation. Visst, moddar va alltid gratis förut o folk gjorde det för att ha en hobby att hålla på med på fritiden efter alla studier eller när man kom hem från jobbet. Men ta en sekund o tänk på streamers just nu. Den communityn har vuxit nå ofantligt o vissa tjäna bra med pengar på det genom donationer, subscribers o and olika saker o gissa vad, dem gör det för att dem älskar att spela. Min poäng är den att dem tjänar bra med pengar genom att spela o underhålla o all ära åt dem men tänk er moddare då. Dem älskar att modda men dem kan inte tjäna pengar på det på samma sätt trots att dem gör spelen bättre medans en streamer bara underhåller med spelet. Är det inte meningen att vi ska jobba o tjäna pengar på nått som vi älskar att göra? Eller är det så att moddare ska bli tvungen att fortsätta jobba med något dem inte tycker om o se deras dröm glida iväg mer o mer bara för att det finns massa otacksamma människor som bara bryr sig om att dem ska få saker gratis, o så fort nått är fel så går man in på forums o skriver om hur dålig det o det företaget eller personen i denna frågan är när dem egentligen bara försöker göra saker o ting bättre för ett spel. Att man kan sälja moddar kanske leder till en större mod community och att det kanske kommer större o bättre moddar men det har väll inte slagit vissa än. Det kommer även alltid att finnas moddar som är gratis så om du inte vill betala 2 eur för en mod, gör inte det då? Ingen tvingar dig.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av eld:
Skrivet av Propy:

Du menar moddar som blivit egna spel? det har jag inga problem med. Så länge de är bra och de säljs som spel.

Om folk inte kan lägga tid på att göra moddar utan att få betalt så kanske de ska sluta göra moddar.

Det gör dom, moddare skaffar jobb och har inte lika mycket tid att lägga på modding förutom i dom fallen då dom kan sälja moddar, som till dota2 eller cs:go, eller när moddare går in i speciella kontrakt med IP-ägaren för att släppa en mod på steam (garrys-mod).

Så om man inte längre har tid med sin hobby så ska man få betalt för den? Så funkar det inte. Har man inte tid så har man inte tid.

Eller så gör man sin hobby till sitt jobb? Förstår inte varför folk tycker att det är ett så konstigt koncept. Om det finns folk som är beredda att betala för att du ska göra din hobby så behöver det inte vara en hobby längre, då kan det vara ett jobb.

Det är inte ett krav att man ska hata det man gör under arbetstid för att det ska få räknas som ett jobb. Man kan tjäna pengar på någonting och fortfarande älska att göra det.

eld
Medlem
Skrivet av fatcamp:

Det som jag ej höll med om var att många mods hade för högt pris. Ingen garanti att dom skulle funka och rent idiotiska som "hd texture kulor på hästarna för 90 dollar eller vad det var" är sjukt. ...

Dessa moddar var aldrig uppe för försäljning, och många av dom vart "skämtsamma" protestmoddar från folk som var emot systemet.

De enda moddarna som faktiskt gick att köpa var de som vart uppe när systemet vart igång.

Medlem

Jag ser mig i den här situationen.
SkyUI, jag gillar den modden, det gör jag - den är simpel och elegant. Men skulle den ha kostat 5 euros när jag började med att köra moddad Skyrim så hade jag inte köpt den, och varför? För att jag skulle då tänka så här "En mod som bara gör att kartan blir lite simplare, jag kan leva utan det"

Så frågan kvarstår, skulle "betala för moddar" bli en kula i pannan för mod communityn, dvs att folk skulle sluta ladda ner mods för dem kostar pengar (det är ingen nyhet, många av oss människor föredrar att lägga ner 50kr på tex mat eller spara ihop till någonting nytt istället för "mikrotransaktioner" för ett spel" eller skulle det bli blomstrande?

Svaren finns inom oss, bara fråga er själva om ni skulle vilja betala 200kr för "Falskaar" till exempel. Det är en expansion med nytt content. Lägg till samma summa på det för alla andra liknande content moddar.

Nu ska jag trolla upp en bild i huvudet på er på ett rätt "liknande" exempel nedan

Sims 4: Time To Work, 375kr. Nästa expansion blir 375kr också om inte ett prylpaket kommer, som ett svärd i Skyrim nästan för 160kr.

Vad vi har vid slutet av dagen mina damer och herrar. Är SkySims. Oundvikligt.

Tänk långsiktigt på detta hur det kan sluta, för dem som inte kan så har jag gjort en idiotförklaring nedan som förklarar. Om inte det räcker så klicka på länken längst ner.

Moddare några månader tillbaka: *Skapar mod för jag/communityn saknar det här föremålet/området i Skyrim* - För att det är kul, tycker om att skapa nya föremål och dela med mig till vänner/andra.

EA om Sims: *Skapar 2 nya texturer och designer på 50 olika objekt* - pengar.

Moddare när dem nu kan få sälja moddar: *Skapar mod för pengar, behöver inte motivation, pengar pengar pengar, behöver ingen utbildning* - pengar.

EA om Sims: *Lägg till en pool stege för värdet av 10kr i prylpaketet* - pengar.

Slutprodukten

Skyrim mod: 200kr
Sims 4 Prylpaket: 165kr.

För dem som inte förstår: https://www.facebook.com/video.php?v=10153197845965909

PS: Detta är vad jag tror skulle hända >.< Tänker inte diskutera det, är bara min åsikt.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

1500 donationer på 70 000 nedladdningar skulle jag säga är ganska bra. Vi får ju tänka på att en nedladdning är inte samma som en användare. Finns dem som laddar ner modden både två och tre gånger för att få den att funka eller vid ominstallation. Och massor som laddar ner och sedan tar bort den efter installation för att den inte funkar eller att dem inte gillar den. Så kvar på 70 000 är kanske 10 000 - 20 000. Då har vi helt plötsligt en betalningsgrad på 10% i olika typer av donationer. Skulle modden sälja ens 1/10 om den kostade?

Jag önskar jag kunde få 1500 donationer för ett hobbyprojekt, dem borde ju ändå vara på i alla fall 1 dollar styck? En halv månadslön för en mod är inte särskilt dåligt. Det är väl ungefär arbetstiden som skulle gå åt om en professionell programmerare skapade modden.

Systemet fungerar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Skaratta inte åt mig nu pöjkar. Men vad en MOD? Hjälp mig att förstå. Tack

Medlem

Hahah.. NEWSFLASH: Alla som kämpade emot att moddare ska få möjligheten att ta betalt för sitt arbete, ni är "the bad guys" i den här situationen om ni inte insett det än. Här är en kort guide hur ni kan undvika att bli ovetande "bad guys" igen:
Steg 1. Etablera om debatten handlar om att antingen ta valmöjligheter från folk eller ge dem fler.
Steg 2. Om du är på sidan som vill att folk ska ha mindre valmöjligheter så är det dags att byta sida då detta är "bad guy"- sidan.
Jag hoppas att detta har varit hjälpsamt!

Medlem
Skrivet av Artikeln:

Moddaren Sir Edhelsereg förklarar varför det populära argumentet "använd en knapp för frivilliga donationer istället" inte kommer fungera. Hans mest populära mod har laddats hem 70 000 gånger, men bara 1500 (2%) har bemödat sig med att klicka på "tummen upp" – något som är helt gratis att göra och hjälper mod-makarna mycket.

Han använder precis samma argument som alla dessa efterblivna förlegade film- och musikbolag gör. Bara för att hans mod har laddats ner 70000 gånger, betyder det inte per automatik att det är 70000 personer som faktiskt gillade modden. Siffran är troligtvis högre än dom 1500 (2%) som faktiskt tryckte på *tummen upp*, men långt ifrån alla 70000 skulle jag gissa på.

Moddare får gärna be om donationer tycker jag. Men jag tycker absolut inte att moddning ska jämföras med ex. arbete (eller ja, ett riktigt betal-jobb). Moddning är och har alltid varit en hobbyverksamhet. Något dom allra flesta moddare sysslar med på sin lediga tid, och för att dom tycker det är kul. Ett ideellt arbete mer eller mindre.

Om du moddar för ekonomisk vinnings skull, så kan du lika gärna skicka in en ansökan till nåt spelföretag. För då är det inte längre en hobbyverksamhet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

All detta gnäll om att folk vill ta betalt för innehåll dom FRIVILLIGT lägger ner tid att utveckla, aka det är inte deras jobb och ingen tvingar dom att göra det...
Meanwhile @ CD Projekt Red: http://thewitcher.com/news/view/867

Medlem
Skrivet av The.Dog:

Hahah.. NEWSFLASH: Alla som kämpade emot att moddare ska få möjligheten att ta betalt för sitt arbete, ni är "the bad guys" i den här situationen om ni inte insett det än. Här är en kort guide hur ni kan undvika att bli ovetande "bad guys" igen:
Steg 1. Etablera om debatten handlar om att antingen ta valmöjligheter från folk eller ge dem fler.
Steg 2. Om du är på sidan som vill att folk ska ha mindre valmöjligheter så är det dags att byta sida då detta är "bad guy"- sidan.
Jag hoppas att detta har varit hjälpsamt!

De Allierade var bad-guys när dem besegrade Tredje Riket:
- De Allierade ville förhindra nazisterna från att göra som dem ville, alltså begränsa valmöjligheter.
- Vi borde alla ha stött nazisternas rätt till valmöjligheter gentemot deras community.

Japp, ditt inlägg var hjälpsamt. Uppenbarligen är alla valmöjligheter av godo. Alltid och utan vidare motivering.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skriv svar