Valve kryper till korset – tar bort Skyrim-betalmoddar från Steam workshop

Medlem

Bra, Ogenomtänkt och dåligt från början till slut. Visst fan ser jag gärna att moddare får betalt för bra grejer men det här var kasst.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Vet inte riktigt vad det handlar om, men ifall folk vill sitta och göra coola moddar och tjäna en mindre hacka på det är det inga problem för mig. Ifall Valve tjänar en mindre procent på att sälja dem genom Steam så behöver det inte heller vara fel. Det är ju lätt att dra paralleller med skins och sådant som redan nu säljs...ser ingen större skillnad.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vet inte riktigt vad det handlar om, men ifall folk vill sitta och göra coola moddar och tjäna en mindre hacka på det är det inga problem för mig. Ifall Valve tjänar en mindre procent på att sälja dem genom Steam så behöver det inte heller vara fel. Det är ju lätt att dra paralleller med skins och sådant som redan nu säljs...ser ingen större skillnad.

Om modskapare nu ska få pengar för sina moddar, som är rimligt även ifall det tydligen inte behövs, tycker du då att det är okej att valve tillsammans med bethesda tar 75% av intäkterna då?
Är väl ändå modskaparen som ska främjas, inte jättreföretag som Valve och Bethesda?
Handlar ju bara om att dom vill tjäna pengar på andras arbete.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Lägg till en donationsknapp - problemet löst. Hur svårt ska det vara?

Det går ju inte, hur ska Valve rättfärdiga att de tar 70% av pengar som folk donerar frivilligt. Det är ju ren o skär stöld då.

Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av Ender:

Vet inte riktigt vad det handlar om, men ifall folk vill sitta och göra coola moddar och tjäna en mindre hacka på det är det inga problem för mig. Ifall Valve tjänar en mindre procent på att sälja dem genom Steam så behöver det inte heller vara fel. Det är ju lätt att dra paralleller med skins och sådant som redan nu säljs...ser ingen större skillnad.

Om modskapare nu ska få pengar för sina moddar, som är rimligt även ifall det tydligen inte behövs, tycker du då att det är okej att valve tillsammans med bethesda tar 75% av intäkterna då?
Är väl ändå modskaparen som ska främjas, inte jättreföretag som Valve och Bethesda?
Handlar ju bara om att dom vill tjäna pengar på andras arbete.

Skrivet av Ender:

...tjäna en mindre hacka på det...

75% är ju såklart helt absurt, 10% hade kanske varit mer rimligt...av Valve vill säga. För spelutvecklaren vet jag inte vad jag tycker vore rimligt. Ingenting, men rätten att säga ifrån modden kanske? Svårare att svara på.

Medlem

Det har redan gått för långt med DLCer. Titta på Battlefield serien. Moddarna gör det frivilligt. Har man köpt spelet så tycket jag att man har gjort rätt för sig. En modd är inte nödvändig för att man ska kunna spela spelet som det är. Jag beundrar moddarna för vad de gör men att behöva betala för lite skins och texturer vill jag inte göra. Det borde vara som många andra har sagt här. Lägg till en donationsknapp så alla som tycker att man ska betala till moddarna kan göra det den vägen. Pay what you want!
En annan sak som detta kan leda till är att moddar som kostar kommer att dyka upp på andra suspekta sidor för nedladdning. Ska man då börja kopieringsskydda moddarna också?? Då kan man lika gärna sluta spela och gå ut i solen...er.. regnet.

Medlem
Skrivet av unavailable:
Skrivet av Namn Namnsson:

Uff... Grattis, alla ni gnällspikar som hoppade på bara för att ha något att klaga på, utan att ens tänka först.

Det är så uppenbart att såna som du inte läst på om detta system.

En del av min inkomst är tack vare system som dessa, så jag är väldigt väl insatt i det. Det var inte något fel på systemet, det är folk som du(?) som sätter käppar i hjulet för innovation genom att vara gnällspikar som bara klagar för klagans skull. "Sniff, sniff, vad är det? Det luktar som en bandwagon med idioti som jag kan hoppa på! Yes! Vet nästan inte vad det handlar om, men det här vill jag vara med på att förstöra!"

Jävla skittroll.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Om modskapare nu ska få pengar för sina moddar, som är rimligt även ifall det tydligen inte behövs, tycker du då att det är okej att valve tillsammans med bethesda tar 75% av intäkterna då?
Är väl ändå modskaparen som ska främjas, inte jättreföretag som Valve och Bethesda?
Handlar ju bara om att dom vill tjäna pengar på andras arbete.

Du visar ett perfekt exempel på hur folks okunnighet spelar en stor roll i hur Valve/Bethesda kände sig tvungna att ta tillbaka det här systemet.

25% är helt okej. Tänk om du på något vänster hade fått en licens av Zenimax att bygga en expansion till Skyrim, du hade då garanterat fått mindre än 25% av intäkterna. Du kanske lägger ner hela din själ och all din tid i det, men du bygger fortfarande något på en platform som Bethesda har skapat. Alla åtskilliga miljoner kroner de investerade i Skyrim gör att de har absolut rätt till att "bara" ge dig 25%. 25% är bra!

Vill du ha mer får du helt enkelt göra grundarbetet själv, skapa ditt eget spel i Unity från grunden, ha alla rättigheter till det, och hoppas att det blir en lika stor succe som Skyrim, och därmed får lika stor exponering.

123
Skriv svar