Gabe Newell om Steam-fiaskot: "Att reta upp Internet kostar miljoner"

k3m
Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av k3m:

Många människor tjänar pengar på sina hobbies.

Det kanske stämmer. Men mods är byggt på existerande programvara (speltillverkarnas spel). Även en Total Conversion mod, kräver fortfarande bas-spelet för att funka.

Om du tar en film som Avengers: Age of Ultron, lägger till 5 sek till den, ska du då få ta betalt för filmen, när du inte gjorde största jobbet?

inte för filmen, däremot för de fem sekunderna.

Varför skulle du få betalt för de fem sekunderna när du medvetet plagierat ett redan befintligt verk?

jag har inte plagierat någonting. jag har skapat nytt innehåll till befintligt material.

Så du tror att om du gjort en fortsättning på filmen så skulle det vara helt ok?

Om det hade varit okej för utvecklaren så, ja visst!

Medlem
Skrivet av Zerp:

I call bullshit.

8 Miljoner kronor = ungefär 16 helårs tjänster för supportpersonal, förmodligen mindre i USA med deras skattenivåer och låga löner.

Låt oss anta att de vill svara på mailen de fått i rimlig tid, dvs 1 vecka... Då behöver de deltidsanställa ytterligare ca 720 personer bara för att svara på mailen, dvs tillfälligt 3-dubbla sitt totala antal anställda!!!

I mitt jobb som teknisk support så hanterar jag ca 50 mail om dagen ( förutom en myriad andra uppgifter ). Det är rimligt att anta att varje anställd kan hantera kanske 20 mail per arbetstimma = 800 mail på en vecka. Med tidigare siffra så har de isåfall fått ca 576 tusen klagomail, vilket jag tycker låter totalt orimligt.

Det är rimligt - beroende på vad det är för frågor och vad frågorna kräver.
Det är rimligt att jag hinner till jobbet på 10 minuter på morgonen...det är mindre rimligt att jag är hemma på 20 minuter på kvällen pgr av trafiken.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Zerp:

Med tidigare siffra så har de isåfall fått ca 576 tusen klagomail, vilket jag tycker låter totalt orimligt.

Jag tror du underskattar storleken på Steam. Enligt http://www.anandtech.com/show/9003/valve-to-showcase-steamvr-... så har de 125 miljoner aktiva konton. Om din uträkning stämmer, så pratar vi under 1% som har mailat.

Det tycker i alla fall inte jag låter orimligt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

De moddare som slutar helt och hållet pga detta beslut kommer inte bli saknade av mig i alla fall.

Moddare: "Vi vill få betalt för vårt arbete"
Gamers: "Dra åt helvete"

Inaktiv

Från överväldigande till väldigt bra på några dagar visar missnöjet.

De kommer bli en betalmodel självklart framöver, men för guds skull gör om den delen till ett annat utseende/design. Inte baka in allt i sammma röra. Känner oro för de där företaget just nu, de har tappat kontroll över deras koncept på något vis.

Varför ska STEAM va en enda stor validerings fabrik till de mesta som släpps...?
urvattnar ju deras indiescen med..?

Medlem
Medlem

Som moddare tycker jag själv;

1) Var _extremt_ tacksam ifall någon vill skänka en liten slant till dig för att du håller på med din hobby. Extremt få hobbies genererar pengar. Vill du tjäna pengar så sök ett jobb eller fortsätta modda tills du blir så pass bra att du får erbjudanden om jobb. Likaså är moddar perfekt att visa upp när du söker ett jobb. Låt säga att du har 1 miljon nedladdningar att stoltsera med - det säger något, folk gillar det du gör.

2) Människor donerar visst, om de blir tillräckligt imponerade av det du gör. Om man inte förstår detta så är man antagligen själv en snålhjåp som aldrig donerar till någon.

3) Fjanteriet att moddar tar upp mycket tid. Jaha? Om du nu har så jättemycket tid att lägga på din hobby så ska du väl vara istället vara glad. Om du inte fattar detta så ta ett långt break tills det blir roligt att modda igen, det är ju uppenbart att det inte är roligt längre om man sitter och räknar hur många timmar man "slösar". Är något roligt är inte tiden slöseri utan något att se tillbaka på positivt.

4) Moddare som säger "men du fick ju modden gratis! Du ska inte klaga, du har inget att säga till om!" osv. Rent nonsens. Som moddare ska man inte slösa med människors tid. Har du lagt upp en mod som folk lägger tid på (tankar hem, installerar, spelar, kommenterar eller ger förslag), ja då har man faktiskt själv ett ansvar också att sköta det snyggt, och man har ingen som helst rätt att säga "men du fick det gratis!!!".

Jag gör inga stora pengar på mina moddar (min största mod har 4 miljoner+ nedladdningar, den har genererat kanske 1000:- totalt genom åren, dock har jag inte varit speciellt "på" ang. donationer).

Det har aldrig ens funnits i mina tankar att det ska vara en inkomst. Men jag säger absolut inte nej till donationer, det är absolut en kick och en drivkraft i sig. Det sätter en slags positiv press på mig att fortsätta och förbättra mig, om folk tycker det är så pass bra att de to.m är villiga att lägga en liten peng på det.


signatur
12
Skriv svar