Efter inställda betalmoddar i Skyrim – moddare slutar

Medlem

Kosmetiska moddar i TF2 och CS:GO är okej? Men kostnad på något motsvarande för Skyrim är inte?

Någon som glömt bort F2P Unreal Tournament och kostvilliga moddar? http://www.unrealtournament.com/blog/ut-marketplace-faq/


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Som jag skrev i en annan tråd;

Som moddare tycker jag själv;

1) Var _extremt_ tacksam ifall någon vill skänka en liten slant till dig för att du håller på med din hobby. Extremt få hobbies genererar pengar. Vill du tjäna pengar så sök ett jobb eller fortsätta modda tills du blir så pass bra att du får erbjudanden om jobb. Likaså är moddar perfekt att visa upp när du söker ett jobb. Låt säga att du har 1 miljon nedladdningar att stoltsera med - det säger något, folk gillar det du gör.

2) Människor donerar visst, om de blir tillräckligt imponerade av det du gör. Om man inte förstår detta så är man antagligen själv en snålhjåp som aldrig donerar till någon.

3) Fjanteriet att moddar tar upp mycket tid. Jaha? Om du nu har så jättemycket tid att lägga på din hobby så ska du väl vara istället vara glad. Om du inte fattar detta så ta ett långt break tills det blir roligt att modda igen, det är ju uppenbart att det inte är roligt längre om man sitter och räknar hur många timmar man "slösar". Är något roligt är inte tiden slöseri utan något att se tillbaka på positivt.

4) Moddare som säger "men du fick ju modden gratis! Du ska inte klaga, du har inget att säga till om!" osv. Rent nonsens. Som moddare ska man inte slösa med människors tid. Har du lagt upp en mod som folk lägger tid på (tankar hem, installerar, spelar, kommenterar eller ger förslag), ja då har man faktiskt själv ett ansvar också att sköta det snyggt, och man har ingen som helst rätt att säga "men du fick det gratis!!!".

Jag gör inga stora pengar på mina moddar (min största mod har 4 miljoner+ nedladdningar, den har genererat kanske 1000:- totalt genom åren, dock har jag inte varit speciellt "på" ang. donationer).

Det har aldrig ens funnits i mina tankar att det ska vara en inkomst. Men jag säger absolut inte nej till donationer, det är absolut en kick och en drivkraft i sig. Det sätter en slags positiv press på mig att fortsätta och förbättra mig, om folk tycker det är så pass bra att de to.m är villiga att lägga en liten peng på det.


signatur
Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Vore ju underbart om man kunde göra både och.

Efter det senare så vore det ännu bättre om man fick ta betalt för att användaren ska få förhandsvisa modden, innan de fick köpa den..

Allt handlar om pengar, och den fjanten som sade det "inte finns ett modding community" lipade helt enkelt för att han trodde han skulle tjäna storkovan på något han gjorde på fritiden för några år sedan.
Hade han avsikt att tjäna pengar på modden så hade han tagit betalt ifrån början istället för att lägga upp det på Nexus/community, men nej. Han ville ha betalt först när Valves "Steam" tjänst började ta betalt för modds, vilket visar på han bara var girig.

Medlem

Tycker du inte det är kul att modda så bör du inte fortsätta, helt enkelt. Så det är väl naturligt att vissa faller bort.

Alltså jag förstår att vissa vill ta betalt för det de gör, men jag vägrar att hjälpa till när mina pengar går till en mellanhand som inte har med dem att göra, för att inte tala om upphovsföretaget till spelet - dem har jag redan betalat när jag köpte spelet. Därför är för mig donation den enda utvägen eftersom området är för snårigt lagligt sett att upprätta någon sorts prissättning... Det är en ny 'bransch' och jag vill inte hjälpa till med att skicka den tillbaks till ett stenålderssystem.

Skriv svar