GTA 5 svart på vitt!

Testpilot
GTA 5 svart på vitt!

Äntligen är det släppt , GTA 5 som jag har väntat.

Och det var värt all denna väntan , jajamensan!

Grymt bra spel och de har verkligen lyckats optimera spelet så det flyter bra på i princip vilken PC som helst.
Javisst de hade lite strul vid releasen , deras nedladdningstjänst orkade ju inte riktigt med och hade ju usel hastighet.

Tur att jag pre-loadade i tid , tog mer än 24timmar innan jag hade alla filer hemma (på en 250/100 lina) och tog ytterligare en bra stund att patcha då spelet släpptes men på det stora hela en i princip smärtfri release för mig (till skillnad mot många andra som hade problem)

Negativt:

Man köper byggnader , t.ex. en bar och annat men de har inte bemödat sig med att man kan gå in i sin bar och beundra stället ? Nää det är bara en fasad som genererar lite pengar.

Joystick stödet försvann , ja det kanske tom försvann i IV men där behövdes det inte , men det fanns i San Andreas. Men nu i 5an finns det ju flyguppdrag och annat man gärna velat köra med joystick istället för en sunkig gamepad.

Världen känns fattig på nåt vis , här har de byggt en stor , vacker och befolkad värld men trots detta känner jag tristessen komma nästan direkt jag avslutat storyn.
Det finns såklart racing , plocka olika samlingsgrejer och annat som vanligt , känner att det inte lockar. Allt detta är bara lösa saker som klistrats på den fint utmejslade världen.

De hade kunnat fylla den med skoj uppdrag , inte ens de så kallade random encounters är speciellt omväxlande , har tappat räkningen på de som blivit rånade/fått bilen stulna.
Ja det är nog det , uppdrag , jag vill ha små quests hela tiden och GTA5 har inte det om man nu inte lirar online vilket jag skyr som pesten.

Spelade många timmar innan jag var klar 47 för att vara exakt enligt rockstar social club
Det är ganska fattigt för att vara ett såpass stort spel. Gjort alla missions , 17 av 20 freaks & geeks och alla random encounters gjorda.

Positivt:

Stor och väldigt levande värld med NPC's som verkligen fyller ut världen och allt känns levande , inga upprepningar av samma tråkiga NPC's och allt är såklart grymt snyggt.
Bra optimerat , som jag sagt innan.

Storyn och karaktärerna är lika skruvade som vanligt , man sitter och verkligen asgarvar åt satiren och de dråpliga situationerna som dina karaktärer råkar ut för.
På tal om karaktärer , att spela som 3 st olika är ett genidrag , så skönt att snabbt kunna byta till en annan då man känner för det.

Äntligen har Rockstar fixat savegame systemet , nu sparas uppdrag även mitt i och man känner inte den galna frustrationen som innan i de tidigare spelen då man fick spela om allt i uppdragen om man misslyckades . BRA jobbat!

GTA5 är ett klockrent bra spel , det ger bra underhållning och optimeringen är toppklass , gillar man onlinebiten har man nog mååånga timmar framför sig.

För min egen del skall jag putsa de sista timmarna av Pillars of eternity och fördriva tiden med nåt annat tills det är den 19e maj och det smäller till med Witcher 3.

KIRI OUT!

#blogg

Medlem
GTA 5 svart på vitt!

Ett tips bara, om du är sugen på mer GTA5 och vill spela GTA online.. fast utan"online" delen, så finns det ju solo session, då kan du puttra runt o lattja för dig själv o göra uppdrag o sånt, det e klart det blir ju lite ensamt att race:a enbart mot klockan och det kan vara svårt att göra vissa uppdrag solo (mest för att rockstar inte vet hur man gör bra ai utan bara gör att alla fiender har 100% aim typ)

Även vanlig online kan vara kul, det e bara ställa sig på passive mode så kan ingen idiot komma och döda dig hursomhelst.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Ett tips bara, om du är sugen på mer GTA5 och vill spela GTA online.. fast utan"online" delen, så finns det ju solo session, då kan du puttra runt o lattja för dig själv o göra uppdrag o sånt, det e klart det blir ju lite ensamt att race:a enbart mot klockan och det kan vara svårt att göra vissa uppdrag solo (mest för att rockstar inte vet hur man gör bra ai utan bara gör att alla fiender har 100% aim typ)

Även vanlig online kan vara kul, det e bara ställa sig på passive mode så kan ingen idiot komma och döda dig hursomhelst.

Passive mode?

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Zymac:

Ett tips bara, om du är sugen på mer GTA5 och vill spela GTA online.. fast utan"online" delen, så finns det ju solo session, då kan du puttra runt o lattja för dig själv o göra uppdrag o sånt, det e klart det blir ju lite ensamt att race:a enbart mot klockan och det kan vara svårt att göra vissa uppdrag solo (mest för att rockstar inte vet hur man gör bra ai utan bara gör att alla fiender har 100% aim typ)

Även vanlig online kan vara kul, det e bara ställa sig på passive mode så kan ingen idiot komma och döda dig hursomhelst.

Passive mode?

Ja, visst heter det väl så? eller heter det nått annat? anyways, det finns i snabbmenyn (M) ingame eller (back) om du använder kontroller. samma meny där man käkar snask eller sätter waypoints.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Testpilot

Nä online lockar inte direkt , har massor med andra spel att spela nu

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Nä online lockar inte direkt , har massor med andra spel att spela nu

Synd.. för det är i de oskriptade ögonblicken som spelet verkligen skiner som en sol. Jag har inte haft så roligt sedan jag började med DayZ (på Arma II tiden). Roligast är det om du verkligen har ett gäng och spelar ihop.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

(liten spoiler alert)

mmm bada i baaajs garvade så jag grät åt stackaren


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Zymac:

Ett tips bara, om du är sugen på mer GTA5 och vill spela GTA online.. fast utan"online" delen, så finns det ju solo session, då kan du puttra runt o lattja för dig själv o göra uppdrag o sånt, det e klart det blir ju lite ensamt att race:a enbart mot klockan och det kan vara svårt att göra vissa uppdrag solo (mest för att rockstar inte vet hur man gör bra ai utan bara gör att alla fiender har 100% aim typ)

Även vanlig online kan vara kul, det e bara ställa sig på passive mode så kan ingen idiot komma och döda dig hursomhelst.

Passive mode?

Ja, visst heter det väl så? eller heter det nått annat? anyways, det finns i snabbmenyn (M) ingame eller (back) om du använder kontroller. samma meny där man käkar snask eller sätter waypoints.

Visste inte om att det fanns, men nu vet jag

Medlem

Nu måste du ju ta dig tid att lira online! Gärna med en kompis, det är en helt ny spelupplevelse och det kan hända så sjukt roliga saker. Och det finns mängder med uppdrag att göra tillsammans som är roliga. Samt att man kan göra rån uppdrag med varandra. Du har inte spelat klart GTA V än min vän, du får lägga dina andra spel åt sidan ett tag och ge online läget en chans! Lätt värt det

Testpilot

Jag förstår att många tycker online är roligt , särskilt med kompisar.

Problemet som jag har och säkert många andra är att min tid är mycket sällan i synk med mina kompisars tid och när den väl är det så är vi aldrig i synk med samma spel.

De senaste åren har jag helt enkelt skitit i all den tid det tar att synka spelsessions med polare och få spelen att rulla tillsammans och därmed vunnit massor av tid att spela på mina villkor fast då i singleplayer.

1
Skriv svar