The dark side

Medlem
The dark side

Titeln är inte helt utan referens till gårdagens Star Wars-dag (4/5). Men syftar ändå mer till Berlins mörka historia. Det är en otroligt häftig stad med historia i varje gathörn, faktiskt. Under ca 29 år då muren stod var denna vackra stad uppdelad i två halvor i princip helt skilda från varandra.

Jag försöker sätta mig in i hur det kändes att en dag vakna upp och finna att resten av familjen som bor några gator bort helt plötsligt ska vara otillgängliga för de närmsta tre decennierna. Helt sjukt.

Nazismen var dock det som jag tror satte djupast spår i Berlin och dess invånare och därför blir det en kort serie mörka bilder från min resa.

Nu lämnar jag åter Malmö för att åka upp till Strömstad några dagar. Vi ses och hörs igen på andra sidan. The bright sunny side.

#blogg

Medlem
The dark side

Berlin är en otroligt vacker stad och att ens gå vid checkpoint charlie idag känns overkligt.

Kan varmt rekommendera denna Franska film som behandlar ämnet från ett annat perspektiv: http://www.imdb.com/title/tt1668200/?ref_=nv_sr_1

Medlem

Ha så kul i Strömstad, kan rekommendera Göstases där. Vet ej om de har mycket skaldjur på menyn nu för tiden dock.

Medlem

Kan rekommendera filmen Himmel över Berlin.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Ha så kul i Strömstad, kan rekommendera Göstases där. Vet ej om de har mycket skaldjur på menyn nu för tiden dock.

Jag bor på ett Spa-hotell vid vattnet och fick räkor och fisksoppa till kvällen. Mycket trevligt

1
Skriv svar