The Witcher 3: PS4 eller PC

Medlem
The Witcher 3: PS4 eller PC

Jag har ett dilemma. Ett problem. Det gnager på mig som hungriga råttor gnager på en död kropp. Tusentals små vassa tänder som sticker hål på skinnet och slår mot benet.

Tankarna slår mig som en knytnäve i ansiktet, dag som natt. Morgon som kväll. Vid frukost och vid middag.

Ibland kommer jag fram till något, men bara för att sedan bli osäker och tappa allt. Som när man lär sig cykla.

Jag är splittrad och delad. Hel och halv.

Jag är som två lag.

Och det är svårt att avgöra vem som skall vinna.

Jag har nyligen köpt PS4. Har en vettigt PC. Jag har inga större problem att uppgradera datorn. Tänker främst på processor och grafikkort. Men förutom att man kan maxa och få otroligt fina texturer på PC-versionen. Finns det andra argument? Varför är det ena bättre än det andra?

Jag är av PC-MASTER-RACE, inget snack om den saken. Men i detta fall ser jag inte det som ett argument för. Jag har ändå haft otroliga upplevelser på mitt gånga PS3. The Last of Us var otroligt och det är tack vare det spelet jag ställer mig frågan. Det spelet gjorde sig så bra på konsolen och upplevelsen var mycket hissnande. Det var det första spelet jag helt och hållet spelade på konsolen. Bortsett från Streetfighter, Mortal Kombat och Fifa. Arkadspel med andra ord.
The Last of Us var mitt första RPG på konsol om jag vill minnas korrekt.. Ja, jag minns korrekt.

Jag behöver Pros and Cons. Hårda, raka Pros and Cons. Jag behöver hjälp.

Låt kommentarerna flöda.

Edit:
Insåg precis att jag är lite av en hycklare. Men jag hade inte mycket val. Jag valde mellan Sony-forumet och PC-forumet. Och det blev PC-forumet. Är det ett tecken?


signatur

Niet.

k3m
Medlem

Tja! Jag är också pcmasterras. Själv köpte jag till PC. Främst för friheten. Friheten att spela om det om fem år. Att ändra och modda spelet precis som jag vill.

Sedan så har jag hört att samlaritgåvan av Witcher 3 till PC är slutsåld i sverige. Så hade jag inte kunnat köpa ett ex till PC. Så hade det blivit samlarutgåvan till PS4. Går och köpa spelet senare till PC i fall man önskade.

Testpilot

Har man möjligheten så är det PC som alltid gäller.

Varför?

* 1080p eller högre 60FPS+

Just det flytet går helt enkelt inte att få utan ordentliga kompromisser på konsollerna på multiplattformtitlar.
Nichade titlar som snurrar bra tex. Last of us eller Uncharted mfl. är ju mer undantag än regel på den fronten.

Givetvis är det specifika spelet avgörande , kasst optimerade portningar ställer ju till det oavsett plattform.
Witcher 3 är ju CD Projekt och de är ju PC inriktade. Så att de jobbar och gör en bra PC version är självklart.

Medlem

Spelet är inte släppt och därför väldigt svårt att säga hur bra det är optimerat på PC.

Enda egentliga orsaken att köpa på konsol är att du nästan garanterat får ett buggfritt spel.
En annan orsak kan vara om du inte gillar spelet kan du sälja det och få pengarna eller största delen av pengarna tillbaka.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Enda egentliga orsaken att köpa på konsol är att du nästan garanterat får ett buggfritt spel.

Knappast buggfritt för att det är på konsoll, men man har en god chans att slippa en hel del grafikrelaterade problem iaf. AC: Unity var ju mer eller mindre ospelbart för många på PC vid release men på konsoll så var det åtminstone någorlunda spelbart och för min del så tog jag mig igenom det inom en vecka efter release trots en del lagg m.m.

För min del blir det Witcher på PS4a, helt enkelt för att jag vill kunna slappa i soffan när jag spelar det (och jag tänker inte flytta min dator till tvn för att spela).

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av marcus8958:

Enda egentliga orsaken att köpa på konsol är att du nästan garanterat får ett buggfritt spel.

Knappast buggfritt för att det är på konsoll, men man har en god chans att slippa en hel del grafikrelaterade problem iaf. AC: Unity var ju mer eller mindre ospelbart för många på PC vid release men på konsoll så var det åtminstone någorlunda spelbart och för min del så tog jag mig igenom det inom en vecka efter release trots en del lagg m.m.

För min del blir det Witcher på PS4a, helt enkelt för att jag vill kunna slappa i soffan när jag spelar det (och jag tänker inte flytta min dator till tvn för att spela).

/ LordDaimos

Buggfritt är det aldrig men antal gånger spel krashat kan man räkna på en hand trots man sitter på 30+ spel.
Svårt att komma ner på samma nivå med ett enda spel till PC om man har otur.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Efter att ha testat Witcher 2 på konsoll när man fick det gratis så skulle jag säga PC all the way, kontrollsystemet är rätt jäkla bökigt på konsollerna då antalet användbara knappar är så pass få.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Härligt med feedback!

Att slappa i soffan och spela på stor skärm är ett bra argument för PS4:an. (Jag kan inte heller koppla in datorn till TV:n).

Och jag gillar att ni tycker/trycker på Pollen.

Mer Pros and Cons!


signatur

Niet.

Medlem

Kommer köra det på PC. Har ettan och tvåan på PC och tycker det är mest bekvämt i långa spelsträckor att bara chilla i stolen i mörkret till den fantastiska världen!


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

En fördel med att köpa ett spel till konsol är att du får ett högre andrahandsvärde om du tänker sälja det när du spelat ut det. Det finns också en betydligt större marknad för konsolspel jämfört med PC-spel. Men dock tycker jag att den främsta nackdelen med konsol är att FPS:en i stort sätt alltid blir lidande. En FPS som är låst till 30 och är stabil brukar oftast gå bra, men det är sällan man kör igenom ett konsolspel med stabil FPS, speciellt när det är multiplattform.

Stör du dig inte på framedrops och föredrar soffan framför skrivbordet så köp till PS4. Om du däremot vill maxa spelupplevelsen med bra grafik och bra flyt, köp det till PC. En fördel med PC är att spelen i regel brukar vara runt 200kr billigare, och ännu billigare på sidor som G2A m.m..

Jag personligen köper alltid multiplattformar till PC medan konsolerna bara används för de exklusiva titlarna. Men jag har också möjligheten att visa bilden på TV:n om jag så vill. Kanske hade det sett lite annorlunda ut om jag inte hade haft den möjligheten.

Medlem

En stor fördel med PC är att du kan modda spelet riktigt snyggt om spelet har stöd för mods.
Men då måste du vänta tills det kommer ut. Jag väntade med Skyrim tills 1 år efter release. Mycket bättre spel med mods.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Här har du färskt gameplay från PS4 versionen

Har en beställning på PS4 versionen av The Witcher 3 - Wild Hunt - Collectors Edition liggande hos Webhallen Men det blir min egen examenspresent till mig själv och jag kommer inte öppna spelfodralet förrän jag har lämnat in mitt examensarbete... tror jag... hade jag tänkt... eh... vi får se

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Kommer köra det på PC. Har ettan och tvåan på PC och tycker det är mest bekvämt i långa spelsträckor att bara chilla i stolen i mörkret till den fantastiska världen!

Antar att du spelar enhanced versionerna? originalsläppen till PC var ju ganska katastrof när det begav sig.
Kommer själv vänta på W3-Enhanced innan jag hjälper mr Witcher.

Skägg.
10 Chambers

Vi publicerade precis lite klipp från PS4-versionen!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi publicerade precis lite klipp från PS4-versionen!

*pekar uppåt*

Medlem

PC versionen kommer ha DX12. Det är allt du behöver veta för att ta ett beslut.

Medlem
Skrivet av Denglade:

PC versionen kommer ha DX12. Det är allt du behöver veta för att ta ett beslut.

Det är ju förutsatt att jag har ett grafikkort och en dator som klarar av/stödjer det.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi publicerade precis lite klipp från PS4-versionen!

Alltid kul att Calle tittar in i tråden!
Det tittade jag på. Och jag måste säga att det ser ju ut att flyta på bra. Det gjorde inte valet lättare.

Skrivet av Bojkott:

En fördel med att köpa ett spel till konsol är att du får ett högre andrahandsvärde om du tänker sälja det när du spelat ut det. Det finns också en betydligt större marknad för konsolspel jämfört med PC-spel. Men dock tycker jag att den främsta nackdelen med konsol är att FPS:en i stort sätt alltid blir lidande. En FPS som är låst till 30 och är stabil brukar oftast gå bra, men det är sällan man kör igenom ett konsolspel med stabil FPS, speciellt när det är multiplattform.

Stör du dig inte på framedrops och föredrar soffan framför skrivbordet så köp till PS4. Om du däremot vill maxa spelupplevelsen med bra grafik och bra flyt, köp det till PC. En fördel med PC är att spelen i regel brukar vara runt 200kr billigare, och ännu billigare på sidor som G2A m.m..

Jag personligen köper alltid multiplattformar till PC medan konsolerna bara används för de exklusiva titlarna. Men jag har också möjligheten att visa bilden på TV:n om jag så vill. Kanske hade det sett lite annorlunda ut om jag inte hade haft den möjligheten.

Bra aspekter att ta med i beslutet. Inköpspris, andrahandsvärde. Intressant.

Skrivet av marcus8958:

En stor fördel med PC är att du kan modda spelet riktigt snyggt om spelet har stöd för mods.
Men då måste du vänta tills det kommer ut. Jag väntade med Skyrim tills 1 år efter release. Mycket bättre spel med mods.

Det är inget jag suktar efter faktiskt. Har aldrig varit en moddare. Inte i större utsträckning i alla fall.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

En fördel med att köpa ett spel till konsol är att du får ett högre andrahandsvärde om du tänker sälja det när du spelat ut det. Det finns också en betydligt större marknad för konsolspel jämfört med PC-spel. Men dock tycker jag att den främsta nackdelen med konsol är att FPS:en i stort sätt alltid blir lidande. En FPS som är låst till 30 och är stabil brukar oftast gå bra, men det är sällan man kör igenom ett konsolspel med stabil FPS, speciellt när det är multiplattform.

Stör du dig inte på framedrops och föredrar soffan framför skrivbordet så köp till PS4. Om du däremot vill maxa spelupplevelsen med bra grafik och bra flyt, köp det till PC. En fördel med PC är att spelen i regel brukar vara runt 200kr billigare, och ännu billigare på sidor som G2A m.m..

Jag personligen köper alltid multiplattformar till PC medan konsolerna bara används för de exklusiva titlarna. Men jag har också möjligheten att visa bilden på TV:n om jag så vill. Kanske hade det sett lite annorlunda ut om jag inte hade haft den möjligheten.

Det blir ju jobbigt om FPS:en och andra grafikrelaterade problem påverkar spelet i och för sig. Som GTA V på PS3. Ingen höjdare. Dock har jag inte spelat sedan de släppt uppdateringar, eftersom jag hann få fel i huvudet.

Jag gillar din syn på det hela.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Har man möjligheten så är det PC som alltid gäller.

Varför?

* 1080p eller högre 60FPS+

Just det flytet går helt enkelt inte att få utan ordentliga kompromisser på konsollerna på multiplattformtitlar.
Nichade titlar som snurrar bra tex. Last of us eller Uncharted mfl. är ju mer undantag än regel på den fronten.

Givetvis är det specifika spelet avgörande , kasst optimerade portningar ställer ju till det oavsett plattform.
Witcher 3 är ju CD Projekt och de är ju PC inriktade. Så att de jobbar och gör en bra PC version är självklart.

Jag tänker om spelet på PS4:an flyter riktigt bra, som vi såg i klippet. Vad kan man argumentera för då? Förutom 1080 och 60+ FPS? Detta innebär ju också att jag måste uppgradera burken en smula (5-6k, vilket inte är ett jätte problem).


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Vad kan man argumentera för då? Förutom 1080 och 60+ FPS?

Spelet släpps väl med verktyg för moddning till PC, ser inte detta som ett stort argument för?

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Theade:

Vad kan man argumentera för då? Förutom 1080 och 60+ FPS?

Spelet släpps väl med verktyg för moddning till PC, ser inte detta som ett stort argument för?

Precis. Vad kan man argumentera för, förutom det?


signatur

Niet.

Testpilot
Skrivet av Theade:

Jag tänker om spelet på PS4:an flyter riktigt bra, som vi såg i klippet. Vad kan man argumentera för då? Förutom 1080 och 60+ FPS? Detta innebär ju också att jag måste uppgradera burken en smula (5-6k, vilket inte är ett jätte problem).

Vet inte vad man ska ange för argument då det verkar redan som du har bestämt dig?

30FPS anser inte jag vara nåt som flyter bra även om man optimerar bort stuttering.
Min gräns ligger nånstans mellan 40 och 50 för att jag skall tycka det är njutbart.

Sen såg man trots de grova youtube artifakterna att de dragit ner rejält på viewdistance på PS4 , mer saker som skuggor mfl var rätt svårt/omöjligt att se då youtube mördar detaljer.

Men visst vi kan ta lite till:

* 120Hz - 144Hz skärmar , GSync och Freesync , oslagbar följsamhet.

* Valmöjligheten att spela med tangentbord / mus eller andra kontrollmetoder som PC stödjer.

* Valmöjligheten att spela framför monitor eller att koppla in kalaset i Tvn hemma / jäsa i soffan.

* Moddning som redan nämnts , kommer alltid moddar eller patchar som fixar saker till PC spel oavsett.

* Eller helt enkelt: Köp PC versionen för att stödja GOG & CDProjectRED som pushar för DRM fria spel. Därmed inte stödja M$ eller Sony som gillar DRM. (det är alltid en viss % av spelpriset som går direkt ner i deras fickor , därav att PC spel oftast är billigare)

Medlem

Fördelen med PC är att du direkt efter en über kill kan ALT + TAB ut till Facebook och genast skriva ut dina äventyr till folket nej men skämt åt sido, jag uppgraderade min dator för detta lir, och ska man sitta längre sessioner och vara så koncentrerad så tycker jag att datorn passar bäst. Snyggt ska det vara också!

Medlem

Dessa typer av spel passar imo till konsoll perfa, så om man nu ska gå på det så är det lätt val


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Vissa spel på min PS4 får fläkten att gå på högvarv vilket är störande. Jag misstänker att de har pressat PS4 till max så den kommer svettas som en gris. Min PC är knäpptyst med SLI och 120 Hz skärm. Förbokade collectors edition till PC utan en tanke på PS4.

Medlem

Pc alla dagar i veckan. Du kommer inte ångra det


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Köp både och Inte kul att sitta framför datorn i 200 timmar kan jag tänka mig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Theade:

Jag tänker om spelet på PS4:an flyter riktigt bra, som vi såg i klippet. Vad kan man argumentera för då? Förutom 1080 och 60+ FPS? Detta innebär ju också att jag måste uppgradera burken en smula (5-6k, vilket inte är ett jätte problem).

Vet inte vad man ska ange för argument då det verkar redan som du har bestämt dig?

30FPS anser inte jag vara nåt som flyter bra även om man optimerar bort stuttering.
Min gräns ligger nånstans mellan 40 och 50 för att jag skall tycka det är njutbart.

Sen såg man trots de grova youtube artifakterna att de dragit ner rejält på viewdistance på PS4 , mer saker som skuggor mfl var rätt svårt/omöjligt att se då youtube mördar detaljer.

Men visst vi kan ta lite till:

* 120Hz - 144Hz skärmar , GSync och Freesync , oslagbar följsamhet.

* Valmöjligheten att spela med tangentbord / mus eller andra kontrollmetoder som PC stödjer.

* Valmöjligheten att spela framför monitor eller att koppla in kalaset i Tvn hemma / jäsa i soffan.

* Moddning som redan nämnts , kommer alltid moddar eller patchar som fixar saker till PC spel oavsett.

* Eller helt enkelt: Köp PC versionen för att stödja GOG & CDProjectRED som pushar för DRM fria spel. Därmed inte stödja M$ eller Sony som gillar DRM. (det är alltid en viss % av spelpriset som går direkt ner i deras fickor , därav att PC spel oftast är billigare)

Nej nej, jag har inte bestämt mig.

Så med PC får jag större valmöjligheter när det kommer till hur spelet flyter, samt hur jag kan spela spelet. Tangentbord, kontroll etc. Det är förvisso en mycket bra aspekt.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Fördelen med PC är att du direkt efter en über kill kan ALT + TAB ut till Facebook och genast skriva ut dina äventyr till folket nej men skämt åt sido, jag uppgraderade min dator för detta lir, och ska man sitta längre sessioner och vara så koncentrerad så tycker jag att datorn passar bäst. Snyggt ska det vara också!

Hehe, Facebook... Men snyggt ska det vara som sagt. Det är ju ändå trevligt. Och med PC så blir det snyggare än med PS4(?).


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Dessa typer av spel passar imo till konsoll perfa, så om man nu ska gå på det så är det lätt val

På vilket sätt då? Hur du spelar spelet, med kontrollen, eller anpassningen för kontrollen i spelet? Eller att det är soffläge?


signatur

Niet.

12
Skriv svar