Witcher 3-studion i hetluften – anklagas för att stänga ute återförsäljare

Medlem
Skrivet av Horniak:

Klart CDPR kan välja vilka de vill sälja till, men de har ingen rätt att hindra dem som de inte vill sälja till att istället köpa nycklar från en återförsäljare.

De hindrar inte, bara uppmanar att inte handla hos dem till dess det är uträtt var nycklarna kommer ifrån. Läs artikeln.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Oavsett om spelet är det bästa eller det sämsta i år kan man utan tvekan säga att du är decenniets största fanboy.

Och med detta väl underbyggda påstående vill du påvisa? Ad hominem?

Är du ledsen för att du inte hittar mer att basha CDPR för så nu måste du försöka förnedra deras fans? Är dmn din lillebrorsa som du måste så upp för när han inte kan längre? Ditt inlägg är ju inget annat än ett rent personangrepp utan relation till diskussionen - skärpning.

Skrivet av ReloadMaster:

Är det inte lite C-C-C-P eller CCCP att inte låta en återförsäljare sätta sina egna priser?

Piratbukten + att köpa spelet billigt i någon Humble Bundle låter som vettigt alternativ när den fria marknaden inte får styra.

Är det inte lite USSR att ett företag inte får sälja till vilka dem vill eller inte utfärda de rekommendationer som dem tycker är passande?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Horniak:

Klart CDPR kan välja vilka de vill sälja till, men de har ingen rätt att hindra dem som de inte vill sälja till att istället köpa nycklar från en återförsäljare.

Rätta mig om jag har fel, men CDPR har ju inte gjort det heller? I så fall får du gärna ge källa, för jag ser inget om det i artikeln.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av kaealy:

Rätt kul dock i sammanhanget, när folk tvingas ha spelen på steam, Uplay eller Origins så är det förjävligt. När CDRP och GoG gör detsamma så är dom det bästa företaget någonsin, roande i mina ögon.

Att du orkar hänga här och spy galla, Gå i säng med EA i stället. GOG tvingar ingen att använda deras 3e parts program för att använda deras spel. Därför är de det bästa spelföretaget någonsin.

GOG är inget spelföretag, de är en återförsäljare.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av NMD0508:

OBS! Handla inte era spel på green man gaming.
Köpt spel där och de står på sidan att de säljs i valutan EUR.
När jag beställt och betalat hade de dragit summan från mitt bankkort i engelska pund. Vad som skulle kostat mig runt 500 kostade mig runt 700. Mailade GMG och sa vad som inträffat och de sa att jag inte fick någon refund samt att de inte vet något om att det står EUR på deras hemsida. Svarade och sa att jag aldrig mer kommer köpa spel från dem.

Jag är aningen osäker men GMG har nog aldrig sålt i valutan Euro. Förr kunde man shoppa i Dollar men det var länge sedan. Märkligt, använder du möjligtvis någon internet-tunneltjänst?

Personligen handlar jag hos GMG regelbundet och aldrig noterat detta problem.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Oavsett om spelet är det bästa eller det sämsta i år kan man utan tvekan säga att du är decenniets största fanboy.

...ååååå där blev cirkeln av extrema åsikter komplett!

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Horniak:

Klart CDPR kan välja vilka de vill sälja till, men de har ingen rätt att hindra dem som de inte vill sälja till att istället köpa nycklar från en återförsäljare.

Rätta mig om jag har fel, men CDPR har ju inte gjort det heller? I så fall får du gärna ge källa, för jag ser inget om det i artikeln.

Skrivet av azynkron:
Skrivet av Horniak:

Klart CDPR kan välja vilka de vill sälja till, men de har ingen rätt att hindra dem som de inte vill sälja till att istället köpa nycklar från en återförsäljare.

De hindrar inte, bara uppmanar att inte handla hos dem till dess det är uträtt var nycklarna kommer ifrån. Läs artikeln.

Skriver att de inte har rätt att hindra någon. Jag skriver inte ATT de faktiskt hindrar någon. Som svar på Draug's inlägg, valde att citera Sisyrs som även innehöll Draug's då jag tyckte han hade en poäng med EA/CDPR liknelsen.

Edit, sen kan man ju faktiskt se en avrådan som ett visst hinder.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Natrium:

det är inte bara ett spel, det är utan att ens ha spelat det ,århundradets rpg spel ^^

Århundadets fanboy.
G:et i rpg betyder "spel", för övrigt.

Och jag ville inte skriva på svengelska, för vad jag vet så står G:et för Game inte för spel, tänk om någon läste där dom inte vet vad game betyder då :Ö

Och vad det gäller fanboy, är det något fel att älska the witcher spelen. böckerna. och kan du ärligt säga att efter allt info och filmer till spelet kan det bli annat än bra bättre bäst?
Vore skillnad om jag sa att spelet skulle bli årtusendets rpg om vi inte hade info om något alls av spelet.

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Oavsett om spelet är det bästa eller det sämsta i år kan man utan tvekan säga att du är decenniets största fanboy.

...ååååå där blev cirkeln av extrema åsikter komplett!

http://mmoexploiters.com/wp-content/uploads/elder-scrolls-onl...

Shit vi har en kille som är lite för cool för alla andra, för det är hädelse att man har hype och en gnutta fanboyism för ett spel?

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Du verkar ha missuppfattat detta helt.

GMG frågade CDPR om de fick köpa Witcher 3 och sälja men fick nej. Detta av någon outgrundlig andledning, då GMG är en schysst butik.

GMG köpte då från en återförsäljare istället och sålde de nycklarna. Eftersom GMG inte fick köpa direkt från CDPR vände de sig till en annan som sålde. Det är helt ok enligt mig. Dessa nycklar har förstås CDPR också sålt och tjänat pengar på. Det går nämligen inte bara att trolla fram giltiga nycklar.

Nu börjar CDPR gnälla om detta på sitt forum, och be folk att inte köpa där. Det är här problemet kommer in. GMG har använt sig av en öppen marknad för att kunna sälja ett spel som är populärt.

Vad har CDPR för rätt att gnälla om det, och till och med uppmana folk att inte köpa på GMG? GMG är en legitim försäljare. Försöker CDPR säga att det inte är Witcher 3 nycklar eller vad är det de vill?

Om vi återgår till ditt inlägg, så tar du upp att CDPR har rätt att inte sälja nycklar till GMG vilket stämmer. Men CDPR har ingen som helst rätt att försöka sätta käppar i hjulet för en säljare som bara utnyttjar en fri marknad.

CDPR har varit extremt smarta och populistiska och använt sig av en marknadsföring som går ut att smöra för gruppen som tycker DRM är otäckt. Det är är lite cyniskt av dem, då de i slutändan vill tjäna pengar precis som alla andra.

Frågan är dock om gmg köper spelen för 59euro av någon annan återförsäljare och säljer dom vidare för låt oss säga 49 euro, låter inte som bra affär för dom inte.
Eller har jag missat något?

Det ända jag kan tänka mig är att dom köper in nycklarna från någon återförsäljare i ett land så som poland eller nått billigt, sen säljer det lite dyrare som fortfarande är billigare någon annan stans så som sverige t,ex och på så sätt får dom in cash och CDPR får inte sälja sina nycklar som dom planerar sälja här i sverige, för självklart går folk som får nys på detta till GMG istället.

Vill tillägga också har handlat på GMG någon gång ok sida, dock är jag alltid skeptisk till sidor så som GMG och den där återförsäljaren som sponsrar alla streamers nu förtiden, deras nycklar vet man aldrig vart dom kommer ifrån.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Oavsett om spelet är det bästa eller det sämsta i år kan man utan tvekan säga att du är decenniets största fanboy.

Jag är ett stort fan, ja! Fast knappast decenniets största. Att jag tycker så mycket om Witcher, beror inte bara på Geralt. Utan på att det är en seriös fantasivärld. Mörk, grym, realistisk. Att sedan spelen visar sig vara lysande rollspel, gör inte saken sämre. Nä, det finns många anledningar att tycka om Andrzejs värld. Sist så är det så jäla skönt att slippa amerikanarnas barnsliga påhittade världar.

Realistisk tror jag vi kan stryka på en gång.

Tycker det är roligt att du just nämner mörk och grym och samtidigt trycker ner på typiska amerikanska stilen. Du nämner Dragon Age tidigare i tråden och tittar vi på första Dragon Age spelet (har inte spela inquisition) så är DA mörkare än Witcher 1+2 och finns verkligen inget som säger att Witcher 3 kommer vara mörkare.
Om något så har dom lagt in lite mer amerikansk komedi i det hela med att göra dialogen mer typisk amerikansk med humoristika svordomar och repliker istället för en mörkare och mer "realistisk" framtoning.

Finns det något bättre än comic relief vampyrer?

Tittar vi på tidigare spel var båda spelen inget speciellt. Första spelet var medelmåttigt som bäst och andra spelet var bra men inget speciellt. Det är inte av en slump att man nämner spel som Baldurs Gate och Dragon Age när man diskuterar rollspel före man talar om Witcher 2.
Att spel är mörka är alltid ett plus då flesta rollspel är rätt ljusa men det betyder inte att spelen automatiskt kommer bli fantastiska. Många av bästa rollspelen som Zelda, Chrono Trigger, Final Fantasy, Ni No Kuni, Tales of xxx osv. är alla färgglada spel som är riktigt bra.

Därför är jag jävligt skeptisk när det gäller Witcher 3. Är rätt säker på att spelet blir bra men tror inte det är speciellt stor chans att spelet kommer bli fantastiskt eller legendariskt på något sätt och peta bort spel som Final Fantasy VII, Baldurs Gate, Dragon Age eller Zelda serien från tronen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Natrium:

Frågan är dock om gmg köper spelen för 59euro av någon annan återförsäljare och säljer dom vidare för låt oss säga 49 euro, låter inte som bra affär för dom inte.
Eller har jag missat något?

Det ända jag kan tänka mig är att dom köper in nycklarna från någon återförsäljare i ett land så som poland eller nått billigt, sen säljer det lite dyrare som fortfarande är billigare någon annan stans så som sverige t,ex och på så sätt får dom in cash och CDPR får inte sälja sina nycklar som dom planerar sälja här i sverige, för självklart går folk som får nys på detta till GMG istället.

Vill tillägga också har handlat på GMG någon gång ok sida, dock är jag alltid skeptisk till sidor så som GMG och den där återförsäljaren som sponsrar alla streamers nu förtiden, deras nycklar vet man aldrig vart dom kommer ifrån.

Ser inget fel i att köpa en cdkey som var ämnad för en annan marknad. Tillverkaren har fått den summan som de har begärt för just den nyckeln.

Ingen skillnad mot att köpa billig sprit på charter eller billiga kläder på utlandsresan. Eller köp på ebay och aliexpress... Same same...

k3m
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Oavsett om spelet är det bästa eller det sämsta i år kan man utan tvekan säga att du är decenniets största fanboy.

Jag är ett stort fan, ja! Fast knappast decenniets största. Att jag tycker så mycket om Witcher, beror inte bara på Geralt. Utan på att det är en seriös fantasivärld. Mörk, grym, realistisk. Att sedan spelen visar sig vara lysande rollspel, gör inte saken sämre. Nä, det finns många anledningar att tycka om Andrzejs värld. Sist så är det så jäla skönt att slippa amerikanarnas barnsliga påhittade världar.

Realistisk tror jag vi kan stryka på en gång.

Tycker det är roligt att du just nämner mörk och grym och samtidigt trycker ner på typiska amerikanska stilen. Du nämner Dragon Age tidigare i tråden och tittar vi på första Dragon Age spelet (har inte spela inquisition) så är DA mörkare än Witcher 1+2 och finns verkligen inget som säger att Witcher 3 kommer vara mörkare.
Om något så har dom lagt in lite mer amerikansk komedi i det hela med att göra dialogen mer typisk amerikansk med humoristika svordomar och repliker istället för en mörkare och mer "realistisk" framtoning.

http://new2.fjcdn.com/thumbnails/comments/5510970+_fd12f9f2ff...

Finns det något bättre än comic relief vampyrer?

Tittar vi på tidigare spel var båda spelen inget speciellt. Första spelet var medelmåttigt som bäst och andra spelet var bra men inget speciellt. Det är inte av en slump att man nämner spel som Baldurs Gate och Dragon Age när man diskuterar rollspel före man talar om Witcher 2.
Att spel är mörka är alltid ett plus då flesta rollspel är rätt ljusa men det betyder inte att spelen automatiskt kommer bli fantastiska. Många av bästa rollspelen som Zelda, Chrono Trigger, Final Fantasy, Ni No Kuni, Tales of xxx osv. är alla färgglada spel som är riktigt bra.

Därför är jag jävligt skeptisk när det gäller Witcher 3. Är rätt säker på att spelet blir bra men tror inte det är speciellt stor chans att spelet kommer bli fantastiskt eller legendariskt på något sätt och peta bort spel som Final Fantasy VII, Baldurs Gate, Dragon Age eller Zelda serien från tronen.

Håller fortfarande inte med dig. Witcher är mörkare än DAO, dock så beror det ju på hur man definierar mörkare. Med realism menar jag ( så långt det är möjligt följa fysiklagar, mytomspunna djur avbildade som i historieböcker osv). DAO är ett mästerverk, likaså Witcher ett och två. Sedan så finns det endast ett rollspel jag brukar referera till, och det är Fallout 2. Bästa rollspelet hittills.

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Gillette:
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Det kan man ju tycka, men det finns faktiskt lagar kring detta. CDPR kan inte neka GMG att sälja deras produkter. Man kan inte bara hitta på egna villkor och bestämma vad andra säljer för produkter dom själv har köpt.

Hade det varit Sverige hade CDPR dessutom fått väldigt svårt att neka försäljning direkt till GMG. Dom hade fått höja priserna lite om dom vill, men att direkt säga nej är näst intill olagligt i Sverige.

Är du jurist? Vad jag vet får företag själva välja återförsäljare.

Jag är jurist. Mellan näringsidkare har vi nästan full avtalsfrihet. Du kan vägra sälja till ett företag för att du tycker att deras representanter luktar illa eller att de hade fel färg på slipsen. Undantagen är konkurrenslagstiftning och diskrimineringslagstiftning (främst då fria interna marknaden inom EU).

Och nej. CDPR kan inte hindra GMG från att sälja vidare lagliga kopior. Om det inte är kopior som inte får vidaresäljas, t.ex. Nvidias. Men likväl har CDPR all rätt att rekommendera eller avråda kunder från olika företag.

Tack för svaret, min ton kanske var lite skarp men jag var medt nyfiken.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Oavsett om spelet är det bästa eller det sämsta i år kan man utan tvekan säga att du är decenniets största fanboy.

Jag är ett stort fan, ja! Fast knappast decenniets största. Att jag tycker så mycket om Witcher, beror inte bara på Geralt. Utan på att det är en seriös fantasivärld. Mörk, grym, realistisk. Att sedan spelen visar sig vara lysande rollspel, gör inte saken sämre. Nä, det finns många anledningar att tycka om Andrzejs värld. Sist så är det så jäla skönt att slippa amerikanarnas barnsliga påhittade världar.

Realistisk tror jag vi kan stryka på en gång.

Tycker det är roligt att du just nämner mörk och grym och samtidigt trycker ner på typiska amerikanska stilen. Du nämner Dragon Age tidigare i tråden och tittar vi på första Dragon Age spelet (har inte spela inquisition) så är DA mörkare än Witcher 1+2 och finns verkligen inget som säger att Witcher 3 kommer vara mörkare.
Om något så har dom lagt in lite mer amerikansk komedi i det hela med att göra dialogen mer typisk amerikansk med humoristika svordomar och repliker istället för en mörkare och mer "realistisk" framtoning.

http://new2.fjcdn.com/thumbnails/comments/5510970+_fd12f9f2ff...

Finns det något bättre än comic relief vampyrer?

Tittar vi på tidigare spel var båda spelen inget speciellt. Första spelet var medelmåttigt som bäst och andra spelet var bra men inget speciellt. Det är inte av en slump att man nämner spel som Baldurs Gate och Dragon Age när man diskuterar rollspel före man talar om Witcher 2.
Att spel är mörka är alltid ett plus då flesta rollspel är rätt ljusa men det betyder inte att spelen automatiskt kommer bli fantastiska. Många av bästa rollspelen som Zelda, Chrono Trigger, Final Fantasy, Ni No Kuni, Tales of xxx osv. är alla färgglada spel som är riktigt bra.

Därför är jag jävligt skeptisk när det gäller Witcher 3. Är rätt säker på att spelet blir bra men tror inte det är speciellt stor chans att spelet kommer bli fantastiskt eller legendariskt på något sätt och peta bort spel som Final Fantasy VII, Baldurs Gate, Dragon Age eller Zelda serien från tronen.

DAO är ju knappast fritt från comic relief.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Oavsett om spelet är det bästa eller det sämsta i år kan man utan tvekan säga att du är decenniets största fanboy.

Jag är ett stort fan, ja! Fast knappast decenniets största. Att jag tycker så mycket om Witcher, beror inte bara på Geralt. Utan på att det är en seriös fantasivärld. Mörk, grym, realistisk. Att sedan spelen visar sig vara lysande rollspel, gör inte saken sämre. Nä, det finns många anledningar att tycka om Andrzejs värld. Sist så är det så jäla skönt att slippa amerikanarnas barnsliga påhittade världar.

Realistisk tror jag vi kan stryka på en gång.

Tycker det är roligt att du just nämner mörk och grym och samtidigt trycker ner på typiska amerikanska stilen. Du nämner Dragon Age tidigare i tråden och tittar vi på första Dragon Age spelet (har inte spela inquisition) så är DA mörkare än Witcher 1+2 och finns verkligen inget som säger att Witcher 3 kommer vara mörkare.
Om något så har dom lagt in lite mer amerikansk komedi i det hela med att göra dialogen mer typisk amerikansk med humoristika svordomar och repliker istället för en mörkare och mer "realistisk" framtoning.

http://new2.fjcdn.com/thumbnails/comments/5510970+_fd12f9f2ff...

Finns det något bättre än comic relief vampyrer?

Tittar vi på tidigare spel var båda spelen inget speciellt. Första spelet var medelmåttigt som bäst och andra spelet var bra men inget speciellt. Det är inte av en slump att man nämner spel som Baldurs Gate och Dragon Age när man diskuterar rollspel före man talar om Witcher 2.
Att spel är mörka är alltid ett plus då flesta rollspel är rätt ljusa men det betyder inte att spelen automatiskt kommer bli fantastiska. Många av bästa rollspelen som Zelda, Chrono Trigger, Final Fantasy, Ni No Kuni, Tales of xxx osv. är alla färgglada spel som är riktigt bra.

Därför är jag jävligt skeptisk när det gäller Witcher 3. Är rätt säker på att spelet blir bra men tror inte det är speciellt stor chans att spelet kommer bli fantastiskt eller legendariskt på något sätt och peta bort spel som Final Fantasy VII, Baldurs Gate, Dragon Age eller Zelda serien från tronen.

https://www.youtube.com/embed/rr8-5Fn_6XY

DAO är ju knappast fritt från comic relief.

Innan du gör bort dig helt, borde du kanske spela spelen. Då menar jag DAO och DAI så att du ser skillnad mellan spelen...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Menade DAI (videon är DAI för övrigt). Det är ju trots allt DAI som Witcher 3 ska konkurrera med, inte det utdaterade DAO. Jag ska bli bättre på att skilja de två närliggande tangenterna.

Innan du gör bort dig helt., borde du ta reda på om jag spelat spelen. Och ja, jag har spelat båda spelen - DAO och DAI.

Visst, DAO är blodigt och fullt av död, mest tack vare ett stort slagfält, men fortfarande ser man väldigt lite av oskyldiga civilas lidande. Det blir liksom inte så där direkt och personligt. Och faktiskt, like comic relief eller glädje skadar faktiskt inte ett sådant spel. Så visst, DAO kanske är väldigt "mörk" i att det är väldigt seriöst, hela tiden. Kan det inte vara "mörkt" om det finns roliga saker också som bryter upp? Eller ska allt vara som i Dark Souls?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Menade DAI (videon är DAI för övrigt). Det är ju trots allt DAI som Witcher 3 ska konkurrera med, inte det utdaterade DAO. Jag ska bli bättre på att skilja de två närliggande tangenterna.

Innan du gör bort dig helt., borde du ta reda på om jag spelat spelen. Och ja, jag har spelat båda spelen - DAO och DAI.

Visst, DAO är blodigt och fullt av död, mest tack vare ett stort slagfält, men fortfarande ser man väldigt lite av oskyldiga civilas lidande. Det blir liksom inte så där direkt och personligt. Och faktiskt, like comic relief eller glädje skadar faktiskt inte ett sådant spel. Så visst, DAO kanske är väldigt "mörk" i att det är väldigt seriöst, hela tiden. Kan det inte vara "mörkt" om det finns roliga saker också som bryter upp? Eller ska allt vara som i Dark Souls?

Ja, du har nog rätt. Striden är det enda blodiga och resten är bara opersonliga trevliga saker som våldtäkter, förtryck och ett land i misär.

Vad får dig att tro att det är fel med comic relief?

Precis det jag skrev att DAO är mörkare och mer seriös än Witcher serien vilket var ett svar på k3m inlägg om hur han ogillade den "amerikanska" stilen och gillade mörkare och seriösare spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Gillette:
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Det kan man ju tycka, men det finns faktiskt lagar kring detta. CDPR kan inte neka GMG att sälja deras produkter. Man kan inte bara hitta på egna villkor och bestämma vad andra säljer för produkter dom själv har köpt.

Hade det varit Sverige hade CDPR dessutom fått väldigt svårt att neka försäljning direkt till GMG. Dom hade fått höja priserna lite om dom vill, men att direkt säga nej är näst intill olagligt i Sverige.

Är du jurist? Vad jag vet får företag själva välja återförsäljare.

Jag är jurist. Mellan näringsidkare har vi nästan full avtalsfrihet. Du kan vägra sälja till ett företag för att du tycker att deras representanter luktar illa eller att de hade fel färg på slipsen. Undantagen är konkurrenslagstiftning och diskrimineringslagstiftning (främst då fria interna marknaden inom EU).

Och nej. CDPR kan inte hindra GMG från att sälja vidare lagliga kopior. Om det inte är kopior som inte får vidaresäljas, t.ex. Nvidias. Men likväl har CDPR all rätt att rekommendera eller avråda kunder från olika företag.

Tack för bra svar.

Nu ska vi bara komma överens om vad som är moraliskt vs. juridiskt rätt.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Vem har sagt att han missar det? Håller företaget på så kan han helt enkelt ladda ner det istället.

k3m
Medlem
Skrivet av marrtiiin:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Vem har sagt att han missar det? Håller företaget på så kan han helt enkelt ladda ner det istället.

Jag vet! Fast jag undvek att framföra det, då man inte bör ta upp olaglig kopiering här på domänen. Om jag minns rätt edit: Sedan så vill jag inte att någon laddar ner det gratis. Då, jag älskar RED och deras allt. De har skapat ett sant mästerverk med Witcher wild hunt. De förtjänar sina pengar.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av marrtiiin:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Vem har sagt att han missar det? Håller företaget på så kan han helt enkelt ladda ner det istället.

Jag vet! Fast jag undvek att framföra det, då man inte bör ta upp olaglig kopiering här på domänen. Om jag minns rätt edit: Sedan så vill jag inte att någon laddar ner det gratis. Då, jag älskar RED och deras allt. De har skapat ett sant mästerverk med Witcher wild hunt. De förtjänar sina pengar.

Och jag missade helt att alla inlägg var en månad gamla... Hittade precis länken till artikeln.

k3m
Medlem
Skrivet av marrtiiin:
Skrivet av k3m:
Skrivet av marrtiiin:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Vem har sagt att han missar det? Håller företaget på så kan han helt enkelt ladda ner det istället.

Jag vet! Fast jag undvek att framföra det, då man inte bör ta upp olaglig kopiering här på domänen. Om jag minns rätt edit: Sedan så vill jag inte att någon laddar ner det gratis. Då, jag älskar RED och deras allt. De har skapat ett sant mästerverk med Witcher wild hunt. De förtjänar sina pengar.

Och jag missade helt att alla inlägg var en månad gamla... Hittade precis länken till artikeln.

Hehe! sånt händer

k3m
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Naraccas:

Menade DAI (videon är DAI för övrigt). Det är ju trots allt DAI som Witcher 3 ska konkurrera med, inte det utdaterade DAO. Jag ska bli bättre på att skilja de två närliggande tangenterna.

Innan du gör bort dig helt., borde du ta reda på om jag spelat spelen. Och ja, jag har spelat båda spelen - DAO och DAI.

Visst, DAO är blodigt och fullt av död, mest tack vare ett stort slagfält, men fortfarande ser man väldigt lite av oskyldiga civilas lidande. Det blir liksom inte så där direkt och personligt. Och faktiskt, like comic relief eller glädje skadar faktiskt inte ett sådant spel. Så visst, DAO kanske är väldigt "mörk" i att det är väldigt seriöst, hela tiden. Kan det inte vara "mörkt" om det finns roliga saker också som bryter upp? Eller ska allt vara som i Dark Souls?

Ja, du har nog rätt. Striden är det enda blodiga och resten är bara opersonliga trevliga saker som våldtäkter, förtryck och ett land i misär.

Vad får dig att tro att det är fel med comic relief?

Precis det jag skrev att DAO är mörkare och mer seriös än Witcher serien vilket var ett svar på k3m inlägg om hur han ogillade den "amerikanska" stilen och gillade mörkare och seriösare spel.

Alltså, amerikanerna är dåliga hantverkare. Deras filmer är underhållande och riktigt bra. Samtidigt som de är skrattretande. På det sättet att de offrar realism för säg spänning, händelser, överdrift. Det är samma med deras spel, även deras Dragon age serie. Visst är Dragon age origins mörk. Men den är samtidigt så överdriven och blygsam, att iaf jag har svårt att ta det seriöst.

123
Skriv svar