Helgdiskussion - vad tycker du om sex i spel?

Robot
Helgdiskussion - vad tycker du om sex i spel?

Nästa vecka lanseras kvinnokarlen Geralts tredje äventyr men det är långtifrån ensamt att innehålla intima scener.

#bioware, #cd-projekt


Medlem
Helgdiskussion - vad tycker du om sex i spel?

Tycker väl precis som när jag ser det på film eller i en serie... Jaha, tänker jag ungefär...

EDIT: Inte lika spännande när man är över 30 som när man var 15...

Medlem

Lite skämselkudde tbh.. Känns ofta så påtvingat

Medlem

Sex i spel - Självklart!

Problemen uppstår när sex används som någon form av belöning för då blir det oftast löjligt. "Du lyckades fylla relationsmätaren med Person X. Nu blir det samlag. Grattis!" Tyvärr är det här oftast fallet i spel.

Samma problem finns i film där manuset ofta innehåller en eller ett par sexscener för att det är standard och förväntas, snarare än för att det tillför något.

Medlem

Tycker mest att det tar utvecklingstid från sådant som är mer intressant/viktigt från storyn. För min del räcker det att insinuera, snarare än att visa hela akten om sex är väsentligt för storyn. Samma i TV-serier och filmer, det stoppar för det mesta upp handlingen i onödan.

Medlem

Har alltid undrat varför just sex är så hemskt att visa... Det är något som alla människor gör och tycker om (genusdisskution och extremfeminism undanbeds) sex är väl iaf i grund och botten baserat på kärlek? Men skjuta huvuden av folk osv är ok? Vilken sjuk värld vi lever i...

Medlem

Jag tycker oftast de känns ganska överflödiga, och ibland känns det bara som att de pushar så långt att det blir snudd på mjukporr.
Jag har ingenting emot vuxna teman i spel. Nakenhet, kukar och tuttar gör mig ingenting, men när allt naket helt promt Måste vara sexigt och porrigt tycker jag att det blir lite smaklöst.

Medlem

Ganska meningslöst egentligen.

Sen som Bennii skrev så finns det oftast med bara för att, och inte för att det ska tillföra något till handlingen.

Medlem

Tycker det ska vara lika mycket som det funnits i spelen hittills. Dvs inte mycket. Håller med tidigare talare.

Medlem

håller med dunderhoken, ser ingen skilnad på sex i spel i annan media. det kan vara både bra och dåligt utfört, men jag ser heller ingen anledning för varför det inte skulle finnas sex i spel

Medlem
Skrivet av heximeth:

Har alltid undrat varför just sex är så hemskt att visa... Det är något som alla människor gör och tycker om (genusdisskution och extremfeminism undanbeds) sex är väl iaf i grund och botten baserat på kärlek? Men skjuta huvuden av folk osv är ok? Vilken sjuk värld vi lever i...

Jag är inne på liknande spår. Det finns hur många teorier som helst vad beträffar kärlek. Vad är kärlek? Sex är ett begrepp som ofta återkommer. Sedan finns det också hur många olika varianter som helst vad beträffar sex. Vad är sex? Från intimt samlag med din älskade till våldtäkt.

Personligen får jag uppfattningen att porrindustrin är något av tabubelagt och något som hårt kritiseras. Det är i sig en debatt som jag inte riktigt kommer att dyka i just här och nu. Ofta återkommande argument är i alla fall att porrindustrin kan tendera till att trycka ned kvinnan och att den kan skapa en mindre hälsosam bild av vad sex är. Ett riktigt intressant ämne. Nåväl.

Våldet i spel debatteras även det. Jag menar, hur mycket har det inte diskuterats om GTA V:s våld med inslag av tortyr? (Även sexdebatten har förekommit i spelet). Poängen är att våld, i alla sina variationer, känns mer accepterat. Det är givetvis min egen subjektiva uppfattning och jag kan inte hänvisa till några pålitliga källor för stunden. När det däremot kommer inslag av sex så sätts genast +18-stämpeln fram och det skapar rubriker som spelvåldet aldrig skulle kunna göra.

Jag får be om ursäkt om det är lite osammanhängande. Det här är ett ämne som jag helst diskuterar över en kopp kaffe istället för att diskutera över skärmen. Men nu är vi ju här!

Så, sex i spel... Jag upplever fortfarande att det är ett ungt ämne och bör utforskas mer av spelstudion. Ibland känns sexet lite märkligt. Kanske beror det på att vi som människor är fantastiskt duktiga på att läsa kroppsspråk och att sexet i spelet känns lite stelt. Därför kan vi uppfatta det som att det känns nästan orealistiskt. Mer resurser läggs kanske på ansiktsanimationer och stridsanimationer än sexscener. Kanske kommer det en tid då det läggs lika mycket energi på att få en sexscen att kännas trovärdig och att den då också tillför något mer till spelet. I dagsläget tycker jag absolut att det är något att utforska och uppmuntrar spelutvecklare att fortsätta leka med något som är så fantastiskt.

Medlem

Det är oftast allt för lite av sexandet man får se och under en allt för kort stund. Ska man hinna fappa behöver man ju minst en timme, och vem har tid med sånt kladd när man egentligen vill spela. Nä, vill jag se sex så finns det bättre alternativ.

Sex i spel kan de ge en hint om att det skett mellan två karaktärer om det tillför något till berättelsen men de behöver verkligen inte trycka upp det i ansiktet på mig.
"Åh, wow. Digitala boobs, jäklar vad mitt skrev gick igång nu! Bäst att pausa DOA och be min motståndare gå ut ur rummet en stund så jag får vara ifred för Sam's happy time", bara för att man spelar Ayane och får se lite bouncing boobs *facepalm*

Medlem

Sex i spel är väl ok då man oftast själv kan välja om man vill eller inte!

Men när man sitter i soffan med sina syskon o föräldrar tycker jag inte de är lika roligt med en sex scen i film, det blir lite märklig stämning! något jag ofta stört mig på!


signatur

Snusar till varje pris!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Sex i spel är inte värst imponerande, still animationer och stoppar up det jag igentligen vill göra fortsätta frammåt i storyn.

Om jag vill se sex så tar jag och surfar in på en porr sida istället.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Sex i spel?

Medlem

Sex är något fult och äckligt och därför måste censureras till den grad att det mest känns påtvingat.

Jag tror man kan lägga in erotiskt laddade scener i spel men just för censuren blir det stora problem. Antingen måste det censureras till den grad att det inte längre är sex.
Det andra problemet är att spelet endast innehåller sex som porrspelen och därför mest bara grafiskt men inte erotiskt laddat på samma sätt som i verkligheten.
Så det faller platt åt båda hållen och ger oftast inget till spelaren.

Så nej jag tror inte vi kommer ha bra sex i spel innan vi slutar tycka sex är något äckligt, hemskt och långt värre än att skjuta skallen av folk.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det är ju skillnad på sex och sex i vissa spel, the Sims jök är inte så kul direkt, men om vi ska ett hett spel som exempel så lirar ja förtillfället om The Witcher 2 bara för att friska upp minnet. Och jag måste säga att i just det spelet så passar det grymt bra in, miljön i byarna och tiden det utspelar sig på är så smutsigt skönt! Och så har han en fling med ena bruden i spelet, samtidigt som man går till bordellerna då och då för att lätta på trycket man får leva sig in i rollspelet och då passar det så bra i just The witcher 2. Sen själva scenerna går väl att diskutera mera!

Medlem

Aldrig prövat, verkar hårt, plastigt och hålet i skivan är ju alldeles för litet.

Medlem

Har inte spelat många spel som innehåller sex, men jag har inga problem med det och tänker inte så mycket på det heller.
För mej kan det kännas konstigt att sex är mer kontroversiellt än halshuggningar och lemlästning? Tycker själv att sex är mindre stötande än det sistnämnda.

Det ända reaktionerna jag fått är i Dragon age och Mass effect då det känns lite pinsamt för att det är så stelt och ibland löjligt. Speciellt I Dragon Age inquisition då min fula dwarf kvinna med skäggstubb raggade upp Iron Bull... Det blev mer underhållande än vad jag räknat med.

Medlem

tycker det mer blir komiskt för det ser så stelt ut i spel ändå, animationer är fortfarande en bit ifrån verkligheten

Medlem

Om det är relevant till storyn så absolut! I t.ex ett rollspel då man möter och lär känna olika karaktärer och utvecklar olika relationer till dem så ser jag inga problem med att man har valet själv att det leder till kärlek och sex för huvudkaraktären. Det är något som speglar på nästan varje människa, även en spelfigur tycker jag.

Medlem

Värdelöst. Lika värdelöst som tecknat sex om inte värre, då allting fortfarande begränsas utav polygoner, och animationerna. Då sex kräver väldigt autentiska rörelser och kurvor så blir allting groteskt i spel, Uncanny Valley blir riktigt stort när man i Metro Last night pillar på ett bröst som guppar helt groteskt samtidigt som hon ser ut såhär:

Medlem

snabb svar, nej inge problem med sex, dock så för mig så i vissa spel kan det räcka med att "ok nu går dom till sovrummet eller nått och gör det dom ska, sen visas nästa scen när dom är klar å spelet kan fortsätta" Men bror självklart på hur spelet är, T,ex i the witcher serien så hör sexet till hela storyn och försöker förmedla någon form att att Geralt och den andra partner har något mellan varandra, medans en sex scene i gta 5 t,ex är bara rak porr typ.

Skulle också vilja lägga in att va fan, man får juh väldigt sällan ens så något ändå så, och ALLT vi ser vet vi exakt hur det ser ut ändå så, och det är det mest naturliga vi har, våra kroppar, har alltid tyckt det är sjukt hur vissa människor håller på bara för att det visas lite hud eller något könsorgan eller dylikt, det är inte direkt som om vi dör av någon sjukdom för vi har sett en annans persons kön,byst etc, även om det värkar så på vissa människor.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Har inte spelat många spel som innehåller sex, men jag har inga problem med det och tänker inte så mycket på det heller.
För mej kan det kännas konstigt att sex är mer kontroversiellt än halshuggningar och lemlästning? Tycker själv att sex är mindre stötande än det sistnämnda.

Det ända reaktionerna jag fått är i Dragon age och Mass effect då det känns lite pinsamt för att det är så stelt och ibland löjligt. Speciellt I Dragon Age inquisition då min fula dwarf kvinna med skäggstubb raggade upp Iron Bull... Det blev mer underhållande än vad jag räknat med.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Natrium:

snabb svar, nej inge problem med sex, dock så för mig så i vissa spel kan det räcka med att "ok nu går dom till sovrummet eller nått och gör det dom ska, sen visas nästa scen när dom är klar å spelet kan fortsätta" Men bror självklart på hur spelet är, T,ex i the witcher serien så hör sexet till hela storyn och försöker förmedla någon form att att Geralt och den andra partner har något mellan varandra, medans en sex scene i gta 5 t,ex är bara rak porr typ.

Inte i första Witcher. Där finns det nog inget sex som passar in och allt känns mest som ett minispel för att samla kort. Rädda från banditer eller monster, ge blommor, saker eller mat för att belönas med sex och ett kort.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av KonradA:
Skrivet av heximeth:

Har alltid undrat varför just sex är så hemskt att visa... Det är något som alla människor gör och tycker om (genusdisskution och extremfeminism undanbeds) sex är väl iaf i grund och botten baserat på kärlek? Men skjuta huvuden av folk osv är ok? Vilken sjuk värld vi lever i...

Jag är inne på liknande spår. Det finns hur många teorier som helst vad beträffar kärlek. Vad är kärlek? Sex är ett begrepp som ofta återkommer. Sedan finns det också hur många olika varianter som helst vad beträffar sex. Vad är sex? Från intimt samlag med din älskade till våldtäkt.

Personligen får jag uppfattningen att porrindustrin är något av tabubelagt och något som hårt kritiseras. Det är i sig en debatt som jag inte riktigt kommer att dyka i just här och nu. Ofta återkommande argument är i alla fall att porrindustrin kan tendera till att trycka ned kvinnan och att den kan skapa en mindre hälsosam bild av vad sex är. Ett riktigt intressant ämne. Nåväl.

Våldet i spel debatteras även det. Jag menar, hur mycket har det inte diskuterats om GTA V:s våld med inslag av tortyr? (Även sexdebatten har förekommit i spelet). Poängen är att våld, i alla sina variationer, känns mer accepterat. Det är givetvis min egen subjektiva uppfattning och jag kan inte hänvisa till några pålitliga källor för stunden. När det däremot kommer inslag av sex så sätts genast +18-stämpeln fram och det skapar rubriker som spelvåldet aldrig skulle kunna göra.

Jag får be om ursäkt om det är lite osammanhängande. Det här är ett ämne som jag helst diskuterar över en kopp kaffe istället för att diskutera över skärmen. Men nu är vi ju här!

Så, sex i spel... Jag upplever fortfarande att det är ett ungt ämne och bör utforskas mer av spelstudion. Ibland känns sexet lite märkligt. Kanske beror det på att vi som människor är fantastiskt duktiga på att läsa kroppsspråk och att sexet i spelet känns lite stelt. Därför kan vi uppfatta det som att det känns nästan orealistiskt. Mer resurser läggs kanske på ansiktsanimationer och stridsanimationer än sexscener. Kanske kommer det en tid då det läggs lika mycket energi på att få en sexscen att kännas trovärdig och att den då också tillför något mer till spelet. I dagsläget tycker jag absolut att det är något att utforska och uppmuntrar spelutvecklare att fortsätta leka med något som är så fantastiskt.

mycket bra skrivet

Medlem

Sex-scener just i tv-spel känns onaturligt, stelt. Och det beror på att vi helt enkelt har klar syn på sex i vekligheten. Framför allt är det kroppsspråken som gör att vi inte riktigt kan sätta oss i upplevelsen. Men å andra sidan så tycker jag inte att sex borde förbjudas eller undvikas i spel. I ett spel där man går och slaktar människor bör sex vara det minsta att bry om.

Att påpeka sex i spel som opassande är att som en gång nån djurförbund försökte stämma Dice för djurplågeri. Vet inte om ni kommer ihåg rubriken om? Dom tyckte att knivhugga en råtta är extremt, i ett spel som är baserad på att döda människor. Tyckte var patetiskt:)

k3m
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Det är oftast allt för lite av sexandet man får se och under en allt för kort stund. Ska man hinna fappa behöver man ju minst en timme, och vem har tid med sånt kladd när man egentligen vill spela. Nä, vill jag se sex så finns det bättre alternativ.

Sex i spel kan de ge en hint om att det skett mellan två karaktärer om det tillför något till berättelsen men de behöver verkligen inte trycka upp det i ansiktet på mig.
"Åh, wow. Digitala boobs, jäklar vad mitt skrev gick igång nu! Bäst att pausa DOA och be min motståndare gå ut ur rummet en stund så jag får vara ifred för Sam's happy time", bara för att man spelar Ayane och får se lite bouncing boobs *facepalm*

Hahaha oj, vad jag skrattade

Inaktiv

Kunde inte bry mig mindre om spelsex, dvs. polygoner som gnider sig mot varandra, dock är det lagom frustrerande att lyssna på de röster som vill förbjuda spelsex/naket i spel för barnens skull.

k3m
Medlem

Hmm, ja just det. bästa sexet i ett spel. Då måste jag nog säga Fallout 2 Fast sexet i Witcher 2 är också fint

123
Skriv svar