Helgdiskussion - vad tycker du om sex i spel?

Medlem
Skrivet av heximeth:

Har alltid undrat varför just sex är så hemskt att visa... Det är något som alla människor gör och tycker om (genusdisskution och extremfeminism undanbeds) sex är väl iaf i grund och botten baserat på kärlek? Men skjuta huvuden av folk osv är ok? Vilken sjuk värld vi lever i...

Kan inte annat än att hålla med.

Medlem
Skrivet av KonradA:
Skrivet av heximeth:

Har alltid undrat varför just sex är så hemskt att visa... Det är något som alla människor gör och tycker om (genusdisskution och extremfeminism undanbeds) sex är väl iaf i grund och botten baserat på kärlek? Men skjuta huvuden av folk osv är ok? Vilken sjuk värld vi lever i...

Jag är inne på liknande spår. Det finns hur många teorier som helst vad beträffar kärlek. Vad är kärlek? Sex är ett begrepp som ofta återkommer. Sedan finns det också hur många olika varianter som helst vad beträffar sex. Vad är sex? Från intimt samlag med din älskade till våldtäkt.

Personligen får jag uppfattningen att porrindustrin är något av tabubelagt och något som hårt kritiseras. Det är i sig en debatt som jag inte riktigt kommer att dyka i just här och nu. Ofta återkommande argument är i alla fall att porrindustrin kan tendera till att trycka ned kvinnan och att den kan skapa en mindre hälsosam bild av vad sex är. Ett riktigt intressant ämne. Nåväl.

Våldet i spel debatteras även det. Jag menar, hur mycket har det inte diskuterats om GTA V:s våld med inslag av tortyr? (Även sexdebatten har förekommit i spelet). Poängen är att våld, i alla sina variationer, känns mer accepterat. Det är givetvis min egen subjektiva uppfattning och jag kan inte hänvisa till några pålitliga källor för stunden. När det däremot kommer inslag av sex så sätts genast +18-stämpeln fram och det skapar rubriker som spelvåldet aldrig skulle kunna göra.

Jag får be om ursäkt om det är lite osammanhängande. Det här är ett ämne som jag helst diskuterar över en kopp kaffe istället för att diskutera över skärmen. Men nu är vi ju här!

Så, sex i spel... Jag upplever fortfarande att det är ett ungt ämne och bör utforskas mer av spelstudion. Ibland känns sexet lite märkligt. Kanske beror det på att vi som människor är fantastiskt duktiga på att läsa kroppsspråk och att sexet i spelet känns lite stelt. Därför kan vi uppfatta det som att det känns nästan orealistiskt. Mer resurser läggs kanske på ansiktsanimationer och stridsanimationer än sexscener. Kanske kommer det en tid då det läggs lika mycket energi på att få en sexscen att kännas trovärdig och att den då också tillför något mer till spelet. I dagsläget tycker jag absolut att det är något att utforska och uppmuntrar spelutvecklare att fortsätta leka med något som är så fantastiskt.

Bra skrivet! Tänker lite grann på att sex känns mindre vanligt än våld bara för att det är hur vi växt upp med det, och hur vår kultur runt det ser ut. Ända sedan man satt i tv-soffan med föräldrarna och skruvade obekvämt på sig när det kom någon halvnakenscen så var det mer accepterat med tv/film våldet, antagligen för att det smög sig på en i var och varannan film man såg, medans det "nakna" dök upp då och då.
Har vaga minnen ifrån när jag såg någon bli dödad på film, och man pedagogiskt fick förklarat för sig att det bara var på låtsas...bara skådespeleri. Den förklaringen fick man aldrig när folk klädde av sig lite och pussades vad jag kan minnas.

I puberteten blev det ju extra konstigt och obekvämt när sådant kunde väcka en del obekanta...ehrm..fysiska reaktioner.

Men visst är det fascinerande hur film och spelvåldet tydligen lämnar oss helt oberörda medans lite bar hud kan få pulsen att öka.
Tyvärr är det sällan sex skildras mer än några bara bröst i spel, och jag ser med intresse fram emot ett spel som kan övertyga i känslorna mellan två personer.
Känner helt enkelt att dataspel inte är rätt medium för det...än.

Inaktiv

Lesbiska scenen med Liara i första ME var episk. I övrigt har jag inga positiva minnen, mest bara påklistrat.

Medlem

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Sex i spel är ett bra inslag. Dock är det extremt svårt att få det hela att bli en vettig del av själva spelandet, vilket är synd. Man har inte så mycket för att styra juck med en kontroll. Utvecklarna är välkomna att prova dock!

Vad gäller sexuella cutscenes i spel så är det ju bra, om man faktiskt får se nånting. Vilket man ju oerhört sällan får göra.

Något som verkligen funkar i spel är ju dock sexighet, det placerar jag mycket högre än sex. Att man kan välja att spela som tjej och ha olika sexiga kläder, det tycker jag är bra.

Väldigt få av mina favoritspel är särskilt "gubbsjuka" tyvärr. I Souls-spelen är de flesta kläderna heltäckande, i Fallout-spelen och Skyrim ser man rätt stel ut, i övriga RPG jag gillar ser man knappt hur man ser ut ....

BMX XXX hade fattat det där iaf

Medlem

Inga problem alls, så länge det görs rätt. Bara religösa (läs nervösa) amerikanare och dess lika som är livrädda för att se hud.
Beror helt enkelt på om det passar in i storyn/världen man spelar i eller ej.

Medlem

Är det konstigt förresten att vara heterosexuell men alltid vilja spela som tjej, och tycka det känns skevt om man är en manlig karaktär som har sex osv? Känns iofs konstigt att som kvinnlig spelkaraktär gå och ragga upp män, föredrar att försöka stöta på tjejer med tjejer. Gillar dock inte alls lesbisk porr.

Medlem

Tycker det är ganska töntigt, det är bara konstigt och stelt att se på och adderar aldrig nått i spelväg.
Det e ju inte en film vi tittar på.

Medlem
Skrivet av NodCommander:

Inga problem alls, så länge det görs rätt. Bara religösa (läs nervösa) amerikanare och dess lika som är livrädda för att se hud.
Beror helt enkelt på om det passar in i storyn/världen man spelar i eller ej.

Hud? det heter pixlar!

Medlem

Alldeles för lite, lite virtuell sex är bästa motivationen för att klara ett uppdrag.

Medlem

Sex i spel är helt onödigt då porr görs mycket bättre på typ Brazzers. Sex tillför ingenting till story eller gameplay eller annat.

Det är bara pålagt för att "det säljer". Man skulle sälja allt med sex istället då. På frukostflingorna skulle det vara en nakenbilder och så vidare. Sedan, en dag, när man inte kan se åt något håll utan att det är ett par bröst eller ett kön eller ett samlag på gång så skulle folk börja tänka "ok, vi kanske skulle ta och begränsa detta till där det hör hemma, och inte applicera på precis allting, för det blir väldigt tröttsamt".

Skrivet av KonradA:

Jag är inne på liknande spår. Det finns hur många teorier som helst vad beträffar kärlek. Vad är kärlek?

Blanda inte ihop kärlek och sex. Att skildra kärlek är som regel relevant för en story. Sex är väldigt sällan det. Sex är som regel ett uttryck av kärlek och ett väldigt intimt sådant (privat). Om det då inte är relevant för varken story eller gameplay så gör man bäst i att inte ha med sex i spel. Jag vänder mig även mot alltför råa skildringar av våld som inte behövs för storyn i ett spel, men ofta är dessa handlingar del av gameplay och är därför relevanta (om än värda att ifrågasätta).

Skrivet av Denilsement:

3:20 eh ok, hon har alla kläderna på...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Nej. För min egen skull.

Medlem

Klart det ska knullas i spel med.. tryck Esc om det inte passar..

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

För att komma underfund med det här har jag försökt tänka lite djupt en kort stund, men självklart kan jag ha fel.

Sex är inte kärlek, det är en drift för att föra vidare våra gener. Sex kan formas till perversiteter och lättare påverka unga människor i deras utveckling.
Kärlek är däremot något som bara kan upplevas privat mellan två individer, och kan därför aldrig alstras i medial form. Se det som ett kvantmekaniskt tillstånd, kärlek kan man aldrig titta på.

Så vad är mest lämpligast? Sex eller våld? Är det lättare att forma en individ till att med hjälp av sin sexualdrift utföra pervesiteter tvångsmässigt, gentemot utföra tvångsmässigt våldsbejakande ting? Har vi något som heter våldsdrift i våra gener?

Du kanske inte kan se kärlek nej, men det betyder inte att du inte kan förmedla vad kärlek är genom ett media.

Du kan väcka kärlek och empati för en karaktär i vilket forum du väljer att uttrycka dig i.

Så nej att det inte skulle finnas plats för kärlekshistorier eller djupare relationer i spel eller film/böcker håller jag inte med om.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Naket och sex är det värsta som finns! Tänk om barn och ungdomar blir inspirerad och tar efter!

Bättre med blodigt våld och avhuggna huvuden.

Mindre sex och mera våld!

Seriöst, inga problem med sex och inte heller naket eller stora bröst. Spel är fiktivt.

123
Skriv svar