Blir galen på min GPS i telefonen, kan någon förklara?

Inaktiv
Blir galen på min GPS i telefonen, kan någon förklara?

Hej. Det lär väl finnas en del teknikkunniga på forumet här som kan detta betydligt bättre än mig. Jag har en Samsung Galaxy 3 med Comviq. GPS:en i den är helt värdelös. Den visar liksom fel på flera hundra meter ibland. Jag gjorde den dumma iden att försöka ta en vägbeskrivning i från den och den ber mig ju att köra åt fel håll ibland. Sedan om jag har en sådan där jogging-app som mäter avstånd då om jag joggar 1 km kan den visa 200 m ibland eller 1,5 km ibland, inget stämmer liksom. Hade en iphone tidigare och den funkade lika dåligt.

Min polare har en bil med inbyggd gps, åker jag med i den (även ute på landet) så funkar den fint. Den positionerar honom på vägen och visar i realtid när han åker. Startar jag min telefon är den inte alls lika bra. Han har även en golfklocka med gps, är vi ute i vischan och spelar golf visar den exakt hur många meter han har kvar till varje hål. Så den borde funka bra.

Varför är GPS i telefonen så mycket sämre? Har det med mobiloperatören att göra? Är det olika sändare i olika apparater? Jag har ju en gammal telefon, är det bättre i de nyare?

Tacksam för svar, detta har jag stört mig på sedan jag fick min första smartphone. (Som det märks är jag inte särskilt kunnig på detta)

Medlem

Nu är inte jag någon expert när det kommer till GPS'er, men det är antagligen som du säger att sändaren i just din telefon inte är lika avancerad som i senare telefonmodeller.
När jag använder GPS på min mobil (Nexus 5) så visar den väldigt exakt vart jag befinner mig, det kan vara fel på kanske 10 meter, vilket inte är någonting att klaga över.
Vad är det för telefon du använder egentligen?

Medlem

GPS i mobilen är snarare en mottagare än en sändare då den tar emot signaler från satelliters position (minst 3 st) och beräknar din position i förhållande till signalerna från satelliterna. GPS är väldigt exakt och beter sig inte alls som du beskriver. Tycker det låter som du har en defekt GPS i mobilen, helt enkelt. Din GPS-mottagare är nog trasig.

Edit: Ska sägas att mobiler (tror jag) använder sig av fler mätpunkter som avstånd till telemaster, wifinätverk osv för att på så sätt kunna förbättra din position ytterligare. Dock tror jag att det är en defekt GPS-mottagare. Som sagts.

Testpilot

Dels har det med vilken typ av GPS du har i luren , sen kan annat blockera.
Du kanske har ett fordral på telefonen som sabbar mottagningen för antennen som sitter inuti luren?

Inaktiv

Hej tack för svaren. Det är en Samsung Galaxy 3 utan fodral, men börjar misstänka att den är trasig som ni säger.

Medlem

Brukar använda "GPS status" appen och resetta/ladda ner A-GPS. Sen kan du ju alltid testa att skruva åt skruvarna under skalet lite, se ifall någon är lös.

Tror det kan lösa problemen. Sen kan väl gps:er vara som dom är om du nu ska testa den när du är inomhus.

Kommer ner på 3 meter vid bra förhållanden med GPS status (galaxy s5)

Medlem

Man ska dessutom ha i åtanke att de flesta telefoner egentligen inte har GPS:er i egentlig mening eftersom de aldrig använder satelliter för positioneringen utan enbart använder triangulering via telemaster. Det ger kass psitionering och är även den huvudsakliga anledningen till att stadsbor som förlitar sig på mobiltelefoner blir standsatta i fjällen, eftersom när telefontäckningen dör försvinner även möjligheterna för positionering. Helt plötsligt står de halvvägs nere i ett norrländskt träsk och vet inte var de är och kan inte ringa efter hjälp.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Min mobil har GPS och det behövs inte täckning för att den skall fungera.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

1
Skriv svar