Anita Sarkeesian pratar om bra kvinnliga spelkaraktärer

Robot
Anita Sarkeesian pratar om bra kvinnliga spelkaraktärer
Medlem
Anita Sarkeesian pratar om bra kvinnliga spelkaraktärer

Inb4 tjugo gnällspikar börjar gråta högljutt här i kommentarerna för att ni överhuvudtaget nämnde Sarkeesian.

Medlem
Medlem

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

lol. allt för att hetsa upp killcommunityt

Medlem
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Eller så slutar du bara läsa artiklarna om henne?

Medlem

Så hon har faktiskt presenterat en riktig karaktär denna gång. Jade var en någorlunda intressant karaktär, så jag antar att jag till viss del håller med henne.

Väldigt uppenbart att hon kopplar kampen mot "korrupta maktsystem" till sin egen och feminismens kamp mot "patriarkatet", dock, vilket säkerligen kommer att användas för att protestera mot även detta val.

Inaktiv

Anita Sarkeesian förstör min spelupplevelse!

Medlem

Man kan varken kommentera eller ogilla hennes videos på youtube, någon som vet varför?

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Inb4 tjugo gnällspikar börjar gråta högljutt här i kommentarerna för att ni överhuvudtaget nämnde Sarkeesian.

jag förstår bara inte varför hon får uppmärksamhet, hon är inte en gamer (hon ljög när hon sa att hon spelat hela livet och erkönde när hon vart smygfilmad att hon aldrig spelat spel innan hon började med sitt projekt)

och av att dömma på sword and sorcerys försäljnings siffror så är inte hennes anhängare inte intreserade av spel heller (efter att hon prisat spelet till skyarna och inte hittat ett enda fel på det så vart resultatet 76 extra kopior)

desutom har det bevisats att hon stulit film klip från andra personer let's plays utan att fråga dom eller ge dom nån cred

Skribent
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Medlem
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Precis! Folk är trötta på all jävla journalistik med tydliga agendor.

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Man kan varken kommentera eller ogilla hennes videos på youtube, någon som vet varför?

Du kommer aldrig att få ett korrekt svar på den frågan. Ena sidan hävdar att de beror på trakasserier som lett till att ingen riktig diskussion kan föras i kommentarerna och bots som genom alltför många dislikes gjort hennes videos svåra att hitta. Den andra sidan hävdar att det beror på att hon inte kan försvara sina argument och/eller är rädd att hennes anhängare skulle bli övertygade om att hon har fel om hon lät dem tala.

Skribent
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Blazing_Angel:

Man kan varken kommentera eller ogilla hennes videos på youtube, någon som vet varför?

Du kommer aldrig att få ett korrekt svar på den frågan. Ena sidan hävdar att de beror på trakasserier som lett till att ingen riktig diskussion kan föras i kommentarerna och bots som genom alltför många dislikes gjort hennes videos svåra att hitta. Den andra sidan hävdar att det beror på att hon inte kan försvara sina argument och/eller är rädd att hennes anhängare skulle bli övertygade om att hon har fel om hon lät dem tala.

Hatet är ju så starkt på internet att det är väldigt svårt att ha ett kommentarsfält nu för tiden om man inte har möjlighet att moderera det. Kommer man med obekväm kritik blir det ju nästan krig. Går iofs åt andra hållet med, men det är ju lite mer förlåtligt när folk hyllar något överdrivet mycket.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

i det här fallet håller jag inte med, det är en politisk video

Medlem
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

i det här fallet håller jag inte med, det är en politisk video

Hur driver det en agenda att presentera vad någon utan anslutning till sidan säger(särskilt när denna persons åsikter betraktas som intressanta både av anhängare och motståndare)? I och med tillägget rörande dess politiska natur kan jag ifrågasätta ytterligare. Driver DN en agenda när de rapporterar om politikers uttalanden?

Medlem
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Xepheros:

Inb4 tjugo gnällspikar börjar gråta högljutt här i kommentarerna för att ni överhuvudtaget nämnde Sarkeesian.

jag förstår bara inte varför hon får uppmärksamhet, hon är inte en gamer (hon ljög när hon sa att hon spelat hela livet och erkönde när hon vart smygfilmad att hon aldrig spelat spel innan hon började med sitt projekt)

och av att dömma på sword and sorcerys försäljnings siffror så är inte hennes anhängare inte intreserade av spel heller (efter att hon prisat spelet till skyarna och inte hittat ett enda fel på det så vart resultatet 76 extra kopior)

desutom har det bevisats att hon stulit film klip från andra personer let's plays utan att fråga dom eller ge dom nån cred

Och min kusins polare såg henne gå mot röd gubbe en gång!


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Skribent
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

i det här fallet håller jag inte med, det är en politisk video

Vi har haft politiska artiklar tidigare, men då var det ingen som klagade på oss. Tänker på bland annat det här med skatten på förströelsemaskiner. Ditt argument är extremt godtyckligt. Om vi börjat fokusera på något som var tydligt partipolitiskt bundet hade jag inte varit bekväm i min roll här på FZ.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Visst, hon har en poäng, till och med en viktig sådan. Men hela den här "det är ok när en kvinnlig karaktär räddar en manlig, men inte att en manlig karaktär räddar en kvinnlig"-grejen smakar lite illa. Är karaktärerna välskrivna och det finns en vettig kontext så spelar det ju ingen roll alls vilket kön de olika karaktärerna har.

Jag tycker rent generellt att problemet uppstår när man försöker sätta in ytliga stereotypa karaktärer, både manliga och kvinnliga, i seriösa sammanhang. Det är väl ok när utvecklarna inte hymlar med vad det är, t ex Duke Nukem eller Serious Sam: Ett spel som bygger humor just på dessa stereotypa action-klyshor, utan att ta sig själv på allvar. Men när framtoningen är allvarlig, och karaktärerna förväntas tas på allvar, så blir det väldigt fel.

Visst, det är tråkigt att kvinnor ofta framställs som hjälplösa bimbos, och personligen tycker jag det är lika tråkigt att män minst lika ofta framställs som stenhårda, känslokalla mansgrisar. Eller som ansiktslös kanonmat som hjälten utan dåligt samvete kan mejja ner i tusentals utan att någon tycker det är något konstigt med det (Män är ju trots allt till för att dö i krig).

Men framförallt så blir det problematiskt just när det saknas djup, när det är allt de är, och när det inte finns någon kontrast, eller kontextuell förklaring. Det går att ha en hjälplös bimbo eller en stenhård, känslokall mansgris i sitt spel. Om de är välskrivna, om de har djup, om de är mer än bara den stereotypa ytan, om det finns en kontextuell anledning till vilka de är och varför, om det finns en tydlig kontrast mellan dem och världen de lever i.

Iaf om man ska se spel som konst på samma nivå som böcker eller filmer (även de har ju sina skräpigare delar), annars kan vi ju fortsätta med det vi till största delen hållit på med hittills, springa runt med ett stort vapen och skjuta på saker.

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Man kan varken kommentera eller ogilla hennes videos på youtube, någon som vet varför?

Du kan enkelt ställa in vad folk får göra med dina videos i kanalinställningarna. Hon har helt enkelt stängt av möjligheten att gilla/ogilla, samt kommentera.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

i det här fallet håller jag inte med, det är en politisk video

Hur driver det en agenda att presentera vad någon utan anslutning till sidan säger(särskilt när denna persons åsikter betraktas som intressanta både av anhängare och motståndare)? I och med tillägget rörande dess politiska natur kan jag ifrågasätta ytterligare. Driver DN en agenda när de rapporterar om politikers uttalanden?

och hur kan du säga att hon inte driver en agenda ?? allt hon gör är att driva en agenda när har hon inte gjort det??

och ska du verkligen jämföra en spelsite med en kvälstidning ?? sist jag kollade så var kvällstidningar inte inriktade på ett specifikt nyhets område, till skillnad från fz

Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

i det här fallet håller jag inte med, det är en politisk video

Vi har haft politiska artiklar tidigare, men då var det ingen som klagade på oss. Tänker på bland annat det här med skatten på förströelsemaskiner. Ditt argument är extremt godtyckligt. Om vi börjat fokusera på något som var tydligt partipolitiskt bundet hade jag inte varit bekväm i min roll här på FZ.

ja, anitas politiska agenda är ju ganska i linje med fi och vänstern så du kan börja bli obekväm när som helst

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av Blazing_Angel:

Man kan varken kommentera eller ogilla hennes videos på youtube, någon som vet varför?

Du kan enkelt ställa in vad folk får göra med dina videos i kanalinställningarna. Hon har helt enkelt stängt av möjligheten att gilla/ogilla, samt kommentera.

Vilket knappast är konstigt med tanke på hur ociviliserade folk beter sig så fort hennes namn kommer upp.

Medlem
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

i det här fallet håller jag inte med, det är en politisk video

Hur driver det en agenda att presentera vad någon utan anslutning till sidan säger(särskilt när denna persons åsikter betraktas som intressanta både av anhängare och motståndare)? I och med tillägget rörande dess politiska natur kan jag ifrågasätta ytterligare. Driver DN en agenda när de rapporterar om politikers uttalanden?

och hur kan du säga att hon inte driver en agenda ?? allt hon gör är att driva en agenda när har hon inte gjort det??

och ska du verkligen jämföra en spelsite med en kvälstidning ?? sist jag kollade så var kvällstidningar inte inriktade på ett specifikt nyhets område, till skillnad från fz

Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

i det här fallet håller jag inte med, det är en politisk video

Vi har haft politiska artiklar tidigare, men då var det ingen som klagade på oss. Tänker på bland annat det här med skatten på förströelsemaskiner. Ditt argument är extremt godtyckligt. Om vi börjat fokusera på något som var tydligt partipolitiskt bundet hade jag inte varit bekväm i min roll här på FZ.

ja, anitas politiska agenda är ju ganska i linje med fi och vänstern så du kan börja bli obekväm när som helst

Att hon driver en agenda är irrelevant, vilket var vad jag försökte säga. Vad jag menar är att FZ inte driver en agenda genom att rapportera om hennes uttalanden. Hur det är relevant att exempelvis DN är fokuserade på hela samhällets nyheter snarare än spel förstår jag dock inte. När de skriver om politikers uttalanden med nyhetsvärde för hela samhället är detta inte ett tecken på partiskhet, alltså är FZ inte partiska när de skriver om Anitas uttalanden med nyhetsvärde inom spelbranschen.

Medlem
Skrivet av rubbiten:

ja, anitas politiska agenda är ju ganska i linje med fi och vänstern så du kan börja bli obekväm när som helst

Lawl, dat logic.

Medlem

Denna och förra är dom enda videos jag har sett som hon gjort där hon inte är direkt oärlig gentemot hennes publik.

Tycker dock hon är ganska kraftigt överskattad om man ser till alla priser och pengar som slängs hennes håll i förhållande till vad hon faktiskt åstadkommit, det lilla hon har gjort är bra mycket mindre än vad hon lovade under kickstartern.

Sen är hennes författare och producent Jonathan McIntosh en människa med ganska snedvriden världsbild, vilket är ganska uppenbart av döma från hennes första videor.

Jag har inget emot feminism och såg fram emot hennes videos när jag hörde talas om kickstartern, men att kalla detta (med undantag för denna och förra videon) feminism är ett hån mot feminister.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Idono:

Skulle vara en väldigt positivt ifall ni slutade skriva om Sarkeesian och hennes upptåg. Hyckleriet som hon driver är grovt överproportionerat och handplockat för att driva hennes egna agenda och vinstmarginal.

Ska vi driva din agenda istället?

ni ska inte driva nån agenda ni ska raportera om spel

Det är det vi gör.

i det här fallet håller jag inte med, det är en politisk video

Vi har haft politiska artiklar tidigare, men då var det ingen som klagade på oss. Tänker på bland annat det här med skatten på förströelsemaskiner. Ditt argument är extremt godtyckligt. Om vi börjat fokusera på något som var tydligt partipolitiskt bundet hade jag inte varit bekväm i min roll här på FZ.

Men kom igen! Du vet mycket väl att enda anledningen till att ni skrev den här artikeln var att få klick. Hon är en person som rör upp känslor vilket gör folk intresserade.

Spelar inte mig någon roll om ni skriver om henne eller inte, det är frivilligt att läsa.
Kom bara inte med efterkonstruerade förklaringar på varför det är ok.

Försöka framstå som politiskt neutrala är bara löjligt. Det enda sättet man kan vara det är att strunta i att skriva om det.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Man kan varken kommentera eller ogilla hennes videos på youtube, någon som vet varför?

För att rätt många personer och bland annat riktiga feminister plockar sönder hennes videos och argument.

Hon erbjöds först $5000 att ge till frivillig organisation för att debattera sexism på E3 men vågade inte ställa upp och då höjdes det till $10'000 med en anonym sponsor.

Självklart ställer hon inte upp för hon har inga argument som håller i en debatt och därför skulle förlora sina inkomster hon får genom tittare på youtube och för alla föreläsningar och donationer.

http://libertariangaming.org/2015/04/20/anita-sarkeesian-is-b...

http://www.breitbart.com/london/2015/04/20/anita-sarkeesian-d...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Ditt argument är extremt godtyckligt. Om vi börjat fokusera på något som var tydligt partipolitiskt bundet hade jag inte varit bekväm i min roll här på FZ.

Så länge det inte är bundet till något specifikt parti så blir du inte lika obekväm?

Hur känner du över anklagelserna att hon är en tjuv och bedragare då? Blir du inte lika obekväm över att plugga en sån person? Eller är det A-Okay att stjäla konst och videklipp så länge det är någon du håller med politiskt?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Om ni nu ska ta upp hatiska ideologier som detta FZ så kan ni väl även varva med nån person som t.ex. hatar svarta spelkaraktärer? Eller nån som beklagar sig över den äckliga kapitalismen i spel med guld osv.

Skriv svar