The Witcher 3: Wild Hunt

Redaktör
Ponny
Skrivet av Nemo:

Tack Fredrik för en bra text. Och för att den är spoilerfri!

Måste vara rätt knepigt ibland att inte spoila någonting, samtidigt som man är helt inne i spelvärlden och gärna vill berätta om det mesta. En konst i sig

Tack, det är inte det lättaste när man vill berätta om si och så. Samtidigt vet har hur vrång jag skulle bli om någon avslöjade... ja, si och så!


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av meanmrgreen:

Han snackar om att spelet är uppdelat i zones och man inte kan springa från ena sidan av världen till andra?

Det måste väl vara felinfo? för allting jag hört om världen är att det ska ta en timma att rida från sida till sida osv osv.

Skrivet av Pjotor:

Det här ser så grymt lovande ut! JesseCox laddade upp en intressant (och rätt kortfattad) preview på sin kanal igår, ifall någon vill se video.

https://www.youtube.com/embed/OBWcRGWOTUQ

Jag kan lätt se mig spendera hundratals timmar i den här världen.

En timme tar det absolut inte. Med det sagt: nu ska jag rida/segla från ena hörnet till den andra bara för att räkna tiden. Återkommer!

Och det är indelat i zoner, hur många kan jag inte säga, men av texten framgår att den första är stor men inte enorm, medan den andra är bautastor (No Man's Land), med träsk, sjöar, skogar och storstäder. Och det tar inte slut där.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Aryvian:

Fy fan! Jag hoppas inte detta är sanning med PC versionen maxad..

"Om det blir lika snyggt som alla promofilmer vittnat om ska vi däremot låta vara osagt."

FEGISAR!

Men hallåhej! Nu har jag ju spelat PS4-versionen och har ingen aning om hur snyggt en maxad pc-verre blir. Därför kan jag inte säga något. Med det sagt: denna trend är trist.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Also: det här med skägget, som inte ska underskattas, kommer jag avhandla i nästa text. Men jag kan avslöja att jag antingen är imponerad eller besviken...!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Gah, ok då! Förbeställt

Medlem

Joo men som jag förstått av reviews / previews osv osv så ska man kunna lalla runt från ena sidan av världen till andra utan laddningstider?

Enligt killen där så är spelet uppdelat i zoner ala dragon age inquisition?

Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av meanmrgreen:

Han snackar om att spelet är uppdelat i zones och man inte kan springa från ena sidan av världen till andra?

Det måste väl vara felinfo? för allting jag hört om världen är att det ska ta en timma att rida från sida till sida osv osv.

Skrivet av Pjotor:

Det här ser så grymt lovande ut! JesseCox laddade upp en intressant (och rätt kortfattad) preview på sin kanal igår, ifall någon vill se video.

https://www.youtube.com/embed/OBWcRGWOTUQ

Jag kan lätt se mig spendera hundratals timmar i den här världen.

En timme tar det absolut inte. Med det sagt: nu ska jag rida/segla från ena hörnet till den andra bara för att räkna tiden. Återkommer!

Och det är indelat i zoner, hur många kan jag inte säga, men av texten framgår att den första är stor men inte enorm, medan den andra är bautastor (No Man's Land), med träsk, sjöar, skogar och storstäder. Och det tar inte slut där.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av dTexN:

Gamespot brukar vara snåla med att ge ut 10/10.
Gissa vad som just fått en 10a?

Gamespot? De är lika tillförlitliga som Stefan Löfvén. Kane & Lynch anyone?

Det är väl som alla andra spelsidor, recensentens egna åsikter. Så att döma ut en hel sida är väl lite...

Vilket fall har gamespot bara gett ut 9st 10/10 sedan 1996.
Och att witcher 3 fått det gör ju bara hypen större för mig. ._.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jättebra Fredrik, beröm när det verkligen är befogat!


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av meanmrgreen:

Joo men som jag förstått av reviews / previews osv osv så ska man kunna lalla runt från ena sidan av världen till andra utan laddningstider?

Enligt killen där så är spelet uppdelat i zoner ala dragon age inquisition?

Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av meanmrgreen:

Han snackar om att spelet är uppdelat i zones och man inte kan springa från ena sidan av världen till andra?

Det måste väl vara felinfo? för allting jag hört om världen är att det ska ta en timma att rida från sida till sida osv osv.

Skrivet av Pjotor:

Det här ser så grymt lovande ut! JesseCox laddade upp en intressant (och rätt kortfattad) preview på sin kanal igår, ifall någon vill se video.

https://www.youtube.com/embed/OBWcRGWOTUQ

Jag kan lätt se mig spendera hundratals timmar i den här världen.

En timme tar det absolut inte. Med det sagt: nu ska jag rida/segla från ena hörnet till den andra bara för att räkna tiden. Återkommer!

Och det är indelat i zoner, hur många kan jag inte säga, men av texten framgår att den första är stor men inte enorm, medan den andra är bautastor (No Man's Land), med träsk, sjöar, skogar och storstäder. Och det tar inte slut där.

Spelet fungerar så att det finns en introduktionszon som fungerar som tutorial. Sen släpps du lös i den stora fria världen men kan närsom helst återvända till tutorialzonen, dock med en laddningsskärm. Samma sak gäller Witcherborgen Kaer Morhen som ligger så pass långt ifrån den del av världen där resten av spelet utspelar sig att de har en laddningsskärm där med. Skelligeöarna är också separerade från den stora världen med en laddningsskärm då de skulle ta så lång tid att segla in game till.

TL;DR: Spelet består av två stora öppna zoner som vardera är enorma och har laddningsskärm emllan sig på grund av det faktiska avståndet mellan dem. Sedan finns det ett antal mindre zoner för mer specifika ändamål somk också har laddningsskärmar. Dungeons och byggnader kan man dock vandra in och ut ur helt fritt. Allt detta har CDPR varit väldigt öppna med från början men journalister och fans har ofta översålt den öppna världen.

k3m
Medlem
Skrivet av dTexN:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av dTexN:

Gamespot brukar vara snåla med att ge ut 10/10.
Gissa vad som just fått en 10a?

Gamespot? De är lika tillförlitliga som Stefan Löfvén. Kane & Lynch anyone?

Det är väl som alla andra spelsidor, recensentens egna åsikter. Så att döma ut en hel sida är väl lite...

Vilket fall har gamespot bara gett ut 9st 10/10 sedan 1996.
Och att witcher 3 fått det gör ju bara hypen större för mig. ._.

Mig med

Medlem

Har witcher 3 någon form av multiplayer?

Redaktör
Ponny
Skrivet av karbon:

Har witcher 3 någon form av multiplayer?

Nope, ingen alls.

Finns däremot ett moba till mobila plattformar men har hört att det spelet är en slags bastard. Dessutom: ett digitalt brädspel finns också, men har inte testat det.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Grymt bra skriven recension, eller 1/3 av en recension Fredrik Ser fram emot fredag och måndag för kompletterande tankar och intryck!


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Redaktör
Ponny
Skrivet av Hurin:

Grymt bra skriven recension, eller 1/3 av en recension Fredrik Ser fram emot fredag och måndag för kompletterande tankar och intryck!

Skrivet av Castor.T:

Jättebra Fredrik, beröm när det verkligen är befogat!

Tack för de väldigt fina orden. Jag blir glad som en lärka, lax och speleman!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av eCore:

Måste tagit lång tid att testa spelet på alla platformar Fredrik! Stor eloge till dig att du orkade det........

Han har kört PS4 versionen.

Varför står där då : Testplattform: PC, Xbox One, PS4 om det inte stämmer?

k3m
Medlem
Skrivet av eCore:
Skrivet av k3m:
Skrivet av eCore:

Måste tagit lång tid att testa spelet på alla platformar Fredrik! Stor eloge till dig att du orkade det........

Han har kört PS4 versionen.

Ljuger o ljuger. Varför står där : Testplattform: PC, Xbox One, PS4 om det inte stämmer?

Då står det fel där. CDPR har inte släppt PC koden. Jo, nu har de det, fast inte exekveringsfilen.

Frilansare
Skrivet av k3m:
Skrivet av eCore:
Skrivet av k3m:
Skrivet av eCore:

Måste tagit lång tid att testa spelet på alla platformar Fredrik! Stor eloge till dig att du orkade det........

Han har kört PS4 versionen.

Ljuger o ljuger. Varför står där : Testplattform: PC, Xbox One, PS4 om det inte stämmer?

Då står det fel där. CDPR har inte släppt PC koden. Jo, nu har de det, fast inte exekveringsfilen.

Jag tror att vi skriver minst ett par gånger att vi testar på PS4. Testplattform, i headern som du hänvisar till, ska givetvis vara vilka format spelet släpps till. Så där är det fel, det ber vi om ursäkt för.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av k3m:
Skrivet av eCore:
Skrivet av k3m:
Skrivet av eCore:

Måste tagit lång tid att testa spelet på alla platformar Fredrik! Stor eloge till dig att du orkade det........

Han har kört PS4 versionen.

Ljuger o ljuger. Varför står där : Testplattform: PC, Xbox One, PS4 om det inte stämmer?

Då står det fel där. CDPR har inte släppt PC koden. Jo, nu har de det, fast inte exekveringsfilen.

Jag tror att vi skriver minst ett par gånger att vi testar på PS4. Testplattform, i headern som du hänvisar till, ska givetvis vara vilka format spelet släpps till. Så där är det fel, det ber vi om ursäkt för.

Jag vet, har läst.. Det står nästan direkt, men iom att det stog så, så tog jag för givet att det testats till alla då det står testplatform

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av dTexN:

Gamespot brukar vara snåla med att ge ut 10/10.
Gissa vad som just fått en 10a?

Gamespot? De är lika tillförlitliga som Stefan Löfvén. Kane & Lynch anyone?

Som många andra spelsidor då. GS är dock snåla med att dela ut tior. Har tittat på flera andra sidor där de också hyllar WWH till skyarna. Det är ett mästerverk i mina ögon, punkt!

Om du inte spelat det ännu kan du inte säga det är ett mästerverk. Däremot VERKAR det vara ett mästerverk.

Själv älskade jag 1an och 2an, förväntar mig 3an kommer äga.

Dock litar jag mer på Löfvén än Gamespot.


signatur

I drank what?

Medlem

Det är några som undrar om man hänger med i storyn om man inte spelat 1+2:an.
Jag är även boknörd och kan säga att det finns i alla fall 2 böcker på svenska med "noveller" med the Witcher. Sök Andrzej Sapkowski. Där får man lite blandade introduktioner till världen och persongalleri. Men missa inte de 3 delarna på Engelska- "Blood of elves", "The time of contempt" och "Baptism of fire".
Polska är inte riktigt min grej. Så mer har jag inte läst.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Med tanke på att spelet kraschar, hur fungerar sparsystemet, hur frekvent autosparas det?

Inte nog ofta. Inte krashat för mig än men lyckades ramla ner för ett stup och var tvungen att rida en bra bit. Har nu fått fram waypoints så det är inget större problem för mig.

Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av marcus8958:

När ni klagar på laddningstider på ps4, har ni testat ssd eller sshd?

Bra fråga! Är tämligen säker på SSD, men ska kolla upp det där.

Värt att förtydliga är att spelet sällan laddar när man väl kommit igång, dock om Geralt förflyttar sig längre sträckor i mellansekvenser eller om man snabbreser (våga vägra fast travel!) laddar det också, dock inte så jag stör mig på det.

Kör med sshd och är några timmar in i spelet och har inte märkt av långa laddningstider.
Får se hur det blir men räknar med att vara igenom spelet i helg.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

123
Skriv svar