The Witcher 3: Wild Hunt

Robot
The Witcher 3: Wild Hunt

Spelare flockas till Wild hunt som bin till honung. Veteranerna har givetvis väntat länge men också färska, aspirerande monsterjägare sneglar lystet mot tidernas kanske mest ambitiösa rollspel. Men de gör rätt i att hålla på sig, för att spela den monumentala trean innan föregångarna vore att göra sig själv en stor otjänst.

#cd-projekt


Medlem
The Witcher 3: Wild Hunt

En ny dator eller köpa PS4? Beslutsångest! :S
Witcher 3 vill jag ha oavsett då...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Installera på ssdn, fixat nytt gpu. Än så länge verkar det vara fullpottare till pc.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Problemen med framerate borde ju som tur är inte spela någon roll på en (tillräckligt) bra pc, för egen del känner jag inte att grafiken är det viktigaste med ett sånt här spel. Hellre lite fulare texturer och inget lagg än freezeframes var och varannan minut

Ska nog ta och spela igenom hela tvåan innan jag köper trean med, det låter som att man kommer njuta mer då.

Medlem
Medlem

Är ganska säker på att det hypade skägget är en grej vi kommer få se till fullo först på PC:

Medlem
Skrivet av Doris:

Går väl dock inte att spela än oavsett?

Inaktiv

Hypotetiskt, om man skulle vara en sådan som struntar i story helt och bara spelar för gameplay - hur står sig Witcher-serien då? Bloodborne t.ex. har ju jätteroliga strider även om man inte bryr sig om story.

Nu gillar jag en bra historia men så intresserad är jag inte att jag är beredd att spela ettan och tvåan innan, trean ser dock väldigt trevligt ut.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Doris:

Går väl dock inte att spela än oavsett?

Jag vet inte. Om allt jag behöver ligger på de fyra skivorna man fick så... Det är bara att hoppas.

EDIT: Det kommer nog inte gå att spela innan tisdag. "Q: Do I need Internet access to install the retail PC version of The Witcher 3: Wild Hunt?
A: The initial, pre-premiere retail PC batch of The Witcher 3: Wild Hunt needs to download a file from our servers to allow play. This file will either be downloaded automatically during installation process or you can choose to download it manually from a dedicated website. Since we have no DRM in the game, this is a security measure we needed to incorporate so the game doesn’t leak during the production process. No worries, the file will not be big. Copies of The Witcher 3: Wild Hunt produced after launch will not contain this security feature."

Medlem

Fan också, sluta säga att man ska spela dom innan! Jag har ju ingen möjlighet till det! :(( Blir youtube hela jäkla natthelgen, playthoughs osv.

Medlem

..och här trodde jag att det var spelet som var episkt, inte "FZ:s episka recensionstrilogi"

Medlem

*Scrollar till botten i jakt efter betyget*....Nej nu jävlar.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Men vad fan, inget realtidsskägg? Då hoppar jag över den här buggfesten.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Doris:

Går väl dock inte att spela än oavsett?

Det skulle väl vara DRM-fritt? så det borde ju bara vara att intallera och köra. Fast du missar day1-patchen.
Eller är det låst till att man måste patcha först?

Edit. Jag hatar min mus som dubbelklickar.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Doris:

Går väl dock inte att spela än oavsett?

Det skulle väl vara DRM-fritt? så det borde ju bara vara att intallera och köra. Fast du missar day1-patchen.
Eller är det låst till att man måste patcha först?

Edit. Jag hatar min mus som dubbelklickar.

Det är DRM-fritt - efter launch. Witcher 2 hade också en day 1 patch som aktiverade spelet, innan dess går det inte starta. Anledningen är för att säga till att pirater inte får spelet före betalande kunderna.

Medlem
Skrivet av eatem:

Hypotetiskt, om man skulle vara en sådan som struntar i story helt och bara spelar för gameplay - hur står sig Witcher-serien då? Bloodborne t.ex. har ju jätteroliga strider även om man inte bryr sig om story.

Nu gillar jag en bra historia men så intresserad är jag inte att jag är beredd att spela ettan och tvåan innan, trean ser dock väldigt trevligt ut.

Jag tror spelet tappar minst två poäng på betyget om man bara bedömer gameplayet. Storyn, karaktärerna, valen, dialogerna och allt annat mellan striderna är det som gör spelet bra.

Nu har jag naturligtvis inte spelat trean utan baserar det på de två första spelen, där striderna var en ganska svag del av helheten.

Medlem
Skrivet av bson:

Jag har spelat både ettan och tvåan och är till 99% säker på att varken Yennefer eller Ciri är med där..?

Citat:

Yennefer och Ciri. Utan förkunskap kommer du inte känna lika starkt för dem.

Yennefer är en extremt viktig karaktär i 2an eftersom

hon är central till alla flashbacks Geralt låser upp i spelet. The punchline i tvåan är ju att han får tillbaka sitt minne och går "OH SHIT, Yennefer!!!"

och sen credits rolls ungefär.

Medlem
Citat:

Jag lägger märke till tekniska tillkortakommanden. I den myllrande metropolen sviker frameraten mer än tidigare. Ibland hackar det betänkligt. Fast ännu litet värre blir det i ett par samtal; korta laddningstider mellan meningarna hugger sönder dialogerna. Det grämer och stjäl fokus från CD Projekts annars så klanderfria berättande.

Det andra problemet är mekaniskt. Det står snabbt klart att striderna mellan man och monsterjägare inte levererar. Att möta dem en och en går an men när Geralt ger sig i kast med halvdussinet blir det mest fumligt och trångt. Inne i värdshusen är bänkarna i vägen och jag mosar mest "rulla undan"-knappen och rasar in i väggar snarare än att växla snyggt mellan mina kvicka och de mer långsamma – men kraftfulla – huggen. Att använda signs hinner jag inte ens. Oljorna glömmer jag bort. Det är inte såhär det ska vara.

Det är väl snarare precis det man kan förvänta sig av kass hårdvara, 30fps samt lira på en gamepad.

Är ju inte konstigt heller, jag tycker det känns rätt segt att lira även i 60fps. Är väl någonstans runt 75-90fps som det verkligen börjar gå att få riktigt bra flyt i spelen. Betydligt skönare för ögonen också, speciellt med g-sync.

Sen även med en gaming -skärm, -tangetbord och -mus blir det ju självklart fortfarande mycket att hålla reda på. Men det blir ju betydligt lättare och mindre frustrerande och det går ju att njuta av spelen på ett helt annat sätt.

Men att lira på en gamepad på en tv med usel responstid i 30fps och tro att det är det optimala sättet att lira på... yeah gimme a fucking break. Dem här sakerna går säkert att fixa men då får utvecklarna nog också nerfa spelet.... tja dvs mer än de troligtvis redan fått göra.

Medlem
Skrivet av Apministern:

*Scrollar till botten i jakt efter betyget*....Nej nu jävlar.

"Den tredje och sista [delen] publiceras på måndag, dagen innan releasen. Det är också då vi avkunnar vår dom; då sätter vi betyg."
Det står nästan först i artikeln.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ge oss 4/5 betyget nu!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av bson:

Jag har spelat både ettan och tvåan och är till 99% säker på att varken Yennefer eller Ciri är med där..?

Citat:

Yennefer och Ciri. Utan förkunskap kommer du inte känna lika starkt för dem.

Yennefer nämns ganska mycket i Witcher 2 och även om Geralt aldrig träffar henne i det spelet så är sökandet efter svar om henne en del av hans drivkraft och motivation, framförallt i slutet av Witcher 2.

k3m
Medlem

"Att möta dem en och en går an men när Geralt ger sig i kast med halvdussinet blir det mest fumligt och trångt. Inne i värdshusen är bänkarna i vägen och jag mosar mest "rulla undan"-knappen och rasar in i väggar snarare än att växla snyggt mellan mina kvicka och de mer långsamma – men kraftfulla – huggen. Att använda signs hinner jag inte ens. Oljorna glömmer jag bort. " Det är precis så det ska vara. I trånga utrymmen krävs det en annan taktik, man ska inte kunna använda sig av samma taktik som på öppna platser. Gillas skarpt

Medlem
Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av bson:

Jag har spelat både ettan och tvåan och är till 99% säker på att varken Yennefer eller Ciri är med där..?

Citat:

Yennefer och Ciri. Utan förkunskap kommer du inte känna lika starkt för dem.

Yennefer nämns ganska mycket i Witcher 2 och även om Geralt aldrig träffar henne i det spelet så är sökandet efter svar om henne en del av hans drivkraft och motivation, framförallt i slutet av Witcher 2.

För att inte tala om att det är The Wild Hunt i ettan som stulit med sig Ciri.

Testpilot
Skrivet av Xepheros:

Det är DRM-fritt - efter launch. Witcher 2 hade också en day 1 patch som aktiverade spelet, innan dess går det inte starta. Anledningen är för att säga till att pirater inte får spelet före betalande kunderna.

Witcher 2 hade faktiskt Securom som DRM då det släpptes i retail. (Jag köpte collectors edition)

Jag svor och härjade eftersom securom förstörde framerate med 10-15Fps och laddningstiderna med upp till 10-15 sekunder mot den DRM fria GOG versionen.

Det tog faktiskt ett tag innan detta patchades bort!

Nu hoppas jag på en enkel date-check och inte nåt sånt jäkla aber på 3an.

Medlem

Jag blir alltid berörd och lite tårögd när jag ser folk nämna Sagan om Ringen.

Både du och jag, Fredrik, vet om att Sagan om Ringen är det bästa som hänt Mänskligheten.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Xepheros:

Det är DRM-fritt - efter launch. Witcher 2 hade också en day 1 patch som aktiverade spelet, innan dess går det inte starta. Anledningen är för att säga till att pirater inte får spelet före betalande kunderna.

Witcher 2 hade faktiskt Securom som DRM då det släpptes i retail. (Jag köpte collectors edition)

Jag svor och härjade eftersom securom förstörde framerate med 10-15Fps och laddningstiderna med upp till 10-15 sekunder mot den DRM fria GOG versionen.

Det tog faktiskt ett tag innan detta patchades bort!

Nu hoppas jag på en enkel date-check och inte nåt sånt jäkla aber på 3an.

Well summan av kardemmuman med mitt inlägg stämmer fortfarande, vilket var att spelet inte var spelbart innan releasedagen även om man hade fått hem skivorna.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Remus:

Jag blir alltid berörd och lite tårögd när jag ser folk nämna Sagan om Ringen.

Både du och jag, Fredrik, vet om att Sagan om Ringen är det bästa som hänt Mänskligheten.

Vad du sa!


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Draug:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av bson:

Jag har spelat både ettan och tvåan och är till 99% säker på att varken Yennefer eller Ciri är med där..?

Citat:

Yennefer och Ciri. Utan förkunskap kommer du inte känna lika starkt för dem.

Yennefer nämns ganska mycket i Witcher 2 och även om Geralt aldrig träffar henne i det spelet så är sökandet efter svar om henne en del av hans drivkraft och motivation, framförallt i slutet av Witcher 2.

För att inte tala om att det är The Wild Hunt i ettan som stulit med sig Ciri.

Även om damerna inte är med kan knappast deras roller underskattas. De är ju liksom en del av den drivkraft – det som skett bakom kulisserna så att säga – som tagit oss genom ettan och tvåan.

Geralts minnesförlust, etc.

Med det sagt: vi kanske ska pass opp för spoilers här. Alla har ju inte lirat föregångarna så då vill man ju inte avslöja hela faderullan.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Efter två timmar av witcher 3 streams är jag seriöst less på Geralts extremt monotona röst...kan man muta honom på något sätt? Verkar ju riktigt sweet i övrigt!

123
Skriv svar