Helgdiskussion – Varför inga pc-recensioner av The Witcher 3?

Robot
Helgdiskussion – Varför inga pc-recensioner av The Witcher 3?

På med foliehatterna - CD Projekt håller på datorversionen av årets största spelsläpp och vi undrar varför.

#the-witcher-3


k3m
Medlem
Helgdiskussion – Varför inga pc-recensioner av The Witcher 3?

Behövs inte spekuleras. CDPR har sagt att de släpper inte exekveringsfilen, då de är rädda att Wild hunt hamnar i piraternas händer. Och de har min fulla förståelse.

Medlem
Medlem

I spelvärlden förefaller norm ha blivit att det är fuffens och dåligt. Utifrån det får man bevisa motsatsen.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Skulle inte förvåna mig om det blir som senaste Dragon Age då: Helt ospelbart med tangentbord och mus.
Gav upp på Dragon Age efter bara 1½h. Får invänta och se vad folk säger om Witcher 3 innan man vågar röra det antar jag.

Medlem

Ett demo som man fick förr i tiden skulle hjälpa enormt.
Alla spel jag köpte på 90-talet var för att man fick chansen att prova ett demo.

Idag köper man grisen i säcken eller väntar på GOTY edition för 70kr på rea (precis som jag gjorde med Tomb raider, mortal kombat, skyrim och ett dussintal andra spel).

Håller med om att det är märkligt att inte mycket har nämnts om varken mus eller tangentbord.
Det finns en sida som sägs sig ha testat pc-versionen: http://www.pcgameshardware.de/The-Witcher-3-PC-237266/Special...

Enligt art director är det ingen downgrade alls:
https://www.youtube.com/watch?v=IU9rlkCOk9E


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot

Det är nog en kombination av att inte bli piratkopierade i förtid och buggstädning som orsakat detta.

Vill man vara lite mer konspiratorisk så har de nog också fått $$ att visa konsollerna i så bra sken som möjligt innan släppet.

Medlem
Skrivet av JaXnahey:

Skulle inte förvåna mig om det blir som senaste Dragon Age då: Helt ospelbart med tangentbord och mus.
Gav upp på Dragon Age efter bara 1½h. Får invänta och se vad folk säger om Witcher 3 innan man vågar röra det antar jag.

Själv tyckte jag att DA:I var fullt spelbart med råtta och knappbord Långt ifrån optimalt men det funkade helt okej till det spelet. Håller med dock att det var lite knöligt första timmen innan man vande sig.

Blir bara styrningen som i TW 2 fast lite förbättrad/uppgraderad kommer jag bli 100% nöjd. Men jag blir faktiskt lite orolig för att dom inte släppt på pc-versionen för recensioner. Men jag litar fortfarande på CDPR, även med alla rykten om grafiken. Jag väntar till jag själv har spelet installerat och kör på ultra innan jag yttrar mig om det.

Tror dock att TW 3 kommer bli det bästa spelet på måååånga år

Medlem

Köpte Witcher 2 för något år sedan, men lessnade redan efter en halvtimme p.g.a hur surt det var att köra med mus. Bara att Geralt vänder sig om och springer mot skärmen när man vill backa lämnade ju en känsla av galla. Inställningarna var ju dessutom lika med noll.

Någon som känner till några användbara mods för att förbättra upplevelsen? Är redo att göra ett nytt försök nu innan trean, men jag vet inte om jag kommer ha tillräckligt med sinnesro för det.

Medlem

PC verren kommer så klart ha m/t, allt annat vore konstigt. Alla har ju ingen gamepad och dessutom vill man inte spela annat än bilspel/fight/plattform med sådant skit på pc ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Webhallen har skickat min beställning ser jag!

Just installerat och börjat spela Witcher 2 assassins of kings igen på min nya dator för att få lite försmak inför trean. Vilken ofattbar jävla dålig ide för nu känner jag att jag vill spela klart det också. Har redan gjort det på en gammal dator för några år sen men wow, minnen återkommer, bästa RPG ever! Är jag den enda som gillar combat i tvåan!? Ettan var ju bara fruktansvärt enligt mitt tycke men och andra sidan så gillar jag dessa spel för andra saker än just combat. Storyn, atmosfären, bara gå omkring, prata med folk, upptäcka nya saker, etc


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Medlem

Jag gillar styrningen i witcher 2 hoppas bara på liknande i 3:an. Och jag tror att PC versionen kommer att chocka oss till det bättre ang grafiken. CDPR vill att vi ska suga på den karamellen!

Medlem
Skrivet av Mertiin:

Jag tror ign live spelar pc versionen https://www.youtube.com/watch?v=-pz1pNb6tXM

De säger ju i klippet att det är pc-versionen. Sen är det ju skrämmande av IGN-snubben att inte ha koll på riktigt om det är 60fps eller inte.

Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Själv tyckte jag att DA:I var fullt spelbart med råtta och knappbord Långt ifrån optimalt men det funkade helt okej till det spelet. Håller med dock att det var lite knöligt första timmen innan man vande sig.

Att något är "spelbart, men långt ifrån optimalt" är inte något jag förväntar mig av ett sådant spel är 2015! Det borde inte ni heller göra. Lite krav får vi ju ställa.

Medlem

Kolla in denna tråd så kommer ni se att den är nergraderad, iaf vad folk tror

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1043668&page=77

tex detta inlägg.

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=163944871&postcoun...

Medlem
Skrivet av JaXnahey:

Skulle inte förvåna mig om det blir som senaste Dragon Age då: Helt ospelbart med tangentbord och mus.
Gav upp på Dragon Age efter bara 1½h. Får invänta och se vad folk säger om Witcher 3 innan man vågar röra det antar jag.

Jag försvarar inte DA:I, spelet är som bäst mediokert. Dock är det inga problem att spela det med tangentbord och mus, det gjorde jag sedan launchdagen.


signatur

I drank what?

Håller med om att låta alla recensera PS4 versionen när det verkar vara frame rate som är det stora problemet är lite konstigt. Känns som att många av de där 8-9/10 poängen kunde ha blivit 10or om de inte var för det, och detta måste de nästan förstått sedan innan så många som har spelat och lovordat. Så buggstädning/kontrollfix eller kanske lite pengar från Sony... (även om ja inte vet huruvida de finns en självklar vinst att ha konsolen det testas på exklusiv, kanske, kanske inte).

Edit: för första gången någonsin hoppas ja att Sony köpt förtur så jag slipper lida.

Medlem

För att det bara är skillnad på upplösningen? :C

Medlem
Skrivet av Ender:

Köpte Witcher 2 för något år sedan, men lessnade redan efter en halvtimme p.g.a hur surt det var att köra med mus. Bara att Geralt vänder sig om och springer mot skärmen när man vill backa lämnade ju en känsla av galla. Inställningarna var ju dessutom lika med noll.

Någon som känner till några användbara mods för att förbättra upplevelsen? Är redo att göra ett nytt försök nu innan trean, men jag vet inte om jag kommer ha tillräckligt med sinnesro för det.

Om du är mer van vid controller så kör med det. Annars vet jag inte.

Medlem
Skrivet av NordicStormtrooper:

Webhallen har skickat min beställning ser jag!

Just installerat och börjat spela Witcher 2 assassins of kings igen på min nya dator för att få lite försmak inför trean. Vilken ofattbar jävla dålig ide för nu känner jag att jag vill spela klart det också. Har redan gjort det på en gammal dator för några år sen men wow, minnen återkommer, bästa RPG ever! Är jag den enda som gillar combat i tvåan!? Ettan var ju bara fruktansvärt enligt mitt tycke men och andra sidan så gillar jag dessa spel för andra saker än just combat. Storyn, atmosfären, bara gå omkring, prata med folk, upptäcka nya saker, etc

Jag tyckte också om striderna och styrningen i tvåan. tyckte det var ett väldigt bra spel...men jag tyckte inte alls om första spelet..har bara testat det lite i början..men styrning och knslan var inge vidare. Funderade nyligen om man skulle ge det en chans igen nu när tredje spelet väntar runt hörnet..kollade ett youtub klipp på gameplay och nej..kommer inte spela det x). Bara det där med fiender som spawnar från ingenstans tycker jag är jobbigt t.ex

Inaktiv

Ett spel "till PC" som sätter normen efter vad konsollerna klarar av, förtjänar ingen uppmärksamhet.

Medlem

Det här med downgrade i grafiken tar jag med en nypa salt. Helt ärligt. Det är väl inte så märkligt att spelet utvecklas så som de vill att det ska se ut och sen får rätta sig efter existerande hårdvara? Spelet är ju helt klart optimerat för konsol och pc-versionen rättar sig efter det. Det skulle ju krävas en massa resurser för att få spelet att sticka ut ordentligt på PC. Jag tar mycket hellre ett spel som faktiskt går att köra i 60fps på PC än ett grafikmonster a la Crytek som kräver monsterdator för att ens starta typ.

Medlem
Skrivet av Ender:

Köpte Witcher 2 för något år sedan, men lessnade redan efter en halvtimme p.g.a hur surt det var att köra med mus. Bara att Geralt vänder sig om och springer mot skärmen när man vill backa lämnade ju en känsla av galla. Inställningarna var ju dessutom lika med noll.

Att man vänder sig under combat har ju dock inget med kontrollmetoden att göra utan bara något som karaktären gör. Dock ska man aldrig backa utan istället rulla undan, likt Souls-spelen. Alternativt kan du blocka men det gör jag aldrig då det kostar från samma enhet man kastar magi med. Men The Witcher 2 är ett ganska svårt spel precis i början så det kan löna sig enormt att faktiskt använda alla fällor och bomber man plockar på sig under spelets gång, speciellt under vissa bossfighter.

Det finns en mod som ändrar striderna men jag gillade den inte. En annan mod som jag dock gillade var den som gjorde att alla items vägde noll. Det finns så otroligt mycket skit att plocka på sig att man blir fullpackad nästan på direkten.

dmn
Medlem
Skrivet av Hipshot:

PC verren kommer så klart ha m/t, allt annat vore konstigt. Alla har ju ingen gamepad och dessutom vill man inte spela annat än bilspel/fight/plattform med sådant skit på pc ändå.

Bil- och flygspel kör man med ratt, respektive joystick på PC.

dmn
Medlem

Anledningen till att det inte finns några PC-recensioner är för att de inte vill riskera att bli av med förbokningar.

Medlem

Witcher saknar ju DRM, i alla fall i boxversion eller från GOG. Då är ju spelet självklart ännu mer utsatt för risken av piratkopiering. Sen är ju spelet i princip klart och har tydligen varit så ett bra tag nu och endast buggtestats. Så risken för pirater att kunna spela spelet två veckor innan release är mycket verklig och skulle dessutom vara förödande på ett spel med denna hype.

Sen är det väl möjligt att PS4-versionen är den minst buggiga av de tre och därmed den som CDPR vill att recensenter testar i väntan på att de andra två får sin buggfixande kärlek.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skrivet av dmn:

Anledningen till att det inte finns några PC-recensioner är för att de inte vill riskera att bli av med förbokningar.

Åh ja älskar pantade kommentarer, får mig att känna mig så mycket bättre

Medlem

Anledningen till att det inte finns PC-recensioner är Carl-Johans favoritord - VERTICAL SLICE! spelet existerar inte på PC!!!!!!! När han säger på med foliehattarna är han inte det minsta ironisk!

Nä men det finns absolut inte speciellt mycket att vinna i recensionsväg på att släppa PC-förhandstittar som Calle säger, särskilt inte utan Day1-patchen för recensionerna hittils talar sitt tydliga språk med 10/10 överallt.

Och risken med att skicka ut testexemplar av PC-versionen är ju att det saknar kopieringsskydd så vem som helst som får den kan läcka ut .EXE-filen och det så spelet kommer ut på nätet före release!

Inaktiv

Spel med omgivningsbaserad styrning (ex. Dark Souls, Ninja Gaiden, Mario, Zelda) dvs där karaktären går nedåt mot kameran om man trycker nedåt istället för att backa passar bättre att spela med kontroll och spel med karaktärsbaserad styrning (ex. Max Payne, Jedi Knight, Mount & Blade) passar bättre med M+KB. Enligt mig iaf.

Medlem
Skrivet av k3m:

Behövs inte spekuleras. CDPR har sagt att de släpper inte exekveringsfilen, då de är rädda att Wild hunt hamnar i piraternas händer. Och de har min fulla förståelse.

CDPR kommer att ge ut .exe-filen även till piraterna den 19:e så är det verkligen den anledningen att vi inte fått höra något om PC ? Eller menar du på att de inte vill att någon skall "tjuvstarta" i förväg ?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

123
Skriv svar