Var massavstängningarna i World of Warcraft Blizzards hämnd?

Robot
Var massavstängningarna i World of Warcraft Blizzards hämnd?

Blizzard förlorade mot botmakare i tysk domstol, en vecka senare bannades 100 000 konton.

#world-of-warcraft, #diablo-iii


Medlem
Var massavstängningarna i World of Warcraft Blizzards hämnd?

Varför skulle dom inte banna 100k fuskare oavsett om dom vann rättsstriden eller inte?

Medlem
Skrivet av Raid25:

Varför skulle dom inte banna 100k fuskare oavsett om dom vann rättsstriden eller inte?

Ja eller hur? De bör ju stänga av dessa spelare oavsett.

Medlem

Bryr mig inte om det var hämd eller ej. Bra oavsett. Däremot borde det varit för alltid och inte bara 6 månader.

MEG
Medlem

Skulle tro att det var en hämnd, sedan är det självklart att fuskare ska stängas av men krävs det att Blizzard förlora i domstol för att de ska banna fuskare?
Riktigt dåligt i så fall....


signatur

Death is only the beginning

Fråga dom.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det är bara massuppfittningar... oj, jag menar missuppfattningar.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Bryr mig inte om det var hämd eller ej. Bra oavsett. Däremot borde det varit för alltid och inte bara 6 månader.

Dock typ lvl bot, kan väl knappast anses vara korrekt argument för livstids avstängning..

Medlem

Trevligt att dom bannade folk, ja det är mest troligt för att dom förlorade i domstolen. Det spelar dock ingen roll. Detta är något dom skulle ha gjort för länge sen. Nu känns det bara lite för sent.
Hoppas detta blir en upplysning för blizzard iaf. Att det springer omkring mer än 100k konton som gör vissa grejer automatiskt åt folk, då måste något vara väldigt tråkigt i spelet.

Medlem

Hade de vunnit i domstol hade de stängt av bottarna utan straff pg.a botten helt enkelt dör, nu fucnka inte de så de får helt enkelt banna individuella spelare istället för orsaken.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av Raid25:

Varför skulle dom inte banna 100k fuskare oavsett om dom vann rättsstriden eller inte?

För att avstängningen leder till 100k färre betalande prenumeranter (om man är ute fina pengar).

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Fråga dom.

Nej det verkar ju väldigt futilt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Bryr mig inte om det var hämd eller ej. Bra oavsett. Däremot borde det varit för alltid och inte bara 6 månader.

Dom vill ju inte förlora 100k spelare förevigt, ganska fin guldgruva detdär.

Medlem

Blizzard tjänar trots allt pengar på oss som använder en bot.

Medlem

nu när man kan köpa speltid för guld tjänar de väl inte pengar på bottarna mer?

Medlem

Troligen ligger något åt det hållet. Det låter mer rimligt att Blizzard får bot programmen bort från marknaden och nedstängda. Varav dom skulle få behålla sina kunder och inte behöva banna någon. Men eftersom det inte hände så fick dom istället banna folket som fuskade. Vilket enligt mig är mer rimligt då folk måste lära sig en läxa.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Raid25:

Varför skulle dom inte banna 100k fuskare oavsett om dom vann rättsstriden eller inte?

Det kan jag tala om för dig! Det kan sammanfattas med ett enda ord, "månadsavgift".

Medlem
Skrivet av Raid25:

Varför skulle dom inte banna 100k fuskare oavsett om dom vann rättsstriden eller inte?

Kanske för att 100k fuskare betalar 13€ var i månaden = 1.3 miljoner € = ca 12,1 miljoner SEK.

Nu var det ju dessutom 6 månaders avstängning, alltså över 70, miljoner SEK kostade den banhammern...

EDIT: Glömde en decimal...

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Raid25:

Varför skulle dom inte banna 100k fuskare oavsett om dom vann rättsstriden eller inte?

Kanske för att 100k fuskare betalar 13€ var i månaden = 1.3 miljoner € = ca 121 miljoner SEK.

Nu var det ju dessutom 6 månaders avstängning, alltså över 700 miljoner SEK kostade den banhammern...

100k är ingenting för dom att förlora, då dom har vadå? 7milj användare kvar? 13 euro/mån = 91 milj euro i månaden Så 1.3 milj euro är en väldigt liten summa för dom!
Då dom knappt blir berörda då dom går från 10milj användare ner till 7 som nyligen hänt.

Tycker personligen att 6 månaders ban är lite ja, men samtidigt 6 månader borta från wow är en lång tid. Då oftast dom som bottar är folk som kör hardcore raiding. Och försvinner dom i 6 månader ligger dom långt bakom alla andra dom spelade med. Sen finns det dom som åkt på perma ban då dom haft något innan som legat.

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Eight08:

Bryr mig inte om det var hämd eller ej. Bra oavsett. Däremot borde det varit för alltid och inte bara 6 månader.

Dock typ lvl bot, kan väl knappast anses vara korrekt argument för livstids avstängning..

Då får dem väl köpa sig ett nytt konto i så fall.

Medlem
Skrivet av Mjölkspam:

100k är ingenting för dom att förlora, då dom har vadå? 7milj användare kvar? 13 euro/mån = 91 milj euro i månaden Så 1.3 milj euro är en väldigt liten summa för dom!

Om det är märkbart är väl svårt att säga utan att veta vilka kostnader och hur många anställda de har... Det motsvarar 1.4% av totala intäkterna vilket garranterat är märkbart, många företag har mindre än så mkt kvar i vinstmarginal även om det sannolikt inte är fallet här.

För att göra summan mera mänsklig kan vi säga att 12 miljoner SEK i månaden är tillräckligt med pengar för att anställa 200 personer, vilket betyder att det är fullt möjligt att Blizzard måste minska sin supportpersonal och säga upp några dussin personer i Europa som ett resultat av minskade intäkter om de vill behålla samma vinstmarginal. För de som förlorar jobbet är detta isåfall garranterat "märkbart".

dmn
Medlem
Skrivet av Zerp:

Kanske för att 100k fuskare betalar 13€ var i månaden = 1.3 miljoner € = ca 12,1 miljoner SEK.

Om de inte bannar dom och 200k spelare slutar spela spelet tack vare alla bottar då?

Avstängd

Trodde först att hämnden berodde på att de tappat miljoner spelare.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Om det är märkbart är väl svårt att säga utan att veta vilka kostnader och hur många anställda de har... Det motsvarar 1.4% av totala intäkterna vilket garranterat är märkbart, många företag har mindre än så mkt kvar i vinstmarginal även om det sannolikt inte är fallet här.

För att göra summan mera mänsklig kan vi säga att 12 miljoner SEK i månaden är tillräckligt med pengar för att anställa 200 personer, vilket betyder att det är fullt möjligt att Blizzard måste minska sin supportpersonal och säga upp några dussin personer i Europa som ett resultat av minskade intäkter om de vill behålla samma vinstmarginal. För de som förlorar jobbet är detta isåfall garranterat "märkbart".

Då kan jag komma med att dom 12-13 euro dom får in per spelare varje månad är inte ens i närheten av vad dom tjänar på annat. Så nej, det drabbar dom inte. Deras stora inkomst kommer ifrån Blizzard Store, vilket är Mounts, Pets och allt annat junk som finns där

Inaktiv

På dom bara, man ska spela efter pc-spelets/turneringarnas regler

Medlem

Räkna man på det sätter så blir det lite konstigt får jag nog säga.
Tror inte antalet anställda ändrades +/- 10000 när de gick upp till 12 miljoner användare och sedan ner till 7 miljoner.

Skrivet av Zerp:
Skrivet av Mjölkspam:

100k är ingenting för dom att förlora, då dom har vadå? 7milj användare kvar? 13 euro/mån = 91 milj euro i månaden Så 1.3 milj euro är en väldigt liten summa för dom!

Om det är märkbart är väl svårt att säga utan att veta vilka kostnader och hur många anställda de har... Det motsvarar 1.4% av totala intäkterna vilket garranterat är märkbart, många företag har mindre än så mkt kvar i vinstmarginal även om det sannolikt inte är fallet här.

För att göra summan mera mänsklig kan vi säga att 12 miljoner SEK i månaden är tillräckligt med pengar för att anställa 200 personer, vilket betyder att det är fullt möjligt att Blizzard måste minska sin supportpersonal och säga upp några dussin personer i Europa som ett resultat av minskade intäkter om de vill behålla samma vinstmarginal. För de som förlorar jobbet är detta isåfall garranterat "märkbart".

Medlem
Skrivet av storm72:

Räkna man på det sätter så blir det lite konstigt får jag nog säga.
Tror inte antalet anställda ändrades +/- 10000 när de gick upp till 12 miljoner användare och sedan ner till 7 miljoner.

Nope, men 600 pers förlorade jobbet direkt på Blizzard, och skulle inte förvåna mig en sekund om minst lika många förlorade jobbet hos deras underleverantörer som sköter servrar, IT, reklam, övrig support globalt.

http://venturebeat.com/2012/02/29/blizzard-entertainment-lays...

Det är iaf 1200 pers, vilket korrelerar ganska bra med att intäkter från 100k färre användare skulle innebära "något/några dussin" mindre tjänster.

Medlem
Skrivet av Vioche:

nu när man kan köpa speltid för guld tjänar de väl inte pengar på bottarna mer?

De tjänar mer pengar på tokens. En token kostar mer än vad 1 månad ligger på, så för alla som köper en token med guld istället för en vanlig subscription så har någon annan köpt en token för ett högre pris. Det är inte Blizzard själva som säljer tokens för Guld utan en spelare som köpt en token från Blizzard som sedan säljer den i spelet för guld.

På så sätt ett lagligt sätt för spelare att "köpa" guld av andra samtidigt som Blizzard tjänar på det.

1
Skriv svar