Fortress Fallout får inte heta Fallout längre

Medlem

Kanske byta till World of Fortress Falloutcraft

Inaktiv

Zenimax är mycket aggressiva. De har tagit ned videos från youtube med Skyrim-gameplay. Jag har själv också blivit offer för deras advokat (svar ja, de har en anställd advokat som enbart sysslar med att sätta dit folk för struntsaker).

edit: Skulle ju kunna skriva ut advokatens namn men han är rätt hatat på nätet redan, så ni kan doxa honom via google

Medlem

Haha, vilket varumärkestroll! Totalt genomskinligt.

Men bra jobbat, han fick sina 15 minutes of fame.

Medlem

Bethesdas advokater röker lite mycket.

Medlem

Lite som när King försökte få bort Banner Saga bara för att det hade Saga i namnet. Förbannat trams!

Medlem

http://dictionary.reference.com/browse/fallout?s=t

Fallout är ett ord och inte bara ett namn, som dom flesta borde veta.

Att tro att ett spel vars namn inte ens börjar med fallout har nåt med fallout spelserien att göra är löjligt.

Som sagts ovan så är situationen liknande med the banner saga och candy crush saga.

MEG
Medlem

Lite jobbigt till slut när det kommer nya spel och alla namn eller snarare ord är tagna


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Finns gott om för och emot med det här. Jag gillar verkligen inte när utvecklare varumärkesskyddar vanliga ord, och dyker på andra som gamar för att skydda något allmänt som helt plötsligt blivit "deras". King och Banner Saga var ett utmärkt exempel på det, och jag kommer av principskäl aldrig att köpa ett King-spel som konsekvens av deras idioti.

Det här är aningen annorlunda. Visst är spelen i sig helt orelaterade i sina genres, men just ordet Fallout, och dess betydelse, är även helt orelaterat till spelet Fortress Fallout. Jag hade hellre sett att endast "hitte-på"-ord fick varumärkesskyddas.

Med det sagt så måste man kunna göra ett spel med ett namn som t ex "Nuclear Fallout", ifall spelet skulle handla om någonting starkt relaterat till just kärnvapennedfall och handlingen var starkt förknippat till det. Eftersom jag inte druckit kaffe än så kommer jag inte på något bättre än spelet Acid Rain just nu, men jag hoppas poängen går fram iallafall

Vårat språk är allmänt, och befintliga ord ska inte kunna "varumärkesskyddas" till höger och vänster. Där skulle man satt ner foten redan från början.

Medlem

Det blandas ihop ett antal saker i kommentarerna. Man bör komma ihåg att:

- Varumärkesskydd även är ett konsumentskydd. Det låter såklart larvigt (och något "storbolagen/NWO/etc" diktat ihop), men vi kan ju kanske enas om att det är bekvämt att veta t.ex. att det tvättmedel jag köpte en dag inte är ersätt med ett kinesiskt budgetmärke med samma namn den andra dagen.

- Man kan inte söka skydd för beskrivande namn för den vara/tjänst man försöker skydda. "Tvätta rent!" fungerar därmed inte för tvättmedel, men skulle funka för ett spel (om såväl drakar som tvätterier).

- Skälet till att invändningarna kommer är (och detta framförallt i USA och än sålänge inte i lika högutsträckning i Europa) är att du aktivt måste försvara ditt varumärke vid risk för att det annars kan hävdas att du givit upp det. När Zenimax skickar ett sk. varningsbrev är det således inte något som noga övervägts under timslånga styrelsemöten utan något som närmast sker per automatik. Visst kan det låta tråkigt och trist att "varna" andra, men skälet är lika mycket riktat mot andra konkurrenter som den som mottager brevet. Görs inte det vid x antal tillfällen kommer någon att släppa Fallout 4, casha in pengar från inte ont anande konsumenter och därtill kunna försvara sig mot intrånget genom att hänvisa till att Zenimax inte gjorde något åt Fallout Fortress, Tactic Fallout, Fallout Rain, etc, etc, etc.

dmn
Medlem
Skrivet av LVX156:

Det smartaste en indieutvecklare kan göra är att döpa sitt spel till något hen vet att hen kommer att bli tvungna att ändra, mycket gratis publicitet. Jag hade aldrig hört talas om Fortress Fallout förrän nu.

De kanske kan döpa om det Fortress Warcraft?

"...är att döpa sitt spel till något DEN vet..."

En utvecklare - den utvecklaren. Hur svårt kan det vara?

Utvecklare är ju oftast inte en person, utan en grupp personer, så att klämma till med ett "hen" är bara krystat. I det här fallet framgår det ju dessutom av artikeln att det rör sig om två personer.

Medlem

Största problemet med dagens rättssamhälle är just att tvistemål ofta innebär ekonomiskt självmord om du är privatperson eller ett mindre bolag.

Du har helt enkelt inte pengar till samma klass av juridisk rådgivning och efterforskning. Samtidigt så betyder en förlust ofta enorma summor i rättegångskostnader (dina och motpartens) utöver skadestånden.

Även om du är säker på att ha rätt är det inte en risk du vill ta men en risk det resursstarka bolaget i princip saknar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

dmn
Medlem
Skrivet av Naraccas:

Största problemet med dagens rättssamhälle är just att tvistemål ofta innebär ekonomiskt självmord om du är privatperson eller ett mindre bolag.

Största problemet? Really?

Jag tycker verkligen då att det är ett mycket större problem att påföljderna för olika brott är riktigt skeva.
Jämför t ex straffen för våldtäkt och upphovsrättsbrott.

12
Skriv svar