Se jämförelse av The Witcher 3-grafiken på PS4 och Xbox One

Robot
Se jämförelse av The Witcher 3-grafiken på PS4 och Xbox One

Videojämförelse ställer de två konsolerna mot varandra - båda får stundtals problem.

#the-witcher-3


Medlem
Se jämförelse av The Witcher 3-grafiken på PS4 och Xbox One

PS4 borde också ha körts i 900p. Men jag antar att det är på order av Sony? Är ju inte direkt första gången som PS4 har haft usel FPS bara för att de ska envisas med 1080p.

Medlem

Nextgen. Bara att de går tillbaka till 720p istället...
20 fps som lägst på PS4. Tur att man köpte en xbone :P.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

PS4 borde också ha körts i 900p. Men jag antar att det är på order av Sony? Är ju inte direkt första gången som PS4 har haft usel FPS bara för att de ska envisas med 1080p.

De lyckas mycket bra med balansgången av 1080p och ~60fps i Last of Us. Däremot är det sällan täta skogar i långa renderingsavstånd. Med lite innovation i hur man skalar ned detaljer långt bort så tror jag nog även spel som utspelar i skogar kan få bra fps.

Medlem

20fps, välkomen till 1972

Medlem

Tur man köpte det till PC

Medlem

Ååh vad härligt det är när byggnader, träd, personer och allt möjligt bråte ploppar fram ur tomma luften när man rör på sig. Not.

Inaktiv
Skrivet av kadavriak:

Ååh vad härligt det är när byggnader, träd, personer och allt möjligt bråte ploppar fram ur tomma luften när man rör på sig. Not.

Är ju inte lika "cinematiskt" annars

Medlem

Lite underligt att Xbox-versionen har både dynamisk upplösning (även om den tydligen bara når 1080p i startmenyn och filmsekvenser) och icke-låst FPS.

Vid en dynamisk upplösning vill man väl låsa FPS till en maxgräns och sedan använda eventuell kraft som blir över till att rendera högre upplösning? Som det är nu känns det som den dynamiska upplösningen endast är där för att man ska kunna hävda en högre "siffra" för att den vid enstaka tillfällen når dit.

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Bojkott:

PS4 borde också ha körts i 900p. Men jag antar att det är på order av Sony? Är ju inte direkt första gången som PS4 har haft usel FPS bara för att de ska envisas med 1080p.

De lyckas mycket bra med balansgången av 1080p och ~60fps i Last of Us. Däremot är det sällan täta skogar i långa renderingsavstånd. Med lite innovation i hur man skalar ned detaljer långt bort så tror jag nog även spel som utspelar i skogar kan få bra fps.

Nu syftar jag mer på nyare spel, och framför allt multiplattformar. Att PS4:an klarar av att driva ett spel från förra generationen i 1080p@60 är något man förvänta sig, men när det kommer till nya generationens spel så borde de inse att hårdvaran inte håller måttet för 1080p om kraven på grafiken ska vara så hög. I de spel där XO får lägre upplösning så får den i regel oftast stabilare FPS.

Jag vet att det är delade läger när det kommer till FPS vs upplösning, men jag personligen föredrar hög och stabil FPS över hög upplösning, annars hade jag nog suttit och lirat på en 4K monitor idag. 720p vs 1080p är i stridens hetta en ganska så liten skillnad, medan 30 FPS som droppar ner till 20 då och då är väldigt märkbart i jämförelse med stabila 60 FPS.

När jag hade allt på max i The Witcher 3 så hade jag mellan 25-30 FPS, och det var inget snack om saken om jag skulle sänka vissa inställningar, som för mig ändå var ganska onödigt. T.ex. Hairworks och ultra skuggor. Spelet ser fortfarande lika bra ut, men de där små detaljerna som man måste anstränga sig för att se, allra helst på bild sida vid sida, är så klart sämre, men då har jag istället 55-60 FPS, och jag anser att spelet är lättare att njuta av nu.

Medlem

lol spelade igår 5-6 timmar av witcher, gjort ba tillräckligt med uppdrag att jag hamnat i Velven ngn stad och emperor typ 2-3 main quest resten side quest. Aldrig sett så bra sidequest i hela mitt liv hatade side quest förut på alla spel men denna är underbar utvecklare har mkt att lära sig ifrån witcher


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Medlem
Medlem
Skrivet av Bahoven:

Ospelbart.

På vilken plattform? Vad gör det ospelbart? Komigen nu - mer än ett ord kan du kanske få till?

Medlem

Lustigt att PS-fyran tappar som mest frames under filmsekvensen (ungefär 1 minut in i klippet). Det är enda gången som utvecklaren kan styra till fullo vad som visas på skärmen och då misslyckas de totalt med balansgången.

Medlem

Pinsam FPS från både xbox one men framförallt PS4. Och grafiken (speciellt foliage) ser nästan 5 år daterat ut. Red Dead Redemption ligger inte långt ifrån..

Grafiskt är det helt enkelt undermåligt för en AAA title. Spelmässigt - ingenaning. Kommer troligtvis aldrig köpa spelet eftersom det inte verkar bjuda på något nytt.

Medlem

Tycker de har lyckats bra med grafiken i Witcher 3 med tanke på de begränsningar som de har att jobba med i konsollhårdvaran.

Intressant jämförelse hade varit att se grafiken av samma spel i PS4 vs PS3, dvs hur mycket de hade behövt skala ner på prev-gen för att få till samma fps.

Inaktiv

Jag äger det på ps4 och har spelat flera timmar. Det är rätt låg fps, särskilt i vissa mellansekvenser. Det är inget man kanske hade tänkt på annars men spelet är så välgjort i övrigt att det blir en liten nagel i ögat.

Och då är jag fortfarande i första området, det ska ju tydligen bli värre vad jag förstår? Gillar spelet skarpt och kommer fortsätta spela men det är inte acceptabel fps tyvärr. Och då är jag ingen kräsen man (Spelade Dark Souls över 120 h på xbox 360 - där snackar vi typ 10 fps ibland).

Medlem

Kan inte hjälpa men bilden på PS4 suger i jämförelse med X1 - X1 klarare och mer definierad.

Synd eftersom spel jag möjligen ville ha kommer på PS4 och litar inte på att X1 håller.

Medlem

Tycker det är jobbiga fps drops på PS4. En av få spel man verkligen märker av alla drops på.
Har man kraftfull dator skulle jag rekommendera att köra på PC med handkontroll om möjligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

k3m
Medlem

jag kör på lägsta med mitt 7970m. Det flyter på bra Skönt att slippa konsolerna

Medlem

Gillar hur husen poppar fram ett tiotal meter framför en.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

hur känns spelet på xbone ? på min dator skulle jag nog ligga mellan 20-30 fps hela tiden på medium om ens det xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Tur man köpte det till PC

The witcher serien är å ska alltid spelas på PC ^^ dock var jag tvungen trycka i mitt 780 kort för köra physx medans 980 kortet tuggar på vanligt, för allt på ultra,, asså hairworks är förjävla gött men krävande

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.

Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.

(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)

Kanske för att alla spel inte släpps till PC som kommer till konsol? Rätt enkelt.

Sedan att lägga ut 15k på en riktig gamingburk eller runt 3.5k för ett PS4 samt något spel då och då är ju en generell skillnad.

Inaktiv

Väntar på att mitt nya grafikkort ska komma i slutet av veckan så jag kan börja spela.

Medlem

Jag spelar det på PC och kör med high inställningar och det flyter på bra och kontrollerna känns bra.
Så klart skulle jag vilja köra spelet på ultra men har inte tänkt inverstera flera tusen för lite extra ögongodis. Jag räknar med att spela detta fantastiska äventyr fler gånger från start till slut och då har jag förhoppningsvis uppgraderat hårdvaran lite

Medlem

Verkade som PS4a versionen hade längre draw distance än Xbone. Men det var lite underliga texture poppings på ps4an. Vet inte. Jag är ärligt talat inte så imponerad av grafiken på varken pc, ps4 eller xbox. Känns som jag redan sett det :S

Medlem
Skrivet av k3m:

jag kör på lägsta med mitt 7970m. Det flyter på bra Skönt att slippa konsolerna

7970m är ett ganska dåligt chip. Skulle du spela med samma inställningar som konsolerna hade du haft liknande prestanda med konsolerna, alltså samma som en lågpresterande PC.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7970M.72675.0.html


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

123
Skriv svar