Se jämförelse av The Witcher 3-grafiken på PS4 och Xbox One
Videojämförelse ställer de två konsolerna mot varandra - båda får stundtals problem.
PS4 borde också ha körts i 900p. Men jag antar att det är på order av Sony? Är ju inte direkt första gången som PS4 har haft usel FPS bara för att de ska envisas med 1080p.
De lyckas mycket bra med balansgången av 1080p och ~60fps i Last of Us. Däremot är det sällan täta skogar i långa renderingsavstånd. Med lite innovation i hur man skalar ned detaljer långt bort så tror jag nog även spel som utspelar i skogar kan få bra fps.
Lite underligt att Xbox-versionen har både dynamisk upplösning (även om den tydligen bara når 1080p i startmenyn och filmsekvenser) och icke-låst FPS.
Vid en dynamisk upplösning vill man väl låsa FPS till en maxgräns och sedan använda eventuell kraft som blir över till att rendera högre upplösning? Som det är nu känns det som den dynamiska upplösningen endast är där för att man ska kunna hävda en högre "siffra" för att den vid enstaka tillfällen når dit.
PS4 borde också ha körts i 900p. Men jag antar att det är på order av Sony? Är ju inte direkt första gången som PS4 har haft usel FPS bara för att de ska envisas med 1080p.
De lyckas mycket bra med balansgången av 1080p och ~60fps i Last of Us. Däremot är det sällan täta skogar i långa renderingsavstånd. Med lite innovation i hur man skalar ned detaljer långt bort så tror jag nog även spel som utspelar i skogar kan få bra fps.
Nu syftar jag mer på nyare spel, och framför allt multiplattformar. Att PS4:an klarar av att driva ett spel från förra generationen i 1080p@60 är något man förvänta sig, men när det kommer till nya generationens spel så borde de inse att hårdvaran inte håller måttet för 1080p om kraven på grafiken ska vara så hög. I de spel där XO får lägre upplösning så får den i regel oftast stabilare FPS.
Jag vet att det är delade läger när det kommer till FPS vs upplösning, men jag personligen föredrar hög och stabil FPS över hög upplösning, annars hade jag nog suttit och lirat på en 4K monitor idag. 720p vs 1080p är i stridens hetta en ganska så liten skillnad, medan 30 FPS som droppar ner till 20 då och då är väldigt märkbart i jämförelse med stabila 60 FPS.
När jag hade allt på max i The Witcher 3 så hade jag mellan 25-30 FPS, och det var inget snack om saken om jag skulle sänka vissa inställningar, som för mig ändå var ganska onödigt. T.ex. Hairworks och ultra skuggor. Spelet ser fortfarande lika bra ut, men de där små detaljerna som man måste anstränga sig för att se, allra helst på bild sida vid sida, är så klart sämre, men då har jag istället 55-60 FPS, och jag anser att spelet är lättare att njuta av nu.
lol spelade igår 5-6 timmar av witcher, gjort ba tillräckligt med uppdrag att jag hamnat i Velven ngn stad och emperor typ 2-3 main quest resten side quest. Aldrig sett så bra sidequest i hela mitt liv hatade side quest förut på alla spel men denna är underbar utvecklare har mkt att lära sig ifrån witcher
Mother of God, GTA V is soon here!
Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.
Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.
(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)
Pinsam FPS från både xbox one men framförallt PS4. Och grafiken (speciellt foliage) ser nästan 5 år daterat ut. Red Dead Redemption ligger inte långt ifrån..
Grafiskt är det helt enkelt undermåligt för en AAA title. Spelmässigt - ingenaning. Kommer troligtvis aldrig köpa spelet eftersom det inte verkar bjuda på något nytt.
Tycker de har lyckats bra med grafiken i Witcher 3 med tanke på de begränsningar som de har att jobba med i konsollhårdvaran.
Intressant jämförelse hade varit att se grafiken av samma spel i PS4 vs PS3, dvs hur mycket de hade behövt skala ner på prev-gen för att få till samma fps.
Jag äger det på ps4 och har spelat flera timmar. Det är rätt låg fps, särskilt i vissa mellansekvenser. Det är inget man kanske hade tänkt på annars men spelet är så välgjort i övrigt att det blir en liten nagel i ögat.
Och då är jag fortfarande i första området, det ska ju tydligen bli värre vad jag förstår? Gillar spelet skarpt och kommer fortsätta spela men det är inte acceptabel fps tyvärr. Och då är jag ingen kräsen man (Spelade Dark Souls över 120 h på xbox 360 - där snackar vi typ 10 fps ibland).
Alltså jag förstår inte varför någon skulle välja konsol över pc.
Kommer man och säger "ja men alla har inte råd med en super dyr pc" så är det ju skitsnack, vilken budget pc som helst skulle väl klara detta bättre.
Sen med tanke på att konsol spelen kostar 500-600 spänn vid släpp så har du ju snart kommit upp i en kostnad till en hyffsad burk.
(Detta är ingen hat tråd! Men jag förstår det helt enkelt inte)
Kanske för att alla spel inte släpps till PC som kommer till konsol? Rätt enkelt.
Sedan att lägga ut 15k på en riktig gamingburk eller runt 3.5k för ett PS4 samt något spel då och då är ju en generell skillnad.
Jag spelar det på PC och kör med high inställningar och det flyter på bra och kontrollerna känns bra.
Så klart skulle jag vilja köra spelet på ultra men har inte tänkt inverstera flera tusen för lite extra ögongodis. Jag räknar med att spela detta fantastiska äventyr fler gånger från start till slut och då har jag förhoppningsvis uppgraderat hårdvaran lite
jag kör på lägsta med mitt 7970m. Det flyter på bra Skönt att slippa konsolerna
7970m är ett ganska dåligt chip. Skulle du spela med samma inställningar som konsolerna hade du haft liknande prestanda med konsolerna, alltså samma som en lågpresterande PC.
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7970M.72675.0.html
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U