Hur lär man sig strafe jump?

Inaktiv
Hur lär man sig strafe jump?

Har läst en "guide" på true carnage men det funkar inte för mig. Hur ska jag lära mig att strafe hoppa?


signatur
Inaktiv

Det bästa sättet skulle jag gissa är om någon kan visa dig IRL. Alltså en elit polare som kan visa på datorn, inte strafehoppa ute på gatan

Har du ingen kompis att titta på kan det nog hjälpa att titta på nåt filmklipp ("trick jump" filmer är mest massa rocketjumps enligt min erfarenhet. Kanske typ en ctf match på demo eller nåt?)

Utöver det är det nog bara att springa framåt, titta lite åt sidan, strafa åt andra hållet och hoppa. På repeat tills du hajjar hur det funkar. Det gör du garanterat efter ett tag.

edit: Se till att guiden du läser är för rätt spel. Speciellt orginalquakens strafejump skiljer sig en del från iaf 2ans och 3ans (utan moddar).

Inaktiv

Är det såhär:

1. Spring rakt fram
2. Titta åt vänster
3. Strafa åt höger
4. Hoppa

eller gör man allt samtidigt?


signatur
Medlem

Ladda istället hem ett demo med någon spelare så kommer du fatta direkt hur man gör.

Det du egentligen gör i ett strafe jump är att öka ditt momentum framåt (till en viss gräns) och för att bibehålla farten och riktningen så parera du hela tiden dina stafe jumps genom att byta riktning på dom, fastän du färdas framåt.

Men som sagt, kolla på vilket demo som helst i princip så kommer du att inse hur simpelt det är.

Inaktiv

Sorry, det var rätt dumt förklarat av mig märkte jag nu när jag testade lite.

Testa att springa runt ett hörn åt höger, ta ut svängen så mycket som möjligt (inte så noga om det är ett hörn eller inte, men du ska svänga åt höger iaf). Strax efter att du börjar svänga hoppar du och när du är i luften börjar du hålla inne strafe höger. Sen är det bara att fortsätta att hoppa medans du håller inne strafe höger och vrider musen åt höger.

När du har börjat strafa och hoppa behöver du bara vrida musen åt höger lite lite i taget (om du inte är påväg in i en vägg eller ner i voiden eller nåt).

Ungefär det tänket är det som gäller i q3 (för mig iaf). I 2an också tror jag men det var ruskigt längesedan nu.

Har du q3 kan du testa detta runt böjen som är nedanför railgun på q3dm6.

I q2 kan du försöka hoppa armor-->låda-->mega health på q2dm1. Här är det lättare att börja strafa före eller samtidigt som du börjar vrida åt höger. Du får alltså stå vriden litegranna åt vänster så att du kan gå framåt, strafa höger och vrida musen åt höger en liten bit innan du hoppar.

q1 vettifan... hoppa runt på dm6?

Frågan är om detta hjälper eller bara krånglar till det

Har du modden OSP finns kommandot /ch_drawspeed 1 för att visa hur fort du rör dig. Kanske kan hjälpa lite. Tror inte det funkar utan OSP.

edit: Ja just det, precis som jingai skrev så får man byta vilket håll man strafar åt och vrida och ha sig lite. Om man inte har en bana som är enbart högersväng

Medlem

Det må låta lätt i teorin men det tog mig ett antal veckor innan det kom naturligt och lite mer kontrollerad kurvtagning kunde göras utan att behöva lägga all koncentration på vilken tangent som skulle tryckas ner när. Visserligen warsow men principen är densamme.

Simpelt är det först när man kan det. Att lära sig skiten är mest frustrerande innan det väl sitter.


signatur
Inaktiv

Tack för hjälpen men tror inte riktigt jag fått in det mer än nån gång kanske. Måste dock fråga om man ska vända sig åt samma eller motsatt håll som man strafar. Har läst båda varianterna.

Undrar också vart man lägger demos som man vill kolla på. Jag har quake 4 och q4 max i rätt version som demot. Finns bara en demokatalog under q4mp men när jag lägger dem där så kommer de inte upp i menyn under demos i q4max.


signatur
Medlem
Skrivet av repet:

Sorry, det var rätt dumt förklarat av mig märkte jag nu när jag testade lite.

Testa att springa runt ett hörn åt höger, ta ut svängen så mycket som möjligt (inte så noga om det är ett hörn eller inte, men du ska svänga åt höger iaf). Strax efter att du börjar svänga hoppar du och när du är i luften börjar du hålla inne strafe höger. Sen är det bara att fortsätta att hoppa medans du håller inne strafe höger och vrider musen åt höger.

När du har börjat strafa och hoppa behöver du bara vrida musen åt höger lite lite i taget (om du inte är påväg in i en vägg eller ner i voiden eller nåt).

Ungefär det tänket är det som gäller i q3 (för mig iaf). I 2an också tror jag men det var ruskigt längesedan nu.

Har du q3 kan du testa detta runt böjen som är nedanför railgun på q3dm6.

I q2 kan du försöka hoppa armor-->låda-->mega health på q2dm1. Här är det lättare att börja strafa före eller samtidigt som du börjar vrida åt höger. Du får alltså stå vriden litegranna åt vänster så att du kan gå framåt, strafa höger och vrida musen åt höger en liten bit innan du hoppar.

q1 vettifan... hoppa runt på dm6?

Frågan är om detta hjälper eller bara krånglar till det

Har du modden OSP finns kommandot /ch_drawspeed 1 för att visa hur fort du rör dig. Kanske kan hjälpa lite. Tror inte det funkar utan OSP.

edit: Ja just det, precis som jingai skrev så får man byta vilket håll man strafar åt och vrida och ha sig lite. Om man inte har en bana som är enbart högersväng

Håll "framåt" inne så att du springer rakt fram. Strafa med strafeknapp samtidigt som du svänger lite grann åt samma håll som du strafar....hoppa.
I luften, byt strafe åt andra hållet och sväng ditåt..när du landat hoppa igen...o.s.v. Du bör då komma upp i hastighet. Ska du svänga, byt inte håll på strafe och svängning, utan håll åt samma håll di du ska.

Man kan slå på nån form av hastighetsmätare i Q3´s Orangesmoothiepack har jag för mig, så du ser att du kommar fram fortare...minns inte kommandot...Likaså i QW för Q1, men där släpper du framåt knappen efter första hoppet och växlar endast med strafe och hopp, inga svängningar om du skall rakt fram, svännger då håller du ner strafeknappen åt det hållet du skall svänga och svänger samtidigt. QW håller ett hopp i minnet (testa att trycka på knappen för att hoppa 2ggr snabt i följd så hoppar gubben 2ggr efteråt), har tydligen ett hopp i "minnet", så om du tajmar in dubbelhopp sedan hoppar i luften och släpper hoppknapp vid nedslag för att sedan trycka in den i luften (trvärtemot som man brukar), hoppar gubbem automatiskt vid nedslag och du får ett perfekt upphopp=ännu mer speed

Sök annars på Strafejump och även "Bunnyjump" (vanligt i Q1´s QW miljö)... QW/Q1 bana som var poppis för bunnyjump hette E4M3 och skall finnas demo på den ute i Quakevärlden

Kul värre, även om jag har mest tur med hoppen och inte satt dem i "ryggmärgen" än(!!!)


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Medlem

F-n va omständigt det lät


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Inaktiv

Är fysiken den samma i quake som i warsow? Kan man strafe jumpa i quake om man kan det i warsow?


signatur
nj
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Är fysiken den samma i quake som i warsow?

Nej.

Skrivet av Iceguppi:

Kan man strafe jumpa i quake om man kan det i warsow?

Ja, möjligen att du kan behöva lite annorlunda timing i hoppen.
Jag har då aldrig upplevt problem med att ta med mig strafe-hoppandet mellan de spel som "tillåter" sådant.

Inaktiv

Går det att få fram en hastighetsmätare i Quake liren precis som man kan i Warsow?


signatur
MFZ
Medlem

i ezquake (QW) skriver du /hud_speed_show 1 för att få fram hastighetsmätaren.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

1
Skriv svar