CD Projekt om försämringen The Witcher 3-grafiken: "Det känns inte bra"

Robot
CD Projekt om försämringen The Witcher 3-grafiken: "Det känns inte bra"

Äntligen pratar utvecklarna om den uppenbara nedskalningen av grafiken och varför den var nödvändig - en del av svaren lär nog överraska.

#the-witcher-3


Medlem
CD Projekt om försämringen The Witcher 3-grafiken: "Det känns inte bra"

"Utan konsolernas inblandning skulle det inte finnas något Witcher 3. Det är så enkelt. Vi skulle inte ha råd med det. Konsolerna låter oss sätta högre försäljningsmål, ha en större budget för spelet, och investera allt i att utveckla denna gigantiska värld."

Hellre konsolanpassad grafik än inget Witcher 3, om han talar sanning. Jag förstår inte riktigt jippot kring grafiknedskalningen. Ta Gothic 2 som exempel, grafiken är väldigt åldrad men känns ändå fortfarande otroligt mysig på något sätt. Star Wars Knights of the old republic såg verkligen inte imponerande ut rent grafiskt när det släpptes, men var enligt mig och förmodligen många fler, ett av de bästa rollspel som släppts under 2000-talet.
Gameplay bör gå före grafik, något som Crysis 2 och 3 bevisade


signatur

Game long and prosper

Medlem

– Utan konsolernas inblandning skulle det inte finnas något Witcher 3. Det är så enkelt. Vi skulle inte ha råd med det. Konsolerna låter oss sätta högre försäljningsmål, ha en större budget för spelet, och investera allt i att utveckla denna gigantiska värld.

Kortfattat med fem ord: Vi satsar på konsoler nu


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Inaktiv

Vafalls!? En sansad reflektion om relationen mellan konsoller och PC? Nej det köper vi inte! Fort, på med foliehattarna!

Medlem
Skrivet av Javas:

"Utan konsolernas inblandning skulle det inte finnas något Witcher 3. Det är så enkelt. Vi skulle inte ha råd med det. Konsolerna låter oss sätta högre försäljningsmål, ha en större budget för spelet, och investera allt i att utveckla denna gigantiska värld."

Hellre konsolanpassad grafik än inget Witcher 3, om han talar sanning. Jag förstår inte riktigt jippot kring grafiknedskalningen. Ta Gothic 2 som exempel, grafiken är väldigt åldrad men känns ändå fortfarande otroligt mysig på något sätt. Star Wars Knights of the old republic såg verkligen inte imponerande ut rent grafiskt när det släpptes, men var enligt mig och förmodligen många fler, ett av de bästa rollspel som släppts under 2000-talet

Min tolkning av det är bara hur trasig spel-spelindustrin är. Det var nog det mest deprimerande svaret jag kunde tänka mig. Vi kommer troligtvis aldrig bli av med de penga-jagande kostymnissarna.

Ska därför bli väldigt intressant att se hur det går för star citizen under de kommande åren.

Medlem

Jag hade säkert som många andra kunnat vänta 1-2 år till på witcher 3 om de bara fokuserade på PC så att det blev helt optimalt. Men om de skulle gå med vinst då vet jag inte.. Vore kul om dom kickstartade en PC version istället då.

Jag har köpt spelet till PC men inte startat det än, jag väntar på en ny skärm och kanske på 980ti, och hösten.. Jag vill verkligen njuta av detta spel! Av det jag sett så tycker jag det ser bra ut, älskade 1:an och lirade precis klart 2:an igen.

Men som sagt det hade vart roligt med en renodlad PC version.

Inaktiv

Ni kanske ska nämna det han skrev om att DX12(förnOne och PC?) vore en förutsättning om grafiken skulle kunnat få vara orörd... Vilken är den enda konsolen som inte kommer stödja det?

Medlem

Ett par dagar efter att förbokningarna hämtats, day-1-köpen gjorts och utvecklarna fått sina pengar så går man alltså ut med att man visst höll på med falsk marknadsföring. Veckan innan lät det "Nej, köp det och se själva".

Det är lätt att bygga upp goodwill, ännu lättare att förbruka det. I mina ögon är CD Projekt precis lika falska som Ubisoft.

Medlem

"Vi är konsollutvecklare nu, Suck it!"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag lirar på ps4 och tycker det ändå är riktigt riktigt snyggt. Då har jag också sett alla möjliga trailerns över hur spelet var tänkt att se ut från början. Dock förstår jag inte varför pc inte kunde fått behålla allt som var lovat då de har kapaciteten till det? Eller hade det blivit ännu större väntan precis som med gta 5?

Medlem

Hade inte haft något emot detta ifall de inte för endast några dagar sedan gick ut med att "Nä, allt är som lovat, köp och se".

Kommer vänta på GOTY edition innan de får mina pengar.

Testpilot

Medans ni gnäller o härjar så spelar jag o njuter av det underbara spelet!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ett par dagar efter att förbokningarna hämtats, day-1-köpen gjorts och utvecklarna fått sina pengar så går man alltså ut med att man visst höll på med falsk marknadsföring. Veckan innan lät det "Nej, köp det och se själva".

Det är lätt att bygga upp goodwill, ännu lättare att förbruka det. I mina ögon är CD Projekt precis lika falska som Ubisoft.

Kan nästan garantera dig att CD inte fick prata om något dagarna innan release pga deras kontrakt med Sony och MS. Det är synd att de var tvungen att skriva ett sånt kontrakt, men det är nog sant att det var omöjligt att göra spelet utan.

Medlem

happ! en till utvecklare som skiter i de som hjälpe dem upp! (pc-folket) =D

lite som fz haha =P

Medlem
Skrivet av Javas:

Jag förstår inte riktigt jippot kring grafiknedskalningen. Ta Gothic 2 som exempel, grafiken är väldigt åldrad men känns ändå fortfarande otroligt mysig på något sätt. Star Wars Knights of the old republic såg verkligen inte imponerande ut rent grafiskt när det släpptes, men var enligt mig och förmodligen många fler, ett av de bästa rollspel som släppts under 2000-talet.
Gameplay bör gå före grafik, något som Crysis 2 och 3 bevisade

Att gameplay > grafik håller alla med om, trolivgtvis även de som inte erkänner det. Men det här med grafiknedskalningen är mest en principsak för de flesta. Spelet marknadsfördes som ett snyggare spel än slutprodukten visade sig vara. De påstod sig visa riktig gameplay. Att spelet skulle se ut som de gjorde i alla gamplay trailers som visades innan launch. Det är helt enkelt sliskigt gjort.

Medlem
Skrivet av EGS8877:

Jag lirar på ps4 och tycker det ändå är riktigt riktigt snyggt. Då har jag också sett alla möjliga trailerns över hur spelet var tänkt att se ut från början. Dock förstår jag inte varför pc inte kunde fått behålla allt som var lovat då de har kapaciteten till det? Eller hade det blivit ännu större väntan precis som med gta 5?

Har testat det lite på PC bara, i brist på tid. Men första byn man kommer in i ser fantastisk ut. Väldigt snyggt spel oavsett hur det såg ut tidigare i produktionen.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Medans ni gnäller o härjar så spelar jag o njuter av det underbara spelet!

Samma här, tycker spelet ser fantastiskt ut och riktigt grym känsla. Inte det snyggaste som finns, men definitivt ett av de bästa RPG jag spelar under mina 36 år i livet

Medlem

Detta är väl bara singelplayer? Då kommer det säkert komma en special edition eller så senare, bara att vänta på det i så fall.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tar hellre ett Witcher 3 med sämre grafik än inget Witcher 3 alls. Förhoppningsvis kommer man kunna ändra mycket så fort de släpper nästa patch. Och det ska bli intressant att se vad de officiella grafiska förbättringarna kommer vara. Det var väl snack om att bland annat Ubersampling skulle läggas till i efterhand?

Jag tycker inte att det är ett fult spel, men det är heller inte något som får en att tappa hakan. Hittills kan jag bara säga att jag är hur nöjd som helst med The Witcher 3. Kan mycket väl vara det bästa i serien, men det återstår att se beroende på vad som händer längre fram i spelet

Sen får vi ju heller inte glömma att vi garanterat kommer få en gratis Enhanced Edition uppdatering framöver

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av kebbe:

Ett par dagar efter att förbokningarna hämtats, day-1-köpen gjorts och utvecklarna fått sina pengar så går man alltså ut med att man visst höll på med falsk marknadsföring. Veckan innan lät det "Nej, köp det och se själva".

Det är lätt att bygga upp goodwill, ännu lättare att förbruka det. I mina ögon är CD Projekt precis lika falska som Ubisoft.

Kan nästan garantera dig att CD inte fick prata om något dagarna innan release pga deras kontrakt med Sony och MS. Det är synd att de var tvungen att skriva ett sånt kontrakt, men det är nog sant att det var omöjligt att göra spelet utan.

Samtidigt lär det inte ha funnits någon press på dem att gå ut och dementera ryktena och uppmana folk att köpa spelet för att "se själva". Hade ärligt talat hellre sett att spelet inte blev av alls.

Medlem

Kunde väl sagt det innan spelet släpptes och föregå med ett gott exempel så man kunde ha kvar någon tro på dagens spelindustri. Snart sitter väl de i samma båt som ubisoft & c:o och jagar pirater och undrar varför ingen köper deras spel.

Jyu
Medlem

Studier visar ex. att PC-spelsmarknaden ökar (notera här att MOBA-spel är en bidragande faktor). Men den grova majoriteten av kunder är ute efter en helhetslösning till ett OK pris. Idag är PC-datorer för otympliga och dyra för att kunna tillgodose majoriteten av kunder.

Alla är inte hardcore gamers som köper pc-datorer för över 15.000 kr.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Silvertejp:

happ! en till utvecklare som skiter i de som hjälpe dem upp! (pc-folket) =D

lite som fz haha =P

Jag har faktiskt låtit specialbeställa en toalettstol från tyskland som det står "PC Master Race" på. Jag njuter varje gång jag använder den.


signatur
Medlem

Men vad spelar det för roll om konsolerna är med på ett hörn? Dom kan väl behålla den ursprungliga grafiken till PC ändå?

Inaktiv

Det man kan klaga på är väl att spelet långt in i det sista marknadsfördes, med bättre grafik.

Att utveckla enbart till PC är nog inget alternativ idag så länge det inte finns stor mp potential i spelet. PC gamers är bra på att undvika att köpa singel-player spel.


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av electric8:

– Utan konsolernas inblandning skulle det inte finnas något Witcher 3. Det är så enkelt. Vi skulle inte ha råd med det. Konsolerna låter oss sätta högre försäljningsmål, ha en större budget för spelet, och investera allt i att utveckla denna gigantiska värld.

Kortfattat med fem ord: Vi satsar på konsoler nu

Man måste vara ordentligt ignorant för att sammanfatta det på det viset. Det han säger stämmer, tyvärr, såvida vi tycker om det eller ej är en annan femma.

Medlem

Skärpning FZ! Ni missade ju att skriva det viktigaste från intervjun och det var att en av dom stora anledningarna att dom ändra på grafiken var pga att det inte fungerade med den öppna världen, som tex streaming systemet och så vidare.

Medlem

Det är ganska självklart att man inte kan utveckla ett sånt här spel endast till PC idag. Det handlar inte om att man sviker PC-spelarna eller är giriga på något sätt. Det hade helt enkelt varit urbota korkat att slänga in så mycket pengar i ett projekt och sedan begränsa det till endast PC. Dels med tanke på hur stor konsolmarknaden är, och dels med tanke på hur osäkert det är att släppa på PC med tanke på hur många som skaffar spelet illegalt.
Man hade ju kunnat göra som Rockstars och lägga ett extra år på att pilla ihop en supersnygg PC version nu, men det hade nog endast lett till ännu mer hat fram tills den var klar
Jag tycker man har gjort helt rätt och resultatet är en fantastisk produkt! Och hade man inte visat den där trailern för några år sedan så hade absolut ingen klagat över grafiken idag. Må hända var det ett dåligt beslut.

Inaktiv
Skrivet av Jarhead:

Det man kan klaga på är väl att spelet långt in i det sista marknadsfördes, med bättre grafik.

Att utveckla enbart till PC är nog inget alternativ idag så länge det inte finns stor mp potential i spelet. PC gamers är bra på att undvika att köpa singel-player spel.

Sen undrar man... Vad tror folk att gemene man har för PC egentligen? Jag har en för mig sätt dyr dator, med ett 970 gtx, ligger på 50-60 fps på ultra settings på witcher . Med högre grafik krav hade det knappast funkat.

Bättre grafik hade inneburit en förhöjning, enbart för dem som spenderar riktigt stora pengar på sin PC. För dem flesta hade det inte betytt mycket troligtvis.


signatur

Mohawk

Medlem

Det ju vart väldigt mycket trailers ute på faktiskt gameplay långt efter 2013 trailern, där grafiken är samma som i spelet, så det borde ju inte vara så där jätte chock.

Visst, CD Project gjorde bort sig, inte så mycket på vad ändrats, mer på att hålla en bra transparent informationsvägg emot sina fans.

Det är synd att all fokus endast ligger på denna "grafiska downgrade" när spelet faktiskt förbättrats i alla avseenden sen W2 och är en verklig GOTY utmanare.

Skriv svar