Lugnet före datorstormen

Medlem
Lugnet före datorstormen

Spenderat större delen av morgonen med kaffe och surf på diverse hårdvarukrängarsajter, då IT-budgeten för hemmet håller på att planeras. Min trogna vapendragare i kisel och plast fyller snart fem år, och det är dags att investera i nytt. I år är jag dock lite osäker vilken riktning jag vill ha på maskinen; subtil eller framträdande, kraftmonster eller lagom? När dimman av årets stora hårdvaru- och mjukvarusläpp har lagt sig kommer svaren säkert att bli mer tydliga. I samma veva funderar jag även på att förnya mitt "mediacenter" som består av en Playstation 3 med under 20 speltimmar på sig. Xbox One är ett alternativ, då jag kan dra nytta av många funktioner som finns på den, med ett par roliga spel som bonus, även om jag nog lurar mig själv om jag köper den för att spela på den. Intel Compute Stick är även ett alternativ, eller måhända en Raspberry Pi 2 med OpenELEC eller Windows 10 som man kan leka lite mer med.

Det är ingen brist idag på leksaker för oss teknikentusiaster i alla fall, men viktigare än så, så finns det fortfarande mer varmt kaffe i termosen.

#blogg

Medlem
Lugnet före datorstormen

Köpa ny dator? Bortsett från prestanda så finns det några viktiga regler att tänka på.

Regel nr 1: Inga lysande fläktar, neonljus, plexifönster eller annat trams. En dator är inte en julgran.
Regel nr 2: Låg ljudnivå är ett krav. En kraftfull dator behöver inte låta som en slagborrmaskin.
Regel nr 3: You do not talk about... Eller, nej. Förlåt. Den regeln hör inte hemma här..

Medlem
Skrivet av Bennii:

Köpa ny dator? Bortsett från prestanda så finns det några viktiga regler att tänka på.

Regel nr 1: Inga lysande fläktar, neonljus, plexifönster eller annat trams. En dator är inte en julgran.
Regel nr 2: Låg ljudnivå är ett krav. En kraftfull dator behöver inte låta som en slagborrmaskin.
Regel nr 3: You do not talk about... Eller, nej. Förlåt. Den regeln hör inte hemma här..

Nu håller jag med dig på samtliga punkter, men each to their own. Är mer obeslutsam av profilen just nu, lite sugen på att göra ett mindre och diskret kraftpaket med t.ex. Fractal Design Node 304.

Du borde kunna få en superb dator för 11.000:-


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Du borde kunna få en superb dator för 11.000:-

Definitivt! Vilka delar den ska innehålla är en annan femma dock.

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

Du borde kunna få en superb dator för 11.000:-

Definitivt! Vilka delar den ska innehålla är en annan femma dock.

Experimentera inte hej vilt, använd bara komponenter från tillverkare du vet är bra, exempelvis ASUS, Intel eller Nvidia.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

Du borde kunna få en superb dator för 11.000:-

Definitivt! Vilka delar den ska innehålla är en annan femma dock.

Experimentera inte hej vilt, använd bara komponenter från tillverkare du vet är bra, exempelvis ASUS, Intel eller Nvidia.

Jag har gjort detta förut Finns inte så mycket att experimentera med nu för tiden heller för den delen, det är handlar om några enstaka märken man köper av; AMD, Intel, Corsair och Asus är i princip alla mina komponenter.

Varje gång jag valt AMD som processor har det varit problem, så nuförtiden är det bara Intel som gäller.

Hur ser det ut på moderkortfronten. Finns det något spännande som man ska hålla ett öga på?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Intel är bäst ju nu på nästan alla punkter när det gäller CPU, AMD's APU:er är dock väldigt prisvärda om man ska göra en HTPC eller billigare surf/mediadator. En Intel i7 blir det i alla fall.

Njae, inte egentligen. Samma gamla skräp som vanligt, nyare chipsets och sockets bara. Gäller bara att välja efter pris/funktion som vanligt. Jag behöver exempelvis inte något av de dyrare, då jag varken använder Wi-Fi, CrossFire/SLI eller överklockning. Den enda nyheten där just nu är väl att DDR4 börjar smyga ut, USB 3.1-stöd samt Sata Express-portar som klarar 10Gb/s

Skrivet av 73mpl4R:

Intel är bäst ju nu på nästan alla punkter när det gäller CPU, AMD's APU:er är dock väldigt prisvärda om man ska göra en HTPC eller billigare surf/mediadator. En Intel i7 blir det i alla fall.

Njae, inte egentligen. Samma gamla skräp som vanligt, nyare chipsets och sockets bara. Gäller bara att välja efter pris/funktion som vanligt. Jag behöver exempelvis inte något av de dyrare, då jag varken använder Wi-Fi, CrossFire/SLI eller överklockning. Den enda nyheten där just nu är väl att DDR4 börjar smyga ut, USB 3.1-stöd samt Sata Express-portar som klarar 10Gb/s

Det sistnämnda låter bra. Hur stor skillnad är det mellan USB 3.0 och 3.1?

DDR4, ja, där ser man. Tänk om tio när vi diskuterar DDR24 eller USB 9, eller Nvida GeForce Ultra-Smack-Your-Ass-Down Titan 1000.000x


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Intel är bäst ju nu på nästan alla punkter när det gäller CPU, AMD's APU:er är dock väldigt prisvärda om man ska göra en HTPC eller billigare surf/mediadator. En Intel i7 blir det i alla fall.

Njae, inte egentligen. Samma gamla skräp som vanligt, nyare chipsets och sockets bara. Gäller bara att välja efter pris/funktion som vanligt. Jag behöver exempelvis inte något av de dyrare, då jag varken använder Wi-Fi, CrossFire/SLI eller överklockning. Den enda nyheten där just nu är väl att DDR4 börjar smyga ut, USB 3.1-stöd samt Sata Express-portar som klarar 10Gb/s

Det sistnämnda låter bra. Hur stor skillnad är det mellan USB 3.0 och 3.1?

DDR4, ja, där ser man. Tänk om tio när vi diskuterar DDR24 eller USB 9, eller Nvida GeForce Ultra-Smack-Your-Ass-Down Titan 1000.000x

Dubbelt så snabbt, 10Gb/s.

Haha, man får dokumentera några diskussioner och kolla tillbaka på dom om 10 år! Det forskas ju fram väldigt spännande grejer nu. Nu kör vi ju bara i den "vanliga" cykeln som har hållit på i många år, där man hela tiden går ner i nanometer när man jobbar med processorer i kisel, det riktigt intressanta kommer att bli när vi går över till andra material, som grafen exempelvis. Det finns ju redan prototyper på MRAM, minne som sparar data i magnetiska fält och behåller även data efter en omstart. Sen forskas det hejvilt på biologisk transistorer och mjukvaror som kan koda om sig självt.

Jag citerar Keanu Reeves: "Woah ..."

USB 3.1 är något jag ser framemot, resten också.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Om jag skulle köpt delar idag, så skulle det blivit ungefär så här (plus 3000-4000 för en GPU):

USB 3.1 är bara att köra på idag!

Bra processor, bra minnen och bra moderkort Mitt moderkort ligger i samma serie. Corsairs nätdel är grymt bra. Bra pris på Crucials SSD. Borde nog skaffa en likadan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja, nu i år har priserna på SSD:er äntligen kommit förbi min smärtgräns, känns bra att kunna köpa en stor SSD och inte bli av med plånboken i processen. Det finns snabbare varianter om vi kollar på syntetiska tester, men den skillnaden upplever man inte i spel direkt.

Resten av komponenterna kan bytas ut, nästa generation Intel-processorer släpps i år också, samt att jag avvaktar tills jag vet hur bra AMD "Fiji" blir, med sin nya minnesarkitektur.

Testpilot

Jag går alltid efter premissen att STOR dator är en tyst dator.

Det är efter man köpt en enorm kylare / slutet vattenkylarpaket så kommer grejerna att vara tysta. Det får man inte plats med i en liten datorlåda utan mycket mekande.

Medlem

Absolut, oftast är det så. En stor dator har många fördelar; du har mer möjligheter med dina komponenter, ofta bättre luftflöde, lättare att installera och lätt att dra kablarna snyggt. Nackdelen är väl just att det är stort.

1
Skriv svar