Kursk – ett annorlunda ubåtsspel

Robot
Medlem
Kursk – ett annorlunda ubåtsspel

Nej, de skulle nog låtit bli. Ska uppföljaren handla om Estonia?

Smaklöst.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:

Nej, de skulle nog låtit bli. Ska uppföljaren handla om Estonia?

Smaklöst.

Filmer gör liknande hela tiden och ingen klagar. Varför då inte spel? Om vi ska få mediet att tas mer på allvar så måste såna här spel göras.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

var ju inte så mycket som tilltalade med den trailern.

Medlem
Skrivet av Propy:

Nej, de skulle nog låtit bli. Ska uppföljaren handla om Estonia?

Smaklöst.

Enligt Ditt tycke ja.
Varför skulle en film om Titanic vara okej men inte detta spel?
Nej, fjanterier är vad det är.

Jag skulle gärna vilja se ett spel handla om Estonia, varför inte?

Medlem

"utan att uppröra någon."

Hur då? I det här fallet kanske man ska uppröra de som vägrade släppa fram extern hjälp. Det är inte fel att uppröra, i många tilfällen behövs det.

Med det sagt, trailern sa ingenting om spelet i sig?

Medlem

Det är inte bara osmakligt, utan också idiotiskt. Inte en enda i besättningen överlevde, så vad är poängen med ett survival-spel baserat på denna tragiska olycka?

Kunde de inte ha skapat ett fiktivt scenario istället?

Medlem
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Propy:

Nej, de skulle nog låtit bli. Ska uppföljaren handla om Estonia?

Smaklöst.

Enligt Ditt tycke ja.
Varför skulle en film om Titanic vara okej men inte detta spel?
Nej, fjanterier är vad det är.

Jag skulle gärna vilja se ett spel handla om Estonia, varför inte?

Enligt mitt tycke, ja! Har jag sagt något annat?

Jag inte sett så många Titanic-spel, kanske en anledning till det. Oavsett så känns det respektlöst, det verkar ju inte som att de har något att berätta med spelet. Hade de haft någon djup story så kanske man hade förstått det, men det här hade ju kunnat vara vilken fiktiv ubåt som helst.

Det känns billigt att utnyttja en katastrof för att tjäna pengar.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Propy:

Nej, de skulle nog låtit bli. Ska uppföljaren handla om Estonia?

Smaklöst.

Enligt Ditt tycke ja.
Varför skulle en film om Titanic vara okej men inte detta spel?
Nej, fjanterier är vad det är.

Jag skulle gärna vilja se ett spel handla om Estonia, varför inte?

Enligt mitt tycke, ja! Har jag sagt något annat?

Jag inte sett så många Titanic-spel, kanske en anledning till det. Oavsett så känns det respektlöst, det verkar ju inte som att de har något att berätta med spelet. Hade de haft någon djup story så kanske man hade förstått det, men det här hade ju kunnat vara vilken fiktiv ubåt som helst.

Det känns billigt att utnyttja en katastrof för att tjäna pengar.

Jag ska ärligt säga att jag inte vet varför man skulle välja just Kursk som scen för ett ubåtsspel, känns ju inte som det finns mycket att göra ett spel om, och tänker man skapa en fiktiv intressant handling så skulle man lika gärna kunna iscensätta detta på en fiktiv ubåt.
Känns verkligen som man väljer Kursk endast för att dra uppmärksamheten till sig, vilket såklart lyckas.

Men jag kan inte se något mer smaklöst eller omoraliskt i detta än i den större delen av samtliga spel, filer och böcker som släpps.
Finns mycket tragisk historia som utnyttjas i spel och media, men det kanske anses som okej då det var länge sedan i relation till Kursk?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Propy:

Nej, de skulle nog låtit bli. Ska uppföljaren handla om Estonia?

Smaklöst.

För spel som handlar om krig är smakfulla.

Spelar du bara pacman eller?


signatur

I drank what?

Inaktiv

Om det görs smakfullt och rätt kan detta spel bli en fullpoängare men risken för att hamna snett hänger tungt över utvecklarna.

Medlem

Kommer hålla ögonen på detta, kan bli intressant, händelsen är ändå lite mytomspunnen, så finns rum för att ta ut svängarna och skapa en egen teori om vad som gick fel.

Medlem

Fantastiskt viktigt att dra uppmärksamhet till den fasansfulla hanteringen av denna tragiska olycka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_submarine_Kursk_%28K-141%29#Rescue_attempts

http://en.wikipedia.org/wiki/Kursk_submarine_disaster#Aftermath

Jag som trodde frasen "never forget" betydde något? Potentiellt en hel generation unga människor kanske får möjlighet att ö.h.t. höra om denna tragedi som resultat av att den - i kreativ tolkning - tas upp i deras kulturella sfär. Alternativet är... att den inte tas upp där. Men jag tycker inte man med en handviftning ska förglömma en sådan gripande olyckshändelse.

Sen om spelet suger så är ju situationen en annan, men det finns ju ingen som kan uttala sig om spelets kvalitet i nuläget. Vilket inte jag heller gör. Att "definitivt hylla" spelet är ju alldeles för tidigt. Men jag reagerar mot de som a priori sågar spelets konceptuella existens. Jag lämnar utrymme för att resultatet kan bli precis hur bra eller dåligt som helst - i motsats till att på förhand diskvalificera all kreativ tolkning av händelsen som helhet.

Medlem
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Propy:

Nej, de skulle nog låtit bli. Ska uppföljaren handla om Estonia?

Smaklöst.

Enligt Ditt tycke ja.
Varför skulle en film om Titanic vara okej men inte detta spel?
Nej, fjanterier är vad det är.

Jag skulle gärna vilja se ett spel handla om Estonia, varför inte?

Idioti, när man själv förlorade familjemedlemmar i Estonia så gör det ont och se människor som tar så lätt på katastrofer... Ganska osmakligt och göra spel på direkt verkliga katastrofer där flera 100 omkom. Fyfan....

Avstängd

Nä, detta funkar inte hur man än gör det. Alla dog och det har gått alldeles för kort tid.

Medlem

Hoppas de har en bra riktigt bra anledning till varför man från Rysk sida vägrade låta externa rädda ubåtsmännen utan var tvungen att låta dem dö. Annars går nog inte historien ihop.

Vad kring sänkningen av Kursk visste de Ryska ubåtsmännen på Kursk som inte fick komma ut i haveri-utredningar osv?

Många har spekulerat om kollisoner, olyckor eller t.o.m. torpedering av västerländska (Amerikanska?) ubåtar i området, och att detta var anledningen att det måste tystas ned och ingen från Rysk sida fick överleva. Men det finns ju utrymme för mkt annat också Iom att det var mitt under en flottövning som visade upp nya torpeder för kinesiska köpare.

Skall bli spännande att se hur storyn är uppbyggd.

Medlem
Skrivet av Calez:

Nä, detta funkar inte hur man än gör det. Alla dog och det har gått alldeles för kort tid.

Javisst, det fungerar ju inte att göra spel på ännu mera närtida händelser såsom irak kriget där över 10'000 dött på båda sidor och ännu fler civila...

Osmakligt eller hur?

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Propy:

Nej, de skulle nog låtit bli. Ska uppföljaren handla om Estonia?

Smaklöst.

Enligt Ditt tycke ja.
Varför skulle en film om Titanic vara okej men inte detta spel?
Nej, fjanterier är vad det är.

Jag skulle gärna vilja se ett spel handla om Estonia, varför inte?

Idioti, när man själv förlorade familjemedlemmar i Estonia så gör det ont och se människor som tar så lätt på katastrofer... Ganska osmakligt och göra spel på direkt verkliga katastrofer där flera 100 omkom. Fyfan....

Jobbigt för dig. Dock är det knappast något som tar lätt på katastrofer här.

Dock undrar jag om det finns något spel du kan spela överhuvudtaget?
Eller någon film du kan se? Någon bok du kan läsa?
Finns knappast något FPS spel iaf.
Eller något WW2 spel. Eller Irak, Vietnamn, Korea..
Ja. Det finns många spel & filmer du måste skippa med ditt resonemang.

Medlem

Varför just Kursk, varför abra inte något påhittad Rysk/Jänkar ubåt?

Det här är ju mer en PR kupp, om inte speldesigern eller chefen hade en anhörig på Kursk.

1
Skriv svar