Varför PC?

Medlem
Varför PC?

PC Master Race är ett uttryck som många använder som ett seriöst mantra, och andra (även jag) använder det ibland i ett mer komiskt sammanhang och ser inte så allvarligt på uttryck som ”konsolbönder”eller ”Glorious master race”. Så mitt mål med det här inlägget är inte att ge fanboyism ett ansikte, bara att lyfta fram de fördelarna jag ser med PC som spelplattform. För i grunden delar vi ju samma hobby och vad vi spelar på känns ganska ointressant. Men själv föredrar jag PC och om vi bortser från skämtsamma uttryck så finns det flera sakliga anledningar:

Modding
Inget spel är perfekt när det släpps. Det finns alltid brister och utvecklarnas vision kanske inte kunde uppfyllas på grund av bristande kunskap, pengar eller tid. Då visar PC-plattformen sin bästa sida med moddar. Oavsett om det rör sig om en liten grafisk förbättring i form av nya högupplösta texturer, nya vapen eller ett helt nytt äventyr skapat i spelets editor så är PC en överlägsen plattform när det gäller material skapat av spelarna. PC-communityn visar alltid sin bästa sida när de får fria händer av utvecklarna. Colossal visade hur mycket kreativitet som finns när de släppte Cities: Skylines och lät spelarna dela sina skapelser med hela världen. Och om du ska välja plattform att spela Elder Scrolls på så skjuter du dig själv i foten om du väljer något annat än PC. Spelet är sina moddar och att spela Skyrim på konsol är som att försöka dyka i en tom swimmingpool. Nej, det går inte för moddarna är vattnet i den analogin.

Teknik och grafik
Ända sedan jag fick min första PC och skruvade bort locket så har jag haft ett intresse för ny hårdvara. Vissa struntar fullkomligt i vad de har för grafikkort och ser ingen anledning att skaffa en ny processor så länge den gamla fungerar. Och om sanningen ska fram så är ju inte grafik allt. Nej, självklart inte. Det tycker inte jag heller. Men teknisk utveckling och grafik går hand i hand. The Witcher 3 kanske är ett lika bra spel, trots den grafiska nedgraderingen, men det har inte med saken att göra. Vi kan rendera spelgrafik i realtid som får oss att tappa hakan vid våra skärmar. Konsolerna kan inte hänga med i den tekniska utvecklingen, av förklarliga skäl. PC ska gå i bräschen. PC ska visa idag vad konsolerna måste klara imorgon. Därför är det alltid lika tråkigt när det inte tillåts vara så. Uppenbarligen kunde en topptrimmad monstermaskin för ett par år sen spela upp Witcher 3 så som det var tänkt att se ut. Det innebär att en speldator idag hade klarat av det. Så ge oss det bästa ni har! Kanske kan 1% av världens speldatorer maxa spelet med acceptabel framerate, men den procenten visar vad som är möjligt att åstadkomma. De visar vad vi kan förvänta oss av framtiden. Därför är grafik viktigt, även om fula spel också kan vara bra. Och därför ska ni aldrig hålla tillbaka när ni skapar spelgrafik till PC.

Spelbibliotek
Bakåtkompatibilitet är något som skriks om varje gång en ny konsolgeneration ska lanseras. Alla vill kunna spela sina gamla, dyrt inköpta spel på sin nya konsol. Nu blir det inte alltid möjligt och då börjar spelbiblioteket om på 0 titlar. Säga vad man vill om remakes och gamla klassiker som släpps på nytt men ingen konsol har samma utbud som PC. Med en tjänst som GOG kan jag spela Blood och Duke Nukem 3D innan lunch och avsluta dagen med Far Cry 4 och Crysis 3 innan jag somnar. Allt på samma maskin, med samma operativ, och samma utrustning. Om det nya Deus Ex inte tilltalar mig så finns ju det femton år gamla originalet några musklick bort. Om Dragon Age 3 känns för modernt så kan ni spela Ultima 1 från tidigt 80-tal på era datorer med Windows 8. Självklart går inte alla gamla spel att starta på en modern dator och utbudet hos GOG är lite begränsat. Men det spelbara biblioteket på PC sträcker sig ändå 30 år bakåt i tiden och det kan ingen konsol matcha.

Kontrollfrihet
Handkontroll är förbaskat skönt ibland. Jag spelar alltid bilspel med handkontroll. Vissa tredjepersonsspel använder jag alltid handkontroll till. Men att spela FPS med handkontroll är väldigt begränsat och är absolut inget jag föredrar. Vissa spel går inte att utveckla och släppa till PS4 därför att kontrollmetoderna är olämpliga för spelet. Skulle du vilja spela Shogun 2 med handkontroll? Nej, jag trodde inte det. Samtidigt är det idag så lätt att koppla in en XB-kontroll till datorn och spela allt på PC med handkontroll. Nästan alla multiplattformsspel har färdiga profiler för 360-kontrollen jag använder mig av, så ett par menyklick och sen är det som att spela på en Xbox. Inga manuella inställningar eller bråkiga drivrutiner. Det gamla (numera sällan använda) uttrycket Plug & Play är ganska passande här.
Samtidigt kan det här bli något negativt eftersom utvecklarna ibland glömmer bort att vi helst spelar med mus och tangentbord. Totalbiscuit (den mest PC-älskande av alla Youtubeare) talar ofta om möjligheten att fördela kontrollschemat på fler knappar, eftersom vi inte begränsas av de 8 som finns på kontrollen. Och att kunna skapa sitt eget kontrollschema så som man vill ha det är viktigt, och borde vara självklart för alla PC-spel idag. Glöm inte det när ni släpper spel på PC!

#blogg

Medlem
Varför PC?

Håller med dina tankar, men samtidigt så tycker jag att det är en meningslös debatt egentligen, och jag tror också att många missar en utav meningarna med konsoler: billig(are) underhållning till hem och familjer som kanske inte har en budget för fina speldatorer i det övre skiktet. Det är rätt så billig underhållning, som man dessutom inte behöver uppgradera. För oss entusiaster i Sverige är detta inget problem, men vi är nog en minoritet i sammanhanget. Med det sagt, så att välja mellan Playstation 4 och Xbox One för grafikens skull, är som att välja mellan en Kia Picanto och Daewoo Lanos för motorns skull. Alla konsolers spel görs ju på datorer, så det är klart det är PC som sätter gränserna och inget annat, ingen raketforskning direkt.

Medlem

Jag tycker att det är en debatt som ofta spårar ur i smutskastning snarare än saklig argumentation. Det är egentligen enda anledningen till att jag skrev ner det här. För att lyfta fram alla fördelar jag ser med PC som spelplattform, utan att för den delen köra över någon annans inställning.

Medlem

Ja, så brukar det bli. Tycker att du fick med det mesta också.

Medlem

Som du säger vissa spel funkar inte så bra med handkontroll och vice versa. MKX är ett spel där handkontroll är ett måste enligt min mening så därför valde jag att köpa det till PS4 av den enkla anledningen. Sportspel som Fifa, NHL och NFL gör sig också bättre på konsol om du frågar mig men smaken är som baken.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Som du säger vissa spel funkar inte så bra med handkontroll och vice versa. MKX är ett spel där handkontroll är ett måste enligt min mening så därför valde jag att köpa det till PS4 av den enkla anledningen. Sportspel som Fifa, NHL och NFL gör sig också bättre på konsol om du frågar mig men smaken är som baken.

Just den typen av spel du nämner, Mortal Kombat och sportspel är soffspel. De gör sig bäst i grupp, i soffan, framför TVn. De lämpar sig ganska bra på konsol, med andra ord.

Medlem

Det är ju förvisso inget som säger att det inte skulle funka med PC heller. Steambox + handkontroll så är det löst! Nu är det tyvärr inte alla sportspel eller handkontroller som har stöd för det i dagsläget, men i framtiden tror jag att det är ett vanligare fenomen.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Det är ju förvisso inget som säger att det inte skulle funka med PC heller. Steambox + handkontroll så är det löst! Nu är det tyvärr inte alla sportspel eller handkontroller som har stöd för det i dagsläget, men i framtiden tror jag att det är ett vanligare fenomen.

Många PC-spel saknar ju lokal coop (kanske med undantag för just sportspel). Vill man t.ex spela Diablo 3 i goda vänners lag så är det varsin dator och varsin spellicens som gäller, men på PS3 räcker det med en konsol och varsin handkontroll. Just när det gäller PC-spel så verkar ju trenden snarare vara på väg åt det hållet, och bara tillåta multiplayer via onlinetjänster.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av 73mpl4R:

Det är ju förvisso inget som säger att det inte skulle funka med PC heller. Steambox + handkontroll så är det löst! Nu är det tyvärr inte alla sportspel eller handkontroller som har stöd för det i dagsläget, men i framtiden tror jag att det är ett vanligare fenomen.

Många PC-spel saknar ju lokal coop (kanske med undantag för just sportspel). Vill man t.ex spela Diablo 3 i goda vänners lag så är det varsin dator och varsin spellicens som gäller, men på PS3 räcker det med en konsol och varsin handkontroll. Just när det gäller PC-spel så verkar ju trenden snarare vara på väg åt det hållet, och bara tillåta multiplayer via onlinetjänster.

Absolut, dit är vi på väg, och dit PC går kommer konsoler gå efter i viss mån. Xbox One var ju redan inne på det denna generation innan de fick backa. Ju mer funktioner vi kräver av våra tjänster, desto mer kommer tjänsterna kräva av oss, i alla fall när det kommer till nätverk. Skulle dock säga att det är ganska spelspecifikt på just offline-stöd, men historiskt sett så är nog konsoler bättre på det, och det var väl lite tanken med dem från början.

Vi får se hur nästa generation blir, men nu när en gemensam plattform är satt så kanske alla spel får samma förutsättningar. Playstation 4 och Orbis OS är ju i grunden FreeBSD, så ett alternativ är ju att de bygger vidare på den distron och släpper drivrutiner för övriga OS för sina komponenter, eller gör det möjligt att bygga sin egen Playstation-box om man så vill, och satsar på sina spel och tjänster istället för hårdvaran. Microsoft kan ju göra en egen nerbantad version av Windows till Xbox, vilket det i och för sig redan är nu, men också låter drivrutinerna vara transparenta i Windows och eventuellt Linux. Min poäng är att jag hoppas att man slipper att välja hårdvara för att välja spel, och oavsett vad man väljer så ska man få samma tjänst och funktion.

Medlem

Jag spelar TW3 med xbox360 kontroller till pc för det är skönt att kunna ligga i soffan. Har även provat MKX som fungerar utmärkt med handkontroll till pc

Spel som kräver snabba reaktioner som till exempel fps, det kör jag enbart med mus och tangentbord. Sen som TS nämner är gog en annan stor argumentation till varför jag väljer pc framför konsol. En annan sak är inställningsmöjligheterna (moddar som TS är inne på).

Kan sammanfatta det så här:
PC: Du får garnet, synålen och symaskinen. Resten är upp till dig hur du vill skräddarsy. Du kan manipulera plagget hur du vill.

Konsol: Du får ett färdigt plagg som kan användas direkt, men du kan inte ändra något med plagget. Det är samma plagg hela tiden.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Jag spelar TW3 med xbox360 kontroller till pc för det är skönt att kunna ligga i soffan. Har även provat MKX som fungerar utmärkt med handkontroll till pc

Spel som kräver snabba reaktioner som till exempel fps, det kör jag enbart med mus och tangentbord. Sen som TS nämner är gog en annan stor argumentation till varför jag väljer pc framför konsol. En annan sak är inställningsmöjligheterna (moddar som TS är inne på).

Kan sammanfatta det så här:
PC: Du får garnet, synålen och symaskinen. Resten är upp till dig hur du vill skräddarsy. Du kan manipulera plagget hur du vill.

Konsol: Du får ett färdigt plagg som kan användas direkt, men du kan inte ändra något med plagget. Det är samma plagg hela tiden.

Jag har försökt att spela TW3 på min TV men texten är alldeles för liten även inställd på large. :/

Mitt största problem med konsoller är flukturerande fps. Jag är nog mer skadad än den "normala" gamern vad det gäller flyt då jag som många andra nött mycket FPS spel i min ungdom. Speciellt Quake och CS där det alltid har vart ett krav att man har en stabil fps för att kunna prestera på en jämn nivå.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av MMO4Life:

Som du säger vissa spel funkar inte så bra med handkontroll och vice versa. MKX är ett spel där handkontroll är ett måste enligt min mening så därför valde jag att köpa det till PS4 av den enkla anledningen. Sportspel som Fifa, NHL och NFL gör sig också bättre på konsol om du frågar mig men smaken är som baken.

Just den typen av spel du nämner, Mortal Kombat och sportspel är soffspel. De gör sig bäst i grupp, i soffan, framför TVn. De lämpar sig ganska bra på konsol, med andra ord.

Med dagens smarta lösningar så är det inte så svårt att ta PC-spelandet till soffan utan att dra en massa kablar.Steam In-Home, Nvidia GameStream, Raspberry Pi, NZXT Doko samt kommande Razer Cortex och Steam Link för att nämna några exempel.

Samtliga lösningar kräver att du har någon sorts hårdvara i vardagsrummet, men du slipper åtminstone dra en HDMI-kabel genom hela huset

En gamer som gillar att spela, behöver ha alla plattformar; men PC:n är ju överlägsen på alla fronter. Det är grymt dåligt att man inte kan spela gamla spel på nya konsoler (förutom remastrade), men alla får inte den behandlingen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar