Uppgradering inför Witcher!

Medlem
Uppgradering inför Witcher!

Hej! Efter att testat Witcher wild hunt så märkte jag att det var ospelbart. Min data behövs uppgraderas!
Min ekonomi är begränsad så kommer uppgradera del för del! Vad skulle behövas uppgraderas för att kunna köra spel som witcher 3 på hyfsade inställningar?
Vad för processorer och grafikkort är prisvärda och skulle ni rekommendera mig?
Tack på förhand!

Min pc:
CPU: AMD Phenom II x4 945 ~3.0 Ghz
GPU: Nvidia geforce 580
RAM: 2x2 4 GB
Moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4
Windows 64 bit

Medlem
Skrivet av zevile:

Hej! Efter att testat Witcher wild hunt så märkte jag att det var ospelbart. Min data behövs uppgraderas!
Min ekonomi är begränsad så kommer uppgradera del för del! Vad skulle behövas uppgraderas för att kunna köra spel som witcher 3 på hyfsade inställningar?
Vad för processorer och grafikkort är prisvärda och skulle ni rekommendera mig?
Tack på förhand!

Min pc:
CPU: AMD Phenom II x4 945 ~3.0 Ghz
GPU: Nvidia geforce 580
RAM: 2x2 4 GB
Moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4
Windows 64 bit

Tyvärr allting mer eller mindre. Flera av mina kompisar med AMD har berättat att de haft stora problem med AAA-titlar de senaste åren men om du läser nedan så kan du komma undan med det:

Minimum System Requirements

Intel CPU Core i5-2500K 3.3GHz.
AMD CPU Phenom II X4 940.
Nvidia GPU GeForce GTX 660.
AMD GPU Radeon HD 7870.
RAM 6GB.
OS 64-bit Windows 7 or 64-bit Windows 8 (8.1)
DirectX 11.
HDD Space 40 GB.

Dock möter inte ditt grafikkort och RAM minimum så dessa behöver du byta.

Edit: Detta är listat som MINIMUM, så vill du "hyffsade" inställningar som du skriver så behöver du hoppa upp ett antal snäpp över hela banan.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av zevile:

Hej! Efter att testat Witcher wild hunt så märkte jag att det var ospelbart. Min data behövs uppgraderas!
Min ekonomi är begränsad så kommer uppgradera del för del! Vad skulle behövas uppgraderas för att kunna köra spel som witcher 3 på hyfsade inställningar?
Vad för processorer och grafikkort är prisvärda och skulle ni rekommendera mig?
Tack på förhand!

Min pc:
CPU: AMD Phenom II x4 945 ~3.0 Ghz
GPU: Nvidia geforce 580
RAM: 2x2 4 GB
Moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4
Windows 64 bit

Tyvärr allting mer eller mindre. Flera av mina kompisar med AMD har berättat att de haft stora problem med AAA-titlar de senaste åren men om du läser nedan så kan du komma undan med det:

Minimum System Requirements

Intel CPU Core i5-2500K 3.3GHz.
AMD CPU Phenom II X4 940.
Nvidia GPU GeForce GTX 660.
AMD GPU Radeon HD 7870.
RAM 6GB.
OS 64-bit Windows 7 or 64-bit Windows 8 (8.1)
DirectX 11.
HDD Space 40 GB.

Dock möter inte ditt grafikkort och RAM minimum så dessa behöver du byta.

Edit: Detta är listat som MINIMUM, så vill du "hyffsade" inställningar som du skriver så behöver du hoppa upp ett antal snäpp över hela banan.

CPUn håller inte heller kraven.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hur begränsad är din budget? För The Witcher 3 så skulle jag nog rekommendera ett GTX970 alternativt ett R9 290X. Båda går att få tag på för 3000kr.

Om du kan vänta några veckor så kommer AMD lansera sin nya 300-serie under årets E3-mässa som pågår mellan 16-18 juni.

Och processorn och moderkort föreslår jag att du uppgraderar när Intel släpper Skylake nu under hösten.

Medlem

Ja du, allt som tidigare sagt.

Eftersom både CPU & GPU är för svaga kommer resten behöva bytas för att fungera med nya delar.

Trist men händer för eller senare :/

Medlem

Okej, tack för svar allesammans!
Hur är det med moderkortet? Om jag skulle byta till en intel processor, skulle jag då behöva byta moderkort helt? Och hur viktigt är ram för ett spel som witcher? Skulle det va bra att lägga till 4gb ram minne till?
Jag har funtat på dessa grafikkort - http://www.inet.se/kampanj/2215/msi-nvidia-week?utm_source=sw...

Hur stor är skillnaden mellan 960 o 970?

Medlem
Skrivet av zevile:

Okej, tack för svar allesammans!
Hur är det med moderkortet? Om jag skulle byta till en intel processor, skulle jag då behöva byta moderkort helt? Och hur viktigt är ram för ett spel som witcher? Skulle det va bra att lägga till 4gb ram minne till?
Jag har funtat på dessa grafikkort - http://www.inet.se/kampanj/2215/msi-nvidia-week?utm_source=sw...

Hur stor är skillnaden mellan 960 o 970?

CPU:er av olika familjer/grupper (även inom intel) använder sig av olika kontaktytor på moderkorten, så en ny processor behöver ett moderkort av rätt model. Ditt nuvarande moderkort använder socket AM3+ vilket stödjer AMDs FX serie av CPU:er, men det är tyvärr inget jag skulle rekommendera personligen.

Om du ska byta till Intel kommer du behöva byta moderkort. Se exemplet nedan.

Ex: INTEL i5-4690K https://www.komplett.se/intel-core-i5-4690k/817262
Som det står i specifikationen är det "Socket-LGA1150" och behöver därmed ett moderkort med den socket:en.

När det kommer till RAM-minnet så undrar jag vilka fysiska stickor som sitter i datorn. 6gb låter som antingen en 2gb + 4gb sticka eller 1+1 och 2+2 stickor.
Om du ska uppgradera ramminnet skulle jag antingen köpa en identisk sticka som 4gb som redan sitter i (om det gör det) och ta bort 2gb. Om det är 4 mindre stickor i datorn är det nog bäst att köpa ett paket med 2x4gb och ta ut de gamla.

Det här blir lätt en del men jag rekommenderar dig att läsa på http://www.sweclockers.com/ forum och artiklar. Redaktionen där sätter ihop en sommardator varje år i olika konfigurationer med massa tips och forumet kryllar av folk som kan bra mycket mer än mig

Medlem
Skrivet av Ap@n:

När det kommer till RAM-minnet så undrar jag vilka fysiska stickor som sitter i datorn. 6gb låter som antingen en 2gb + 4gb sticka eller 1+1 och 2+2 stickor.
Om du ska uppgradera ramminnet skulle jag antingen köpa en identisk sticka som 4gb som redan sitter i (om det gör det) och ta bort 2gb. Om det är 4 mindre stickor i datorn är det nog bäst att köpa ett paket med 2x4gb och ta ut de gamla.

6Gb är minimikravet från CD Project. Han skriver att han har 2X2.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Ap@n:

När det kommer till RAM-minnet så undrar jag vilka fysiska stickor som sitter i datorn. 6gb låter som antingen en 2gb + 4gb sticka eller 1+1 och 2+2 stickor.
Om du ska uppgradera ramminnet skulle jag antingen köpa en identisk sticka som 4gb som redan sitter i (om det gör det) och ta bort 2gb. Om det är 4 mindre stickor i datorn är det nog bäst att köpa ett paket med 2x4gb och ta ut de gamla.

6Gb är minimikravet från CD Project. Han skriver att han har 2X2.

Stämmer, jag var lite trött när jag läste igenom.

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av zevile:

Okej, tack för svar allesammans!
Hur är det med moderkortet? Om jag skulle byta till en intel processor, skulle jag då behöva byta moderkort helt? Och hur viktigt är ram för ett spel som witcher? Skulle det va bra att lägga till 4gb ram minne till?
Jag har funtat på dessa grafikkort - http://www.inet.se/kampanj/2215/msi-nvidia-week?utm_source=sw...

Hur stor är skillnaden mellan 960 o 970?

CPU:er av olika familjer/grupper (även inom intel) använder sig av olika kontaktytor på moderkorten, så en ny processor behöver ett moderkort av rätt model. Ditt nuvarande moderkort använder socket AM3+ vilket stödjer AMDs FX serie av CPU:er, men det är tyvärr inget jag skulle rekommendera personligen.

Om du ska byta till Intel kommer du behöva byta moderkort. Se exemplet nedan.

Ex: INTEL i5-4690K https://www.komplett.se/intel-core-i5-4690k/817262
Som det står i specifikationen är det "Socket-LGA1150" och behöver därmed ett moderkort med den socket:en.

När det kommer till RAM-minnet så undrar jag vilka fysiska stickor som sitter i datorn. 6gb låter som antingen en 2gb + 4gb sticka eller 1+1 och 2+2 stickor.
Om du ska uppgradera ramminnet skulle jag antingen köpa en identisk sticka som 4gb som redan sitter i (om det gör det) och ta bort 2gb. Om det är 4 mindre stickor i datorn är det nog bäst att köpa ett paket med 2x4gb och ta ut de gamla.

Det här blir lätt en del men jag rekommenderar dig att läsa på http://www.sweclockers.com/ forum och artiklar. Redaktionen där sätter ihop en sommardator varje år i olika konfigurationer med massa tips och forumet kryllar av folk som kan bra mycket mer än mig

Tack för svar! Nu fattar jag bättre! Jag kommer nog så småningom byta till intel från amd! Men just nu har jag tyvärr inte råd :/ men har fått spelet att gå runt 20-30 fps och typ vant mig med det, ser hyfsat ut också! Tror dock min dator kommer dö när jag kommer till städerna
En följdfråga bara! Så det är bättre att ha 2 stickor av ram, alltså 2 x 4 gb (siktar på 8 gb) ist för 4 x 2 gb? Eller spelar det ingen roll egentligen?

Medlem
Skrivet av zevile:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av zevile:

/../

CPU:er av olika familjer/grupper (även inom intel) använder sig av olika kontaktytor på moderkorten, så en ny processor behöver ett moderkort av rätt model. Ditt nuvarande moderkort använder socket AM3+ vilket stödjer AMDs FX serie av CPU:er, men det är tyvärr inget jag skulle rekommendera personligen.

Om du ska byta till Intel kommer du behöva byta moderkort. Se exemplet nedan.

Ex: INTEL i5-4690K https://www.komplett.se/intel-core-i5-4690k/817262
Som det står i specifikationen är det "Socket-LGA1150" och behöver därmed ett moderkort med den socket:en.

När det kommer till RAM-minnet så undrar jag vilka fysiska stickor som sitter i datorn. 6gb låter som antingen en 2gb + 4gb sticka eller 1+1 och 2+2 stickor.
Om du ska uppgradera ramminnet skulle jag antingen köpa en identisk sticka som 4gb som redan sitter i (om det gör det) och ta bort 2gb. Om det är 4 mindre stickor i datorn är det nog bäst att köpa ett paket med 2x4gb och ta ut de gamla.

Det här blir lätt en del men jag rekommenderar dig att läsa på http://www.sweclockers.com/ forum och artiklar. Redaktionen där sätter ihop en sommardator varje år i olika konfigurationer med massa tips och forumet kryllar av folk som kan bra mycket mer än mig

Tack för svar! Nu fattar jag bättre! Jag kommer nog så småningom byta till intel från amd! Men just nu har jag tyvärr inte råd :/ men har fått spelet att gå runt 20-30 fps och typ vant mig med det, ser hyfsat ut också! Tror dock min dator kommer dö när jag kommer till städerna
En följdfråga bara! Så det är bättre att ha 2 stickor av ram, alltså 2 x 4 gb (siktar på 8 gb) ist för 4 x 2 gb? Eller spelar det ingen roll egentligen?

Länge sedan jag läste på om RAM så uppdaterade mig lite.
http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectur...

För moderkort med 4 RAM fästen så gäller att minnena i plats 1 och 3 i de allra flesta fall behöver vara identiska, samma sak för plats 2 och 4.

Så huruvida 2x4gb eller 4x2gb är bäst har jag svårt att svara på, huvudsak är att det är matchande par.

Medlem
Skrivet av Ap@n:

Så huruvida 2x4gb eller 4x2gb är bäst har jag svårt att svara på, huvudsak är att det är matchande par.

Bättre med få stickor för stabilitet vid överklockning.

Det är alltid bättre att sikta på få stickor med mer minne för att i framtiden enklare kunna uppgradera om man måste.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar