Ny kassettbaserad konsol ska "återupprätta spelkulturen"

Medlem

De får fixa in en liten hylla i spelaffären också då. Om det funkade väldigt enkelt hade de varit awesome. Fast många av indiespelen jag tänker skulle passa får ju många roliga uppdateringar, det går man miste om då :I Men är spelutbudet trevligt (och priset) så skulle jag kunna tänka mig en sån pryl

Medlem

Man kan undra om folket på NES/SNES-tiden typ tänkte:
"hmm vi borde ha fler spel som liknar Pong"

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag fick för mig att "kassettbaserad" i artikeln syftade på kassettband.

Men på Facebook-sidan står det "cartridge based video game system". Så det blir ju viss skillnad...

Märkte också det, antar att artikelförfattaren inte var född då vi levde med kassettband och helt enkelt inte vet hur dom ser ut.

Medlem

Jag föredrar det system som går snabbast att installera.
Hittills så går det för mig snabbast att installera spel från dvd.
Och, jag vill ha ett fysiskt original.


signatur

autograph

Medlem
Medlem
Medlem

Cartridge var i tidig form en inkapslad kassett, och kassett = både cartridge & casette. Så nej, inte fel i artikeln angående det, svenska språket är helt enkelt begränsat i antalet ord.

Medlem

Kommer floppa om de sätter högre mål än att bara nå ut till den lilla nisch detta kan vara intressant för.

Tror charmen som gör att man tar sig an mödan med kassetter och att blåsa ur damm och sånt var för att det var typ Metroid eller Zelda man det hela ledde till. Kommer det funka att bygga samma känsla idag?

Tror de jämför för mycket med vinylförsäljningen. Jag har själv alltid föredragit vinyl pga av dess ljudkaraktär. Men poängen är väl att vinylen kan samgå parallellt med digitala formaten. Bara välja själv vilken version man sugen på.

Retro VGS blir ju knappast på samma vis. Osar Ouya all over again tyvärr

Medlem

Man du googlar ju på kassettband och inte kassett. Vad kallade du spelen till NES och de andra konsollerna för om inte kassetter?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spelkassett

Medlem
Skrivet av waeress:

Cartridge var i tidig form en inkapslad kassett, och kassett = både cartridge & casette. Så nej, inte fel i artikeln angående det, svenska språket är helt enkelt begränsat i antalet ord.

Själv är jag född på 70-talet och för mig är inte otydligt. Självklart är ett ett kassettband inkapslat, eller hade man tänkt sig att bandet skulle ligga på en rulle helt utan kassett?

Däremot är det, med min svenska inte på något sätt tydligt att kassettband skulle referera till cartridge, det får du gärna överbevisa mig i.

Medlem
Skrivet av direktorn:
Skrivet av waeress:

Cartridge var i tidig form en inkapslad kassett, och kassett = både cartridge & casette. Så nej, inte fel i artikeln angående det, svenska språket är helt enkelt begränsat i antalet ord.

Själv är jag född på 70-talet och för mig är inte otydligt. Självklart är ett ett kassettband inkapslat, eller hade man tänkt sig att bandet skulle ligga på en rulle helt utan kassett?

Däremot är det, med min svenska inte på något sätt tydligt att kassettband skulle referera till cartridge, det får du gärna överbevisa mig i.

Skrev lite osammanhängande igår....men jag nämner inte kasettband nånstans. Det jag försöker skriva är att kassett inte betyder en sak på svenska. Vi använder samma ord för tape cassette och cartridge. (Med tillägget band i ena fallet, men artikeln nämner inte heller kassettband. Så jag vet inte vart det kommer ifrån? (förutom att Nemo tänkte så) )

Kassettbaserad konsol...jag tänkte på typ nes/snes kassetter direkt.

Medlem

Kommer man att tillverka Cartridges/kassetter där koden faktiskt körs från denna (som förr) eller kommer man helt enkelt gjuta in ett minne som spelet laddas in från?

Det första alternativet låter som det är ett lite dyrt sätt att distribuera spel på nuförtiden även om det kittlar en del retronerver.

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av direktorn:
Skrivet av waeress:

Cartridge var i tidig form en inkapslad kassett, och kassett = både cartridge & casette. Så nej, inte fel i artikeln angående det, svenska språket är helt enkelt begränsat i antalet ord.

Själv är jag född på 70-talet och för mig är inte otydligt. Självklart är ett ett kassettband inkapslat, eller hade man tänkt sig att bandet skulle ligga på en rulle helt utan kassett?

Däremot är det, med min svenska inte på något sätt tydligt att kassettband skulle referera till cartridge, det får du gärna överbevisa mig i.

Skrev lite osammanhängande igår....men jag nämner inte kasettband nånstans. Det jag försöker skriva är att kassett inte betyder en sak på svenska. Vi använder samma ord för tape cassette och cartridge. (Med tillägget band i ena fallet, men artikeln nämner inte heller kassettband. Så jag vet inte vart det kommer ifrån? (förutom att Nemo tänkte så) )

Kassettbaserad konsol...jag tänkte på typ nes/snes kassetter direkt.

Artikeln nämner just band. dvs. kassettband. Svensk termologi för detta är nog inte helt uppenbar men mig veterligen förekommer begreppet Spelkassett som avser elektronik inbakad i ett skal, alltså inte kassettband.

Medlem
Skrivet av direktorn:

Artikeln nämner just band. dvs. kassettband. Svensk termologi för detta är nog inte helt uppenbar men mig veterligen förekommer begreppet Spelkassett som avser elektronik inbakad i ett skal, alltså inte kassettband.

Läser du någon annan artikel eller en tidigare version? det enda som står är kassettbasererad där jag läser.

Har även gjort en sidsökning efter "band" och det förekommer bara i kommentarerna.

Medlem

Kan ha missat det med några minuter, men är rätt säker på att det var kassettbaserad från början...

Spelkassett låter som det kompletta ordet på svenska, men jag sa väldigt sällan kassettband också. Båda beskrevs med enbart ordet kassett bland mina vänner då,

Eller förresten, vi sa 'kort' också. Om "turbo cartridge" till c64.
Oavsett, båda är kassetter och omskrivs som kassetter, så vad diskuterar vi egentligen?

Medlem

Ja det kan vara intressant för viss del av de som var där och upplevde kassettkulturen från början.

Det blir nog inte så jättemånga kunder...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

12
Skriv svar