Intressant utveckling av spelvärlden

Medlem
Intressant utveckling av spelvärlden

I mitt arbete så föreläser jag för pedagoger i skolor om digitala verktyg och hur vi kan använda IKT på bra och pedagogiska sätt. Det är en spännande utveckling av tekniken som går otroligt snabbt! Lärplattan börjar komma in i skolan allt mer och den används på bra och även dåliga sätt i skolan. Frågan är ju dock hur länge det tar innan det är dags för nästa utveckling av digitala verktyg som kan tas in i skolan. Vem vet, kanske alla pedagoger står framför klassen med google glasses i framtiden..

Något jag tycker är spännande med utvecklingen är även spel. Det finns så mycket spel i dagsläget och det har blivit en stor sak. Jag tänker mig E-sporten som har blivit stor och som faktiskt har en stor summa pengar inblandat i sig, alltså vinster för proffsen. Men det finns ändå många vuxna som ser negativt på detta och som kan ha tankar om att det inte är någon sport osv, men det har ju faktiskt gått och blivit en stor sport! Kanske det är dags att bli någon form av e-sport trainer, det skulle väl vara ett intressant yrke!

Jag vet inte om det har med min ålder att göra men jag tycker att spel kan vara ett bra sätt för elever som har det intresset att faktiskt lära sig saker. Jag läste en studie om en skola i England om jag minns rätt. En klass där betygen var usla helt enkelt, det fick pedagogerna att tänka om. Dom bestämde sig för att testa om just spel kan göra någon nytta och dom införde spel som t.ex. WoW. Som säkert flera av FZs medlemmar vet så finns det mycket att lära sig i spelet, framför allt om vi tänker språket. Eleverna förbättrade sina språkkunskaper och även fantasin till att skriva blev bättre.
Andra skolor har använt sig av Minecraft i undervisningen där vi verkligen kan prata om att lära sig på flera olika sätt! Jag tycker detta är spännande och arbetar mot att få in lite av detta i skolan. Nu kommer jag inte gå ut och säga att kommunen ska installera WoW på alla datorer, men för yngre barn så vill jag få in Minecraft i skolan och undervisningen! Vi får se vart det leder!

Over and out!

#blogg

Medlem
Intressant utveckling av spelvärlden

Jag är personligen lite emot det där med att spela spel för att lära sig saker i skolan. Jag kan liksom tycka lite att spela spel, det kan man göra på fritiden för allt behöver inte hela tiden vara kul och man går ju ändå till skolan för att lära sig. Det känns lite förslappat med skolan och jag tror inte att spel är lösningen, det behövs däremot mer pengar, lärare och ordning. (mina egna erfarenheter och lärare jag känner).

Medlem

Jag tänker inte att spelen ska ta all plats i skolan, men jag ser det som ett bra verktyg till resten av utbildningen och skolan. Jag tycker att pedagogerna ska vara kunniga inom området och gärna ltie nyfikna för att se vilka möjligheter det kan finnas med t.ex. olika appar för matte osv. Men nej det ska inte ta över lektionen.

Medlem

Då och då när jag lirat Fallout 3 har jag tänkt lite i banorna att "tänk om man hade gjort undervisning i t.ex. historia ungefär på det här viset".. Men vet inte riktigt hur man skulle gå till väga för att det skulle bli bra.

Medlem
Skrivet av CrazyTurt:

Jag tänker inte att spelen ska ta all plats i skolan, men jag ser det som ett bra verktyg till resten av utbildningen och skolan. Jag tycker att pedagogerna ska vara kunniga inom området och gärna ltie nyfikna för att se vilka möjligheter det kan finnas med t.ex. olika appar för matte osv. Men nej det ska inte ta över lektionen.

Okej, jag förstår hur du menar. Men angående plattor och appar, är det inte bättre att fixa riktiga laptops med Windows eller Mac, jag hade själv föredragit det speciellt när man ska skriva mycket. Det finns ju visserligen tangentbord till plattor.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av CrazyTurt:

Jag tänker inte att spelen ska ta all plats i skolan, men jag ser det som ett bra verktyg till resten av utbildningen och skolan. Jag tycker att pedagogerna ska vara kunniga inom området och gärna ltie nyfikna för att se vilka möjligheter det kan finnas med t.ex. olika appar för matte osv. Men nej det ska inte ta över lektionen.

Okej, jag förstår hur du menar. Men angående plattor och appar, är det inte bättre att fixa riktiga laptops med Windows eller Mac, jag hade själv föredragit det speciellt när man ska skriva mycket. Det finns ju visserligen tangentbord till plattor.

På mitt gymnasium så delar dom ut laptops vilket vi som elever verkligen uppskattar! Underlättar arbetet något enormt för oss då vi kan på ett betydligt enklare sett organisera, leta och dela information.
Och nu har dom precis börjat med något nytt program som heter DigiExam, ett program som gör att man kan skriva prov på datorn då den tar bort all internetaccess och låter dig inte gå in på några lokala filer! Funkar superb än så länge!

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av CrazyTurt:

Jag tänker inte att spelen ska ta all plats i skolan, men jag ser det som ett bra verktyg till resten av utbildningen och skolan. Jag tycker att pedagogerna ska vara kunniga inom området och gärna ltie nyfikna för att se vilka möjligheter det kan finnas med t.ex. olika appar för matte osv. Men nej det ska inte ta över lektionen.

Okej, jag förstår hur du menar. Men angående plattor och appar, är det inte bättre att fixa riktiga laptops med Windows eller Mac, jag hade själv föredragit det speciellt när man ska skriva mycket. Det finns ju visserligen tangentbord till plattor.

På mitt gymnasium så delar dom ut laptops vilket vi som elever verkligen uppskattar! Underlättar arbetet något enormt för oss då vi kan på ett betydligt enklare sett organisera, leta och dela information.
Och nu har dom precis börjat med något nytt program som heter DigiExam, ett program som gör att man kan skriva prov på datorn då den tar bort all internetaccess och låter dig inte gå in på några lokala filer! Funkar superb än så länge!

Första gången jag har hört att en skola utnyttjar datorer på ett bra sätt. Själv fick man nöja sig med en datasal i gymnasiet.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av CrazyTurt:

Jag tänker inte att spelen ska ta all plats i skolan, men jag ser det som ett bra verktyg till resten av utbildningen och skolan. Jag tycker att pedagogerna ska vara kunniga inom området och gärna ltie nyfikna för att se vilka möjligheter det kan finnas med t.ex. olika appar för matte osv. Men nej det ska inte ta över lektionen.

Okej, jag förstår hur du menar. Men angående plattor och appar, är det inte bättre att fixa riktiga laptops med Windows eller Mac, jag hade själv föredragit det speciellt när man ska skriva mycket. Det finns ju visserligen tangentbord till plattor.

De åldrar jag arbetar mot är 6åringar upp till åk 3 så där tycker jag fortfarande att det passar bra med lärplattor och de bärbara datorerna som finns på skolor. Då kan man iaf börja snoka på t.e.x källkritik och de som krävs i framtida utbildningar och för att leva i vårt samhälle. Men sen när barnen/eleverna blir äldre och börjar i högstadiet och gymnasiet så tycker jag att det ska finnas lite bättre datorer än va de kanske finns i lågstadiet idag.

Inget kommer ju bli bättre bara för att man går och köper in nya datorer, iPads, mac datorer osv. Det krävs ju att pedagogerna också vet hur dessa verktyg ska användas i skolan på ett bra och pedagogiskt sätt. Förbereda eleverna för framtiden.

En bra lärare kan gör vilken som helst undervisning intressant. Spel är framtidens visa, och kommer säkert dyka upp mer i skolorna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar