Hjälp mig köpa bärbar dator i present. Budget 10.000:-

Inaktiv
Hjälp mig köpa bärbar dator i present. Budget 10.000:-

Hej på er. Jag tänkte köpa en bärbar PC till tjejen när hon fyller år. Vi har en gammal seg MacBook från 2010 som ska bytas ut (gillar den men har inte råd med en ny Mac). Den är 13" och väger 2 kg. Den tycker hon är för tung.

Så kravet är att den måste väga under 2 kg, så lätt som möjligt. Inte vara mindre än 13" och ha bra batteritid, helst så man kan ha den i skolan en dag.

Prestanda är inte lika viktigt, hon ska enbart skriva på den och surfa lite. Ha den för skolarbeten (Word, Power point osv). Bara den duger till det så räcker det.

EDIT: Har uppdaterat, se senaste inlägget.

Medlem

Tjenare!

Vad är din budget?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Hmm 4-5000:- max.

Medlem

Kollade på notebookcheck och de har en review av en liknande modell. Det kan enkelt vara så att Europa och USA bara får små ändringar men det är egentligen samma dator. Batteriet höll i ca sex och en halv timme.

Skrivet av Notebookcheck:

Battery Life

In our WLAN test, which is designed to simulate practical, everyday use, we ran a script that automatically loads a new webpage every 40 seconds. The energy-saving profile is active and the display brightness is set to about 150 cd/m². The Aspire kept chugging along for 6:34 h. The Lenovo M30 we tested just recently cannot hold a candle to that runtime (3:37 h).

http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V3-371-36M2-Notebook...

Produktnamnen skilde sig lite åt men tror det kan mest ha med region att göra och att vissa (liknande) komponenter skiljer sig åt beroende på avtal etc.
Acer Aspire V3-371-35WC (den du länka till på webhallen)
Acer Aspire V3-371-36M2 (Notebookcheck review)

6 timmar låter kanske inte som mycket jämfört mot en Macbook, men så är också priset typ en tredjedel av vad de datorerna kostar.
Med den budget du har så vet jag inte hur mycket mer kräm du kan få.

Inaktiv

Jag har funderat ett tag nu och jag tycker tjejen förtjänar en fin dator. Kostar på mig det. Hon vill ha en 13" PC som är så lätt som möjligt och har lång batteritid. Lätt + batteri är viktigare än prestanda. Hon ska enbart använda Office, surfa och skriva på den. Kanske titta Netflix. Skulle bli förvånad om hon vill spela på den men då kanske det blir Peggle på sin höjd.

Det finns ju massor med datorer, jag har googlat lite. Egentligen är det inte viktigt att köpa den optimala datorn, jag vill bara inte köpa något som är rakt dåligt för pengarna. Googlade lite på och hittade en jag tyckte kunde passa (liten, lätt och ser fräsch ut): Är den vettig?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213474-a...

Finns även med lägre upplösning (1920x1080) och mindre hårddisk för 1500:- billigare
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/214711-a...

Är det värt 1500:- extra för större hd och 3200 x 1800 upplösning?

Denna datorn har dock värdelös prestanda vad jag förstår, men 1,2 kg och ganska bra batteritid kan väga upp det.

Tar gärna emot andra tips. Budget max 10.000:-

1
Skriv svar