Helgdiskussion: free-to-play eller månadsavgift?

Medlem

Ser hellre B2P Så som ESO har blivit samt Guild Wars 2 tycker det funkar prima på det sättet. Menar New player bonus buy this and get this awesome gear and rekt everyone. Ser hellre kosmetiska saker i storen man kan köpa för ingame valuta eller riktiga pengar inget som ger fördelar till en spelare menar köp detta vapen/svärd whatever för 30 euro och liksom 300 damage eller nå sånt.

Tror WoW skulle lätt klara sig på B2P och fixar en kosmetiskt shop istället. Och fler gillar faktiskt ESO nu sen det vart B2P. Guild Wars 2 fortfarande populärt.

Medlem

Att wow kostade 100 kr i månaden har jag aldrig stört mig på, men att dom har mage att ta betalt för expansionerna också. Kanske jag som är snål eller tänker fel. Att jag fortsatte spela i några år efter att tbc var slut trots att det aldrig var roligt är en annan sak.

Jag ser gärna att spel är pay2play eller vad det heter, och att man kan köpa kosmetiska föremål eller saker som inte direkt påverkar ens stridsförmåga.

Medlem

Månadsavgift UTAN mikrotransaktioner. Gärna ett system där man kan sälja en månads sub, såsom i Eve eller WS. (och wow?)

Jag tyckte att B2P-modellen i GW2 var skitbra, ända tills jag investerade en hel del tid i spelet. Det blev uppenbart att huvudfokus låg på att sälja krimskrams (som iof gick att köpa för ingame-valuta = najs) istället för att ge oss mer att spela. Förutom fractals och kanske queens gauntlet så har materialet som släppts efter release varit ett rent skämt. Skulle man plocka ut det materialet som ett eget spel hade aldrig nån velat lira det.

Det ska tilläggas att jag lirade 3.2k timmar GW2, i alla dess former. Men efter att investerat kanske hälften så mycket tid i wildstar där vi har fått nya zoner, spelsätt och andra massiva uppdateringar - inser jag att min tid i gw2 nästan enbart var repetition av gammalt skräp.

Medlem

Alla f2p spel jag har spelat förutom LoL så tycker jag är oftast shit då man måste ändå "p2p" iallefall med premium tjänster eller betala mera än 15 euro månaden för att kunna spela ordentligt.

Har inget imot mikrotransaktioner i ett månadsavgift spel så som skins alltid lite kul men då ska dom inte kosta 50-150 kr st.....

Ser hellre p2p spel så man slipper 99% av alla fuskare som brukar komma med f2p spel.

Och ÄR spelet roligt så har jag inget imot att betala 15 euro månaden, Darkfall Online spelde jag i 3 år och hade 2-3 account på subbade för att det var ett riktigt kul spel och ville ge utvecklarna mera pengar för en sån grym product, får hoppas nu då att dom relaunchar DFO och kastar sitt DFUW i papperskorgen!

Spel som wildstare och andra som swtor osv. tycker jag inte är värt en månadsavgift inget nytt dom bara försöker göra det nästa wow, medans spel som Mortal Online, Darkfall Online försöker med något "nytt" och inte i samma trend som alla andra....

Medlem

För mig dog lotro i samband med f2p, ingen bra erfarenhet där.
Gw2 har lyckats bra med b2p, även fast man önskadr en del saker.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Vi pratar väl i första hand om MMORPG här, i praktiken?

Kan betala hur som helst, det är innehållet som räknas. Mer specifikt:

Ett MMO som känns interaktivt och gripande som valfritt "vanligt" spel.

Ingen annan som reflekterat över hur bortkopplat det känns att klicka runt i ett MMO i jämförelse mot vanliga spel?

Är det grafiken, kontrollerna, uppdragen eller något annat som gör det?
Varför känns det inte lika kul att röja runt i säg Tera med ett gäng som i Borderlands?

Kan ju hoppas att Crownfall kommer närmare en lösning, men jag betvivlar det.


signatur

Dr Tom
[]#####||(
===================================

Medlem

League of Legends gör det bra, och World of Tanks likaså, även om premium-ammo förstör. Sen finns det riktigt dåliga exempel på spel som bara är skit tack vare en dålig betalningsmodell.

Medlem

Alla MMO man fastnar för läggs ju ner så jag vet inte..

Vanguard - SoH
Tabula Rasa
Hellgate London

Undantaget är väl Everquest 2 men det är allt för farligt/beroendeframkallande att våga starta igen. LotRO är väl fortfarande igång men det har vart så mycket förändringar där så jag vet inte om det är sig likt, för det ursprungliga var fantastiskt.

Medlem

föredrar dem som offline singleplayer

Medlem

Det hela är väl enkelt, alla vill väl ta ut en månadsavgift?
Så slängde spelet är tillräckligt bra, populärt eller hypat så trillar pengarna in.

Wildstar gick ju f2p av en anledning, och det är ju mest troligen att dom tror att den nya modellen kommer ge mer intäkt än en månadskostnad utan tillräckligt med spelare.

Att gå f2p efter att ha försökt med månadsavgift är i mina ögon inget annat än ett misslyckande.

12
Skriv svar