Uppgradering/Flaskhalsar

Medlem
Uppgradering/Flaskhalsar

Hola.

Min dator har ett par tre år på nacken och vill uppgradera. Skulle helst vilja köpa ett helt nytt system men läget är inte det bästa just nu med familjeekonomin så en uppgradering får räcka.

Det är grafikkortet som är prioritet anser jag men behöver kolla med er med mer expertis än mig vad gäller eventuella flaskhalsar. Anser ni att flaskhalsar skulle uppstå med enbart grafikkortsuppgradering får jag avstå och vänta nåt år istället på ett helt nytt system.

Mina specs just nu:

i7-3770K 3.50Ghz. Har en vattenkylare liggandes så kan nog skrämma upp några mhz extra om processorn skulle vara en flaskhals.
8 Gb RAM
ASUS P8Z77-VLX moderkort
GeForce GTX 670
En SSD för operativsystemet ( win7 ) och en vanlig på 1 TB

Jag hade tänkt mig en GeForce GTX 970 men min fråga är alltså om nåt skulle flaska och jag köper grafikkortet i onödan...? Eller skulle jag få en rejäl prestandaskutt med enbart grafikkortet?

Tack på förhand

Medlem

Det är alltid något som är flaskhalsen i ditt system oavsett vad du gör. Ett system helt utan flaskhalsar skulle ge dig oändligt med prestanda.

Ett GTX 970 skulle inte "flaska" ditt system om du inte kör riktigt låg upplösning och låga inställningar. Om din CPU skulle börja flaska systemet är det bara öka dina inställningar tills ditt grafikkort blir flaskhalsen.

Men jag skulle avråda dig från att uppgradera just nu för AMD håller på släppa sin nya serie grafikkort just nu OCH Nvidia jobbar på sin GTX 980 Ti som kommer trycka ner 980 till billigare nivåer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Kan hålla med föregående om att det är värt att vänta iallafall tills Nvidia visar upp 980 Ti imorgon. Är inte helt säker på att det kommer trycka ner priserna på 980 något speciellt mycket då det ryktas lanseras för runt 6600:-

Personligen anser jag att 970 är ett extremt bra kort, sitter själv på ett MSI 970 sedan september förra året. Ifall du vill kan detta även pressas upp till samma prestanda som ett 980 utan några svårigheter. Det som kan vara värt att tänka på är det delade minnet på 970 som resulterar i att du har ungefär 3.5GB snabbt minne och inte 4GB. Ifall du kör högre än 1080p kommer du märka av detta ganska snabbt vid högre inställningar. Annars bör du inte ha så stora problem med det än, men kan vara värt att ha i åtanke då spelen knappast kommer utnyttja mindre grafikminne i framtiden.

Ifall du har ekonomin till att göra en större uppgradering skulle jag gå loss på ett 980 ifall de sjunker i pris eller till och med ett 980Ti i det fallet att dom inte blir snordyra.

Testpilot

Instämmer med föregående talare: Ta det lite isigt tills de nya korten släpps och kolla hur priserna ändras på 970 mfl kort.

Tittar man på systemet så är det inga fel , bara att uppgradera grafiken så klarar du dig ett bra tag framöver förutsatt att du inte tänker köra 4k el multiskärm lösning .

Medlem

Tack alla. Ja, haft det i bakhuvudet men AMDs kommande samt 680 Ti lär vara dyra. 6k antagligen och det är ett halvt system så det är lite osäkert om det passar mig just nu

Är medveten om grafikkortsminnet på 970n. Och att fler gb på grafikkortsminnet är alltmer viktigt nu när texturerna blir tyngre. Aja. Jag avvaktar ett tag men tack till er som tog er tid att svara.

Medlem
Skrivet av Andaril:

Tack alla. Ja, haft det i bakhuvudet men AMDs kommande samt 680 Ti lär vara dyra. 6k antagligen och det är ett halvt system så det är lite osäkert om det passar mig just nu

Är medveten om grafikkortsminnet på 970n. Och att fler gb på grafikkortsminnet är alltmer viktigt nu när texturerna blir tyngre. Aja. Jag avvaktar ett tag men tack till er som tog er tid att svara.

Ja de nya korten kommer att vara dyra, men de kommer också att pressa ner priset på exempelvis GTX970. Betalar du 3000kr för ett GTX970 idag så kanske du bara behöver betala 2500kr om drygt en månad.

Medlem

Grafikkort och RAM är det enda jag skulle uppgradera på den där.
GTX970 eller motsvarande från AMD känns vettigt. Eventuellt två kort om du har tillräckligt med pengar.
Processorn ska vara lätt att få upp en bra bit över 4GHz om det nu behövs.

Medlem
Skrivet av returpack:

Grafikkort och RAM är det enda jag skulle uppgradera på den där.
GTX970 eller motsvarande från AMD känns vettigt. Eventuellt två kort om du har tillräckligt med pengar.
Processorn ska vara lätt att få upp en bra bit över 4GHz om det nu behövs.

Varför mer RAM? 8GB är tillräckligt än så länge, finns inte direkt något behov för 16 om man bara skall spela.

Ifall ekonomi finns skulle jag självklart rekommendera 980Ti då dessa visar på ett riktigt monsterkort men i det fall man inte känner för att leva på nudlar i ett halvår är min tidigare rekommendation utav ett 970/980 ditt bästa val.

1
Skriv svar