Frågor kring archer / melee.

Medlem
Frågor kring archer / melee.

Jag införskaffade Oblivion med expansioner för ett par dagar sedan och har nu testspelat lite för att lära mig klasser och raser innan jag börjar på allvar. Det lutar åt en Bosmer custom class (archer thief liknande). Svårigheterna jag upplever med honom är när mina motståndare väl kommer i närstrid så har jag svårt att värja mig. Springa undan och forsätta skjuta är inte alltid ett alternativ i de trånga underjordiska gångarna. Jag har visserligen Attack and Hide moddet men då blev det lite för enkelt och det är ju inte heller bra.

1. Så vad behöver jag för att klara mig bättre i melee? Är det bara en fråga om att skaffa bättre vapen och sätta poäng i Strength när jag går upp i level och öva mera?

2. Ett annat problem är att det tar relativt lång tid att ladda om. Blir man bättre på det med tiden eller finns det bättre pilbågar som påverkar sånt?

3. Är det någon idé att satsa på Alchemy, kommer det att löna sig i längden? Just nu tar det mest tid och plats.

Jag har Agility och Speed med Athletics, Blade, Acrobatics, Light Armor, Marksman, Security och Sneak. Kanske byta ut Speed mot Strength?

Jag är level 5 för tillfället, har träffat Martin och följt honom till det nya gömstället efter att jag stängt ned den första Oblivion portalen. Har gjort en del dungeons och gått med i Theifs guild. Jag har inte hittat några magiska vapen än, i alla fall inget som jag kan använda.

Medlem

1. Du kan allt köpa lite bättre vapen, kanske en magisk dagger eller två. Att ha extra poäng är alltdid bra det med.

2. Du blir (tyvärr) inte "bättre" på allt ladda om.

3. Alchemy glömmer man ganska lätt bort att använda, även om det är ett bra sätt att skaffa snabba pengar på (köp grönsaker och gör sedan drycker).

4. Om du använder light armor och båge så är nästan speed ett måste!

Hoppas att du gillat svaren!


signatur

"Det här är en crackdown på tomciteringar."

Medlem

Håller med, eftersom du har fler attribut om styrs av speed så är det bättre att ha kvar det. Sedan har det att göra med vad du gillar att spela. Du kan bli master i destruction om du vill det trots att du inte har det som major...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Tack för svaren. Medan jag väntade på dom så skapade jag ytterligare en karaktär, en exakt kopia av den jag nämnde i mitt första inlägg, men med Strength istället för Speed och jag tycker mig märka en skillnad i melee. Jag klarar mig mycket bättre (plus att jag kan bära med mig mer saker också). Men å andra sidan, när jag väl försöker komma undan för att sätta en pil eller två till i min motståndare så är inte det lika enkelt. Och eftersom båge är mitt huvudvapen och (som du säger Propy) de flesta av mina attributes styrs av Speed så är det kanske bättre att behålla det.

Jag behåller båda karaktärerna ett tag och ser vad som händer.

Tack igen.

Medlem

Vilka är dina andra attbs?


signatur

"Det här är en crackdown på tomciteringar."

Medlem
Skrivet av JayBee:

Jag har Agility och Speed med Athletics, Blade, Acrobatics, Light Armor, Marksman, Security och Sneak.

Medlem

Ojjjj, sry...


signatur

"Det här är en crackdown på tomciteringar."

Inaktiv

Hmm, i Morrowind var pilbågarna olika snabba. Som regel var de som gjorde mest skada långsammast att använda medan de som var snabba gjorde mindre skada.

Det kändes som att Marksman påverkade hur fort man laddade om för när man hade 100 i skill kunde man spamma pilar i ett rasande tempo.

Synd om det inte är likadant i Oblivion.

Min karaktär i Oblivion var en Marksman eller Archer och det var inte förren jag hittade ett riktigt bra litet svärd som jag kunde börja slåss i närstrid. Smyg och sätt en critical för att få ner deras hälsa så mycket som möjligt innan de kommer nära dig. Att backa och skjuta fungerar ibland men det är tråkigt att behöva göra det eftersom alla strider då tar en förfärligt lång tid. Jag undviker det helst.

1
Skriv svar