Vilket land gör bäst pc-spel?

Robot
Vilket land gör bäst pc-spel?
Medlem
Vilket land gör bäst pc-spel?

Vilken kul grej.

Medlem

Bäst spel på vilket sätt? Grafikmässigt? Gameplaymässigt? Storymässigt?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Bäst spel på vilket sätt? Grafikmässigt? Gameplaymässigt? Storymässigt?

Genom att sammanställa statistik från Metacritic

Medlem
Skrivet av magma:

Bäst spel på vilket sätt? Grafikmässigt? Gameplaymässigt? Storymässigt?

Produktion och försäljning mm, läs kerrai också

Medlem
Skrivet av magma:

Bäst spel på vilket sätt? Grafikmässigt? Gameplaymässigt? Storymässigt?

Snittbetyg baserat på antalet släppta spel.

Medlem

Oj, många bud här hehe.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem

Är det inte dags att vi sätter upp en domedagsprofesia för konsolerna nu?

Medlem

Japan? Bra spel? Till PC? Haha, nej.

Medlem
Skrivet av M4NGL3R:

Är det inte dags att vi sätter upp en domedagsprofesia för konsolerna nu?

Det kommer snarare gå i motsatt riktning. Snart är det konsolspelare som kommer vara "Glorious Stationary Race" följt av ideliga påhopp av de dassiga mobilspelen. Konami är väl de första som fått känna av den kängan.

Medlem

Kan nån räkna upp mer än BF serien? Jag känner inte till speciellt många andra svensktillverkade spel.


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem
Skrivet av LordOfTerror:

Kan nån räkna upp mer än BF serien? Jag känner inte till speciellt många andra svensktillverkade spel.

Minecraft
Magicka
King.com
Payday
Syndicate
Overkill's The walking dead
Brothers
Cities: skyline (Utgivet av en svensk studio, skapat i finland)
Mirror's edge
Just cause
The hunter (Med en studio från UK)

Bara dom jag kommer på. Bara att du googlar om du är så intresserad.

Medlem
Skrivet av LordOfTerror:

Kan nån räkna upp mer än BF serien? Jag känner inte till speciellt många andra svensktillverkade spel.

Magica, Minecraft, Hotline Miami, osv osv osv...

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Video_games_developed_in_Sweden

Titta där!

Medlem

Räknas inte Wolfenstein The New Order som svenskt?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Japan? Bra spel? Till PC? Haha, nej.

Rent generellt så har japanska företag inte allt för stor respect för PC spel marknaden. förstår inte vad dom gör så högt upp på listan?

Medlem
Skrivet av magma:

Bäst spel på vilket sätt? Grafikmässigt? Gameplaymässigt? Storymässigt?

"Genom att sammanställa statistik från Metacritic har han kommit fram till att..."

Läs.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av secuda:
Skrivet av NodCommander:

Japan? Bra spel? Till PC? Haha, nej.

Rent generellt så har japanska företag inte allt för stor respect för PC spel marknaden. förstår inte vad dom gör så högt upp på listan?

Om jag ska gissa så tror jag det beror på alla visuella noveller. Liksom, har ni sett betygen alla dess får på exempelvis Steam? Fullt av användarrecensioner som mest säger saker som "stole panties, got laid. 10/10".

Det är en genre som inte lockar så många spelare utanför dess egna fanbase. Vilket gör betygen väldigt skeva.

Medlem
Skrivet av Emyxia:

Om jag ska gissa så tror jag det beror på alla visuella noveller. Liksom, har ni sett betygen alla dess får på exempelvis Steam? Fullt av användarrecensioner som mest säger saker som "stole panties, got laid. 10/10".

Det är en genre som inte lockar så många spelare utanför dess egna fanbase. Vilket gör betygen väldigt skeva.

Med tanken på majoriteten av alla Visual novels som finns på Steam är inte ens japanskt eller har Japanskt ursprung så är svart garanterat NEJ här. T.ex. det mest ökända Winged Cloud har inget med Japan att göra.

Det finns en handfull av dom med Japanskt ursprung runt 10 på steam, många av dom är riktigt bra och har inte mycket med underkläder i huvud taget att göra. Kan t.ex. starkt rekomendera http://store.steampowered.com/app/310360/ som lätt är den bästa på Steam.

Inte nog med det, väldigt många finns inte enns listade på metacritic, T.ex. spelet jag just länkade dig.

Samt om något som har hänt senaste året så har det mer med att göra att väldigt väldigt många spel blivit portade från konsol till PC från just Japan, många bra sådana med. Vilket lär ha ökat dom i ranking ganska rejält sedan tidigare. T.ex gillar man beat em up så har man http://store.steampowered.com/app/294810/ eller t.e.x https://steamcommunity.com/app/348550
JRPG har det släppts en drös om på senare tid. T.ex. så har du äntligen större delen av Final Fantasy spelen o.s.v.

Sedan har Japan ett enormt stor indie scene samt betydligt äldre sådan en vad som har funnits här i väst. Vist kallar dom sig inte indie utan snarare Doujin men sak samma. Du finner massvis av de spelen bland annat här http://playism-games.com/ kan T.ex. starkt rekommendera http://playism-games.com/game/215/double-dealing-character

Så ja, det finns MASSVIS med spel från Japan, många riktigt bra och majoriteten har inget med underkläder att göra.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Med tanken på majoriteten av alla Visual novels som finns på Steam är inte ens japanskt eller har Japanskt ursprung så är svart garanterat NEJ här. T.ex. det mest ökända Winged Cloud har inget med Japan att göra.

Det finns en handfull av dom med Japanskt ursprung runt 10 på steam, många av dom är riktigt bra och har inte mycket med underkläder i huvud taget att göra. Kan t.ex. starkt rekomendera http://store.steampowered.com/app/310360/ som lätt är den bästa på Steam.

Inte nog med det, väldigt många finns inte enns listade på metacritic, T.ex. spelet jag just länkade dig.

Steam var mest ett exempel på hur betygen ibland ser ut. Även user votes från metacritic räknades in i undersökningen, så de VNs som faktisk kommer från japan och finns listade där påverkar resultatet. Och de har ju en ganska specifik fanbase, så lite orättvisa betyg får man räkna med. Inget överdrivet, men jag tror faktiskt det påverkat undersökningen. Som sagt bara en gissning. Vi vet inte förän man kollat djupare på det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Sverige ligger trea på den rankingen, inte fyra (före Japan). Vi ligger däremot fyra i "Average Metascore for reviewed titles, per country".

Skrivet av LordOfTerror:

Kan nån räkna upp mer än BF serien? Jag känner inte till speciellt många andra svensktillverkade spel.

Med tanke på att Sverige i undersökningen placerar sig på femteplats i "antal släppta spel" får du nog uppdatera dig lite.

Medlem
Skrivet av zobino:
Skrivet av LordOfTerror:

Kan nån räkna upp mer än BF serien? Jag känner inte till speciellt många andra svensktillverkade spel.

Minecraft
Magicka
King.com
Payday
Syndicate
Overkill's The walking dead
Brothers
Cities: skyline (Utgivet av en svensk studio, skapat i finland)
Mirror's edge
Just cause
The hunter (Med en studio från UK)

Bara dom jag kommer på. Bara att du googlar om du är så intresserad.

Lägger till några till till listan.

Chronicles of Riddick
Hotline Miami
Ignition
Ballistics
Ground Control-serien
World in Conflict
The Darkness
Enclave
Amnesia
Wolfenstein: The New Order

De jag minns utan att fuskgoogla.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

signatur

Text does not represent Mozart's life.

Inaktiv

Jag skulle vilja hävda Polen.

Flying Wild Hogs, CD Project Red, Techland, People Can Fly... mycket bra har kommit från det landet!

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Jag skulle vilja hävda Polen.

Flying Wild Hogs, CD Project Red, Techland, People Can Fly... mycket bra har kommit från det landet!

Definitivt! Även The Astronauts som gjorde The vanishing of Ethan Carter är från Polen. Känns som deras spelindustri verkligen börjar ta fart, tror vi får se mycket intressant därifrån även under de kommande åren.

Inaktiv
Skrivet av Pogo:
Skrivet av Mjauv:

Jag skulle vilja hävda Polen.

Flying Wild Hogs, CD Project Red, Techland, People Can Fly... mycket bra har kommit från det landet!

Definitivt! Även The Astronauts som gjorde The vanishing of Ethan Carter är från Polen. Känns som deras spelindustri verkligen börjar ta fart, tror vi får se mycket intressant därifrån även under de kommande åren.

Ja jäklar de glömde jag. Sen ska vi heller inte glömma den nystartade spelstudion Jujubee som jobbar på spelet "Kursk". Otroligt intressant projekt!

Medlem
Skrivet av magma:

Bäst spel på vilket sätt? Grafikmässigt? Gameplaymässigt? Storymässigt?

Betygsmässigt, som det står i artikeln. Dvs. en blandning av grafik, gameplay, story, ljud etc. från aggregerade betyg.

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av zobino:
Skrivet av LordOfTerror:

Kan nån räkna upp mer än BF serien? Jag känner inte till speciellt många andra svensktillverkade spel.

Minecraft
Magicka
King.com
Payday
Syndicate
Overkill's The walking dead
Brothers
Cities: skyline (Utgivet av en svensk studio, skapat i finland)
Mirror's edge
Just cause
The hunter (Med en studio från UK)

Bara dom jag kommer på. Bara att du googlar om du är så intresserad.

Lägger till några till till listan.

Chronicles of Riddick
Hotline Miami
Ignition
Ballistics
Ground Control-serien
World in Conflict
The Darkness
Enclave
Amnesia
Wolfenstein: The New Order

De jag minns utan att fuskgoogla.

Sverige kanske inte har gjort mest spel i världen. Men när man kollar på listan så är det ganska tunga namn vi har skapat

Medlem
Skrivet av zobino:
Skrivet av jonis:
Skrivet av zobino:
Skrivet av LordOfTerror:

Kan nån räkna upp mer än BF serien? Jag känner inte till speciellt många andra svensktillverkade spel.

Minecraft
Magicka
King.com
Payday
Syndicate
Overkill's The walking dead
Brothers
Cities: skyline (Utgivet av en svensk studio, skapat i finland)
Mirror's edge
Just cause
The hunter (Med en studio från UK)

Bara dom jag kommer på. Bara att du googlar om du är så intresserad.

Lägger till några till till listan.

Chronicles of Riddick
Hotline Miami
Ignition
Ballistics
Ground Control-serien
World in Conflict
The Darkness
Enclave
Amnesia
Wolfenstein: The New Order

De jag minns utan att fuskgoogla.

Sverige kanske inte har gjort mest spel i världen. Men när man kollar på listan så är det ganska tunga namn vi har skapat

Definitivt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar