Grafikdrivrutinen har återställts

Medlem
Grafikdrivrutinen har återställts

Jaha du... Nu börjas det.

Har inte haft problem innan men nu börjar drivrutinen återställas medans jag spelar (första gången nu när jag spelar GTA) annars har det hittills hänt 3-4 gånger bara när jag är på skrivbordet...

Vad fan ska jag göra för att felsöka detta?

Har ett GTX 780.

Medlem

Kolla så ditt kort inte är fyllt med damm och skit.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Kolla så ditt kort inte är fyllt med damm och skit.

Nope, uteslutet
Tempen är mycket låg med, 40 idle och 65 på full spel ös i GTA

Medlem

Första åtgärden är väl att göra en rollback till en äldre (grafik)drivrutin om du nyligen uppdaterat den och se om det rättar till det.

Se över kylningen av kortet, kanske har kakat igen med damm så det går varmt. (kolla även chassiventileringen) det börjar ju bli den varma årstiden nu.

Hjälper inte det så är det väl dags att felsöka på riktigt, dvs. kolla upp att ditt nätagg levererar stabil spänning, testa kortet i en annan dator, testa datorn med ett annat kort. osv.

Edit: ninjad av marcus8958 då jag var tvungen att gå ifrån o jobba lite mitt i skrivandet.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Första åtgärden är väl att göra en rollback till en äldre (grafik)drivrutin om du nyligen uppdaterat den och se om det rättar till det.

Se över kylningen av kortet, kanske har kakat igen med damm så det går varmt. (kolla även chassiventileringen) det börjar ju bli den varma årstiden nu.

Hjälper inte det så är det väl dags att felsöka på riktigt, dvs. kolla upp att ditt nätagg levererar stabil spänning, testa kortet i en annan dator, testa datorn med ett annat kort. osv.

Edit: ninjad av marcus8958 då jag var tvungen att gå ifrån o jobba lite mitt i skrivandet.

Det har inte med drivrutinerna att göra eftersom jag mycket länge har haft samma drivrutiner och helt utan problem :/

Ugh... Ja... eller så köper jag nytt gpu bara, pallar fan inte köpa en ny dator för att testa skiten (har bara en dator)

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Zymac:

Första åtgärden är väl att göra en rollback till en äldre (grafik)drivrutin om du nyligen uppdaterat den och se om det rättar till det.

Se över kylningen av kortet, kanske har kakat igen med damm så det går varmt. (kolla även chassiventileringen) det börjar ju bli den varma årstiden nu.

Hjälper inte det så är det väl dags att felsöka på riktigt, dvs. kolla upp att ditt nätagg levererar stabil spänning, testa kortet i en annan dator, testa datorn med ett annat kort. osv.

Edit: ninjad av marcus8958 då jag var tvungen att gå ifrån o jobba lite mitt i skrivandet.

Det har inte med drivrutinerna att göra eftersom jag mycket länge har haft samma drivrutiner och helt utan problem :/

Ugh... Ja... eller så köper jag nytt gpu bara, pallar fan inte köpa en ny dator för att testa skiten (har bara en dator)

Det kan fortfarande vara ett problem med drivrutinen. Någonting kan ha blivit fel någonstans vilket har resulterat i en skadad drivrutin till exempel. Rekommenderar en "clean" installation utav drivrutiner.

Och ifall du inte har bytt drivrutiner på länge så kanske det är dags för ett byte ändå? Det finns ju en anledning till att de släpper nya.

Medlem

Jag menade inte så, alltså jag har haft GTA V ready drivers WHQL ett tag nu, har inte uppdaterat till den nyaste som släpptes igår eller när det var

Men jag får testa clean install

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag menade inte så, alltså jag har haft GTA V ready drivers WHQL ett tag nu, har inte uppdaterat till den nyaste som släpptes igår eller när det var

Men jag får testa clean install

Jaha! ^^, Jag hade ett liknande problem efter en datorkrash, testade dock inte med en clean installation utan gick rätt på formatering för att rensa massa gammalt skit. Löste problemet iallfall.

Medlem

Hade samma problem på min gamla dator när jag satt i photoshop men enbart där.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Låter som antingen ett värmeproblem eller för klen spänning till kortet. Och eftersom att temperaturen verkar bra så lär det vara att kortet får för lite ström. Du har inte överklockat eller varit och pillat i datorn på sistone? Testa att koppla ur och tryck in strömkablarna till grafikkortet och se så det inte bara är något glapp som uppstått.

Medlem

Alltså... Temperaturproblem är det inte. Har aldrig gått över 65 grader.

Det är ju sjukt osannolikt om grafikkortet får för lite ström? Har ett 650W aggregat, dessutom varför skulle det börja uppstå nu? Då ska det ju göra det varje gång jag t.ex spelar GTA, och en anledning till varför det inte borde göra det är ju när datorn står och idlar på windows, till och med då händer det.
Och jag har inte varit och pillat i datorn i samband med att detta har börjat, så... Aa...nää får väl ta och dyka ner och titta för säkerhets skull men

Jag har haft överklockning, via MSI, och det har funkat sjukt bra, inte ändrat på något som kan ha orsakat att det skulle börja just nu, utan kört med samma klockning i flera månader

Testpilot

Alla de gånger jag fått det felet har det varit själva drivrutinen som knasat , ny drivare eller ominstallation har löst problemen för mig iallafall.

1
Skriv svar