Project Reality – nu utan Battlefield 2!

Robot
Medlem
Project Reality – nu utan Battlefield 2!

hände inte detta för flera veckor sen?


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Geeks Gaming
Skrivet av 92_slayer:

hände inte detta för flera veckor sen?

Blev standalone i lördags

Lätt ett av de bästa sakerna som kommit de senaste 10 åren!!!
Tänkte köra lite spelkväll på onsdag Har server och allt ^^

Inaktiv

Extremt bra spel.

Inaktiv
Skrivet av 92_slayer:

hände inte detta för flera veckor sen?

Dom släppte 1.3 tidigt i lördags morse elr Fredag natt för dom som natt gibba ^^

Tog själv upp PR igen efter 2+ år frånvaro och suttit o lirat hela helgen på NEW ERA WARFARE servern o har haft ruggigt kul.

Har styrt Squads till Victory o sätt hela squads bli sprängda i luften av artilleri. Har suttit som door gunner i black hawks o givit täckande eld till folk som avancerar på marken. Har varit den där crazy piloten som landat min Medivac Black Hawk i en krigszon där kulor regnat mot helikoptern som regn på ett plåttak. Har sprungit genom rök över öppen terräng som taget ur Band of Brothers (Crossroads) medans kulor viner förbi huvudet och SL,s skriker orders över mumble

Några saker som måste göras innan ni börjar spela PR.

MIC är ett MÅSTE (om ni vill få riktiga känslan av vad PR är)
Mumble är ett MÅSTE - (blir dock installerat automatiskt när du installerar 1.3)
Inga problem att förstå samt lyda ORDERS då detta är INTE COD/BF aka Rambo mode

Men viktigast av allt: GÅ TILL FORUMET O LÄS MANUALEN

http://www.realitymod.com/manual/pr_manual.pdf?=v1.3

Vi ses i spelet !!

Medlem

Åhh, minnen. Satt för ett par år sedan och lirade detta, där ett krig tog över 3 timmar och en person som var duktigt samt gjorde en grym ambush kunde ta ut 5-6 personer osv

Inaktiv

En liten inblick i hur det är att vara SL i PR för dom som vill testa på det.
Titta från: 47:00 för action !!!

ALSO återigen, LÄS ÄVEN : http://www.realitymod.com/manual/pr_manual.pdf?=v1.3

Är det bättre / sämre / samma som ARMA?

Har inte testat det innan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Är det bättre / sämre / samma som ARMA?

Har inte testat det innan.

Det är brutalt bättre spelmässigt än ARMA tycker jag personligen, samt att det finns väääldigt fåtal med yngra omognare spelare som springer runt själva, det är ofta äldre folk och lite roleplay aktigt, det som är sämre än arma är väl då grafiken, men det flyter på bättre.

Skrivet av doie331:
Skrivet av walter_iego:

Är det bättre / sämre / samma som ARMA?

Har inte testat det innan.

Det är brutalt bättre spelmässigt än ARMA tycker jag personligen, samt att det finns väääldigt fåtal med yngra omognare spelare som springer runt själva, det är ofta äldre folk och lite roleplay aktigt, det som är sämre än arma är väl då grafiken, men det flyter på bättre.

Tackar.

Är det ett måste med mikrofon?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av doie331:
Skrivet av walter_iego:

Är det bättre / sämre / samma som ARMA?

Har inte testat det innan.

Det är brutalt bättre spelmässigt än ARMA tycker jag personligen, samt att det finns väääldigt fåtal med yngra omognare spelare som springer runt själva, det är ofta äldre folk och lite roleplay aktigt, det som är sämre än arma är väl då grafiken, men det flyter på bättre.

Bästa sättet jag kan beskriva dem är att PR bf2 är betydligt enklare att spela och "komma in i" men med i princip lika mycket taktiskt djup som arma. En kombination av action och simulator som jag inte kunde tro var möjlig, och något som gör spelet och dess utvecklare smått legendariska i mina ögon.

Att det dessutom abvänder bf2 som grund gör det spelbart och stabilt på alla burkar. Grymt skön spelkänsla.

Arma 3 är några steg mer komplicerat och kan vara svårt att sätta sig in i, har ett UI och spelmekaniker/kontroller som kan kännas lite tröga och är krävande på hårdvara.
Är smått underbart om man tar sig igenom allt krångel.

Min erfarenhet är att om arma ska va "bra" (multiplayer) måste man engagera sig i seriösa spelgrupper/klaner.
PR2 är liksom bara att starta så har du lagarbete och seriösa spelare serverat!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av doie331:
Skrivet av walter_iego:

Är det bättre / sämre / samma som ARMA?

Har inte testat det innan.

Det är brutalt bättre spelmässigt än ARMA tycker jag personligen, samt att det finns väääldigt fåtal med yngra omognare spelare som springer runt själva, det är ofta äldre folk och lite roleplay aktigt, det som är sämre än arma är väl då grafiken, men det flyter på bättre.

Tackar.

Är det ett måste med mikrofon?

Det går att spela utan mikrofon om du använder dig utav squad-chatten (tryck "L" för att skriva) men för bästa möjliga spelupplevelse rekommenderas det att du har kopplat in ditt headset och mikrofon.

Skrivet av Raklödder:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av doie331:
Skrivet av walter_iego:

Är det bättre / sämre / samma som ARMA?

Har inte testat det innan.

Det är brutalt bättre spelmässigt än ARMA tycker jag personligen, samt att det finns väääldigt fåtal med yngra omognare spelare som springer runt själva, det är ofta äldre folk och lite roleplay aktigt, det som är sämre än arma är väl då grafiken, men det flyter på bättre.

Tackar.

Är det ett måste med mikrofon?

Du går att spela utan mikrofon om du använder dig utav squad-chatten (tryck "L" för att skriva) men för bästa möjliga spelupplevelse rekommenderas det att du har kopplat in ditt headset och mikrofon.

Just för tillfället är det mycket nytt folk där ute just nu utan headset verkar det som, kommer då inte in på dom servrarna jag vill och då ska man minnas det är 100 slots...


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Inaktiv

Drog hem och provade eftersom jag gillar milsim-aktiga spel.
Alla 5 servrar med vettig ping jag kom in på laggade och då var det inte ens fullt med spelare.
Väntar nog på SQUAD istället och fortsätter spela Arma under tiden.

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

Är det bättre / sämre / samma som ARMA?

Har inte testat det innan.

Som det är sagt här redan men även som många andra säger på PR forumet.
"Detta är så mycket bättre än Arma 2+3".

JAG har svårt att sätta fingret på just vad, men spelade Arma 2 i ca 2 år o spelat Arma 3 lite till å från och får inte alls samma känsla i Arma o dess community som PR.

Jag uppfattar Arma communityn att dom är rakt av tråkiga i jämförelse med PR. Du kan glömma allt vad hjälp heter om du inte vet vilken knapp du skall trycka på o du är helt ny i spelet. Jag uppfattat det som att Arma spelare en klass för sig. Dvs, ändra spelar du genom tutorial (single player) och lär dig spelet den vägen elr så spelar du inte alls. Hoppar du in i MP o inte lärt dig dom fem hundra elva bas knapparna för att sitta ner så är du död inom dom första 2 minuterna av någon Veteran med 2 år på nacken som kan varje knapp i spelet i huvudet, ställa in siktet manuellt med 10 andra knappar och sen skjuta dig över halva kartan

Det jag upplevde av när jag spelade va att det är no what so ever teamwork om du är ny i spelet. Råkar du sitta på Mumble o hoppa in i ARMA så bör du vara en Arma Veteran för att komma med frågor som "Vilken knapp är det man ska ..." så är d bara att glömma svar då folk inte verkar ha tid med noobs och det närmaste du får är en suck följt av tystnad

Project Reality är så mycket bättre imo. Bara för att ta en sak som PR är faktiskt även är lite känt för så är det dess Community som är hjälpsam och har öppna armar till nya spelare. (Jag lär gärna ut nya spelare från fz i spelet om någon vill lära sig och stött på många som håller "små skolor" i spelet för nya personer till PR.

Har hänt ett antal ggr när jag varit SL att nya spelare kommit in och inte har en aning om vad dom gör och aldrig någonsin har jag hört någon säga "Fu** NOOB" elr "Sigh.. not a new one" utan istället saker som. "Come to me and i learn you the basics" elr "Stick with me and you will do fine" elr "Squad lead 2 this is squad lead 1 we have a new player here can you take care of him?"

Att få ett sånt bemötande när man är ny i ett sånt djupt taktiskt spel som PR kan vara gör det bara hela bättre o det är lite av charmen med PR community. Första gången du spelar FPS? Första gången du hört militäristisk taktik och orders ges ut och följas? No worrys !! PR community is here to help : )

Trevligt att få lite mer kött på benen Ska definitivt testa lite framöver. Om någon undrar hur stort spelet är, så ligger det på 6Gb+.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Turbodog:

Drog hem och provade eftersom jag gillar milsim-aktiga spel.
Alla 5 servrar med vettig ping jag kom in på laggade och då var det inte ens fullt med spelare.
Väntar nog på SQUAD istället och fortsätter spela Arma under tiden.

Värt att notera är att BF2-motorn Refractor 2 endast kan använda sig utav en CPU-kärna.

Medlem

Så vad är största skillnaderna mot bf2 om man inte räknar med vapen,kartor och fordon ?

Samt är det helt värdelöst att spela om man inte gillar att använda ts å sånt ?


signatur

always use the nubs for cover

Inaktiv
Skrivet av cute_ninja:

Så vad är största skillnaderna mot bf2 om man inte räknar med vapen,kartor och fordon ?

Samt är det helt värdelöst att spela om man inte gillar att använda ts å sånt ?

Spawnsystemet är helt annorlunda, Squads kan sätta ut rally points som försvinner efter 10 min som man kan spawna vid och man kan även bygga mer permanenta spawn points. Annars kan man bara spawna i huvudbasen vilket är många minuter ifrån fronten (kartorna är mycket större än i BF2). Man kan även bygga annat som taggtråd och fasta kulsprutenästen. Man ser inte fiender på kartan, kill messages är fördröjda så man vet inte om man faktiskt dödat en fiende som gömmer sig i en buske t.ex., om man blir skjuten börjar man blöda och behöver vård av en sjukvårdare, om skott flyger i närheten blurras skärmen för att simulera den psykologiska effekten av när skott som flyger i närheten på riktigt, detta gör att covering fire fungerar väldigt bra. Tyngre fordon kräver flera spelare för att kunna användas, vem som helst kan heller inte köra fordon utan man måste "ansöka" om ett crewman- eller pilot kit för att kunna köra. Mycket mer än så, gameplayet är helt annorlunda från vanliga BF2.

TS behövs inte då det finns inbyggd mumble. Du kan alltså snacka med spelare i närheten utan att behöva vara i samma squads precis som i ArmA.

Skrivet av Turbodog:

Drog hem och provade eftersom jag gillar milsim-aktiga spel.
Alla 5 servrar med vettig ping jag kom in på laggade och då var det inte ens fullt med spelare.
Väntar nog på SQUAD istället och fortsätter spela Arma under tiden.

Rekommenderar att felsöka och prova igen då spelet är guld och av vad jag sett av SQUAD verkar det inte bli lika bra. Iaf inte till en början.

Inaktiv
Skrivet av cute_ninja:

Så vad är största skillnaderna mot bf2 om man inte räknar med vapen,kartor och fordon ?

Samt är det helt värdelöst att spela om man inte gillar att använda ts å sånt ?

1* Kartorna är stora med gränsen till ENORMA. Inte lika stora som ARMA 2 + 3 kanske men fortf stora nog för att det ska ta 10+ min att åka med en Humve från kant till kant skulle jag tro.

2* Spawn Systemet är helt annorlunda. Eftersom PR är 99.9% teamwork så hänger också spawn systemet ihop med det. Dvs, din SL måste sätta ner en "rally point / Spawn point" för att squaden skall kunna spawna någon annan stans än i hemma basen/erna som när matchen är i full gång kan vara på andra sidan kartan mot vad eran squad är.

3. Det finns Logi trucks (som är en stor del av PR) Logi Trucks har en till två lådor bak som dom kan droppa av på beställning. Dessa gör så att en SL med sitt speciella radio kit kan kalla in byggnader som Squaden sen kan hjälpa till att bygga. Allt från FOB`S, AA torn, AT torn, HMG nästen till skyttegravar o tagg trådar elr road blocks.

4. Du ser inga namn över fienden elr dina vänner för den delen. Du får använda kartan (m) att titta på vart dina medspelare är och sen avgöra om fienden du ser framför dig är en vän elr fi, lika så fordon.

5. Stor fokus på kommunikation. Som folk skrivit lite tidigare här så är mic mer elr mindre ett MÅSTE för att spela PR. Det är tung fokus på att ropa ut eld riktningar elr mål. Längst ner har du en kompass liknande grej som du använder för att göra detta. Tex, Du ser en infanterist. Du tittar kartan och ser att det inte är din. Sen säger du typ:

"Infanterist spotted - North 356 degrees moving 360 degrees EAST" tex...

6. Alla får inte köra fordon. Om du vill köra ett fordon (bortsett från Humves o Logi Trucks) så måste du först göra en SQUAD som är inriktad på det området samt att du måste byta "kitt" så du ens kan sätta dig i bilen och få den att fungera. Dvs vill du flyga helikopter så gör en squad: Helli pilots tex och sen byt kitt till PILOT.

Varför måste man nu göra detta och vad händer annars? Om du inte byter kitt innan du hoppar in i ett fordon (helikopter/ apc / tank) så blir bilden svart och du börjar tar skada efter ca 5-10 sek tills du dör (för att lämna plats åt andra som behöver fordon).

Har du inte skapat en speciell squad för ditt fordon: Tex APC squad elr Helli Squad så kommer folk bli jävligt sura när du tar deras fordon dom behöver för din egen uppgift. Behöver du ett fordon elr en helikopter så får du FRÅGA den squaden som är PILOTER om dom kan komma å hämta upp dig och flyga dig dit du vill elr en APC squad att köra dig.

7. Det är Inte bara att ta ett kitt o tro att du är redo för action. Oftast innan varje rond så är det 3+ min nedräkning. Vid 2 min gränsen så är det oftast okej (beroende på vilken server) att skapa en squad. Oftast så brukar SL ge ut roller till spelarna att vara. Om man är helt ny och säger det så brukar SL,s gå med på att man får välja vanlig "soldat" tills man lärt sig o sätt när andra spelar och vad gubbarna gör.

8. Du ser aldrig plan elr attack helikoptrar i spelet förutom i starten.

Plan och attack helikoptrar gör oftast sitt så det är inte som BF2 / BF4 där du ser en attack helikopter flyga lågt mellan husen o ge sig på en tank. Attack helikoptrar är oftast långt ovanför molnen där dom sitter där med TV guided o bara väntar tills dom hör från en SL på marken om ett mål. Lika så plan, du ser dom aldrig, Du bara hör dom flyga förbi och smällen när bomben träffar.

9. Teamwork Teamwork Teamwork. Det viktigaste folk inte tänker på när dom hoppar in i PR är att detta inte är Battlefield 4, 3 elr 2 utan detta är ett helt annat spel.

En match låg min squad och jag på ett ställe en hel rond (som kan vara upp mot 1h) och avfyrade inte ett ända skott. Istället låg vi och markerade mål för plan och helikoptrar och berättade över radio till alla andra vart och när dom skall attackera. Fick vi poäng för det? YEPP, vi blev bästa squaden i laget efter matchen. Känslan när man vet att man har hjälpt sitt lag att lyckas i PR är fan guld ^^

10. TS ( Teams Speak ) Finns inte i project reality. Mumble är inbyggt i 1.3 och när du installerar det så installerar du även senaste versionen av Mumble. Du behöver inte prata om du inte vill, viktigast är att lyssna på vad SL säger och följa Orders. MÅSTE du svara elr säga något så fungerar det att skriva "L" (squad chat) men det bekvämaste är att använda mic

Medlem

Squad kommer ta det smått legendariska PR mot nya höjder.
Det jag ogillar med PR är att många faktiskt är dryga på ett annat sätt mot nybörjare. Det finns ofta lite tålamod även bland de "äldre".

Standalonen ska nötas ett tag framöver nu iaf

Medlem
Skrivet av Cpt_JackHammer:
Skrivet av walter_iego:

Är det bättre / sämre / samma som ARMA?

Har inte testat det innan.

Som det är sagt här redan men även som många andra säger på PR forumet.
"Detta är så mycket bättre än Arma 2+3".

JAG har svårt att sätta fingret på just vad, men spelade Arma 2 i ca 2 år o spelat Arma 3 lite till å från och får inte alls samma känsla i Arma o dess community som PR.

Jag uppfattar Arma communityn att dom är rakt av tråkiga i jämförelse med PR. Du kan glömma allt vad hjälp heter om du inte vet vilken knapp du skall trycka på o du är helt ny i spelet. Jag uppfattat det som att Arma spelare en klass för sig. Dvs, ändra spelar du genom tutorial (single player) och lär dig spelet den vägen elr så spelar du inte alls. Hoppar du in i MP o inte lärt dig dom fem hundra elva bas knapparna för att sitta ner så är du död inom dom första 2 minuterna av någon Veteran med 2 år på nacken som kan varje knapp i spelet i huvudet, ställa in siktet manuellt med 10 andra knappar och sen skjuta dig över halva kartan

Det jag upplevde av när jag spelade va att det är no what so ever teamwork om du är ny i spelet. Råkar du sitta på Mumble o hoppa in i ARMA så bör du vara en Arma Veteran för att komma med frågor som "Vilken knapp är det man ska ..." så är d bara att glömma svar då folk inte verkar ha tid med noobs och det närmaste du får är en suck följt av tystnad

Project Reality är så mycket bättre imo. Bara för att ta en sak som PR är faktiskt även är lite känt för så är det dess Community som är hjälpsam och har öppna armar till nya spelare. (Jag lär gärna ut nya spelare från fz i spelet om någon vill lära sig och stött på många som håller "små skolor" i spelet för nya personer till PR.

Har hänt ett antal ggr när jag varit SL att nya spelare kommit in och inte har en aning om vad dom gör och aldrig någonsin har jag hört någon säga "Fu** NOOB" elr "Sigh.. not a new one" utan istället saker som. "Come to me and i learn you the basics" elr "Stick with me and you will do fine" elr "Squad lead 2 this is squad lead 1 we have a new player here can you take care of him?"

Att få ett sånt bemötande när man är ny i ett sånt djupt taktiskt spel som PR kan vara gör det bara hela bättre o det är lite av charmen med PR community. Första gången du spelar FPS? Första gången du hört militäristisk taktik och orders ges ut och följas? No worrys !! PR community is here to help : )

Trist att du haft dålig erfarenhet med ARMA, och jag kan till viss del hålla med dig. Det är en hög tröskel i ARMA. Kanske speciellt när det gäller att lära sig den tekniska biten (tangenter och kommandon) samtidigt som man lär sig att spela i en klan eller taktiskt tillsammans med andra. Hittar man inte rätt umgänge och tvingas lira på public servers så kan det bli riktigt kaotiskt.

Hittar man dock en community som "går in för det" och verkligen försöker spela seriöst (vad nu det innebär?!?...) så är, enligt min mening, ARMA helt enkelt oslagbart. Och då tänker jag på inslag såsom det taktiska djupet, moddbarheten, missionmakerdelen med Zeus/mcc, storleken, simuleringen, precisionen, möjligheterna. Får man möjligheten att kombinera det med ett gott kamratskap och likasinnade människor så finns det, återigen enligt mig, inget som slår det.

För de som är villiga att spela arma lite mer "seriöst" och samtidigt vill utöka sin spelupplevelse med något som är ganska unikt - välkomna till A3K!

http://www.fz.se/forum/allmant-snack/arma-3-kronor-svensk-ser...

Lite mer OT (sorry att jag kapade tråden med ARMA-snack):

PR är jävligt bra och man kan säkert hitta samma fina spelupplevelse där som jag gjort i ARMA. Allt bygger egentligen på att man träffar andra folk som har samma inställning och vill spela med samma insats för att det ska bli bra. Misslyckas man med det så är både PR och ARMA rätt mediokra (eftersom de i grund och botten bygger på teamplay).

1
Skriv svar