Fallout 4-rykten: större än Skyrim, går inte spela som kvinna, släpps i höst

Medlem
Skrivet av Buio:

Med ett rollspel som Witcher III är det befogat, för det handlar om en specifik karaktär baserad på böcker. Men om det är en generisk hjälte i Fallout 4 så förstår jag inte varför de begränsar möjligheten att skapa sin karaktär som man eller kvinna. Visst det krävs en del mer jobb för modeller och röst, men det ska väl en stor firma som Bethesda klara av?

Dom försöker nog bara snåla med produktionskostnaderna


signatur

Game long and prosper

Medlem

Mycket hetsiga diskussioner om kön... personligen tycker jag också om kön men borde inte fokus ligga på det faktum att ryktet är release 2015????????? Omg!

Medlem

Fan vad tråkigt om man inte kan spela som kvinna, väldigt olikt Bethesda. Dels för att open world-spel av detta slag bygger sjukt mycket på egenvärdet i att kunna designa sin karaktär, men också till följd av Fallout-perks så som Black Widow. Och vad händer med Lady Killer om man bara kan spela som man? Om så är fallet så kommer detta rättas till med rejält moddande ganska omgående. Hur som helst - ifall det stämmer - ett mystiskt beslut av Bethesda.

Skrivet av KatOne:

Fan vad tråkigt om man inte kan spela som kvinna, väldigt olikt Bethesda. Dels för att open world-spel av detta slag bygger sjukt mycket på egenvärdet i att kunna designa sin karaktär, men också till följd av Fallout-perks så som Black Widow. Och vad händer med Lady Killer om man bara kan spela som man? Om så är fallet så kommer detta rättas till med rejält moddande ganska omgående. Hur som helst - ifall det stämmer - ett mystiskt beslut av Bethesda.

jag tror dom kommer spärra moddar för att sälja mer dlc.

Skrivet av Javas:
Skrivet av Buio:

Med ett rollspel som Witcher III är det befogat, för det handlar om en specifik karaktär baserad på böcker. Men om det är en generisk hjälte i Fallout 4 så förstår jag inte varför de begränsar möjligheten att skapa sin karaktär som man eller kvinna. Visst det krävs en del mer jobb för modeller och röst, men det ska väl en stor firma som Bethesda klara av?

Dom försöker nog bara snåla med produktionskostnaderna

nä, det är machomän som rapar, skiter och kliar sig på kuken hela dagarna som jobbar på bethesda.
men å andra sidan , "who wants to look at a male ass for 200+ hours?"

Medlem

Jävlar vad känsliga folk är. FZ rapporterar att man inte kan spela som kvinna i Fallout 4, och folk här bombarderar dem med oförskämda kommentarer.

Är det så konstigt att vissa människor vill kunna välja kön i ett ROLLSPEL?

Medlem
Skrivet av xSOMx:
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Ja herregud, varför kan man inte få representeras som kvinnlig spelare?!?!?! Jag menar, VAR SKA VI DRA GRÄNSEN? Ska kvinnor verkligen få vistas UTOMHUS helt LAGLIGT??? Ska kvinnor få ha RÖSTRÄTT..?! Det börjar ju bli LÖJLIGT hur stor PLATS kvinNoR bÖRJar TA i SAMHÄllET OCH MiTT ManLIGA eGO Får INTE PlATS LäNGRE.

Blir så jävla förbannad på alla jävla män som tror att de är berättigade till hela universum och tror att deras plats där är viktigare än någon annans. Tänk ett snäpp längre och reflektera över det faktum att det finns andra människor än män som spelar, och vill kunna känna sig lika representerade i spelvärlden - i SYNNERHET i ett RPG där en stor del av spelet är att kunna skapa en skräddarsydd karaktär som stämmer överens med ens egna önskemål. Det är det som är så bra med RPG:s, men när man inte får den valmöjligheten för att det tydligen inte funkar med storyn (???????????) så funderar jag över hur jävla lata spelutvecklarna är när de inte kan få det att funka både som man och som kvinna. Men det värsta är nog reaktionerna från alla som kommenterar. Man blir fan mörkrädd. Och om ni tror att feminism är någonting dåligt så gör er själva en tjänst och kolla upp vad det faktiskt betyder och vad rörelsen kämpar för.

Har nog aldrig läst så mycket random skit i hela mitt liv. ibland önskar man det modereras bättre här.

Kan hålla med att det borde kunna spelas som kvinna, men att gå bananas över detta, som man. är väl lite.. Att ta i.

Det är ett spel pojkar.

kan man va så mkt homofob att man vill spela som tjej för det är gay att styra en annan man?

QRT
Medlem

Kunde inte spela som kvinna i Max Payne heller. Buu?

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Dags att ringa kränkta mäns ombudsman.

Man har kunnit välja kön i alla fallout spel, även i wasteland spelen, det en viktig liten detalj.

Du måste ju kunna argumentera varför det är en viktig detalj. Självklart så har Fallout serien varit bra på att fånga olikheterna hos könen (ja, det finns massvis med skillnader mellan kön) iom olika dialogval, perks osv, men jag kommer gråta lika lite om Bethesda nu bestämt sig för att ta bort det som att jag grinar över att man inte kan spela som en man i Tomb Raider eller The Longest Journey.

Skrivet av xSOMx:
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Ja herregud, varför kan man inte få representeras som kvinnlig spelare?!?!?! Jag menar, VAR SKA VI DRA GRÄNSEN? Ska kvinnor verkligen få vistas UTOMHUS helt LAGLIGT??? Ska kvinnor få ha RÖSTRÄTT..?! Det börjar ju bli LÖJLIGT hur stor PLATS kvinNoR bÖRJar TA i SAMHÄllET OCH MiTT ManLIGA eGO Får INTE PlATS LäNGRE.

Blir så jävla förbannad på alla jävla män som tror att de är berättigade till hela universum och tror att deras plats där är viktigare än någon annans. Tänk ett snäpp längre och reflektera över det faktum att det finns andra människor än män som spelar, och vill kunna känna sig lika representerade i spelvärlden - i SYNNERHET i ett RPG där en stor del av spelet är att kunna skapa en skräddarsydd karaktär som stämmer överens med ens egna önskemål. Det är det som är så bra med RPG:s, men när man inte får den valmöjligheten för att det tydligen inte funkar med storyn (???????????) så funderar jag över hur jävla lata spelutvecklarna är när de inte kan få det att funka både som man och som kvinna. Men det värsta är nog reaktionerna från alla som kommenterar. Man blir fan mörkrädd. Och om ni tror att feminism är någonting dåligt så gör er själva en tjänst och kolla upp vad det faktiskt betyder och vad rörelsen kämpar för.

Wow, du jämförde alltså kvinnlig rösträtt och kvinnans makt över sin egen kropp med att få spela som kvinna i ett jävla spel?

Det är sjukt hur dagens gamers känner sig så berättigade till allting...

Inaktiv
Skrivet av xSOMx:
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Ja herregud, varför kan man inte få representeras som kvinnlig spelare?!?!?! Jag menar, VAR SKA VI DRA GRÄNSEN? Ska kvinnor verkligen få vistas UTOMHUS helt LAGLIGT??? Ska kvinnor få ha RÖSTRÄTT..?! Det börjar ju bli LÖJLIGT hur stor PLATS kvinNoR bÖRJar TA i SAMHÄllET OCH MiTT ManLIGA eGO Får INTE PlATS LäNGRE.

Blir så jävla förbannad på alla jävla män som tror att de är berättigade till hela universum och tror att deras plats där är viktigare än någon annans. Tänk ett snäpp längre och reflektera över det faktum att det finns andra människor än män som spelar, och vill kunna känna sig lika representerade i spelvärlden - i SYNNERHET i ett RPG där en stor del av spelet är att kunna skapa en skräddarsydd karaktär som stämmer överens med ens egna önskemål. Det är det som är så bra med RPG:s, men när man inte får den valmöjligheten för att det tydligen inte funkar med storyn (???????????) så funderar jag över hur jävla lata spelutvecklarna är när de inte kan få det att funka både som man och som kvinna. Men det värsta är nog reaktionerna från alla som kommenterar. Man blir fan mörkrädd. Och om ni tror att feminism är någonting dåligt så gör er själva en tjänst och kolla upp vad det faktiskt betyder och vad rörelsen kämpar för.

Jag antar att du är lika förbannad för att man inte kan spela som man i Tomb Raider?

Medlem
Medlem
Skrivet av humancentipede:

jag tror dom kommer spärra moddar för att sälja mer dlc.

Rofl, vad fan dillar du om? Tror du Bethesda skulle sälja MER om de lade ner arbete för att försöka "spärra" moddande till en av de mest moddbara spelmotorerna där ute, deras Creation Engine?

Skön höftning, grabben. Seriöst, källa på det tack. För dina odds är fantastiskt dåliga för din bedömning om det där var en gissning, vilket jag misstänker att det var.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Jaja, det verkar som att ryktena inte är sanna:

http://kotaku.com/latest-popular-fallout-4-rumor-sure-seems-l...

Och det, alla barn, visar på att man inte ska bli upprörd över rykten och ofärdiga saker.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Jaja, det verkar som att ryktena inte är sanna:

http://kotaku.com/latest-popular-fallout-4-rumor-sure-seems-l...

Det var ju ganska uppenbart om man tänkte lite på implikationerna av ryktena. Precis som Kotaku påpekar.
Top down/Isometric view + only male gender gjorde det rätt tydligt att det var fejk imo

Medlem

Suck. Jag hoppas att ryktena inte är sanna då... får jag välja så skapar jag hellre en kvinnlig karaktär.

Hoppas även att spelet är lika modbart som är brukligt då det gäller Bethesda. Då kan man iaf sätta hoppet till mods.

Det är inte en dealbreaker om det är ett bra spel eller så (gillade nyaste Deus ex t.ex) men i just open world är det helt enkelt underbart att få skapa sin egen avatar.

Medlem

Antar att de svenska Feminazis(TM) som hänger här kommer vråla ut sin avsky, bojkotta spelet och kanske till och med utföra en morgonräd mot bethesdas kontor, där de hemska, kvinnohatande programmerarna avrättas.


signatur

I drank what?

Medlem

Snälla FZ, uppdatera gärna med infon från Kotaku om att det är fejk. Så kanske vi slipper fortsatta urbota dumma diskussioner om protagonistens kön.

Medlem

Jag kan första att fok blir sura bara för att man inte kan spela som en kvinna, men samtidigt ar det ingen som tvingar en att köpa spelet eller inga lagar som kan tvinga Bethseda att göra så att man måste kunna spela som en Kvinna bara för att. Om det görs tex ett Fallout 5 där man bara kan spela som en kvinna,eller ett annat rpg spel där man bara kan spela som en kvinna sa kommer ingen att gnälla på det utan istället uppmuntrar det hela med starka kvinnliga karaktär svammlet så när det galler köns indelning på spel rent allmant så är det en snevriden dubbel standard utan like som handlar mer om pr och liknande än att lösa problemet så att man spela som bägge könen i fler framtida spel.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bennii:

Men Bethesda har hållit tyst om DLC. De har inte sagt en ord om det. Det här är ett obekräftat rykte från en f.d anställd.

Ah, Ok. Klantigt av honom då, även om det inte inte är så osannolikt med DLC.

Skrivet av TheConsul:

Har du spelat orginalen? Just att man fick andra dialogval ibland och andra lösningar som kvinna ökade bara omspelbarheten. Jag spelar normal som man men i Fallout 2 tex så kör jag ibland som kvinna.

Min syn på den biten: Kunde man göra det i Fallout 2 tex så borde man fan kunna göra det med i 4:an.

Jag har bara spelat 3:an och där spelade jag tyvärr bara 1 gång och den gången som man. Om det är som ni säger att man kunnat spela som kvinna tidigare, men lika många dialogval fast med olika påverkan av upplevelsen, så håller jag med om att man borde kunna göra det nu till 4an också.

Avundas dig nästan lite, du har möjligheten att få uppleva magin med fallout1+2 för första gången. Gör det!

eld
Medlem
Skrivet av Cypher:

Jag kan första att fok blir sura bara för att man inte kan spela som en kvinna, men samtidigt ar det ingen som tvingar en att köpa spelet eller inga lagar som kan tvinga Bethseda att göra så att man måste kunna spela som en Kvinna bara för att. Om det görs tex ett Fallout 5 där man bara kan spela som en kvinna,eller ett annat rpg spel där man bara kan spela som en kvinna sa kommer ingen att gnälla på det utan istället uppmuntrar det hela med starka kvinnliga karaktär svammlet så när det galler köns indelning på spel rent allmant så är det en snevriden dubbel standard utan like som handlar mer om pr och liknande än att lösa problemet så att man spela som bägge könen i fler framtida spel.

För vi snackar om ett kommentarsfält där folk blir genuint upprörda av att folk tycker det skulle vara en dum idé att ta bort valet att spela som kvinna.

En hel del "jag hatar inte kvinnor men..."

Medlem

Jag tror inte lika många skulle bli upprörda av att det kom ett spel där man bara kunde spela kvinna, nej...men inte på grund av nån dubbelmoral utan för att det finns alldeles för få såna spel.
"Folk blir sura när vi kvoterar in en kvinna på vårt dagis, men inte när vi kvoterar in en man. Jävla dubbelmoral"...typ

Jag är till skillnad från Cypher rätt säker på att typ lika många skulle bli sura om det bara gick att spela en kvinna i Fallout 5. Det har allt med tidigare konventioner inom serien att göra, och väldigt lite med annat att göra.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Cypher:

Jag kan första att fok blir sura bara för att man inte kan spela som en kvinna, men samtidigt ar det ingen som tvingar en att köpa spelet eller inga lagar som kan tvinga Bethseda att göra så att man måste kunna spela som en Kvinna bara för att. Om det görs tex ett Fallout 5 där man bara kan spela som en kvinna,eller ett annat rpg spel där man bara kan spela som en kvinna sa kommer ingen att gnälla på det utan istället uppmuntrar det hela med starka kvinnliga karaktär svammlet så när det galler köns indelning på spel rent allmant så är det en snevriden dubbel standard utan like som handlar mer om pr och liknande än att lösa problemet så att man spela som bägge könen i fler framtida spel.

För vi snackar om ett kommentarsfält där folk blir genuint upprörda av att folk tycker det skulle vara en dum idé att ta bort valet att spela som kvinna.

En hel del "jag hatar inte kvinnor men..."

Snarare så att folk argumenterar mot personer som blir genuint upprörda över att man inte skulle kunna spela som kvinna.

Och att hålla på och dumförklara folks argument med det klassiska ''men'' argumentet, som inte betyder någonting överhuvudtaget, är patetiskt ärligt talat.

Medlem

man kan alltså inte spela som kvinna? Säkert köp


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Nu är det än så länge bara spekulationer men låt oss leka med tanken att man inte kan spela huvudkampanjen som kvinna.

Lite som Gandy ovan precis skrev, följande tanke slog mig: "Äntligen ett spel som inte tvingar könsvalet att vara öppet, handlar storyn om en man så är det en man jag ska spela. En story är inte öppen, den handlar om något och någon. Handlar det om en tjej, ja men då spelar jag väl som tjej då? Ändå upplevelsen jag ska ta del av, om jag har bröst eller inte skiter jag verkligen i.
Spelat min beskärda del av Lara Croft (Tomb Raider), hur skulle det spelet sett ut om jag kunde spelat det som man? Följdfrågan är, varför har inte könsryttarna klagat på att vi INTE kan spela Tomb Raider som man?

Alla könsryttare och moraltanter måste ta och tagga ner några steg, detta börjar bli gammalt.
Ingen har sett filmen Harriet Potter och den flammande Ponnyn och det av en anledning, tanten som skrev böckerna skrev dom om en pojke som hette Harry.

Jobbiga diskussioner dessa... vi kommer alldeles för fort hit.

Suck
//Fredde

Medlem
Skrivet av Fozboz:

Nu är det än så länge bara spekulationer men låt oss leka med tanken att man inte kan spela huvudkampanjen som kvinna.

Lite som Gandy ovan precis skrev, följande tanke slog mig: "Äntligen ett spel som inte tvingar könsvalet att vara öppet, handlar storyn om en man så är det en man jag ska spela. En story är inte öppen, den handlar om något och någon. Handlar det om en tjej, ja men då spelar jag väl som tjej då? Ändå upplevelsen jag ska ta del av, om jag har bröst eller inte skiter jag verkligen i.
Spelat min beskärda del av Lara Croft (Tomb Raider), hur skulle det spelet sett ut om jag kunde spelat det som man? Följdfrågan är, varför har inte könsryttarna klagat på att vi INTE kan spela Tomb Raider som man?

Alla könsryttare och moraltanter måste ta och tagga ner några steg, detta börjar bli gammalt.
Ingen har sett filmen Harriet Potter och den flammande Ponnyn och det av en anledning, tanten som skrev böckerna skrev dom om en pojke som hette Harry.

Jobbiga diskussioner dessa... vi kommer alldeles för fort hit.

Suck
//Fredde

Fast Fallout spelen började som den typen av RPG's som likt t.ex. många av de klassiska D&D spelen till diverse platformar låter spelaren skapa en karaktär från grunden inom regelsystemet.
Bethesda må ha förenklat det hela lite, men dom har ändå uppenbart haft med i designen av sin tolkning att spelaren ska ha stor kontroll över vem huvudpersonen i storyn är och vad den är bra på.

Det var det avsteget från tidigare spel som de flesta som klagade inte gillade. Att ryktet sa att en spelserie som varit öppen i hänseende till vem huvudpersonen är, skulle gå till att vara en story om en specifik person som någon bestämt.

För min egen del har jag inget emot spel, och rpg's mer specifikt, med en förutbestämd huvudperson, man eller kvinna eller annat. Men jag uppskattar även verkligen spel där jag får mer kontroll själv över berättelsen, gammal rollspelare som man är

Medlem

Fallout 4-rykten: större än Skyrim, går inte spela som kvinna, släpps i höst

Fallout 4-bryr mig : Större? JA TACK. Går ej att spela som brud? Orka bry sig? Skiter i om jag är tysk bög eller mörkhyad alien. Släpps i höst? To early.

Medlem

Fan det spårade ändå. Dessa jävla SJW. Det kanske inte är hela världen om man inte får upp könsdialog och könsperks. De kanske uppdaterar med något annat kul istället?

För övrigt spelar jag nästan alltid med XX-kromosom, medan jag själv har XY-kromosom. Och jag har aaaaabsolut inga problem med inlevelsen. Aldrig någonsin. Inte ens när jag inte får välja.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Nja, assassins creed brydde jag mig inte om, men detta är väl iallafall ett rpg, eller?

Medlem
Skrivet av roob:

Fan det spårade ändå. Dessa jävla SJW. Det kanske inte är hela världen om man inte får upp könsdialog och könsperks. De kanske uppdaterar med något annat kul istället?

För övrigt spelar jag nästan alltid med XX-kromosom, medan jag själv har XY-kromosom. Och jag har aaaaabsolut inga problem med inlevelsen. Aldrig någonsin. Inte ens när jag inte får välja.

Skriv svar