Sveriges framtidsminister åker till E3

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av coolhwip:

Den misogyna attityden på FZ genomsyrar tråden, vad annars... "Framtidsminister" är en forkortning, ta reda på fakta innan ni börjar gapa.

Själv tycker jag det är positivt eftersom det ger spelbranschen uppmärksamhet inom kretsar som vanligtvis inte har så mycket med spel att göra. Det visar även andra länder att Sveriges regering uppmärksammar den svenska spelbranschen.

Det har du faktiskt rätt i. Men tycker du inte det hade varit bättre med en person som känns representativ för branschen? Man skickar ju exempelvis inte en nunna till månen ...

Som vem då utav våra ministrar? Tycker det är en rätt så stor grej att vi har en minister som åker på E3. Visar även på seriositet ifrån regeringen när det kommer till synen på dataspel.

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Längtar tills 2018 då man kan rösta bort denna kalle-anka-regering.

Vad gjorde den förra för att underlätta för dataspelsföretag eller dylikt? Hade de någon minister som besökte E3?

Medlem

Har svårt att förstå negativiteten i tråden, det är ju inte så att vi svämmar över av ministrar för strategi- och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete i Sverige. Hon är/ska på ett annat uppdrag i Mexico och väljer dessutom att möta upp med folk från svenska spelbranschen på E3.
Positiv nyhet med andra ord!

För dom som inte förstår titeln har ni hennes egna förklaring här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...

Förstår ni fortfarande inte kan ni söka här:
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasie...

Inaktiv

sverige är ju USA i all dess bemärkelse. Hon borde titlas "nutidsminister " istället.

Medlem
Skrivet av desert_games:

sverige är ju USA i all dess bemärkelse. Hon borde titlas "nutidsminister " istället.

Woooooooooosh

FM-guru
F.d. Sisyr

Märklig negativitet i tråden. Det här är ett steg i rätt riktning, varför sitta och gnälla? Gamers verkar å andra sidan inte göra något annat än just gnälla, så jag ska kanske ta kommentarerna med en nypa salt...

Skrivet av conthox:
Skrivet av Moriquende:

"Minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete" är hennes officiella titel, ofta förkortat Framtidsminsiter.

Där ser man. Det är inte så att du råkar veta inom vilket område, eller är det bara "strategiska frågor som rör framtiden samt nordiskt samarbete" rent generellt? Väldigt luddig titel, svårt att veta vad hon gör.

Hållbar utveckling i allmänhet, primärt kopplat till företag och finanser. Den andra delen av titeln ("nordiskt samarbete") är precis vad det låter som; att främja och stärka nordiska samarbeten i allmänhet.

Medlem

Hellre det här än att sälja vapen till Saudiarabien och övervakningsteknik till Libyens diktator (som vår förre handelsminister gick dit och sålde).

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Hållbar utveckling i allmänhet, primärt kopplat till företag och finanser. Den andra delen av titeln ("nordiskt samarbete") är precis vad det låter som; att främja och stärka nordiska samarbeten i allmänhet.

Nordiskt samarbete fattar jag, men att ha en minister för allmän utveckling... det känns som det inte behövs då de andra ministrarna bör se efter hållbar utveckling inom sitt respektive område.

OnT igen: fast man undrar om det gör mer skada än nytta att skicka någon som inte vet något om ämnet. Skulle jag som har noll koll på kemi skickas till en mässa där man skall promota svensk forskning inom kemi och relaterade ämen skulle jag nog bara göra bort mig, eller i bästa fall inte göra något alls. Fast å andra sidan, skulle man bara skicka ministrarna till saker som dom vet något om så hade det inte blivit många resor...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hellre det här än att sälja vapen till Saudiarabien och övervakningsteknik till Libyens diktator (som vår förre handelsminister gick dit och sålde).

Ett visst hyckleri att säga så och samtidigt sälja vapen/matierell till andra diktaturer, t ex Kina. Enda intrycket jag fick av det som hände var att dom ville få in lite lätta popularitetspoäng bland likasinnade, på bekostnad av svensk export och därmed svenska företag och ekonomi i allmänhet. Jag har svårt att se den egentliga vinsten i det. Det blev bara att dom fick klappa varandra på axeln och säga "fint gjort av dig" och samtidigt ignorera att vi exporterar vapen och materiell till andra länder som med samma retorik inte heller skulle få köpa något.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Sisyr:

Hållbar utveckling i allmänhet, primärt kopplat till företag och finanser. Den andra delen av titeln ("nordiskt samarbete") är precis vad det låter som; att främja och stärka nordiska samarbeten i allmänhet.

Nordiskt samarbete fattar jag, men att ha en minister för allmän utveckling... det känns som det inte behövs då de andra ministrarna bör se efter hållbar utveckling inom sitt respektive område.

OnT igen: fast man undrar om det gör mer skada än nytta att skicka någon som inte vet något om ämnet. Skulle jag som har noll koll på kemi skickas till en mässa där man skall promota svensk forskning inom kemi och relaterade ämen skulle jag nog bara göra bort mig, eller i bästa fall inte göra något alls. Fast å andra sidan, skulle man bara skicka ministrarna till saker som dom vet något om så hade det inte blivit många resor...

S menar att meningen är att ha en minister som har ett helhetsgrepp inom utveckling, dvs att det ska ge mer än att varje minister bara har hand om utvecklingsfrågor inom sitt "lilla" område. Jag tycker det låter rätt vettigt.

Sen brukar inte ministrar överlag ha så mycket branschspecifik/ämnesspecifik erfarenhet och kunskap, dom är politiker. Se t.ex. Beatrice Ask -> Ekonomisk utbildning fast var justitieminister, eller Jan Björklund -> 3 år Samhälle på gymnasie fast var utbildningsminister.
Representanterna från branschen som är med på plats sitter på den viktiga kunskapen och ministern får ta del av den från dom.

Skulle vi ha ett politiskt system där politiker valdes från gruppen med människor som har kunskap inom olika områden skulle det vara mer av en teknokrati.

Medlem

Har vi en framtidsminister? O_o

Men jag antar att det är bra att politiker faktiskt får upp ögonen för denna bransch. Vårt land kan inte bara hålla på med stål och verkstad 100 år till.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Längtar tills 2018 då man kan rösta bort denna kalle-anka-regering.

Ja, herregud. Jag längtar så tills de kan ge överklassen ännu mer skatteavdrag. Kanske kan utgifterna toppa inte bara polisens budget denna gång utan även brandkåren och sjukvårdens? Där snackar vi slöseri med resurser, det du läser om i denna nyheten är ingenting.

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Blazing_Angel:

Längtar tills 2018 då man kan rösta bort denna kalle-anka-regering.

Ja, herregud. Jag längtar så tills de kan ge överklassen ännu mer skatteavdrag. Kanske kan utgifterna toppa inte bara polisens budget denna gång utan även brandkåren och sjukvårdens? Där snackar vi slöseri med resurser, det du läser om i denna nyheten är ingenting.

Off topic men...
Hur menar du att jobbskatteavdraget gynnar dem rika?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Blazing_Angel:

Längtar tills 2018 då man kan rösta bort denna kalle-anka-regering.

Ja, herregud. Jag längtar så tills de kan ge överklassen ännu mer skatteavdrag. Kanske kan utgifterna toppa inte bara polisens budget denna gång utan även brandkåren och sjukvårdens? Där snackar vi slöseri med resurser, det du läser om i denna nyheten är ingenting.

Off topic men...
Hur menar du att jobbskatteavdraget gynnar dem rika?

Förstår inte riktigt vad du menar men det är ju den som anställer vit arbetskraft som får avdrag, inte den som utför arbetet: "Det är din utförare som ansöker om rot- och rutavdrag åt dig. Utföraren drar av halva arbetskostnaden på fakturan till dig. Avdraget är på max 50 000 kronor per år och person."

Och om du menar att rot- och rutavdragen skulle vara avsedda för människor som inte har råd så kan jag bara säga att det är skitsnack. Man måste äga bostaden som rot-och rutjobb utförs i och de flesta låginkomsttagare äger inte ett skit.

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Blazing_Angel:

Längtar tills 2018 då man kan rösta bort denna kalle-anka-regering.

Ja, herregud. Jag längtar så tills de kan ge överklassen ännu mer skatteavdrag. Kanske kan utgifterna toppa inte bara polisens budget denna gång utan även brandkåren och sjukvårdens? Där snackar vi slöseri med resurser, det du läser om i denna nyheten är ingenting.

Idag får man väldigt lite välfärd för skattepengarna och det största slöseriet av skattemedel står för massinvandringen för eller kompetensregnet som public service basunerar ut..

Att psykopaterna i regeringen tycker det är acceptabelt att låta mördare från IS återvända hit för att behandla sina skador är det väldigt knas.

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Blazing_Angel:

Längtar tills 2018 då man kan rösta bort denna kalle-anka-regering.

Ja, herregud. Jag längtar så tills de kan ge överklassen ännu mer skatteavdrag. Kanske kan utgifterna toppa inte bara polisens budget denna gång utan även brandkåren och sjukvårdens? Där snackar vi slöseri med resurser, det du läser om i denna nyheten är ingenting.

Idag får man väldigt lite välfärd för skattepengarna och det största slöseriet av skattemedel står för massinvandringen för eller kompetensregnet som public service basunerar ut..

Att psykopaterna i regeringen tycker det är acceptabelt att låta mördare från IS återvända hit för att behandla sina skador är det väldigt knas.

När du skrev att du ville rösta bort regeringen trodde jag att du menade att du skulle rösta på något som faktiskt hade chans att vinna majoritet på riktigt och inte på Sverigedemokraterna (som kanske först kommer ha en ärlig chans om 20 år).

Gällande IS-krigarna håller jag dock med dig. En kula mellan ögonen är det enda de ska ha när de återvänder.

Medlem

Är inte detta chemtrails-kvinnan som var en man i ett tidigare liv eller nå't? I så fall skitlyckat...

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Kaleid:

Hellre det här än att sälja vapen till Saudiarabien och övervakningsteknik till Libyens diktator (som vår förre handelsminister gick dit och sålde).

Ett visst hyckleri att säga så och samtidigt sälja vapen/matierell till andra diktaturer, t ex Kina. Enda intrycket jag fick av det som hände var att dom ville få in lite lätta popularitetspoäng bland likasinnade, på bekostnad av svensk export och därmed svenska företag och ekonomi i allmänhet. Jag har svårt att se den egentliga vinsten i det. Det blev bara att dom fick klappa varandra på axeln och säga "fint gjort av dig" och samtidigt ignorera att vi exporterar vapen och materiell till andra länder som med samma retorik inte heller skulle få köpa något.

Exporten av vapen till Saudiarabien står för en extremt liten del av försäljningen. Skulle jag bo i Saudiarabien så skulle jag vara fly-förbannad på länder som hycklande står för frihet och rättigheter. Det enda som folk bryr sig om är pengar, och då är det inte utan anledning som cynismen växer.

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Blazing_Angel:
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Blazing_Angel:

Längtar tills 2018 då man kan rösta bort denna kalle-anka-regering.

Ja, herregud. Jag längtar så tills de kan ge överklassen ännu mer skatteavdrag. Kanske kan utgifterna toppa inte bara polisens budget denna gång utan även brandkåren och sjukvårdens? Där snackar vi slöseri med resurser, det du läser om i denna nyheten är ingenting.

Idag får man väldigt lite välfärd för skattepengarna och det största slöseriet av skattemedel står för massinvandringen för eller kompetensregnet som public service basunerar ut..

Att psykopaterna i regeringen tycker det är acceptabelt att låta mördare från IS återvända hit för att behandla sina skador är det väldigt knas.

När du skrev att du ville rösta bort regeringen trodde jag att du menade att du skulle rösta på något som faktiskt hade chans att vinna majoritet på riktigt och inte på Sverigedemokraterna (som kanske först kommer ha en ärlig chans om 20 år).

Gällande IS-krigarna håller jag dock med dig. En kula mellan ögonen är det enda de ska ha när de återvänder.

Att med militära medel slåss mot terrorism är extremt dålig metod, för förvärrar ofta situationen ytterligare.
http://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB9351/index1.html

Mycket viktigare är att omforma politiken som skapar situationen (kan inte bomba sönder länder hit och dit och förvänta sig att det inte skapar en backlash), och framför allt så ska man sluta finansiera/stödja dem:
http://original.antiwar.com/justin/2015/05/26/isis-an-inside-...

12
Skriv svar