The Witcher 3 har sålt extremt bra

Medlem

Ledsen men 4 miljoner är INTE en bra siffra för 2 VECKOR.
Som jämförelse sålde Skyrim 7 miljoner under bara första veckan.
Detta är en stor förlust för CD Projekt och jag gissar på att vi inte får se så mycket DRM-fritt av dom något mer.

Medlem
Skrivet av oskur:

Ledsen men 4 miljoner är INTE en bra siffra för 2 VECKOR.
Som jämförelse sålde Skyrim 7 miljoner under bara första veckan.
Detta är en stor förlust för CD Projekt och jag gissar på att vi inte får se så mycket DRM-fritt av dom något mer.

Värt att tänka på när man gör jämförelser och pratar möjliga förluster är budgetens storlek.
Skyrim hade en budget på över $85m, medan W3's lär ha legat på $35m.

Medlem

Att CDPR äger GOG.com som har som krav att alla spel som ska säljas genom siten ska vara DRM fria, gör att risken för att dom ska börja använda DRM igen är väldigt liten.
Ja, tillsammans då med att dom i år nu har byggt upp ett namn som företaget som inte gillar DRM och bryr sig om kunderna.....inte så smart att kasta det på sophögen även om nu spelet skulle gå med förlust i slutändan.

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av oskur:

Ledsen men 4 miljoner är INTE en bra siffra för 2 VECKOR.
Som jämförelse sålde Skyrim 7 miljoner under bara första veckan.
Detta är en stor förlust för CD Projekt och jag gissar på att vi inte får se så mycket DRM-fritt av dom något mer.

Värt att tänka på när man gör jämförelser och pratar möjliga förluster är budgetens storlek.
Skyrim hade en budget på över $85m, medan W3's lär ha legat på $35m.

ja sen är löner och kostander mindre i polen än ex usa. dom lär nog inte gå back på spelet.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Döbringer:

Finns det siffror på hur mycket den sålt till respektive plattform?

För Steam finns det en tredjepartstjänst som är hyfsat korrekt. Ligger strax under 600k ägare på Steam. Sen ska man tänka på att många köpt på GOG, i affär och på andra ställen. Min gissning är att det ligger över 1 mljon totalt på PC.
http://steamspy.com/

Så 600 000 + max ett par hundra tusen till (egen, generös uppskattning)? En femtedel av antalet sålda spel m a o.
Där ser man hur litet PC-marknaden är i förhållande till konsol.
Det är bara att glädja över sig portningarna, annars hade det knappt kommit några spel alls...

Detta är dock ingen portning. Rena portningar ska man inte glädjas åt utan klaga så mycket som möjligt på så att det blir förbättring.

Om det sålt en miljon ex på PC har det sålt 1.5 miljon på vardera konsol, inte jättestor skillnad.

Självklart är det fler som spelar på konsol då dessa kostar 5000-10000 kronor mindre än en PC värd att spela på.

k3m
Medlem
Skrivet av Molotov:

Witcher 3 må kanske vara det mest piratade spelet just nu men många av dessa pirater har nog köpt spelet också och sen dom som inte har till avsikt att alls köpa det.
Om dom spelar hela spelet eller inte är inget att bry sig om utan bara att acceptera.
Det berättigar inte DRM handikappade spel som bara drabbar betalande kunder.

Sant, sant. Och ett stort välförtjänt grattis RED

k3m
Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Döbringer:

Finns det siffror på hur mycket den sålt till respektive plattform?

För Steam finns det en tredjepartstjänst som är hyfsat korrekt. Ligger strax under 600k ägare på Steam. Sen ska man tänka på att många köpt på GOG, i affär och på andra ställen. Min gissning är att det ligger över 1 mljon totalt på PC.
http://steamspy.com/

Så 600 000 + max ett par hundra tusen till (egen, generös uppskattning)? En femtedel av antalet sålda spel m a o.
Där ser man hur litet PC-marknaden är i förhållande till konsol.
Det är bara att glädja över sig portningarna, annars hade det knappt kommit några spel alls...

Detta är dock ingen portning.

Om det sålt en miljon ex på PC har det sålt 1.5 miljon på vardera konsol, inte jättestor skillnad.

Självklart är det fler som spelar på konsol då dessa kostar 5000-10000 kronor mindre än en PC värd att spela på.

Instämmer! PCs spelmarknad är enorm. Samtidigt blir det ju svårare att sälja spel till PCn, då det finns hav av spel till just datorn.

Medlem

Bra uppdrag och intressant story, men kontrollmässigt så är detta ett av de klumpigaste spelen jag lirat på sistone.
Geralt springer in i stock och sten och lador lika grasiöst som en bebis som nyss lärt sig gå. Hästen far fram som en ångvält och kan ibland stanna upp helt för minsta lilla buske mitt i en strid.
Grymt irriterande spel många gånger. 7/10

Medlem
Skrivet av Buio:

Sen skrev jag också att det finns många exempel på bra spel som sålt dåligt, så den ur luften tagna klyschan "bra spel säljer" är felaktig.

Jag skulle snarare säja "bra marknadsförda spel säljer bra" som är något mer korrekt, men kan förstås inte tas som en generell regel.

Och jag efterfrågade exempel, vilket du uppenbarligen inte vill ge eller kan ge.

Ännu ett påstående utan backning, Titan Fall är ett gigantiskt exempel på att ditt påstående är fel. Finns flera, speciellt om man ska gå efter publishers som blivit besvikna med försäljningssiffror (Nya Tomb Raider, Square Enix i allmänhet). Bara för att du skriver att det finns undantag till regeln gör inte ditt påstående korrekt.

Witchers tidigare titlar, speciellt ettan, skulle i mina ögon vara mer avskräcka. Folk som inte ens rört litteraturen kring serien är ju lika förvirrade i samtliga titlar. Ger ju inget direkt bra intryck, och ettan var ju knappt spelbart från den sista remastered/CE eller vad de nu kallade den.

Medlem
Skrivet av oskur:

Ledsen men 4 miljoner är INTE en bra siffra för 2 VECKOR.
Som jämförelse sålde Skyrim 7 miljoner under bara första veckan.
Detta är en stor förlust för CD Projekt och jag gissar på att vi inte får se så mycket DRM-fritt av dom något mer.

Det var en väldigt konstig slutsats. Bara för att ett annat spel har sålt bättre så menar du att detta en stor förlustaffär för CDPR?

Vad var budgeten? Kommer spelet att sluta säljas efter dessa två inledande veckor?

Tänk vad dåligt det måste gå för alla spel som bara säljer en hundradel av vad GTA säljer.

k3m
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av oskur:

Ledsen men 4 miljoner är INTE en bra siffra för 2 VECKOR.
Som jämförelse sålde Skyrim 7 miljoner under bara första veckan.
Detta är en stor förlust för CD Projekt och jag gissar på att vi inte får se så mycket DRM-fritt av dom något mer.

Det var en väldigt konstig slutsats. Bara för att ett annat spel har sålt bättre så menar du att detta en stor förlustaffär för CDPR?

Vad var budgeten? Kommer spelet att sluta säljas efter dessa två inledande veckor?

Tänk vad dåligt det måste gå för alla spel som bara säljer en hundradel av vad GTA säljer.

@Oskur! Hur ska jag formulera mig!? Alltså, jag håller inte alls med dig. Utan någon som helst eftertanke så har det sålts enormt mycket med tanke på rykte, historia, PS4 & Bone ägare, dator krav, inget DRM. Med andra ord, jag känner inget tvivel på att det sålts enormt bra Vilket glädjer mig extremt

Medlem
Skrivet av k3m:

@Margy! Hur ska jag formulera mig!? Alltså, jag håller inte alls med dig. Utan någon som helst eftertanke så har det sålts enormt mycket med tanke på rykte, historia, PS4 & Bone ägare, dator krav, inget DRM. Med andra ord, jag känner inget tvivel på att det sålts enormt bra Vilket glädjer mig extremt

?

Jag får känslan av att det är något missförstånd inblandat här?

k3m
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av k3m:

@Margy! Hur ska jag formulera mig!? Alltså, jag håller inte alls med dig. Utan någon som helst eftertanke så har det sålts enormt mycket med tanke på rykte, historia, PS4 & Bone ägare, dator krav, inget DRM. Med andra ord, jag känner inget tvivel på att det sålts enormt bra Vilket glädjer mig extremt

?

Jag får känslan av att det är något missförstånd inblandat här?

Oj, förlåt! Jag menar oskur. Alltså @oskur bla bla, läs tidigare inlägg

Medlem

jävligt bra skit, spela det!


signatur

//monster

Medlem

tyvärr har man lite för dålig dator för detta spel, men det blir nog ett köp inom sion tid...


signatur

no i will not go loladin no not at all

12
Skriv svar