Återbetalningar i Steam – en fara för indieutvecklare?

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av eatem:

Köper man ett spel, klarar det på mindre än två timmar och sen lämnar tillbaka det för att få igen pengarna då är man ju ett as ärligt talat.

Är ett spel så kort borde man ifrågasätta varför Steam väljer att sälja det överhuvudtaget. Det kan aldrig vara konsumentens ansvar.

Varför skulle inte ett spel vara legitimt om man kan spela igenom det på under 2h?

ELF
Medlem
Skrivet av Kiske:

De borde utöka refund till hela early access-perioderna också. Då kanske alla moneygrabs försvinner och folk tar sig i kragen och gör klart sina spel.

Du kan ju köra refund på ett early access lir om du tycker det är skit för stunden. Sen när det är färdigt så kan du testa det igen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Så det värsta som kan hända är att de stänger av ens möjlighet till att göra refunds.

Det var det jag menade, tillslut blockad de din möjlighet till att göra refunds, vilket iof sabbar ditt konto för all framtid, för du kommer inte kunna göra refunds på korrekta saker som att spel inte startar alls/funkar skitdåligt osv i framtiden då.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Det verkar som att de som inte gillar det här är de som gör dåliga spel.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av eatem:

Köper man ett spel, klarar det på mindre än två timmar och sen lämnar tillbaka det för att få igen pengarna då är man ju ett as ärligt talat.

Är ett spel så kort borde man ifrågasätta varför Steam väljer att sälja det överhuvudtaget. Det kan aldrig vara konsumentens ansvar.

Klart det kan vara.

Beror ju helt på vad du har betalat för. Finns spel som är korta,bra men även rätt billiga. Klart som solen att drägg kommer nyttja systemet vare sig man vill eller inte. 30min demo vore mer rimligt. Det är förövrigt inte så svårt att göra lite efterforskning innan man köper ett spel eller går på bio, så slipper man få en chock när det väl är dags.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Kiske:

De borde utöka refund till hela early access-perioderna också. Då kanske alla moneygrabs försvinner och folk tar sig i kragen och gör klart sina spel.

Du kan ju köra refund på ett early access lir om du tycker det är skit för stunden. Sen när det är färdigt så kan du testa det igen.

Jovisst men jag anser att så länge inte spelet är färdigt så skall man kunna dra sig ur när som helst. En gång i tiden så var betor gratis mot att man testade spelet åt utvecklarna. Nu får vi betala för att göra jobbet (och hoppas att det blir färdigställt).

Medlem

Exakt samma motagrument lades fram mot Distansköplagen. Att människor skulle köpa saker de bara behöver en gång och sedan återlämna. Med facit i hand vet vi att konsumenterna använder denna rätt ganska lite samtidigt som den faktiskt ger konsumenterna en trygghet i att köpa varor de kanske annars hade skippat eller väntat med


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Kiske:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Kiske:

De borde utöka refund till hela early access-perioderna också. Då kanske alla moneygrabs försvinner och folk tar sig i kragen och gör klart sina spel.

Du kan ju köra refund på ett early access lir om du tycker det är skit för stunden. Sen när det är färdigt så kan du testa det igen.

Jovisst men jag anser att så länge inte spelet är färdigt så skall man kunna dra sig ur när som helst. En gång i tiden så var betor gratis mot att man testade spelet åt utvecklarna. Nu får vi betala för att göra jobbet (och hoppas att det blir färdigställt).

Ingen som tvingar en att köpa early-access. Att dra sig ur efter en massa spelande och få pengarna tillbaka kommer aldrig att ske av förklarliga skäl, sedan håller jag med att den modellen inte känns något vidare.

Inaktiv
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av mapamapa:

Så det värsta som kan hända är att de stänger av ens möjlighet till att göra refunds.

Det var det jag menade, tillslut blockad de din möjlighet till att göra refunds, vilket iof sabbar ditt konto för all framtid, för du kommer inte kunna göra refunds på korrekta saker som att spel inte startar alls/funkar skitdåligt osv i framtiden då.

Det borde ju då bara vara att göra ett nytt konto och fortsätta kräva refunds. Antar dock att de kanske blockar ens person och inte endast kontot.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Det borde ju då bara vara att göra ett nytt konto och fortsätta kräva refunds. Antar dock att de kanske blockar ens person och inte endast kontot.

Förvånar mig inte om personer redan har skaffat ett unikt refund konto där de kommer refunda ALLT, och sedan köpa de saker de vill ha kvar och vet de gillar/datorn klarar på sitt riktiga konto, sedan bara skapa nya refundkonton så fort det blockats.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av mapamapa:

Det borde ju då bara vara att göra ett nytt konto och fortsätta kräva refunds. Antar dock att de kanske blockar ens person och inte endast kontot.

Förvånar mig inte om personer redan har skaffat ett unikt refund konto där de kommer refunda ALLT, och sedan köpa de saker de vill ha kvar och vet de gillar/datorn klarar på sitt riktiga konto, sedan bara skapa nya refundkonton så fort det blockats.

MAC, ISP, IP Ban, och banna alla konton som har blivit uppkopplad på samma.
Enkelt att kringå också.. t.ex. vpn ... men som sagt, det är enklare att torrenta om man ska sno saker.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Buio:

Skrev detta på Sweclockers också, han som skapat sajten Steamspy har lagt upp en bild på de senaste dagarna före och efter att Steam annonserat återbetalningfunktionen. Den visar att försäljningen på Steam stigit kraftigt efter det.

http://steamspy.com/
http://i.imgur.com/TeFgzwO.png

Det kan också bero på att Ark: Survival Evolved släpptes.

Nog för att Ark är hypat men 30 miljoner över en vecka? Överhypad smörja som Ark har nog sett en hel del återbetalningar redan.

Ganska lustigt att det var så många som gjorde en åter betalning på en gång av spelet, då spelet är faktiskt grymt bra redan nu och optemeringen har kommit så otroligt långt. satt då i 20 fps i lägsta grafiken och nu stiter jag med 50+ med medium/high grafik.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av mapamapa:

Det borde ju då bara vara att göra ett nytt konto och fortsätta kräva refunds. Antar dock att de kanske blockar ens person och inte endast kontot.

Förvånar mig inte om personer redan har skaffat ett unikt refund konto där de kommer refunda ALLT, och sedan köpa de saker de vill ha kvar och vet de gillar/datorn klarar på sitt riktiga konto, sedan bara skapa nya refundkonton så fort det blockats.

MAC, ISP, IP Ban, och banna alla konton som har blivit uppkopplad på samma.
Enkelt att kringå också.. t.ex. vpn ... men som sagt, det är enklare att torrenta om man ska sno saker.

Eller gör alla återbetalningar till Steam Wallet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av mapamapa:

Det borde ju då bara vara att göra ett nytt konto och fortsätta kräva refunds. Antar dock att de kanske blockar ens person och inte endast kontot.

Förvånar mig inte om personer redan har skaffat ett unikt refund konto där de kommer refunda ALLT, och sedan köpa de saker de vill ha kvar och vet de gillar/datorn klarar på sitt riktiga konto, sedan bara skapa nya refundkonton så fort det blockats.

MAC, ISP, IP Ban, och banna alla konton som har blivit uppkopplad på samma.
Enkelt att kringå också.. t.ex. vpn ... men som sagt, det är enklare att torrenta om man ska sno saker.

Banna kreditkort/kontokort samt personuppgifter vore det bästa.

12
Skriv svar