Därför gick Game i konkurs

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Bojkott:

Butikerna gick med vinst. Det var på huvudkontoret och centrallagret som det läckte ut enorma summor pengar.

Jag tyckte det var ett konstigt citat när jag läste nyheten, för det finns knappast ett enda huvudkontor eller lager som går med vinst. Dessa funktioners kostnader ska täckas av butikernas försäljning vilket det inte gjorde, därför blev det konkurs. Butikerna sålde helt enkelt inte tillräckligt bra.

Jag sa inte att HK och centrallagret gick med vinst, utan att butikerna fick in tillräckligt med pengar för att betala personal och hyra, och att kostnaderna på HK och lagret var högre än vad butikerna kunde dra in. Alltså hade butikerna kunnat vara kvar med samma affärsmodell med överpris. Cheferna på HK hade kunnat sänkt sin lön och sparkat överflödig personal, och centrallagret kunde ha varit effektivera med modernare system.

Butikerna var alltså det enda som fungerade inom hela verksamheten. Detta är deras egna ord. Ledningen var inställda på rekonstruktion, alltså att säga upp personal m.m., men konkursen hann ikapp dem.

Bara för att dom säger att butikerna gick med vinst så betyder det inte att dom gjorde det. Jag vet då ingen som köpt sina spel på Game på ett bra tag.

Låter mer som något dom säger, för att försöka lura på någon att köpa ut butikerna från konkursboet.

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Bojkott:

Butikerna gick med vinst. Det var på huvudkontoret och centrallagret som det läckte ut enorma summor pengar.

Jag tyckte det var ett konstigt citat när jag läste nyheten, för det finns knappast ett enda huvudkontor eller lager som går med vinst. Dessa funktioners kostnader ska täckas av butikernas försäljning vilket det inte gjorde, därför blev det konkurs. Butikerna sålde helt enkelt inte tillräckligt bra.

Jag sa inte att HK och centrallagret gick med vinst, utan att butikerna fick in tillräckligt med pengar för att betala personal och hyra, och att kostnaderna på HK och lagret var högre än vad butikerna kunde dra in. Alltså hade butikerna kunnat vara kvar med samma affärsmodell med överpris. Cheferna på HK hade kunnat sänkt sin lön och sparkat överflödig personal, och centrallagret kunde ha varit effektivera med modernare system.

Butikerna var alltså det enda som fungerade inom hela verksamheten. Detta är deras egna ord. Ledningen var inställda på rekonstruktion, alltså att säga upp personal m.m., men konkursen hann ikapp dem.

Bara för att dom säger att butikerna gick med vinst så betyder det inte att dom gjorde det. Jag vet då ingen som köpt sina spel på Game på ett bra tag.

Låter mer som något dom säger, för att försöka lura på någon att köpa ut butikerna från konkursboet.

De gick mer och mer mot att sälja merchandise, prepaid cards, retro m.m.. Jag känner en del som bytte in sina gamla spel där mot nya för att de inte orkade sälja privat. Många föräldrar köpte även spel till sina barn där. Så att butikerna gick med vinst tvivlar jag inte en sekund på. De som inte gick med vinst stängdes ner för några år sedan då de var i blåsvädret.

Sen är ju vinst och förlust något som eventuella köpare tittar på innan de slår till. Inte direkt så att en seriös köpare tar säljarens ord på allvar när det är frågan om så pass mycket pengar. Köper du exempelvis en bil och säljare säger att den är besiktad så vill du ju så klart se papper på det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Bojkott:

Butikerna gick med vinst. Det var på huvudkontoret och centrallagret som det läckte ut enorma summor pengar.

Jag tyckte det var ett konstigt citat när jag läste nyheten, för det finns knappast ett enda huvudkontor eller lager som går med vinst. Dessa funktioners kostnader ska täckas av butikernas försäljning vilket det inte gjorde, därför blev det konkurs. Butikerna sålde helt enkelt inte tillräckligt bra.

Jag sa inte att HK och centrallagret gick med vinst, utan att butikerna fick in tillräckligt med pengar för att betala personal och hyra, och att kostnaderna på HK och lagret var högre än vad butikerna kunde dra in. Alltså hade butikerna kunnat vara kvar med samma affärsmodell med överpris. Cheferna på HK hade kunnat sänkt sin lön och sparkat överflödig personal, och centrallagret kunde ha varit effektivera med modernare system.

Butikerna var alltså det enda som fungerade inom hela verksamheten. Detta är deras egna ord. Ledningen var inställda på rekonstruktion, alltså att säga upp personal m.m., men konkursen hann ikapp dem.

Om jag får vara petig så skrev jag faktiskt att jag kommenterade det som skrevs i nyheten, inte det du skrev. Citerade dig då du nämnde den delen också.

Det går inte att driva så pass många butiker utan att ha en bakomliggande organisation, så det enda jag kan läsa av deras kommentarer är att de hade hoppats kunna sälja bolaget till ett företag med en befintlig organisation för sälj, marknad, HR osv för att få ut vinst av synergieffekten. Typ "köp vår verksamhet, ta över butikerna men lägg ner vår administration och logistik".


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Ase
Medlem

Var en typisk butik där barn tiggde till sig spel av sin ma & pa när dom storhandlade, vet ingen gamer som köpt spel där på evigheter (handlade nåt spel där för en 5-7 år sen när dom fortfarande hade pc spel) nu blir det steam eller origin (i nödfall) eller om man absolut vill ha content (fysiskt) så blir det webbhallen ,sen diverse kickstarters.(i dessa konsolltider så är det oftast dom som är mest intressanta,inte konsollanpassade oklara dåligt optimerade spel). Ja GOG oxå

Medlem

Gick inom och fråga om det fanns konsoller & tillbehör i det dära "centrallagret" de kommer fylla på butikerna från, men det var endast spel som fanns.

Medlem
Medlem

Köper spelen på cdon och Steam.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Gaara:

50% rabatt på en Ps4 vore najs, synd inte Game finns här i stan

Ja 50% på en PS4 för 9999kr är härligt
Endast 4999

nää 1400 vart det. Bra tycker jag.

Medlem

Vad jag vet har den ändå alltid varit bra med folk inne på GAME. Bara under sömniga förmiddagar som det varit tomt. Så kunder hade dem trots sina priser. Ganska logiskt ändå. Skulle någon i min familj som inte är jag köpa ett spel hade dem nog hellre betalat extra för att göra det i en butik som GAME. Tydligen var det inte nog dock.

Sen att GAME, en spelbutik, inte har någon form av onlineförsäljning eller bokning är ju åt helvete. Man kan se priser men inte boka eller förköpa. Även om de inte kunde konkurrera med Webhallen/Spelbutiken så finns det nog flera som hade använt funktionen.

Sen var priserna helt enkelt för höga för deras kärnkunder. Släng på höga kostnader för logistik och administration så har vi svaret.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Hur går det för Game-Stop?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Hur går det för Game-Stop?

http://www.allabolag.se/5564894599/GameStop_Sweden_AB

Verkar gå med vinst iaf.

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av autograph:

Hur går det för Game-Stop?

http://www.allabolag.se/5564894599/GameStop_Sweden_AB

Verkar gå med vinst iaf.

haha, kan ju vara för de sålt som fan på sistone

12
Skriv svar