Oculus Rift kan streama Xbox One-spel

Robot
Oculus Rift kan streama Xbox One-spel

Specialutvecklat kontroll, miljoner i utvecklarstöd och fler detaljer från kvällens Oculus Rift-konferens.

#insomniac-games, #square-enix, #ready-at-dawn, #harmonix


Medlem
Oculus Rift kan streama Xbox One-spel

Edge of Tomorrow??? Ska väl vara Edge of Nowhere?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Efter dagens presentation så känns Rift betydligt mer lovande än Revive.

Revive är visserligen i utvecklingsstadiet, men då de planerar att släppa den före Rift så förväntar jag mig att få se den slutgiltiga produkten nu under E3. Om den är lika stor och klumpig som devkitet så blir det definitivt inget köp.

Rift är lätt, liten, har justerbar IPD (väldigt viktigt), har varit i händerna på utvecklare i över 2 år och som det ser ut nu så har den ett hårdvarumässigt övertag, men det är som sagt ett halvår kvar tills Revive släpps, så mycket kan hända.

Medlem

Kräver inte dessa virtual reality grejer hög upplösning och hög fps?

Medlem

MÅSTE jag ha en xbox one för att streama spelen?

Inaktiv
Skrivet av Flugsaft:

MÅSTE jag ha en xbox one för att streama spelen?

Det är wifi-stream det handlar om, så ja. Det gäller alla Win10-enheter, så detta handlar snarare om att MS samarbetar med Oculus. Om du tittar på Project Irides så ser du bl a att MS använder Oculus som mall i sin molnprogramvara.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Efter dagens presentation så känns Rift betydligt mer lovande än Revive.

Revive är visserligen i utvecklingsstadiet, men då de planerar att släppa den före Rift så förväntar jag mig att få se den slutgiltiga produkten nu under E3. Om den är lika stor och klumpig som devkitet så blir det definitivt inget köp.

Rift är lätt, liten, har justerbar IPD (väldigt viktigt), har varit i händerna på utvecklare i över 2 år och som det ser ut nu så har den ett hårdvarumässigt övertag, men det är som sagt ett halvår kvar tills Revive släpps, så mycket kan hända.

Det kommer bli en dyr period för mig. Först ett nytt bygge och sen en Oculus nästa kvartal. Men ack så mumsigt det ska bli.,:)

Medlem

Yay, glorious xbox1 spel som körs i 900p i 30fps med kass bitrate, bättre VR upplevelse än så kan man ju inte få! xD

Lite konstigt också att flera utvecklare valt att göra VR spel i tredje person. Visserligen kanske det blir lättare att utveckla än ett första person lir, men blir ju inte ens i närheten av lika coolt.

Tycker också det känns svårt att avgöra om det verkligen blir något vettigt med dess VR maskiner eller inte. Kommer nog helst vilja pröva på först, innan man köper. Så mycket som kan gå fel, framerate, fov, upplösning, headtracker, kontroller, etc.

Recensioner i det här fallet kanske inte heller går att lita på, fullt ut. Finns ju tex hur många "professionella spel journalister" som helst, som inte verkar ha direkt hög standard när det kommer till saker som bra spelkänsla och framerate =/.

Oh well, en får se. Tror dock fortfarande mer på Revive än Rift. Tycker Valve gick ut hårdare och mer ambitiöst från första början, men vi får se.

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Yay, glorious xbox1 spel som körs i 900p i 30fps med kass bitrate, bättre VR upplevelse än så kan man ju inte få! xD

Lite konstigt också att flera utvecklare valt att göra VR spel i tredje person. Visserligen kanske det blir lättare att utveckla än ett första person lir, men blir ju inte ens i närheten av lika coolt.

Tycker också det känns svårt att avgöra om det verkligen blir något vettigt med dess VR maskiner eller inte. Kommer nog helst vilja pröva på först, innan man köper. Så mycket som kan gå fel, framerate, fov, upplösning, headtracker, kontroller, etc.

Recensioner i det här fallet kanske inte heller går att lita på, fullt ut. Finns ju tex hur många "professionella spel journalister" som helst, som inte verkar ha direkt hög standard när det kommer till saker som bra spelkänsla och framerate =/.

Oh well, en får se. Tror dock fortfarande mer på Revive än Rift. Tycker Valve gick ut hårdare och mer ambitiöst från första början, men vi får se.

Valves/htc:s är en kopia av Oculus byggd på deras licenser, självklart kunde de gå ut hårdare när de levde på Oculus utvecklingstid.

Xbox-spelen streamas som att du sitter i ett rum med en skärm; de är inte native till Oculus med 3d, så klart. Spelen är inte byggda för det.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Yay, glorious xbox1 spel som körs i 900p i 30fps med kass bitrate, bättre VR upplevelse än så kan man ju inte få! xD

Lite konstigt också att flera utvecklare valt att göra VR spel i tredje person. Visserligen kanske det blir lättare att utveckla än ett första person lir, men blir ju inte ens i närheten av lika coolt.

Tycker också det känns svårt att avgöra om det verkligen blir något vettigt med dess VR maskiner eller inte. Kommer nog helst vilja pröva på först, innan man köper. Så mycket som kan gå fel, framerate, fov, upplösning, headtracker, kontroller, etc.

Recensioner i det här fallet kanske inte heller går att lita på, fullt ut. Finns ju tex hur många "professionella spel journalister" som helst, som inte verkar ha direkt hög standard när det kommer till saker som bra spelkänsla och framerate =/.

Oh well, en får se. Tror dock fortfarande mer på Revive än Rift. Tycker Valve gick ut hårdare och mer ambitiöst från första början, men vi får se.

Det är bara att handla på! Vräk pengar på på allt som har med VR att göra så att utecklingen går framår! Jag vill ha ett holodeck innan jag dör!

Inaktiv
Skrivet av sCaz:
Skrivet av Sapiens:

Yay, glorious xbox1 spel som körs i 900p i 30fps med kass bitrate, bättre VR upplevelse än så kan man ju inte få! xD

Lite konstigt också att flera utvecklare valt att göra VR spel i tredje person. Visserligen kanske det blir lättare att utveckla än ett första person lir, men blir ju inte ens i närheten av lika coolt.

Tycker också det känns svårt att avgöra om det verkligen blir något vettigt med dess VR maskiner eller inte. Kommer nog helst vilja pröva på först, innan man köper. Så mycket som kan gå fel, framerate, fov, upplösning, headtracker, kontroller, etc.

Recensioner i det här fallet kanske inte heller går att lita på, fullt ut. Finns ju tex hur många "professionella spel journalister" som helst, som inte verkar ha direkt hög standard när det kommer till saker som bra spelkänsla och framerate =/.

Oh well, en får se. Tror dock fortfarande mer på Revive än Rift. Tycker Valve gick ut hårdare och mer ambitiöst från första början, men vi får se.

Det är bara att handla på! Vräk pengar på på allt som har med VR att göra så att utecklingen går framår! Jag vill ha ett holodeck innan jag dör!

Hahaha... Jag hör dig (som de säger i americat).

Medlem

Nu när jag har varit och gnällt på eran tidigare artikel om Occulus rift och twitch bitten så måste jag säga följaden:
Bra kvalitet på Artikeln!

Men som alltid: VÄRDELÖSA Länkningar.
"Se Konferancen i Efterhand" är inte rätt länkad, den går för närvarane till eran tidigare artikel som har ett inaktivt twitch-inbäddning som inte länkar till rätt video.

Följande länka skall användas: http://www.twitch.tv/oculus/v/6059513

Medlem
Skrivet av Haghala:

Nu när jag har varit och gnällt på eran tidigare artikel om Occulus rift och twitch bitten så måste jag säga följaden:
Bra kvalitet på Artikeln!

Men som alltid: VÄRDELÖSA Länkningar.
"Se Konferancen i Efterhand" är inte rätt länkad, den går för närvarane till eran tidigare artikel som har ett inaktivt twitch-inbäddning som inte länkar till rätt video.

Följande länka skall användas: http://www.twitch.tv/oculus/v/6059513

Här har du ett par fungerande länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Citat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_ortografi

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Haghala:

Nu när jag har varit och gnällt på eran tidigare artikel om Occulus rift och twitch bitten så måste jag säga följaden:
Bra kvalitet på Artikeln!

Men som alltid: VÄRDELÖSA Länkningar.
"Se Konferancen i Efterhand" är inte rätt länkad, den går för närvarane till eran tidigare artikel som har ett inaktivt twitch-inbäddning som inte länkar till rätt video.

Följande länka skall användas: http://www.twitch.tv/oculus/v/6059513

Här har du ett par fungerande länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Citat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_ortografi

höhö

Medlem

Jag blir mest lite fundersam, läste något om att Oculus skulle kräva:
NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
Intel i5-4590 processor equivalent or greater
8GB+ RAM
Compatible HDMI 1.3 video output
2 USB 3.0 ports
Windows 7 SP1 or newer

Hur i hela friden kan det då fungera att streama Xbox One till det?

Inaktiv
Skrivet av Winzi:

Jag blir mest lite fundersam, läste något om att Oculus skulle kräva:
NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
Intel i5-4590 processor equivalent or greater
8GB+ RAM
Compatible HDMI 1.3 video output
2 USB 3.0 ports
Windows 7 SP1 or newer

Hur i hela friden kan det då fungera att streama Xbox One till det?

Du får tänka på att den spec som du klistra in gäller för att driva själva Rift medan tekniken som MS använder för att streama så sköter Xbox One det.

Tekniskt sätt så blir detta upplägget mindre ansträngande då Xboxen sköter beräkningarna av spelet medan datorn sköter 3D-renderingen av de bilder som Xbox One skickar.

eld
Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av Winzi:

Jag blir mest lite fundersam, läste något om att Oculus skulle kräva:
NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
Intel i5-4590 processor equivalent or greater
8GB+ RAM
Compatible HDMI 1.3 video output
2 USB 3.0 ports
Windows 7 SP1 or newer

Hur i hela friden kan det då fungera att streama Xbox One till det?

Du får tänka på att den spec som du klistra in gäller för att driva själva Rift medan tekniken som MS använder för att streama så sköter Xbox One det.

Tekniskt sätt så blir detta upplägget mindre ansträngande då Xboxen sköter beräkningarna av spelet medan datorn sköter 3D-renderingen av de bilder som Xbox One skickar.

Det är bara xbone spel som streamas och visas som vanliga 2d-spel i riften alá virtuell biograf, det är en öppen plattform så sony hade även kunnat göra samma sak om dom ville.

Sen till alla(winzi) som missförstår rift kraven: Det är guidelines till vad som behövs för att spela dom flesta stora spelen som kommer släppas med optimal prestanda för att få upplevelsen så perfekt som möjligt.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av Bojkott:

Efter dagens presentation så känns Rift betydligt mer lovande än Revive.

Revive är visserligen i utvecklingsstadiet, men då de planerar att släppa den före Rift så förväntar jag mig att få se den slutgiltiga produkten nu under E3. Om den är lika stor och klumpig som devkitet så blir det definitivt inget köp.

Rift är lätt, liten, har justerbar IPD (väldigt viktigt), har varit i händerna på utvecklare i över 2 år och som det ser ut nu så har den ett hårdvarumässigt övertag, men det är som sagt ett halvår kvar tills Revive släpps, så mycket kan hända.

Rift tillåter bara begränsad rörelse. Så fort kontrollerna inte har fri sikt mot den där pelaren så fungerar inte trackingen. Vives Lighthouse-lösning är helt överlägsen och erbjuder också 360 tracking över stora ytor. Rift har inte bättre tech specs än Vive. Varken skärmar eller uppdateringsfrekvens. Rift bundlas med xbone-kontroller. Utvecklare kommer ofta bara inrikta sig på dom och inte stödja Oculus Touch/Half Moon. Vive kommer med rörelsekontrollerna och man kan räkna med att det mesta kommer stödja dom då den stora grejen med Vive blir standing experience. Vive är dessutom också väldigt lätt. Den har IPD-inställning. Vive, vive, vive. Icke Revive.

Du skrev det jag tänkte. Vive verkar bättre just nu.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

MÅSTE jag ha en xbox one för att streama spelen?

Ja. Streama spel från Xbox One till Windows 10 är ingen direkt nyhet. Detta nämnde Microsoft på deras senaste presskonferens. Men att kunna streama spelen direkt till Rift är däremot en nyhet. Att det blir så att alla spel får stöd för VR tvivlar jag på, utan jag tror snarare att det blir någon form av ett virtuellt vardagsrum med en enorm TV, alternativt bara en stor bildruta.

Inaktiv

Blir en HTC-Vive i höst/jul för mig ^^ Detta kommer bli sååå epic!

Medlem
Skrivet av eld:

Det är bara xbone spel som streamas och visas som vanliga 2d-spel i riften alá virtuell biograf, det är en öppen plattform så sony hade även kunnat göra samma sak om dom ville.

Teoretiskt så borde det väl inte finnas några hinder för att kunna koppla in vilken bildkälla som helst och se på?

Det som skiljer Xbox One från en del andra källor är väl att det går att streama till Windows 10?

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Ja. Streama spel från Xbox One till Windows 10 är ingen direkt nyhet. Detta nämnde Microsoft på deras senaste presskonferens. Men att kunna streama spelen direkt till Rift är däremot en nyhet. Att det blir så att alla spel får stöd för VR tvivlar jag på, utan jag tror snarare att det blir någon form av ett virtuellt vardagsrum med en enorm TV, alternativt bara en stor bildruta.

Streamas ju inte direkt till OR. Först streamas det till en pc som kör Windows 10 som i sin tur streamar bilden till en virtuell tv i ett virtuellt vardagsrum som du ser i OR.

Detta är nånting som även troligtvis kommer att fungera med morpheus också med den fördelen att du kan ha morpheus kopplat direkt till konsolen istället för att först streama till en pc


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Efter dagens presentation så känns Rift betydligt mer lovande än Revive.

Revive är visserligen i utvecklingsstadiet, men då de planerar att släppa den före Rift så förväntar jag mig att få se den slutgiltiga produkten nu under E3. Om den är lika stor och klumpig som devkitet så blir det definitivt inget köp.

Rift är lätt, liten, har justerbar IPD (väldigt viktigt), har varit i händerna på utvecklare i över 2 år och som det ser ut nu så har den ett hårdvarumässigt övertag, men det är som sagt ett halvår kvar tills Revive släpps, så mycket kan hända.

Tjena Bojkott! Du, det är inte bara Xbox-kontrollen som ingår med Oculus Rift, utan även den trådlösa adaptern. Känns som att man kan ta TRE flugor i en smäll istället.

Medlem

Detta kommer bli grymt oculus + xbox(ms)
med facebook i ryggen. $$$$$$$
Vr är äntligen här på riktigt .

Bara nu inte vive krånglar till det för utvecklarna så det blir bökigt att få samma spel/upplevelse att fungera till båda systemen, en gemensam standard tack.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av Winzi:

Jag blir mest lite fundersam, läste något om att Oculus skulle kräva:
NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
Intel i5-4590 processor equivalent or greater
8GB+ RAM
Compatible HDMI 1.3 video output
2 USB 3.0 ports
Windows 7 SP1 or newer

Hur i hela friden kan det då fungera att streama Xbox One till det?

Du får tänka på att den spec som du klistra in gäller för att driva själva Rift medan tekniken som MS använder för att streama så sköter Xbox One det.

Tekniskt sätt så blir detta upplägget mindre ansträngande då Xboxen sköter beräkningarna av spelet medan datorn sköter 3D-renderingen av de bilder som Xbox One skickar.

Det är bara xbone spel som streamas och visas som vanliga 2d-spel i riften alá virtuell biograf, det är en öppen plattform så sony hade även kunnat göra samma sak om dom ville.

Sen till alla(winzi) som missförstår rift kraven: Det är guidelines till vad som behövs för att spela dom flesta stora spelen som kommer släppas med optimal prestanda för att få upplevelsen så perfekt som möjligt.

Ok, jag kollade bara vad dem skrev. Vilket i deras text fick det till att det var det som behövdes för att driva i princip vadsomhelst i riften. Tack för en vettigare information.

eld
Medlem
Skrivet av Winzi:

Ok, jag kollade bara vad dem skrev. Vilket i deras text fick det till att det var det som behövdes för att driva i princip vadsomhelst i riften. Tack för en vettigare information.

Media och speciellt FZ vart duktiga på att skriva missvisande och förenklade headlines som gjorde att folk missförstog det.

Oculus skrev en mer ingående artikel om det hela: https://www.oculus.com/en-us/blog/powering-the-rift/

1
Skriv svar