Arnroths krönika - E3-peppen som fick en pil i knät

Robot
Arnroths krönika - E3-peppen som fick en pil i knät

Vad dåsommarlov, midsommar och semester? För oss är det här E3-veckan! Men hur länge kan spelvärldens största mässa vara relevant utan Steam och mobilspel? Thomas Arnroth målar fan på väggen.

#just-cause-3, #mirrors-edge-2, #starwars-battlefront, #mad-max, #tom-clancys-the-division, #microsoft, #sony, #ea, #activision, #ubisoft, #bethesda, #square-enix, #paradox-interactive, #valve, #clash-of-clans, #candy-crush-saga


Medlem
Arnroths krönika - E3-peppen som fick en pil i knät

Med tanke på hur liten overlap det är mellan traditionell gaming och mobil gaming så kanske det är en bättre ide för dom att skapa ett eget E3.

Medlem

Om mobilspel börjar ta över E3 så kommer jag att snart sluta bry mig om spel och spelande... Oavsett hur populära dessa spel är!

Jag har svårt att tro att man får samma känsla om Apple presenterar Candy Crush 2 i slutet på sin konferens som man fick när t.ex Nintendo presenterade Twilight Princess.

Medlem

Tror faktiskt inte "casual spelarna" skulle bry sig så mycket om presentationer för nya mobilspel.

Sen är det nog oundvikligt att scenen skulle domineras av Candy Crush och liknande, men jag tror det riktiga problemet är att det finns så lite att säga, även om de allra bästa mobilspelen.

Medlem

Mobilspel kommer inte ta över E3 någonsin, hur många som sitter och nöter exempelvis Candy Crush tror ni ens har det minsta lilla intresse av att läsa om spelnyheter etc?

Casual publiken skiter fullständigt till vad spelen släpps eller vem som utvecklar dessa, de är bara intresserade av sina 5 minuter då och då.

Hade helt enkelt inte fungerat med en mässa för mobilspel då de flesta av dessa spel riktar sig till fel publik.

Medlem

Mobilspel skulle snarare skada E3.

Inaktiv

Arnroth, tror du på allvar att Apple skulle sälja fler mobiler om de presenterade mobilspel på E3? Tror du att de har någonting att vinna på det rent affärsmässigt?

Vem tror du skulle vilja finansiera en presentation av mobilspel överhuvudtaget? Det är dyrt att hyra scenen på E3.

Mobilspel är nånting man spelar på toaletten, och inte fan är det någon som skulle spendera flera miljoner dollar på att presentera den senaste toalektyren.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Om mobilspel börjar ta över E3 så kommer jag att snart sluta bry mig om spel och spelande... Oavsett hur populära dessa spel är!

Jag har svårt att tro att man får samma känsla om Apple presenterar Candy Crush 2 i slutet på sin konferens som man fick när t.ex Nintendo presenterade Twilight Princess.

Tvivlar på att mobilspel kommer ta över E3. I överlag så tror jag inte att de som spelar mobilspel är så pass intresserade av spel att de skulle följa E3.

Mobilspel är lite som ICA Basic produkter. De kräver ingen större marknadsföring, för de syns ändå på förstasidan i App Store och Google Play, och de som inte syns utgör ett lika stort hot som Häst och Ponny till PC.

Däremot så kan mobilspel få lite mer utrymme i takt med att hårdvaran i smarta enheter blir bättre. Idag så har vi exempelvis Nvidia Shield TV med sitt imponerande Tegra X1 chip. En produkt som denna finns det definitivt utrymme för att behandla som en minikonsol under E3, där spelen är mer än bara Candy Crush, Angry Birds, Farmville osv, utan där vi istället kan se seriösa spelsatsningar.

Dock tvivlar jag på att en så pass liten marknad kan ta över en mässa som E3 inom den närmsta tiden. Fokus i år är ju utan tvekan VR, och det lär det nog bli nästa år också tillsammans med Nintendos nästa konsol.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Dock tvivlar jag på att en så pass liten marknad kan ta över en mässa som E3 inom den närmsta tiden. Fokus i år är ju utan tvekan VR, och det lär det nog bli nästa år också tillsammans med Nintendos nästa konsol.

Om du med liten marknad syftar på de hissnande 2 Miljarder (!) Angry Birds som har laddats ner? https://en.wikipedia.org/wiki/Angry_Birds

Det där exemplet rör bara en franschise, så mobilmarknaden är alltså enormt mycket större än alla andra plattformar kombinerat.

Sen kan man sätta näsan i vädret och tycka att det inte är "riktiga spel", men poängen som Arnroth för fram är att den här typen av uppmärksamhet tjänar vi alla på. Det handlar bara om att lyfta blicken lite högre än tangentbordet.

Och mobilspel har som sagt bra mycket mer kreativitet att erbjuda än en massa F2P.

Medlem

Mobilspel är helt ointressant, inget man sitter uppe mitt i natten för att titta på direkt.

Medlem
Skrivet av van Uber:
Skrivet av Bojkott:

Dock tvivlar jag på att en så pass liten marknad kan ta över en mässa som E3 inom den närmsta tiden. Fokus i år är ju utan tvekan VR, och det lär det nog bli nästa år också tillsammans med Nintendos nästa konsol.

Om du med liten marknad syftar på de hissnande 2 Miljarder (!) Angry Birds som har laddats ner? https://en.wikipedia.org/wiki/Angry_Birds

Det där exemplet rör bara en franschise, så mobilmarknaden är alltså enormt mycket större än alla andra plattformar kombinerat.

Sen kan man sätta näsan i vädret och tycka att det inte är "riktiga spel", men poängen som Arnroth för fram är att den här typen av uppmärksamhet tjänar vi alla på. Det handlar bara om att lyfta blicken lite högre än tangentbordet.

Och mobilspel har som sagt bra mycket mer kreativitet att erbjuda än en massa F2P.

Var kanske klumpigt formulerat, men med liten marknad så menar jag inte i antalet sålda/nerladdade appar, utan i hur engagerade målgruppen är. Jag tvivlar på att de som spelar Angry Birds skulle ha suttit och lyssnat i en halvtimme om hur Angry Birds framtid ser ut. Utan allt de bryr sig om är att kunna fördriva tiden på väg hem från skolan/jobbet. Och av denna anledning så kommer inte såna här spel att få mycket utrymme på en mässa som E3.

Medlem

E3 "is an annual trade fair for the video game industry"...video games (där även datorspel brukar ingå) alltså, inte mobilspel...

Inaktiv

Den dagen mobiler börjar släppas med dedikerade handkontroller som tillbehör så kommer mobilspel kanske blomstra på allvar, fram tills dess är och förblir mobilspel fattigmans-lösningar. Helt ointressant för seriösa gamers med andra ord.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Helt ointressant för seriösa gamers med andra ord.

Ja, det finns ju inga seriösa gamers som spelar mobilspel.

Alltså för att vara tydlig: E3 behöver Steam mycket mer än mobilspelen just nu, men om mobilspel:

1. Finns så oerhört mycket som varken är casual eller ful f2p bland mobilspelen, men för att veta det måste man faktiskt testa och spela. Att säga att allt mobil är casual är ungefär som när ospelande människor säger att alla spel är våldamma. Typ fördomsfullt och okunnigt. Tror för övrigt inte ens casualspelutvecklarna vill vara på E3, så den saken löser nog sej själv.

2. Det pågår en sakta men säker migration mot mobilspel från hela trippel-A-världen, så inom några år kommer massor av klassiska gamerspel och spelkoncept från väl etablerade och kreddiga utvecklare finnas där. Senast i nattas sa ju Starbreeze exempelvis att Payday kommer till mobilt.

3. Apple tjänar enorma summor på mobilspelen. De får 30 procent av allt som säljs, så ja, jag tror att spel är viktiga för Apple. Problemet med Apple är att de aldrig sett sig eller sin mobil som en spelplattform, spelen bara liksom hände. App store skapades för musik och film, men det har varit spelen som dominerat totalt. Därför får heller aldrig spel plats på deras presskonferenser, annat än som exempel på hur vass tekniken i nya mobilerna och paddorna är.

4. Men E3 har väl aldrig bara varit för "seriösa gamers"? Den som anser det har nog aldrig varit på plats på E3.

5. För att E3 ska funka måste de fylla sin mässa. För fem, sex år sedan producerades det säkert tio gånger som många trippel-A-spel. Hur ska de fylla mässan när allt fler spel släpps av mindre utvecklare i stora butiker som Steam och App store?

6. Nu känns det ju verkligen som årets mässa blir riktigt bra, men på sikt är jag helt övertygad om att de här sakerna måste lösas. Och jag tror E3- och branschfolket är medvetna om det.

Medlem

Nog finns det pengar i mobil branschen men jag har fortfarande inte sett något mobilspel jag verkligen gillar, när en ordentlig kontroll lösning och en kraftfull GPU blir standarden så kan vi börja snacka.

Sen är det lätt att hävda allt detta men tills jag ser fakta som stödjer det så är jag skeptisk, min tillit till spel journalister och så kallade experter är inte vad det en gång var.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Var kanske klumpigt formulerat, men med liten marknad så menar jag inte i antalet sålda/nerladdade appar, utan i hur engagerade målgruppen är. Jag tvivlar på att de som spelar Angry Birds skulle ha suttit och lyssnat i en halvtimme om hur Angry Birds framtid ser ut. Utan allt de bryr sig om är att kunna fördriva tiden på väg hem från skolan/jobbet. Och av denna anledning så kommer inte såna här spel att få mycket utrymme på en mässa som E3.

Branschfolk i allmänhet är nog rätt intresserade av vad som händer på den enskilt största spelplatformen, även när spelen är casual. Antallet AAA-släpp har ju minskat dramatiskt de senaste åren, medans tyngre (och mindre casual) titlar dyker upp på mobil-sidan. För inte tala om att de har en högst vital indie-scen.

Allt det förtjänar medialt utrymme och jag kan nästan inte dra en annan slutsats av att den bristande förståelsen för mobilspel i den här tråden är ett resultat av det minimala medieutrymmet.

Medlem
Skrivet av van Uber:
Skrivet av Bojkott:

Var kanske klumpigt formulerat, men med liten marknad så menar jag inte i antalet sålda/nerladdade appar, utan i hur engagerade målgruppen är. Jag tvivlar på att de som spelar Angry Birds skulle ha suttit och lyssnat i en halvtimme om hur Angry Birds framtid ser ut. Utan allt de bryr sig om är att kunna fördriva tiden på väg hem från skolan/jobbet. Och av denna anledning så kommer inte såna här spel att få mycket utrymme på en mässa som E3.

Branschfolk i allmänhet är nog rätt intresserade av vad som händer på den enskilt största spelplatformen, även när spelen är casual. Antallet AAA-släpp har ju minskat dramatiskt de senaste åren, medans tyngre (och mindre casual) titlar dyker upp på mobil-sidan. För inte tala om att de har en högst vital indie-scen.

Allt det förtjänar medialt utrymme och jag kan nästan inte dra en annan slutsats av att den bristande förståelsen för mobilspel i den här tråden är ett resultat av det minimala medieutrymmet.

Bara för att IOS och Android är stora plattformar så kan man inte räkna operativsystemen i sig som en konkurrent till exempelvis PS4 och Xbox One. Man måste även se hur stor andelen av de som faktiskt har en high-end enhet är, för i slutändan så är det spelen som bygger på senaste tekniken och finesserna som är av intresse för media.

Spelbranschen går hand i hand med hårdvarubranschen, och precis som i vilken bransch som helst så är det alltid det nya som får störst plats. Att skriva om att Angry Birds 34 kommer är ingen större nyhet så länge det ser exakt likadant ut som 33, 32, 31, 30, 29 osv. Och mobilspelbranschen ser just ut så för tillfället. Man inför inget nytt till spelen. Av alla spel som jag har spelat i mobilen så har ytterst få känts moderna. Mobilspel är i stort sätt vad PC-spel var på 90-talet, och i vissa fåtal fall med en grafik från 2004.

När mobiler kommer ikapp dagens hårdvara, åtminstone konsolernas hårdvara, och möjligheterna blir större så lär de nog få mer plats, men då har vi nog kommit till ett skede där mobila enheter och stationära konsoler slagits samman, och inte ens då så kommer spel som Angry Birds 86 få någon större uppmärksamhet, för då lär spel som Assassin's Creed 22 med modern grafik vara aktuellt på Android och IOS i form av en hybridlösning.

Redan 2017 så kan början till en seriös Androidbaserad stationär konsol vara i fulla bruk. Om ryktet att Nintendo NX kommer bygga på Android så har ARM-arkitekturen kommit så långt att den används i stationära konsoler av ett så stort företag som Nintendo och inte bara i ett patetiskt försök till konsol som Ouya m.m.. Och då kan det inom en 10 årsperiod innebära att mobila enheter blivit så kraftfulla att det helt enkelt räcker med att docka eller synka till TV:n och där har vi en konsol som får PS4 att verka som en PS2.

Men som sagt. Det vi idag ser som typiska mobilspel kommer aldrig få någon större plats i media, av den simpla anledningen att de är för simpla, och skulle man täcka den marknaden på samma sätt som man täcker de senaste AAA-spelen så får man nog ta och dedikera stora mässor bara för den sortens spel, och frågan är då om det blir lönsamt? Det är knappt så att MMO-branschen får någon större plats på mässor och i media. Utan där får de oftast hålla egna event, t.ex. BlizzCon och SOE Live, eller klara sig på samma sätt som mobilspelen får, genom "mun till mun", eller hoppas på att de syns på någon butiks framsida (t.ex. Steam, App Store osv).

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

1. Finns så oerhört mycket som varken är casual eller ful f2p bland mobilspelen, men för att veta det måste man faktiskt testa och spela.

Vilka ska man testa då, om man nu ska ge det chansen? Jag är skeptisk men skulle gärna bli positivt överraskad.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av van Uber:
Skrivet av Bojkott:

Dock tvivlar jag på att en så pass liten marknad kan ta över en mässa som E3 inom den närmsta tiden. Fokus i år är ju utan tvekan VR, och det lär det nog bli nästa år också tillsammans med Nintendos nästa konsol.

Om du med liten marknad syftar på de hissnande 2 Miljarder (!) Angry Birds som har laddats ner? https://en.wikipedia.org/wiki/Angry_Birds

Det där exemplet rör bara en franschise, så mobilmarknaden är alltså enormt mycket större än alla andra plattformar kombinerat.

Sen kan man sätta näsan i vädret och tycka att det inte är "riktiga spel", men poängen som Arnroth för fram är att den här typen av uppmärksamhet tjänar vi alla på. Det handlar bara om att lyfta blicken lite högre än tangentbordet.

Och mobilspel har som sagt bra mycket mer kreativitet att erbjuda än en massa F2P.

Hur många tror du hade laddats ner om det inte vart gratis? Jag tillhör en av dessa 2 miljarder. Jag har spelat kanske sammanlagd tid på 20 min, lagt ut 0 kr. Ta med spel som kostar istället när du ska försöka visa på hur stor marknaden är nästa gång

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Thomas Arnroth:

1. Finns så oerhört mycket som varken är casual eller ful f2p bland mobilspelen, men för att veta det måste man faktiskt testa och spela.

Vilka ska man testa då, om man nu ska ge det chansen? Jag är skeptisk men skulle gärna bli positivt överraskad.

Broken Sword 2! Hell yeah, ganska nice att sitta och spela när man har lite tråkigt :-). Eller varför inte knights of pen and paper +1? Även tell tales spel finns att köpa. Skall jag fortsätta rabbla upp? Finns en uppsjö med bra mobilspel, gäller bara att man öppnar upp google play eller app store för att se dom

Medlem

nu finns det risk att jag rantar, så jag vill påpeka att jag generellt sett brukar hålla med dig om mycket Thomas. men det finns några poänger jag inte håller med om här.

Skrivet av Thomas Arnroth:

Alltså för att vara tydlig: E3 behöver Steam mycket mer än mobilspelen just nu, men om mobilspel:

1. Finns så oerhört mycket som varken är casual eller ful f2p bland mobilspelen, men för att veta det måste man faktiskt testa och spela. Att säga att allt mobil är casual är ungefär som när ospelande människor säger att alla spel är våldamma. Typ fördomsfullt och okunnigt. Tror för övrigt inte ens casualspelutvecklarna vill vara på E3, så den saken löser nog sej själv.

eller så är det inte alls fördomsfullt och okunnigt, utan en effekt av att det är en förbannad lögn att hitta något spelbart på mobil överhuvudtaget. är det mitt fel att jag efter att ha letat i veckor inte ha hittat ett enda spel med djup och vettig spelmekanik medan dungeon keeper för mobil ligger som rekommendation på varenda mobilspelsida? om man tycker att steam behöver kuration och hjälp att rensa bland skiten så är det ingentig mot mobilspelen så som den marknaden ser ut idag, där till och med de spel som är bra (ridiculous fishing, plague inc...) inte håller mer än någon vecka och helt saknar omspelningsvärde.

Skrivet av Thomas Arnroth:

2. Det pågår en sakta men säker migration mot mobilspel från hela trippel-A-världen, så inom några år kommer massor av klassiska gamerspel och spelkoncept från väl etablerade och kreddiga utvecklare finnas där. Senast i nattas sa ju Starbreeze exempelvis att Payday kommer till mobilt.

ja. men det är egentligen helt ointressant för mig som traditionell spelare. jag vill inte att mobilen ska vara en plattform där jag spelar en nerdummad variant av spel som jag borde ha tgb+mus eller handkontroll till. jag vill ha något annat än vad jag får på mitt playstation och min pc. visst, det är jättekul och bra att nya målgrupper får tillgång till mer traditionella spel, men dels dels är det inte för mig, och dels riskerar upplevelsen att försämras markant för dessa "nytillkomna" när det inte går att styra ett traditionellt spel på ett vettigt sätt på en touchskärm

E3 har förvisso aldrig haft som syfte att tala till corespelarna.

Men jag har jättesvårt att se vad mobil/sociala/f2p-spelstillverkare skulle få ut av att ställa ut på e3.

Syftet med e3 är att få fox news och usa today att rapportera om traditionella konsolspel så att morföräldrar ska känna igen ett varumärke när de julhandlar. Syftet är också att visa upp sig för walmart och target så att de vill dedikera butiksutrymme till den egna produkten.

Allt vi får ut är bieffekter av att dessa två syften uppfylls.

Att sälja in mobilspel till butikskedjor är meningslöst. På sin höjd kan man ju köpa store credit till appbutikerna hos dem. de flesta mobilspel blir också en väldigt märklig julklapp... ("grattis, från faster fick du candy crush saga..."). Skulle det vara vettigt för apple att visa upp sig på e3? kanske. Men varför konkurrera i det enorma bruset som är e3 när deras egna pressevent får hela medievärlden att stanna för att slicka dem mellan skinkorna? e3 skulle behöva apple långt mycket mer än vad apple skulle behöva e3

jag har också svårt att se vad valve ska där och göra. en snabb wikipediatitt säger mig att valve senast släppte ett spel 2013 (DOTA2). vad ska de visa där om de ändå inte är ute efter att marknadsföra sina spel? utvecklarna som säljer via steam är ju redan där och marknadsför sig. Valve har ju inte heller något egentligt intresse i att bränna alltför mycket pengar på att pusha steamboxar, eftersom de inte tillverkar eller säljer dem.

Är e3 förlegat? kanske. när traditionella corespel på konsol och pc är det, så är e3 i sitt nuvarande format definitivt förlegat.

Medlem

Internet hade exploderat av Half Life 3-konspirationer om Valve kom till E3.

Skrivet av Ducksales:

Internet hade exploderat av Half Life 3-konspirationer om Valve kom till E3.

Onekligen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Bara för att IOS och Android är stora plattformar så kan man inte räkna operativsystemen i sig som en konkurrent till exempelvis PS4 och Xbox One. Man måste även se hur stor andelen av de som faktiskt har en high-end enhet är, för i slutändan så är det spelen som bygger på senaste tekniken och finesserna som är av intresse för media.

Hur räknar du i så fall PC? Peter Molyneux sa en gång "Det finns cirka 220-250 miljoner PC i världen, men bara en bråkdel av dem går att spela på", som svar på frågan varför det var så ekonomist fördelaktigt att släppa spel till konsol (poängen var att även om det finns färre PS2 än PC vid den tidpunkten så kunde alla PS2 ägare spela ett nysläppt spel).

Ta ett spel som Minecraft, det är större på Mobil än till PC.
http://www.polygon.com/2014/9/15/6154437/minecraft-platform-x...

Skrivet av Bojkott:

Spelbranschen går hand i hand med hårdvarubranschen, och precis som i vilken bransch som helst så är det alltid det nya som får störst plats. Att skriva om att Angry Birds 34 kommer är ingen större nyhet så länge det ser exakt likadant ut som 33, 32, 31, 30, 29 osv. Och mobilspelbranschen ser just ut så för tillfället. Man inför inget nytt till spelen. Av alla spel som jag har spelat i mobilen så har ytterst få känts moderna. Mobilspel är i stort sätt vad PC-spel var på 90-talet, och i vissa fåtal fall med en grafik från 2004.

Det där är nog mest sant för PC, då stora tillverkar kan slå sig för bröstet år efter år, men även där står spelen i centrum. Jämför med konsoler, hur ofta gör nVidia en framträdande hos Sony eller MS? Inför konsol-release.

Skrivet av Bojkott:

När mobiler kommer ikapp dagens hårdvara, åtminstone konsolernas hårdvara, och möjligheterna blir större så lär de nog få mer plats, men då har vi nog kommit till ett skede där mobila enheter och stationära konsoler slagits samman, och inte ens då så kommer spel som Angry Birds 86 få någon större uppmärksamhet, för då lär spel som Assassin's Creed 22 med modern grafik vara aktuellt på Android och IOS i form av en hybridlösning.

Varför måste de "komma ikapp"? Nintendo har länge haft en enorm framgång med sina bärbara enheter (nu marginaliserade av Apple och Google) och de har ständigt stått steget bakom den gällande konsolgenerationen. Var de spelen utan kreativitet eller spelglädje? Saknade Nintendo killer apps till sina bärbara? Nej.

Jag förstår inte denna enorma fokusering på tekniken. Som om det skulle vara någon slags garant för bra spel? Åter igen Indie-scenen är både stor och framgångsrik på bärbart och en hel del remakes har sett dagens ljus, först på bärbart, sen på andra format.

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Hur många tror du hade laddats ner om det inte vart gratis? Jag tillhör en av dessa 2 miljarder. Jag har spelat kanske sammanlagd tid på 20 min, lagt ut 0 kr. Ta med spel som kostar istället när du ska försöka visa på hur stor marknaden är nästa gång

Minecraft säljer bättre på mobil än PC: http://www.polygon.com/2014/9/15/6154437/minecraft-platform-x...

EA har sålt över 100 miljoner Tetris till mobil (en siffra som PC-spel bara kan drömma om) http://www.ea.com/news/tetris-game-surpasses-100-million-mobi...

Här är en lista på kassaflödet på iPhone på USA-marknaden: https://thinkgaming.com/app-sales-data/

Medlem

Kan man inte bara göra bra spel igen istället?

Medlem

Mobilspel - Nej.

De behöver inte ens en mässa eller konferens. De köps ändå

och vad i HELA HELVETE skulle man ens snacka om på en sådan?

"Froppy Berd är inte alls Flappy Bird-klon, utan en innovativ, nytt spel där du inte flyttar fågeln upp och ner... utan vänster och höger!"
*applåder* *woooooh* *OMG* *Let me up on that STAGE SO I CAN PLAY IT ALREADY!!* *fler applåder*

Be real.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

"Froppy Berd är inte alls Flappy Bird-klon, utan en innovativ, nytt spel där du inte flyttar fågeln upp och ner... utan vänster och höger!"
*applåder* *woooooh* *OMG* *Let me up on that STAGE SO I CAN PLAY IT ALREADY!!* *fler applåder*

Medlem
Skrivet av van Uber:
Skrivet av Smoo87:

Hur många tror du hade laddats ner om det inte vart gratis? Jag tillhör en av dessa 2 miljarder. Jag har spelat kanske sammanlagd tid på 20 min, lagt ut 0 kr. Ta med spel som kostar istället när du ska försöka visa på hur stor marknaden är nästa gång

Minecraft säljer bättre på mobil än PC: http://www.polygon.com/2014/9/15/6154437/minecraft-platform-x...

EA har sålt över 100 miljoner Tetris till mobil (en siffra som PC-spel bara kan drömma om) http://www.ea.com/news/tetris-game-surpasses-100-million-mobi...

Här är en lista på kassaflödet på iPhone på USA-marknaden: https://thinkgaming.com/app-sales-data/

Så där ja, nu börjar vi komma någonvart. Har du några siffror på "vanliga" spel? Jag menar inte med allt detta att mobiler skulle vara någon dålig spelplatform (jo för det mesta pga att touch inte lämpar sig för särskilt många spel), utan för att visa på om E3 verkligen skulle vara rätta forumet för en platform som säljer mest spel till "normala" och små barn

12
Skriv svar