Svenska Starbreeze gör egen VR-teknik – lovar bäst field of view av alla

Robot
Medlem
Svenska Starbreeze gör egen VR-teknik – lovar bäst field of view av alla

Ska bli intressant att se hur Starbreeze tror sig kunna konkurrera med giganterna på fältet. Det känns som att deras produkt kan försvinna helt i bruset när Facebook, Sony och alla andra megaföretag som utvecklar VR, väl vevar igång den slutgiltiga marknadsföringspushen inför sina respektive släpp.

Medlem

Verkar riktigt najs, frågan e ju vad den kommer kosta.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Frågan är snarare hur mjukvaran ser ut och ifall unity och unreal stöder den.

Medlem
Skrivet av gerald:

Frågan är snarare hur mjukvaran ser ut och ifall unity och unreal stöder den.

De sade något om att den stödjer steams framework för VR. Jag antar att den har stöd för samma motorer valves egna vr kommer ha om så är fallet.

Känns som det snart är dags för en uppgradering av hårdvaran här hemma i alla fall! Måste ju palla med i svängarna

Medlem

Ser tung och dyr ut, med tanke på hur många aktörer det redan finns så vet jag inte hur bra ide det är att kräma på på detta viset, för att inte nämna hur datorn måste vara ett regelrätt monster för att köra den upplösningen i VR vänlig framerate.

Medlem

didnt see that one coming....

Medlem

Som jag förstår det kommer denna ha högre upplösning än Oculus Rift? Och systemkraven för Rift tyckte jag var lite saftigt men ska det inte krävas för Starbreezes pryl?

Medlem
Skrivet av Ercarret:

Ska bli intressant att se hur Starbreeze tror sig kunna konkurrera med giganterna på fältet. Det känns som att deras produkt kan försvinna helt i bruset när Facebook, Sony och alla andra megaföretag som utvecklar VR, väl vevar igång den slutgiltiga marknadsföringspushen inför sina respektive släpp.

Att vara det bättre alternativet!?
T.ex. 100-110 grader FOV (Oculus Rift DK1 & DK2) versus 210 grader när en människa ser 180 grader

Bara en sådan grej att deras två 5.5 tum skärmar är vinklade utåt gör ju MYCKET för att kunna bredda synfältet istället för att ha två skärmar som både täcker upp varandras fält i mitten.
Samtidigt ska det väl i ärlighetens namn balanseras emot hur väl man ska kunna skapa 3D-effekterna också.

Men fasen, bara 100-110 grader synfält, utan att ha testat själv så är ju det i princip ett handikapp från datorskärmarna, att man helt enkelt tvingas se hela världen genom ett toarulle


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Hm den upplösningen i 90 fps? Det kan bli lite lätt krävande. Men intressant iaf Snart E3!

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Hm den upplösningen i 90 fps? Det kan bli lite lätt krävande. Men intressant iaf Snart E3!

Upplösningen måste ju inte vara något större problem - det är nog snarare detaljrikedomen som avgör hurvida upplösningen funkar eller ej


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Hm den upplösningen i 90 fps? Det kan bli lite lätt krävande. Men intressant iaf Snart E3!

Upplösningen måste ju inte vara något större problem - det är nog snarare detaljrikedomen som avgör hurvida upplösningen funkar eller ej

Men om det i dagsläget snackas otrolig höga upplösningar skulle inte min dator klara högre "detaljrikedom" än MSRÖJ. Walking RÖJ eller MS Dead, det är bara att välja alltså.

Medlem
Skrivet av Landelusen:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Hm den upplösningen i 90 fps? Det kan bli lite lätt krävande. Men intressant iaf Snart E3!

Upplösningen måste ju inte vara något större problem - det är nog snarare detaljrikedomen som avgör hurvida upplösningen funkar eller ej

Men om det i dagsläget snackas otrolig höga upplösningar skulle inte min dator klara högre "detaljrikedom" än MSRÖJ. Walking RÖJ eller MS Dead, det är bara att välja alltså.

Sant - men som sagt, det är mycket snack alltid om att datorerna inte kommer klara upplösningen när det faktiskt helt beror på detaljrikedomen i spelen med


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Landelusen:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Hm den upplösningen i 90 fps? Det kan bli lite lätt krävande. Men intressant iaf Snart E3!

Upplösningen måste ju inte vara något större problem - det är nog snarare detaljrikedomen som avgör hurvida upplösningen funkar eller ej

Men om det i dagsläget snackas otrolig höga upplösningar skulle inte min dator klara högre "detaljrikedom" än MSRÖJ. Walking RÖJ eller MS Dead, det är bara att välja alltså.

Sant - men som sagt, det är mycket snack alltid om att datorerna inte kommer klara upplösningen när det faktiskt helt beror på detaljrikedomen i spelen med

Ja detlajrikedomen har så klart betydelse. Men det vore ju trist om alla VR spel såg ut som Minecraft

Medlem

då jag har en dk2 kan jag bara säga att 100 i fov inte känns som toarulle framför ögonen.
Men större fov är såklart bättre , men just nu känns det som alla kör megapixelrejs för att klå konkurrenter.
Vi ser första gen vr och CV1 har redan redan saftiga datorkrav.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Landelusen:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Hm den upplösningen i 90 fps? Det kan bli lite lätt krävande. Men intressant iaf Snart E3!

Upplösningen måste ju inte vara något större problem - det är nog snarare detaljrikedomen som avgör hurvida upplösningen funkar eller ej

Men om det i dagsläget snackas otrolig höga upplösningar skulle inte min dator klara högre "detaljrikedom" än MSRÖJ. Walking RÖJ eller MS Dead, det är bara att välja alltså.

Sant - men som sagt, det är mycket snack alltid om att datorerna inte kommer klara upplösningen när det faktiskt helt beror på detaljrikedomen i spelen med

Ja detlajrikedomen har så klart betydelse. Men det vore ju trist om alla VR spel såg ut som Minecraft

Helt klart - men det funkar även det Men visst vill man ha supersnyggt! Jag tror starkt på Äventyrsspel och Rollspel med VR (och självklart simulatorer). Ett Äventyrsspel i stil med Sherlock Holmes hade varit otroligt coolt.

...eller en ny remake på Dungeon Master anpassad för VR.

En av sakerna jag blev mest glad över att läsa var att Company Of Heroes 2 ska få VR stöd...låter kanske lite underligt, men känslan av skrivbordsgeneral lockar mig enormt mycket (med tanke på att R.U.S.E faktiskt utspelar sig på ett bord - något man ser om man zoomar ut - så kan detta bli riktigt nice!)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Nu hade jag sålt mina aktier om jag hade haft några fortfarande. Det var kul så länge det varade

Inaktiv

Ärligt talat. Det känns som om någon fått storhetsvansinne? Företaget går som tåget. De säljer spel och DLC som smör. Aktien har typ tripplats på ett par månader.

Då vaknar vd:n en morgon och...

Jaja den som lever får se.

Medlem

Hoppas de är smarta nog att designa perifera synfältet med betydligt lägre upplösning än övriga skärmar. Kanske rent av utdragna pixlar. Man behöver inte ha hög upplösning där, eftersom ögat ändå inte kan fokusera inom området. Allt där handlar om instinker, reaktioner.

Gör de detta rätt behöver inte hårdvarukraven blir markant värre än för övriga lösningar, iaf inte p g a vad perifera synfältsdelen bidrar med.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Visst är det bra med konkurrens, men det känns som att alla nu gör VR. Känns som att det blir för många olika. Det blir lixom svårt att fixa stöd till alla olika VR headset till sitt spel. Om detta nu har så pass mycket FOV så kan det skapa problem om spelet nu utvecklats till Oculus med 110 FOV.

Medlem

Helt plötsligt vill alla ha en del av kakan från att vara en icke existerande marknad
,minst sagt svåra tider för utvecklarna framöver innan nån gemensam standard etablerats. Lägg sen till alla olika inputs för att simulera händerna i den virtuella världen

Medlem
Skrivet av Morknox:

Visst är det bra med konkurrens, men det känns som att alla nu gör VR. Känns som att det blir för många olika. Det blir lixom svårt att fixa stöd till alla olika VR headset till sitt spel. Om detta nu har så pass mycket FOV så kan det skapa problem om spelet nu utvecklats till Oculus med 110 FOV.

Tror inte det blir svårare än att fixa stöd till alla olika grafikkort som finns.
Även om de har olika hårdvara så har de gemensamma mjukvarugränsnitt. Det finns visserligen ingen standard än men inte heller så många format att det är ett problem.

Skrivet av eatem:

Ärligt talat. Det känns som om någon fått storhetsvansinne? Företaget går som tåget. De säljer spel och DLC som smör. Aktien har typ tripplats på ett par månader.

Då vaknar vd:n en morgon och...
http://www.latostadora.com/generados/tiendas/2302/dibujos/246...

Jaja den som lever får se.

Exakt min tanke....Och bakom ratten sitter Bo Andersson som styrde Grin mot spelsveriges mest spektakulära konkurs.

Medlem
Skrivet av eatem:

Ärligt talat. Det känns som om någon fått storhetsvansinne? Företaget går som tåget. De säljer spel och DLC som smör. Aktien har typ tripplats på ett par månader.

Då vaknar vd:n en morgon och...
http://www.latostadora.com/generados/tiendas/2302/dibujos/246...

Jaja den som lever får se.

Jag skulle tro att de suttit med det här i mer än tre månader (då aktien låg på ca 6 kr, numera är det A-aktier och B-aktier så historiken i diagrammen verkar inte stämma längre, inte för Nordnet/Shareville iaf)

http://www.starvr.com/
Kollar man där så har det jobbats på detta sedan 2011 och Starbreeze varit inblandade sedan 2014.
Totalt sex andra samarbetspartners dessutom.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Niiice. Fov är en av dem saker jag har mina större tvivel om, både när det gäller Rift och Revive. 210 kan anses vara överflödigt men dert är ett bra utgångsläge att gå efter. Och som tidigare nämns, gör man det smart behövs inte hela synfältet renderas lika skarpt.

Frågan är dock vad uppdateringsfrekvensen ligger på, om headtracken är tillräckligt bra och hur bra stöd den här VR-tekniken kommer få.

Oavsett lär väl StarVR knappast slå igenom lika hårt som giganterna, åtminstone inte i början. Men om de lyckas dra vidare tekniken kanske de kan slå igenom stort i nästa generations VR race. Om inte annat kan man ju åtminstone hoppas på att de ser till att påkynda nästa generations Rift eller Revive att få högre fov.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av eatem:

Ärligt talat. Det känns som om någon fått storhetsvansinne? Företaget går som tåget. De säljer spel och DLC som smör. Aktien har typ tripplats på ett par månader.

Då vaknar vd:n en morgon och...
http://www.latostadora.com/generados/tiendas/2302/dibujos/246...

Jaja den som lever får se.

Exakt min tanke....Och bakom ratten sitter bröderna som styrde Grin mot spelsveriges mest spektakulära konkurs.

Jo fast Capcom hjälpte ju till rätt mycket där också.

Skrivet av Sapiens:

Jo fast Capcom hjälpte ju till rätt mycket där också.

Driver man sitt spelutvecklingsföretag ansvarsfullt så går man inte i konkurs för ett förlorat projekt. Växa långsamt, se till att man har pengar nog att hålla bolaget flytande om man behöver skala ned och varsla personal, sprida riskerna på fler projekt, etc.

Medlem
Skrivet av eatem:

Ärligt talat. Det känns som om någon fått storhetsvansinne? Företaget går som tåget. De säljer spel och DLC som smör. Aktien har typ tripplats på ett par månader.

Då vaknar vd:n en morgon och...
http://www.latostadora.com/generados/tiendas/2302/dibujos/246...

Jaja den som lever får se.

Hmm, jag tycker lite samma, det har gått så bra, helt sjukt bra liksom, payday gick från inget och okänt till ett av dom största spelen på bara några år, men denna vr-saken känns skitkonstig, kostar det inte ASMYCKET att ge sig in i hårdvarustrid med flera andra mycket större aktörer?

Nu är jag ju så klart inget fan av vr alls, hur funkar detta om någon har Valves lösning, en annan Facebooks och en tredje Sbzas?

Skrivet av Sapiens:

Jo fast Capcom hjälpte ju till rätt mycket där också.

Square Enix.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nu är jag ju så klart inget fan av vr alls, hur funkar detta om någon har Valves lösning, en annan Facebooks och en tredje Sbzas?

Alla headseten gör samma sak fast på lite olika sätt. I grunden är det något väldigt enkelt de är avsedda för: Att visa en bild för varje öga från varsitt perspektiv så att man ser i stereo.

De har tex. olika tekniker för att känna av huvudets positionering och hur bilderna visas i headsetet.
Oculus rift har tex en enda display där båda ögonens vy visas på halva skärmen vardera. Headsetet ovan har två displayer, en för varje öga och det ger ju en mycket högre horisontell upplösning men det kommer självklart även att kräva en fetare dator för rendering.

I och med att det är så många småsaker som påverkar upplevelsen och ska förhindra tex. illamående och mycket annat så tror jag inte att någon kommer att kunna säga vilket som är bäst än på ett tag.

Alla de här headseten kommer säkerligen även att vara avsedda för olika prisklasser och användargrupper.
Oculus Rift och Valve riktar in sig på massorna och siktar på en billigare teknik, andra har dyrare hårdvara och har därmed en annan målgrupp så de konkurrerar inte nödvändigtvis med varandra. Dessutom verkar det ju faktiskt som att flera av de här utvecklarna samarbetar med varandra till en viss del för att tillsammans etablera VR på marknaden.

Medlem

Wohooo! Walking Dead! Perfekt, då har jag en foolproof salespitch till frugan som hon inte kan säga nej till!

1
Skriv svar