Playstation 4 blir förmodligen inte bakåtkompatibel

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Av vad jag läst och sett så verkar det vara ren mjukvaruemulering som står för "bakåtkompabiliteten", och nu minns jag inte vilket spel det gällde men där det höll 17fps på x360 så låg det närmare 10fps på x1.

Om det nu bara är en emulator så kan de ju släppa den till PC, en plattform som faktiskt har prestanda nog för att emulera...

Är ju betydligt lättare att få 360 spelen att funka på X1 än PS3 på PS4, eftersom det använder helt olika arkiteturer. 360 o X1 har ju samma.

Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om bakåtkompabilitet då jag äger alla konsoler jag behöver. Ser inte Playstation Now som bakåtkompabilitet då spelen kommer få sjuk lagg. Ska mycket till innan man kan spela helt utan problem, då internet har tendens att ibland haka upp sig. Kan ju hända på Netflix o allt möjligt.

Medlem

Hade hellre sett Ps2 kompabilitet på Ps4. Det är svår att säga hur länge till Ps2an håller. Men ett Ps3 kan man hitta i så gott som nyskick fortfarande. Ps2, not so much.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av ohem:

Vill jag spela PS3-spel så använder jag min PS3a.

Skrivet av Hannu:

Hmm, bakåtkompatibla har mina pcn varit sen jag började 1993.

Det främsta problemet med PC bakåtkompatibilitet är att äldre spel som utvecklades för WIndows 95 och 98/ME är den begränsade funktionaliteten. Diablo 2 till exempelvis slutat fungera out-of-the-box och kräver manuella inställningar för att fungera ordentligt, men ibland hjälper inte ens det.

Man kan ju argumentera med att köpa äldre spel på GOG, men om man nu redan äger ett exemplar fysiskt sedan flera år tillbaka - varför då köpa samma spel 2 gånger för samma plattform? Varför kan inte spelen från förr starta lika lätt som spelen idag? Spelutvecklare samt utgivare från förr som finns än idag bryr sig inte om att ge teknkisk support till dem äldre spelen med patchar - och där sitter man med ett spel man inte längre kan starta ordentligt.

Virtualisering? Nja, det går att installera äldre OS, men spelen kommer inte gå 1:1 - förutsatt att det startar.

Äldre dedikerad PC? Visst det kommer gå, men då är liknelsen med konsol närmre än poängen med PC.

Edit:

Skrivet av returpack:

Avsaknad av bakåtkompabilitet är det jag ogillar mest med konsoler. Jag tycker att det är jobbigt att behöva byta konsol. Det blir inte av att använda varken PS2 eller 3.
Jag är riktigt avundsjuk på X1-användarna. Även om 100 spel inte är detsamma som alla, lär de inkludera många av ens favoriter.

Det här kommer nog få mig ses partisk, men försök förstå iaf.

Jag hade en PS3 60GB just för att kunna spela PS2-spel och visst kändes det ganska nice att kunna göra det, men märkte ett par rejäla problem. Jag började med att spela om Red Faction och redan i tidigt skedde så började ljudet komma LÅNGT efter man utför något, t.ex. skjuter eller trycker på en knapp - det störde mig något så in i helvete, medans spelet fungerade perfekt i min PS2a. Ett annat spel jag provade var Soul Reaver 2, jag kom ganska långt men stötte på ett problem i ett pussel: Ett block av fyra var helt enkelt borta och lät mig inte komma vidare, efter en stunds googlande så var problemet just kompatibiliteten där på något sätt specifik geometrisk data inte togs med.

Så en fråga ställdes inom mig, antingen spela på PS3an med onödiga kompromisser med PS2-spel eller spela 1:1 upplevelse som var tänkt med en PS2a.

Tydligen så är 360s kompatibilitet inte heller perfekt, med trolig undantag för konsolens exklusiva titlar där emuleringen finslipades.

Finns diablo 2 ens på konsol?
Om ett spel inte fungerar på konsol kan du ens göra något manuelt för att försöka få det fungera?
Kan du installera annat OS på konsol?
Kan du köpa spel från GOG till konsol?

Vet inte om du försöker argumentera för konsol, men dina argument låter som att PC bakåtkompatibilitet är något negativt.

Nu börjar jag undra om där är någonstans i formuleringen av mitt inlägg som får dig att missuppfatta eller om du bara jävlas med mig.

Nej Diablo 2 finns inte till konsol och det var inte frågan om heller, utan att möjligheten att kunna spela det i dagens läge utan att behöva kompatibilitetspatchar eller manuella inställningar/metoder. Bättre att köra det på ett OS som det var utvecklat för eftersom (exempelvis) Blizzard inte längre bryr sig om att stötta det på den tekniska sidan.

När spelet släpptes behövde jag bara sätta i skivan och spela, men inte nu längre. Jag sitter med ett exemplar som bara är jobbigare att få igång i förhållande till tidigare, och ser man till System Shock 2 så bör man betala för spelet IGEN bara för att kunna uppleva det utan att behöva ytterliggare 3e-part mjukvara eller metoder.

Då sitter jag hellre med en äldre PC med 98 och spelar äldre spelen på, för där utvecklades dem åtminstone för det OSet och fungerar out-of-the-box.

Om det är svårt att greppa så kan jag tyvärr inte förklara bättre, kanske någon annan kan.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Jaxz:

Usch vad jobbigt detta blir, att tvingas ta upp ps3 handkontrollen istället för min ps4 kontroll och byta till en annan tv kanal. Allt detta för att kunna spela min gamla spel igen som jag ändå inte spelat på ett år eller mer. Detta skulle ju verkligen få mig att spela dem igen...eller inte...

Bakåtkompatibilitet öppnar också upp en möjlighet för dem som skippade förra generationens konsoler att spela äldre spel utan att behöva köpa ytterligare en konsol.

Vill du byta användarnamn med mig? Det kanske passar dig bättre.

Jag kommer köpa en X1 men stöd för runt 100 spel gör mig skeptisk till bakåtkompatibiliteten. Låter som samma snack som med Playstation TV som ska ha stöd för hundratalet Vita titlar.

Men vi får hoppas på att alla stora titlar kommer ha stöd så man får spela alla 360 spel man missat genom åren.

Sa dom inte 100 spel till en början? Var ju samma sak med 360n där vissa Xbox-titlar stöddes från början och sen la de till fler efterhand.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det är inte överraskande att det är så. Xbox infrastruktur göra av MS själva. Det är också därför det tog flera veckor att laga Playstations onlinetjänst efter hackerattacken.

Tjatet om gamla retrospel på E3 mot Hololens och bakåtkompatibla Xbox One får mig att bli orolig över hur gamers lever i det förgågna...

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Jaxz:

Usch vad jobbigt detta blir, att tvingas ta upp ps3 handkontrollen istället för min ps4 kontroll och byta till en annan tv kanal. Allt detta för att kunna spela min gamla spel igen som jag ändå inte spelat på ett år eller mer. Detta skulle ju verkligen få mig att spela dem igen...eller inte...

Bakåtkompatibilitet öppnar också upp en möjlighet för dem som skippade förra generationens konsoler att spela äldre spel utan att behöva köpa ytterligare en konsol.

Vill du byta användarnamn med mig? Det kanske passar dig bättre.

Trodde att det var det som remasters var till för. Så att nya spelare kan spela spelen på vettigt sätt.

Medlem

Jag förstår inte den negativa inställningen till Xbox One:s bakåtkompatibilitet. Jag är inte ens intresserad av konsolen men bitterheten här är otrolig. Xbox One-ägare får en gratis uppdatering som möjliggör hyfsad bakåtkompatibilitet som inte ens utlovats tidigare, alltså schysst mervärde.

FZ:s reaktion: "Allt utom PC är skit" från ingenstans, "det kan jag spela på Xbox 360, det här är dåligt", "jobba på nya spel istället".

Vad fan är det för fel på er? Det är som att bli erbjuden en gratis pizza och sedan våldsamt kverulera över ingenting istället för att bara säga "nej tack, jag [1] gillar inte pizza [2] har redan pizza [3] gillar en annan typ av pizza".

dmn
Medlem

PC har alltid varit bakåtkompatibel.

Inaktiv

Ingengörs konst? Pah säg som det är, ni är bara giriga. PSN kan mycket väl tjäna en hacka på bakåtkompitable om spelet är sällsynt på marknaden.

Medlem

Huhu huhu här kommer jag PC MASTER RACE kommentaren:

Mina "förra" gen spel funkar på min nya pc BAM!!!

Medlem
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av ohem:

Vill jag spela PS3-spel så använder jag min PS3a.

Skrivet av Hannu:

Hmm, bakåtkompatibla har mina pcn varit sen jag började 1993.

Det främsta problemet med PC bakåtkompatibilitet är att äldre spel som utvecklades för WIndows 95 och 98/ME är den begränsade funktionaliteten. Diablo 2 till exempelvis slutat fungera out-of-the-box och kräver manuella inställningar för att fungera ordentligt, men ibland hjälper inte ens det.

Man kan ju argumentera med att köpa äldre spel på GOG, men om man nu redan äger ett exemplar fysiskt sedan flera år tillbaka - varför då köpa samma spel 2 gånger för samma plattform? Varför kan inte spelen från förr starta lika lätt som spelen idag? Spelutvecklare samt utgivare från förr som finns än idag bryr sig inte om att ge teknkisk support till dem äldre spelen med patchar - och där sitter man med ett spel man inte längre kan starta ordentligt.

Virtualisering? Nja, det går att installera äldre OS, men spelen kommer inte gå 1:1 - förutsatt att det startar.

Äldre dedikerad PC? Visst det kommer gå, men då är liknelsen med konsol närmre än poängen med PC.

Edit:

Skrivet av returpack:

Avsaknad av bakåtkompabilitet är det jag ogillar mest med konsoler. Jag tycker att det är jobbigt att behöva byta konsol. Det blir inte av att använda varken PS2 eller 3.
Jag är riktigt avundsjuk på X1-användarna. Även om 100 spel inte är detsamma som alla, lär de inkludera många av ens favoriter.

Det här kommer nog få mig ses partisk, men försök förstå iaf.

Jag hade en PS3 60GB just för att kunna spela PS2-spel och visst kändes det ganska nice att kunna göra det, men märkte ett par rejäla problem. Jag började med att spela om Red Faction och redan i tidigt skedde så började ljudet komma LÅNGT efter man utför något, t.ex. skjuter eller trycker på en knapp - det störde mig något så in i helvete, medans spelet fungerade perfekt i min PS2a. Ett annat spel jag provade var Soul Reaver 2, jag kom ganska långt men stötte på ett problem i ett pussel: Ett block av fyra var helt enkelt borta och lät mig inte komma vidare, efter en stunds googlande så var problemet just kompatibiliteten där på något sätt specifik geometrisk data inte togs med.

Så en fråga ställdes inom mig, antingen spela på PS3an med onödiga kompromisser med PS2-spel eller spela 1:1 upplevelse som var tänkt med en PS2a.

Tydligen så är 360s kompatibilitet inte heller perfekt, med trolig undantag för konsolens exklusiva titlar där emuleringen finslipades.

Finns diablo 2 ens på konsol?
Om ett spel inte fungerar på konsol kan du ens göra något manuelt för att försöka få det fungera?
Kan du installera annat OS på konsol?
Kan du köpa spel från GOG till konsol?

Vet inte om du försöker argumentera för konsol, men dina argument låter som att PC bakåtkompatibilitet är något negativt.

Han påpekar snarare att det inte alltid är jätteenkelt att få gamla spel att fungera på PC.
Diablo 2 har dock fungerat utmärkt på min dator med 64bit Windows 8.1 utan någon fix.

Skrivet av ohem:

Det här kommer nog få mig ses partisk, men försök förstå iaf.

Jag hade en PS3 60GB just för att kunna spela PS2-spel och visst kändes det ganska nice att kunna göra det, men märkte ett par rejäla problem. Jag började med att spela om Red Faction och redan i tidigt skedde så började ljudet komma LÅNGT efter man utför något, t.ex. skjuter eller trycker på en knapp - det störde mig något så in i helvete, medans spelet fungerade perfekt i min PS2a. Ett annat spel jag provade var Soul Reaver 2, jag kom ganska långt men stötte på ett problem i ett pussel: Ett block av fyra var helt enkelt borta och lät mig inte komma vidare, efter en stunds googlande så var problemet just kompatibiliteten där på något sätt specifik geometrisk data inte togs med.

Fungerar det inte bra är det naturligtvis inte kul. Går det inte att fixa bra bakåtkompabilitet är det nog bättre att inte ha någon alls.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Usch vad jobbigt detta blir, att tvingas ta upp ps3 handkontrollen istället för min ps4 kontroll och byta till en annan tv kanal. Allt detta för att kunna spela min gamla spel igen som jag ändå inte spelat på ett år eller mer. Detta skulle ju verkligen få mig att spela dem igen...eller inte...

Du kan spela på PS3:an med din PS4-handkontroll.

KoP
Medlem
Skrivet av returpack:

Avsaknad av bakåtkompabilitet är det jag ogillar mest med konsoler. Jag tycker att det är jobbigt att behöva byta konsol. Det blir inte av att använda varken PS2 eller 3.
Jag är riktigt avundsjuk på X1-användarna. Även om 100 spel inte är detsamma som alla, lär de inkludera många av ens favoriter.

Dom har ju inte satt 100 spel som någon gräns för hur många spel som kommer vara bakåtkompatibla utan dom kommer lägga till fler och fler titlar allteftersom.

Medlem

vad är bakåtkompatibel ?


signatur

Windows 7 , AMD Phenom2 X4 3,4GHz
Ram 8gb

KoP
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

vad är bakåtkompatibel ?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bakåtkompatibilitet

Medlem

För mig som sålde alla mina äldre konsoller för att finansiera mitt PS4-köp så vore det såklart trevligt. Det kommer dock aldrig att hända. Sony har varit tydliga med att de inte vill att den ska vara bakåtkompatibel. De satsar på den hyfsat värdelösa tjänsten Playstation Now istället. Playstation Now kommer likt Playstation Home att tokfloppa.

Om man åtminstone fick spela de spel man redan köpt på PS3/fick via PSN+ så vore Playstation Now en annan sak, men det kommer inte heller att hända.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Folk klagar på att remasters släpps, men hyllar samtidigt Microsoft för att göra sin konsol (halvt) bakåtkompatibel. Varför?

Detta. Förstår inte dubbelmoralen. Remasters är en av de bästa sakerna någonsin.

Medlem
Skrivet av ibib:

För mig som sålde alla mina äldre konsoller för att finansiera mitt PS4-köp så vore det såklart trevligt. Det kommer dock aldrig att hända. Sony har varit tydliga med att de inte vill att den ska vara bakåtkompatibel.

Jag gissar att nästa generation konsoler kommer ha väldigt hög bakåtkompatibilitet med nuvarande PS4/XBO. De är förstås är en bra bit in i framtiden. Kommer med all sannolikhet ha en då modern AMD APU med x86-64 och en kraftfull GPU tillsammans med HBM2 (förutsatt att HBM2 då är billigt nog). Då blir det extremt mycket enklare för dem att hålla bakåtkompabilitet.

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Av vad jag läst och sett så verkar det vara ren mjukvaruemulering som står för "bakåtkompabiliteten", och nu minns jag inte vilket spel det gällde men där det höll 17fps på x360 så låg det närmare 10fps på x1.

Det är Mass Effect, men tjänsten är bara i beta-stadie med flera månader kvar till släpp, så lite tidigt att redan utvärdera och bedöma prestandan. Finns gott om tid till att förbättra och finslipa tjänsten. Det rapporteras även om förbättringar i vissa spel, som t.ex snabbare laddningstider och färre pop-in.

Medlem
Skrivet av Spit:
Skrivet av Gagoff:

Av vad jag läst och sett så verkar det vara ren mjukvaruemulering som står för "bakåtkompabiliteten", och nu minns jag inte vilket spel det gällde men där det höll 17fps på x360 så låg det närmare 10fps på x1.

Det är Mass Effect, men tjänsten är bara i beta-stadie med flera månader kvar till släpp, så lite tidigt att redan utvärdera och bedöma prestandan. Finns gott om tid till att förbättra och finslipa tjänsten. Det rapporteras även om förbättringar i vissa spel, som t.ex snabbare laddningstider och färre pop-in.

Tja eller bryr sig om att lira sina favoritspel på bästa sätt, kan man ju istället skaffa Mass Effekt triolgy för en hundralapp och köra det på PC istället. Vilken skitdator som helst idag klarar ju av att maxa dem spelen i minst 1080p 60fps, vilket troligtvis är rejält mycket bättre än det skräp man lär få på xbox1. Bara koppla en laptop eller sin gamla rigg i TV:n och kör med en xbox1/ps4/steam kontroll och lira direkt.

Man kan ju spekulera i hur "bra" den här tjänsten kommer att bli i någon gång i framtiden. Eller kan man ju bara inse faktum att det här gjorde dem troligitvis i desperation lite hastigt pga xbox1, precis som ps4 suger giraffarsle just nu och saknar bra nya spel.

Medlem

Ok om pc nu i praktiken är bakåt kompatibelt. Jag har iaf ofta haft stora problem med att köra gamla dos spel på mina pcs. Har inte jätte kunskaper heller så det kan ju vara det också.

Medlem

Tråkigt, men kan ha mycket att göra med den flummiga arkitekturen i PS3.

Medlem

Trevligt så klart undrar mest hur bra det kommer bli x1 dvs

synd för ps spelare men tror det mer handlar om att dom inte orkar underhålla det fanns för ps3 mot ps2 men det tog man ju bort hmm..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Spit:
Skrivet av Gagoff:

Av vad jag läst och sett så verkar det vara ren mjukvaruemulering som står för "bakåtkompabiliteten", och nu minns jag inte vilket spel det gällde men där det höll 17fps på x360 så låg det närmare 10fps på x1.

Det är Mass Effect, men tjänsten är bara i beta-stadie med flera månader kvar till släpp, så lite tidigt att redan utvärdera och bedöma prestandan. Finns gott om tid till att förbättra och finslipa tjänsten. Det rapporteras även om förbättringar i vissa spel, som t.ex snabbare laddningstider och färre pop-in.

Tja eller bryr sig om att lira sina favoritspel på bästa sätt, kan man ju istället skaffa Mass Effekt triolgy för en hundralapp och köra det på PC istället. Vilken skitdator som helst idag klarar ju av att maxa dem spelen i minst 1080p 60fps, vilket troligtvis är rejält mycket bättre än det skräp man lär få på xbox1. Bara koppla en laptop eller sin gamla rigg i TV:n och kör med en xbox1/ps4/steam kontroll och lira direkt.

Man kan ju spekulera i hur "bra" den här tjänsten kommer att bli i någon gång i framtiden. Eller kan man ju bara inse faktum att det här gjorde dem troligitvis i desperation lite hastigt pga xbox1, precis som ps4 suger giraffarsle just nu och saknar bra nya spel.

Det är väl självklart att man kan skaffa Mass Effect till PC om man nu föredrar att spela på den plattformen, men vad har det med saken att göra? Känns mest som du inte vill missa chansen att klanka ner på konsoler och häva ur dig hur bra PC är.
-Där kan man spela i 1080/60 för hundra kronor bla bla bla.. Ah fan Einstein, kom med något nytt.

En hundralapp hit och en hundralapp dit blir snabbt en hel del pengar om du ska köpa dina 360-spel en gång till. Dessutom, långt i från alla spel som kommer bli bakåtkompatibla på Xbox One finns att få tag på till PC.

Jag är själv inte intresserad av att spela 360-spel på min Xbox One, men jag vet att många är. Jag ville bara påpeka att tjänsten fortfarande är i beta-stadiet, och att prestandan hos dom spelen som finns att testa nu, inte nödvändigtvis representerar den färdiga tjänsten som kommer först om ett par månader.

Medlem
Skrivet av Spit:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Spit:
Skrivet av Gagoff:

Av vad jag läst och sett så verkar det vara ren mjukvaruemulering som står för "bakåtkompabiliteten", och nu minns jag inte vilket spel det gällde men där det höll 17fps på x360 så låg det närmare 10fps på x1.

Det är Mass Effect, men tjänsten är bara i beta-stadie med flera månader kvar till släpp, så lite tidigt att redan utvärdera och bedöma prestandan. Finns gott om tid till att förbättra och finslipa tjänsten. Det rapporteras även om förbättringar i vissa spel, som t.ex snabbare laddningstider och färre pop-in.

Tja eller bryr sig om att lira sina favoritspel på bästa sätt, kan man ju istället skaffa Mass Effekt triolgy för en hundralapp och köra det på PC istället. Vilken skitdator som helst idag klarar ju av att maxa dem spelen i minst 1080p 60fps, vilket troligtvis är rejält mycket bättre än det skräp man lär få på xbox1. Bara koppla en laptop eller sin gamla rigg i TV:n och kör med en xbox1/ps4/steam kontroll och lira direkt.

Man kan ju spekulera i hur "bra" den här tjänsten kommer att bli i någon gång i framtiden. Eller kan man ju bara inse faktum att det här gjorde dem troligitvis i desperation lite hastigt pga xbox1, precis som ps4 suger giraffarsle just nu och saknar bra nya spel.

Det är väl självklart att man kan skaffa Mass Effect till PC om man nu föredrar att spela på den plattformen, men vad har det med saken att göra? Känns mest som du inte vill missa chansen att klanka ner på konsoler och häva ur dig hur bra PC är.
-Där kan man spela i 1080/60 för hundra kronor bla bla bla.. Ah fan Einstein, kom med något nytt...

4k 60fps?

=D

Nä men visst bakåtkompabiliteten på xbox1, kommer säkert bli toppen, precis som den var på xbox360 och ps3fat... xD

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nä men visst bakåtkompabiliteten på xbox1, kommer säkert bli toppen, precis som den var på xbox360 och ps3fat... xD

Kanske lyckas dom, kanske inte, det återstår att se.

Hur som helst är det väl inget att vara bitter över bara för att dom jobbar på det. Det är väl bara kul om dom lyckas och folk kan ha nytta av det?

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Hade hellre sett Ps2 kompabilitet på Ps4. Det är svår att säga hur länge till Ps2an håller. Men ett Ps3 kan man hitta i så gott som nyskick fortfarande. Ps2, not so much.

Det bryr jag mig inte så mycket om själv personligen. När det kommer till PS2 så är i nuläget att lira sina gamla spel på PCSX2-emulatorn på PC bättre på alla sätt och vis. Spelen är ju till och med ordentligt mycket snyggare på grund av att man kan lägga till saker som perfekt kantutjämning som våra moderna datorer klarar av.

Att dessutom kunna lira undubs av gamla favoriter som Final Fantasy 10, Persona 3 och 4, och så vidare, är en anledning i sig själv då samtliga Japanska rollspel som blivit dubbade på Engelska till PS2 har haft så dåliga röstskådisar att det saknas ord för hur dåligt jobb de gjorde.

Tänker inte låtsas som att jag inte piratkopierat en del spel för att lira på emulatorn dock, men samtidigt har jag en samling av PS2-spel liggandes nere i källaren hos päronen som är rätt stor, och har jag redan köpt spelet en gång kan jag inte påstå att jag ser det som omoraliskt att tanka hem en undub-iso från någon torrentsida nu tio år senare.

Medlem

No probs.
Softmoddat och Moddat Phat PS2&PS3, med custom kylning och filter, ökar livslängden på dem, så spelar ingen roll om PS4 inte kommer få det, allafall för mig.
Har dock inte inte köpt en PS4a för att köpte grafikkort istället
Och sen har inte PS4 nå spel.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av PcKaffe:

Hade hellre sett Ps2 kompabilitet på Ps4. Det är svår att säga hur länge till Ps2an håller. Men ett Ps3 kan man hitta i så gott som nyskick fortfarande. Ps2, not so much.

Det bryr jag mig inte så mycket om själv personligen. När det kommer till PS2 så är i nuläget att lira sina gamla spel på PCSX2-emulatorn på PC bättre på alla sätt och vis. Spelen är ju till och med ordentligt mycket snyggare på grund av att man kan lägga till saker som perfekt kantutjämning som våra moderna datorer klarar av.

Att dessutom kunna lira undubs av gamla favoriter som Final Fantasy 10, Persona 3 och 4, och så vidare, är en anledning i sig själv då samtliga Japanska rollspel som blivit dubbade på Engelska till PS2 har haft så dåliga röstskådisar att det saknas ord för hur dåligt jobb de gjorde.

Tänker inte låtsas som att jag inte piratkopierat en del spel för att lira på emulatorn dock, men samtidigt har jag en samling av PS2-spel liggandes nere i källaren hos päronen som är rätt stor, och har jag redan köpt spelet en gång kan jag inte påstå att jag ser det som omoraliskt att tanka hem en undub-iso från någon torrentsida nu tio år senare.

Jag älskar PCSX2, spelar massor via det. Men faktum är att det är långt ifrån alla spel som fungerar. MGS3 har högvis med problem, tur nog finns ju HD utgåvan på Ps3 också. Det är lite för mycket pill med det är det jag försöker säga, ren emulering på Ps4 hade varit att föredra, även om grafiken inte blir bättre så fungerar det som det ska utan att behöva bråka med mitt Ps2.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja eller bryr sig om att lira sina favoritspel på bästa sätt, kan man ju istället skaffa Mass Effekt triolgy för en hundralapp och köra det på PC istället. Vilken skitdator som helst idag klarar ju av att maxa dem spelen i minst 1080p 60fps, vilket troligtvis är rejält mycket bättre än det skräp man lär få på xbox1. Bara koppla en laptop eller sin gamla rigg i TV:n och kör med en xbox1/ps4/steam kontroll och lira direkt.

Jo tack. Mitt MassEffect blåskärmar på min nya dator eftersom vissa ljudeffekter inte är kompatibla med EAX-konfigurationen på ljudkortet. Det går att lösa, men vem fan vill sitta och lösa blåskärmar när man ska köra sina gamla klassiker?

Då tar jag hellre en tjänst där hårdvaruleverantören står som garant för att det fungerar, så som MS bakåtkompabilitet eller Sonys streambibliotek. Och jag är villig att betala för att slippa sitta med Google den första timmen av min begränsade speltid jag har till förfogande.

123
Skriv svar