Nostalgi tråd: Någon som saknar fysiska delen när man köpte spel?

Medlem
Nostalgi tråd: Någon som saknar fysiska delen när man köpte spel?

Nu när allt görs på internet och dom fysiska spelaffärerna i våra köpcentrum försvinner så kan man inte låta bli och tänka tillbaka över känslan när allt köptes i affärer.

Kom ihåg när jag köpte första Starcraft, en stor shysst låda som man kunde öppna och se bilder från spelet och även lite nörd information om Protoss, Zerg och terran på deras längd, vad dom hade för vapen etc.
Eller när man köpte Elite: Frontier med 400 sidor (?) manual som man läste igenom innan man släckte lampan.

Den digtala världen vi lever idag gör det lättare för oss att köpa dom spel vi vill ha, men nörden i mig saknar dom här stora spellådorna man fick med när man köpte ute i sina köpcentrum.
Kan va därför jag oftast köper Collectors Edition till vissa spel bara för att ha något att ställa i hyllan för att tillfredställa nörden i mig.

Medlem

Saknar det inte ett dugg. Skönt att slippa hålla på att jävlas med skivor och bröte som tar plats.

Edit: telefonen skapade ett stavfel.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Om jag hade haft en fysisk låda till alla spel jag äger så hade jag behövt hyra en lagerlokal att förvara dom i. Sen finns det ju så klart spel där man gärna har en fysisk låda också och då finns ju samlarutgåvorna. Tyvärr så tycker jag att samlarutgåvorna har skenat iväg lite för mycket i pris så jag köper dom sällan numera även om det råkar vara till en favoritserie. Jag är ganska nöjd om jag kan få en snygg låda till min samlarutgåva, behöver inte en massa små statyer och annat krams.

/ LordDaimos

Medlem

På senare tiden har jag köpt mer äldre spel, som kom i "big box"-format, via ebay.
Jag tycker att det är roligare med fysiska versioner och har inget emot att plocka fram skivor för att installera.
Däremot är man ju mer klimatsmart om man skaffar dem digitalt, så jag är lite kluven.

Jag hann inte besöka fysiska butiker många gånger innan internethandlandet svepte in, men kan tänka mig att jag hade haft skitkul om jag var född 10 år tidigare, eller något åt det hållet.

Medlem

Själv köper jag nästan alltid fysiska kopior till spel, men beställer dem via nätet. Då får man ju bekvämligheten av den "digitala åldern" men samtidigt fysiska lådor/fodral. Spelen i sig installeras ju genom att man laddar ner dem från steam (eller dylikt) så du slipper böka med skivor. Det bästa från 2 världar.

Medlem

Det var många år sedan man slutade sakna fysiska boxar, i samma veva som dom började med DVD case och bara en quick start guide /epilepsi varning istället för en riktig manual.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

KoP
Medlem

Klart man kommer sakna det. Speciellt då man tänker tillbaks då man som liten knodd åkte in till Stor och Liten med morsan för att köpa Atari 2600 cartar och senare då man själv gick ned till OBS! och gick runt på deras spelavdelning och tittade på rullande speldemos på skärmarna samt botaniserade bland C64:a kassetterna med spel. Usch vad tiden går fort. :/

Medlem

Jag köper oftast fysiska spel, men saknar gamla manualer som följde med förr. Det här är självklart nostalgiskt och fyller ingen direkt funktion. Men det var roligt när man fick packa upp en fin, tryckt manual och vände på skivorna som var helt nya och orörda, alldeles glänsande och fingeravtrycksfria. Det var tider det!

Medlem

Saknar inte det alls. Jag har varit med sedan Vic20/Spectrum 48k tiden och jag saknar inte boxarna. Tar bara en massa plats, en digital samling är att föredra, imo!


signatur

I drank what?

Medlem

Fysiska versioner av spel ska det va


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Ja, jag saknar det. Jag saknar hela grejen med att "Köpa ett spel". Att bestämma sig vilket spel man vill ha, åka till butiken och vandra omkring och titta på vart enda ett av spelen på hyllorna. Snacka med de roliga personerna som jobbade där. Åka hem öppna kartongen, läsa manualerna, installera spelet och sen bara få vara.

Ha kartongen ståendes i spelhyllan och om box covern var riktigt snygg kanske till och med stå i bokhyllan som en tavla. Att köpa spel sittandes på sin feta ända framför skärmen har tagit bort så mycket av vad som gjorde inhandlande av ett nytt spel så speciellt. Digitalt är så intetsägande ansträngningslöst att det känns meningslöst. det finns liksom inget utmärkande kring det. Likadant som att gå på bio byts ut mot att trycka på några knappar i tv soffan, allt det där andra och känslan av att göra något är liksom borta.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det har inte blivit nån skillnad för mig, köper mina tv-spel i fysiska butiker. Ofta på hugskott, såna där dagar som man helt enkelt blir jäkligt sugen och cyklar järnet till Elgiganten för att se om nåt visst spel finns där. Nästan samma känsla som då man var liten. Det går att uppnå <3

Medlem

Jag medger att jag älskade doften av att öppna en ny låda och att läsa manualen men annars: nä, det är så mycket smidigare digitalt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

1
Skriv svar