Game hittade ingen köpare - butikerna stänger för gott

Medlem
Skrivet av jehuty:
Skrivet av Hipshot:

Den som köper Game går i konkurs dagen efter.

Varför då? Om du läser nyheten så står det att försäljningen var lönsam men det var annat som satte dom i konkurs. Om någon köper upp dom med pengar och fixar problemet så hade det kunnat funka.

För att det är en döende affärsmodell när det kommer till nya spel, speciellt om man har höga priser på spelen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Att endast hålla en massa renodlade ''spelbutiker'' öppna med skyhöga priser är nog extremt svårt i dagens Sverige när internet finns överallt. Om man inte har en rejäl kassa att utgå från så blir man troligen hastigt utkonkurerad av billiga internetbutiker i form av simpla lager som levererar varorna på bara någon dag.

Medlem

Jag är förvånad över att de klarade sig såpass länge. Deras priser på framförallt nysläppta titlar var löjligt höga jämfört med vad man behöver ge på t ex SIBA, elgiganten eller en näthandel.

Och personligen tror jag att "gemene man" snart ser att SIBA eller elgiganten då är ett bättre alternativ, samt att "spelnörden" ser att valfri site på nätet är ett bättre val. Vilka kunder blir då över till GAME.

Sen kanske de förlitade sig till att begagnathandeln skulle rädda det hela, men det gjorde det ju knappast.

Jag kommer inte sakna dem. Blev mest förbannad i de lägen jag faktiskt gick dit och såg att "OJ, detta spel har jag missat att det släppts, det skulle jag kanske köpa" och sen se prislappen på 799:- samtidigt som jag vet att det kostar max 599:- på nätet. Så impulsköp på GAME....nja, det motverkade de ganska effektivt med ockerpriser.

Medlem

Nu väntar vi bara på att boklådor och skivbutiker stänger också, så att vi kan börja gå över helt till en digital tidsålder


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem
Skrivet av kallamamran:

Nu väntar vi bara på att boklådor och skivbutiker stänger också, så att vi kan börja gå över helt till en digital tidsålder

Det dröjer ett tag till. Det kommer alltid motaktioner i någon form mot stora förändringar, t.ex. vinlyhandeln som poppat upp igen med flera butiker när det gäller musik.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ziljun:

Dags att dra till sitt lokala GAME imorgon då och försöka hitta lite dolda skatter. 70% rabatt kan jag inte säga nej till

Här i stan fanns det mycket kvar i butik, men priserna var trots 70% rabatt inget att hurra över. Jag kommer göra ett nytt försök när de sänker till 90% och hoppas att man kan fynda spel för under hundralappen.

Dom stänger igen på söndag för gått, sedan går konkursbolaget in och säljer rubbet på aktion, blir inte lägre en 70% så gå ditt och plocka några begagnade spel.

spenderade själv 220 kr för 13 bra spel, några gamla pärlor som Lost Odyssey och project sylphead

Medlem
Skrivet av Propy:

Även om jag inte saknar Game eftersom jag inte köper spel i butik så saknar jag ändå den tiden då man gjorde det.

Visst är det billigare på steam etc. men att gå och kolla bland spelen hade sin tjusning...lite som med böcker. Jag har hittat massor av spel som jag aldrig köpt annars när man gått och kollat igenom hyllorna i en butik.

Så sant, minns när jag bodde i Umeå för ca. 5-7år sedan så fanns det 3-4 butiker med fokus på spel och man kunde spendera lördagarna med att gå mellan dom och leta intressanta spel och de bästa priserna...

Medlem
Skrivet av Sidewinders:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ziljun:

Dags att dra till sitt lokala GAME imorgon då och försöka hitta lite dolda skatter. 70% rabatt kan jag inte säga nej till

Här i stan fanns det mycket kvar i butik, men priserna var trots 70% rabatt inget att hurra över. Jag kommer göra ett nytt försök när de sänker till 90% och hoppas att man kan fynda spel för under hundralappen.

Dom stänger igen på söndag för gått, sedan går konkursbolaget in och säljer rubbet på aktion, blir inte lägre en 70% så gå ditt och plocka några begagnade spel.

spenderade själv 220 kr för 13 bra spel, några gamla pärlor som Lost Odyssey och project sylphead

Jaha på så vis. Ja man får väl kanske bege sig dit igen nu under helgen då.

Medlem

Passade på själv att köpa in en 20-tal PC-spel för inga pengar alls (ca 700kr totalt)... bra pris :). Visst, flera av spelen var äldre, men spelar ingen roll. Det är bra spel som jag alltid velat ha, sedan så passar spelen perfekt till mitt arkiveringsprojekt (bevara originalspel i så hög kvalitet som möjligt) då det är spel jag inte har i samlingen...

Medlem

Gick ibland på Game och kollade, köpte nå spel nån gång. Aldrig reflekterat över att de skulle ha höga priser. Urtråkigt då en tv-spelsbutik försvinner. Inte lika förjävligt som då Kapten Krok flyttade ut på vischan men, ändock synd.

Medlem

3kr betalade jag för Resident Evil 5 till xbox360
70% rabatt på 10kr kändes awesome.

Mest nöjd över Metal Gear Solid HD Collection till PS3 för ca 150kr

Medlem

Otroligt tråkigt och riktigt synd.

Medlem

699kr för D3 RoS. Nej tack.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag var ju in på GAME och skulle fynda The master chiefs collection till xbone för jag sett att det faktsikt inte kostar mer än 3-400kr på nätet, hos media markt och elgiganten etc. Då tänkte jag... när det då var 50%. Perfekt ;D
Men nej nej. 699kr BAM! och sen rabatt på det. Vart ändå mer än vad man fått ge för det på Media markt haha.

Medlem

Tycker det är lite tråkigt, jag har hittat många gamla PC-spel i begagnathyllan som jag aldrig skulle komma på att köpa annars.

Utnyttjade 70%-rabatten till att köpa Record of Agarest War 2 Limited Edition (med uppblåsbar Felenne-docka, minihandduk och Playboy-liknande bok med utvik och intervjuer med spelets alla tjejer xD), Atelier Totori: The Adventurer of Arland och Tales of Xillia 2 Day One Edition.

Önskar att jag hade haft råd med fler spel, för det var ingen brist på jRPGs till PS3 i hyllorna, trots att nästan allt annat var borta.

12
Skriv svar