Shenmue 3 – nya bonusmål i Kickstarter-kampanjen

Robot
Shenmue 3 – nya bonusmål i Kickstarter-kampanjen
Medlem
Shenmue 3 – nya bonusmål i Kickstarter-kampanjen

Tror den övergripande hypen har lagt sig lite med Shenmue, mest i.o.m den dåliga kommunikation man haft med fans och KS-sidan.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Tror den övergripande hypen har lagt sig lite med Shenmue, mest i.o.m den dåliga kommunikation man haft med fans och KS-sidan.

Precis, och själv skulle jag väldigt gärna vilja få ett mer utförligt svar varför det bara är till PC och PS4, Unreal Engine 4 till trots.

Citat:

Currently we are planning development only for PC (Windows) and PS4. Other platforms have not been decided yet. If other platform versions were added as rewards, an announcement would be made on the update page.

Det dom skrivit i sin FAQ ger inte direkt någon anledning om varför det inte är till åtminstonde Xbox One också, Sony är ju faktiskt inte direkt inblandade i spelet så (iaf inte enligt all information som skrivits) så finns ingen anledning att det ska vara exklusivt till PS4 på konsol-fronten.
Funderar rentutav på att ta bort min pledge på grund av hur pass dåliga dom varit på att kommunicera med just fans och Kickstarter.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Inaktiv

Och vid 40 miljoner gör vi färdigt spelet. Hahaha...

Medlem
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Mabec:

Tror den övergripande hypen har lagt sig lite med Shenmue, mest i.o.m den dåliga kommunikation man haft med fans och KS-sidan.

Precis, och själv skulle jag väldigt gärna vilja få ett mer utförligt svar varför det bara är till PC och PS4, Unreal Engine 4 till trots.

Citat:

Currently we are planning development only for PC (Windows) and PS4. Other platforms have not been decided yet. If other platform versions were added as rewards, an announcement would be made on the update page.

Det dom skrivit i sin FAQ ger inte direkt någon anledning om varför det inte är till åtminstonde Xbox One också, Sony är ju faktiskt inte direkt inblandade i spelet så (iaf inte enligt all information som skrivits) så finns ingen anledning att det ska vara exklusivt till PS4 på konsol-fronten.
Funderar rentutav på att ta bort min pledge på grund av hur pass dåliga dom varit på att kommunicera med just fans och Kickstarter.

Sony har ju gått ut med att de finansierar utveckingen, de lär ju knappast betala för en version till Xbone.

http://m.ign.com/articles/2015/06/17/e3-2015-sony-is-funding-...

Medlem

Hur går det till när man blandar ihop Kickstarter och en förläggare? Finansieras spelet med Kickstarterpengarna medan förläggaren tjänar pengar när spelet säljs utan att ha själv spenderad en slant på utvecklingen?

Medlem
Skrivet av Xrick6:

Hur går det till när man blandar ihop Kickstarter och en förläggare? Finansieras spelet med Kickstarterpengarna medan förläggaren tjänar pengar när spelet säljs utan att ha själv spenderad en slant på utvecklingen?

Kickstartern går enbart till Ys.Net och några fysiska kopior blir det bara till PC och till de som lägger in nog med pengar för att få en sådan.

Sony hjälper till på något sätt men i vilken omfattning är lite oklart. Troligen kanske man sänker avgiften för att publicera spelet på PSN och hjälper till med en del marknadsföring. Det är möjligt att de stoppar in en summa för att få det konsolexklusivt också.

Medlem
Skrivet av Xrick6:

Hur går det till när man blandar ihop Kickstarter och en förläggare? Finansieras spelet med Kickstarterpengarna medan förläggaren tjänar pengar när spelet säljs utan att ha själv spenderad en slant på utvecklingen?

Nej, Sony lär stå för den största delen av pengarna. Mängden som dom ska samla in via KS räcker inte för att göra ett spel som dom vill göra.
Det innebär dock förmodligen att Sony har kontroll över projektet och har mest makt att bestämma vad och hur saker ska göras, och när spelet ska släppas. Precis som vi är vana vid när det gäller "vanliga" spel.
I min mening går det lite emot hela idén med KS, and I don't like it one bit

Medlem
Skrivet av Mabec:

Tror den övergripande hypen har lagt sig lite med Shenmue, mest i.o.m den dåliga kommunikation man haft med fans och KS-sidan.

Nej jag tror folk resonerar att Sony ändå kommer betala för kalaset, vilket inte riktigt är fallet. Men Yu Suzuki har sagt att crowdfunding-kampanjen kommer att fortsätta även när Kickstarter är slut., precis som med Star Citizen som avslutades på drygt 2 miljoner dollar men som nu är uppe i nästan 85 miljoner dollar.

Att Shenmue 3 ska nå upp till 11 miljoner dollar på Kickstarter är bara önsketänkande. Däremot så lär de till slut komma upp i det genom egen crowdfunding.

Sen har det även varit mycket snack om budgeten kommer räcka. Sega sa att Shenmue 1 hade en budget på 60 miljoner dollar. Suzuki har senare sagt att hela utvecklingen kostat 47 miljoner dollar, alltså 1, 2 och versionen till Saturn som aldrig blev släppt. Och då är dessutom marknadsföring inräknat. Så jag är övertygad om att Shenmue 3 kan bli en verklighet med sån här liten budget. Sony har dessutom sagt att de kommer stå för all marknadsföring av spelet, mest troligt till PS4, men det är PR vilket som.

Medlem

Vore dock trevligt om dom faktiskt bara sade helt enkelt: Sony är stor finansiär till Shenmue 3, och därför släpper vi det bara till PS4 (och PC).
Men om dom ska styra och ställa så mycket med sina pengar, så varför då PC-version, det är ju Microsofts Windows-system det kommer att köras på då så


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Xrick6:

Hur går det till när man blandar ihop Kickstarter och en förläggare? Finansieras spelet med Kickstarterpengarna medan förläggaren tjänar pengar när spelet säljs utan att ha själv spenderad en slant på utvecklingen?

Sony är inte publisher för shenmue 3 utan en investerare.

Skrivet av waeress:

Nej, Sony lär stå för den största delen av pengarna. Mängden som dom ska samla in via KS räcker inte för att göra ett spel som dom vill göra.
Det innebär dock förmodligen att Sony har kontroll över projektet och har mest makt att bestämma vad och hur saker ska göras, och när spelet ska släppas. Precis som vi är vana vid när det gäller "vanliga" spel.
I min mening går det lite emot hela idén med KS, and I don't like it one bit

Det finns ingenting som tyder på att Sony har någonting med spelutvecklingen att göra. Sony är så vitt vi vet en investerare, inte en publisher. Ys Net har även fler investerare än Sony. Dessutom så är det redan en norm att kickstarter-projekt tas upp av en publisher eller investerare som skjuter till extra pengar.

Medlem

Ja, det är vanligt. Men det är skillnad på att ha finansiering klar från så stora aktörer i förväg eller om det händer under resans gång. Det betyder ju att det redan finns avtal med Sony, och innan jag som potentiell KS finansiär vill skjuta till pengar så vill jag ha klarhet i vad avtalet innebär.

För så länge inte korten är på bordet så finns det heller inget som säger att Sony inte har allt med utvecklingen och kontrollen över projektet att göra.

Medlem

Kickstarter är där för dom att se om det finns intresse för spelet. Vi köper spelet innan det blir gjort kan man säga för dom vill vara på den säkra sidan. Inga konstigheter med det. Fullt förstårligt eftersom det gick inget bra med 1an eller 2an. VILL man ha en 3a lägger man en slant, VILL man inte skiter man i det helt enkelt

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Kickstarter är där för dom att se om det finns intresse för spelet. Vi köper spelet innan det blir gjort kan man säga för dom vill vara på den säkra sidan. Inga konstigheter med det. Fullt förstårligt eftersom det gick inget bra med 1an eller 2an. VILL man ha en 3a lägger man en slant, VILL man inte skiter man i det helt enkelt

Ja, jag förstår anledningen till kickstartern.
Men för mig spelar det stor roll om KS är 5, 50 eller 90% av totala budgeten och vilken kontroll de som lägger resten har över projektet.
Är det t.ex. 5% av budgeten och Sony står för resten så betalar man ju typ för att dom ska slippa göra marknadsundersökning och marknadsföring i det initiala skedet, och står för kostnaden i kapitalägarnas riskkalkyl. Det är inte sånt jag vill se på KS.

Kort och gott, jag vill att KS ska vara en plattform för att utvecklare ska kunna slå sig fram utan de stora bolagen. Inte ett sätt för de stora bolagen att spara på kapitalet dom sitter på.

Men självklart är det ju upp till var och en vad man vill stödja

Medlem
Skrivet av waeress:

Är det t.ex. 5% av budgeten och Sony står för resten så betalar man ju typ för att dom ska slippa göra marknadsundersökning och marknadsföring i det initiala skedet, och står för kostnaden i kapitalägarnas riskkalkyl. Det är inte sånt jag vill se på KS.

Ingen vet hur mycket Sony skjuter till men anledningen till varför man gör en kickstarter är just för att riskkalkylen redan gjorts och ingen vill ta risken med en så gammal spelserie som ledde till miljonförlust för SEGA.

Medlem
Skrivet av waeress:

Men för mig spelar det stor roll om KS är 5, 50 eller 90% av totala budgeten och vilken kontroll de som lägger resten har över projektet.
Är det t.ex. 5% av budgeten och Sony står för resten så betalar man ju typ för att dom ska slippa göra marknadsundersökning och marknadsföring i det initiala skedet, och står för kostnaden i kapitalägarnas riskkalkyl. Det är inte sånt jag vill se på KS.

De har gått ut och sagt att deras Kickstarter kommer stå för den största delen av budgeten.

Medlem

Ja. Och då föredrar jag att inte stödja projektet eftersom jag inte vill betala för kapitalets risk genom KS, utan istället använda det för att stödja utvecklare till att inte vara beroende av jättarna.

Då hade jag hellre sett att IP'n samlade damm hos SEGA ett tag till och tillslut kanske såldes till någon som trodde på spelserien.

Medlem

Haha. Legendariskt sopig voice acting i klippet dom har på KS sidan.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av waeress:

Men för mig spelar det stor roll om KS är 5, 50 eller 90% av totala budgeten och vilken kontroll de som lägger resten har över projektet.
Är det t.ex. 5% av budgeten och Sony står för resten så betalar man ju typ för att dom ska slippa göra marknadsundersökning och marknadsföring i det initiala skedet, och står för kostnaden i kapitalägarnas riskkalkyl. Det är inte sånt jag vill se på KS.

De har gått ut och sagt att deras Kickstarter kommer stå för den största delen av budgeten.

Du råkar inte ha länken kvar eller veta vart dom säger det?
Det enda jag ser är en update från igår där dom säger att kickstarter pengarna går 100% till utveckling. Men det står inget om storleken på KS vs Sony's del av totalen.

Medlem
Skrivet av waeress:

Ja. Och då föredrar jag att inte stödja projektet eftersom jag inte vill betala för kapitalets risk genom KS, utan istället använda det för att stödja utvecklare till att inte vara beroende av jättarna.

Väldigt få kan bli oberoende publishers och investerare. Kickstarters syfte är att man ska kickstarta projekt, inte helt finansiera projekt. Så det är nog bäst att du aldrig kickstartar någonting om det är så du ser på saken.

Skrivet av waeress:

Då hade jag hellre sett att IP'n samlade damm hos SEGA ett tag till och tillslut kanske såldes till någon som trodde på spelserien.

Det finns ingen som tror mer på Shenmue än Yu Suzuki som snart är för gammal för att göra fler spel.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av waeress:

Ja. Och då föredrar jag att inte stödja projektet eftersom jag inte vill betala för kapitalets risk genom KS, utan istället använda det för att stödja utvecklare till att inte vara beroende av jättarna.

Väldigt få kan bli oberoende publishers och investerare. Kickstarters syfte är att man ska kickstarta projekt, inte helt finansiera projekt. Så det är nog bäst att du aldrig kickstartar någonting om det är så du ser på saken.

Ok, jag tycker det är viktigt vem som har den kreativa kontrollen över projekten iaf. Och jag ser ju ofta att de stora publicisterna pushar ut spel som inte är färdiga.

I övrigt är jag mest rädd för att det här ska leda till något som jag såg en annan uttrycka så här:
“Oh, you guys haven’t played a Metroid game in a while? Well, just give $5 million up front and we can hopefully make it work!”
(vilket skulle vara sjukt eftersom dom redan byggt upp sitt kapital på kundernas pengar och borde sätta det i arbete istället för att mjölka mer ur kunderna. Dött kapital som bara genererar vinster istället för att satsas och då blir arbetande kapital är det värsta som finns)

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av disinfect:
Skrivet av waeress:

Ja. Och då föredrar jag att inte stödja projektet eftersom jag inte vill betala för kapitalets risk genom KS, utan istället använda det för att stödja utvecklare till att inte vara beroende av jättarna.

Väldigt få kan bli oberoende publishers och investerare. Kickstarters syfte är att man ska kickstarta projekt, inte helt finansiera projekt. Så det är nog bäst att du aldrig kickstartar någonting om det är så du ser på saken.

Ok, jag tycker det är viktigt vem som har den kreativa kontrollen över projekten iaf. Och jag ser ju ofta att de stora publicisterna pushar ut spel som inte är färdiga.

I övrigt är jag mest rädd för att det här ska leda till något som jag såg en annan uttrycka så här:
“Oh, you guys haven’t played a Metroid game in a while? Well, just give $5 million up front and we can hopefully make it work!”
(vilket skulle vara sjukt eftersom dom redan byggt upp sitt kapital på kundernas pengar och borde sätta det i arbete istället för att mjölka mer ur kunderna. Dött kapital som bara genererar vinster istället för att satsas och då blir arbetande kapital är det värsta som finns)

Om metroid inte skulle sälja bra och fans vill verkligen ha en uppföljare så skulle det hända. Om det säljer bra kommer det där inte hända.

Medlem

Vänta lite här...

Var det inte den här spelserien som var med och reintroducerade den här jävla QTE plågan vi fortfarande lider av idag?

Jag hoppas skiten failar så hårt att samtliga ansvariga och medverkande kickstarter personer dör av förstoppning. Där de sedan blir skickad till ett limbo, man enbart får spela nes versionen av dragonslair xD.

Skämt å sido, var ju inte deras fel att alla andra kopierade dem och gow spelen. Tror dock inte det här spelet har någon vidare chans idag, med spel som GTA V och alla andra action och äventyrs lir. Var nog unikt för sin tid men knappast idag. Tror det här är ännu ett typiskt fall av nostalgiblindhet.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Om metroid inte skulle sälja bra och fans vill verkligen ha en uppföljare så skulle det hända. Om det säljer bra kommer det där inte hända.

Jag tror vi får stanna vid att vi har olika syn på saker och ting.
Jag tror jag ställer andra krav på företagen jag vill göra affärer med än vad du gör

Inaktiv

Borde ha vänt sig till Sony i stället för crowdfunding om bägge parter var intresserade av att göra spelet.

1
Skriv svar