Donkey Kong i tre dimensioner

Flakmonkey
Donkey Kong i tre dimensioner

Efter Zelda Oracle of Ages ville jag lira något annat på 3DS:en innan jag tar itu med Oracle of Seasons och valet föll på #Donkey Kong Country Returns 3D. Som de som av någon anledning följer bloggen kanske vet så hade jag aldrig någon SNES vilket innebär att jag missat några klassiker rakt av däribland just Donkey Kong Country så det här är faktiskt min första bekantskap med serien. Jag kan därför inte jämföra det med någon av föregångarna men det står, åtminstone såhär halvväg igenom, väldigt bra på alldeles egna ben.

Härlig presentation, skönt plattformande och lagom svårighetsgrad bjuds det på även om det sistnämnda kompenseras med oändligt med extraliv. Det enda jag egentligen kan gnälla på just nu är att jag inte riktigt är vän med styrningen. Donkey Kong (eller då kanske jag snarare) har en tendens att rulla istället för slå i marken vilket beror på att jag inte står helt still. Samma knapp för att rulla som att slå och skillnaden är alltså bara rörelsen. Inte något stort problem men jag har dött bra många gånger pga detta och jag kan bara tänka mig hur irriterande det hade varit om extraliven inte hade vuxit på träd...

Vad är grejjen med det egentligen? Att det går att spara sina framsteg är ju en självklarhet med tanke på hur långt spelet ändå är men det går väl ha det utan ordna så att du utan någon större insats eller färdighet snart är uppe i tresiffrigt antal liv? Kommer ju knappast kännas som en bedrift att ha lirat igenom det här när jag väl är klar. Tur då att jag åtminstone kommer ha kul på vägen dit. Antar att det är huvudsaken.

Och det här med 3D förresten. Tog ju inte många sekunder innan det var avslaget...

#blogg

Medlem
Donkey Kong i tre dimensioner

Tycker att 3D:n är fantastisk på senaste 3DS-modellen, har dock inte spelat Donkey Kong Country på den, blir nog nästa köp. Kan dock rekommendera Kirby's Triple Deluxe om du vill ha härligt plattformslir med riktigt bra användning av 3D-funktionen.

Inte ett dugg utmanande dock, fast då tillhör jag de få som inte finner någon som helst glädje i trial & error-mekaniken á la Mario-spelen.

Flakmonkey
Skrivet av kebbe:

Tycker att 3D:n är fantastisk på senaste 3DS-modellen, har dock inte spelat Donkey Kong Country på den, blir nog nästa köp. Kan dock rekommendera Kirby's Triple Deluxe om du vill ha härligt plattformslir med riktigt bra användning av 3D-funktionen.

Inte ett dugg utmanande dock, fast då tillhör jag de få som inte finner någon som helst glädje i trial & error-mekaniken á la Mario-spelen.

Kan ju då vara att jag har en gammal 3DS, men så länge det kräver att jag håller den i en speciell vinkel för att det ska fungera så har jag svårt att se mig själv använda den i någon större utsträckning.

Medlem

Det är stor skillnad mellan Old 3DS och New 3DS när det kommer till 3D-effekten. Den nya har positional tracking och anpassar 3D-bilden utifrån hur du håller den. Fungerar dock inte lika bra i mörker som i ljus då den använder kameran. Den har en IR-diod som ska hjälpa till att lysa upp dig i mörker, men den fungerar inte tillräckligt bra för att klassas som felfritt. Dock fortfarande bättre än den gamla 3DS:en.

1
Skriv svar