Amerikanska Xbox One får inte säljas i Sverige – kan orska elchock och brand

Robot
Amerikanska Xbox One får inte säljas i Sverige – kan orska elchock och brand
Medlem
Amerikanska Xbox One får inte säljas i Sverige – kan orska elchock och brand

detta problem löser vi med en patch, izi.


signatur

biltemakörv

Medlem
Skrivet av Wacka:

detta problem löser vi med en patch, izi.

Då blir den vattentät också!

Medlem

Med 'byta' menas att det bara är att gå att hämta ut en ny? Tror inte många har lust att bara köpa en till. Det snygga här vore ju att MS erbjöd inbyte.

Medlem

Köp en europeisk nätdel, problem solved. Fjanteri att förbjuda försäljning helt och hållet. Allt som behövs är att återförsäljaren varnar för att den inte fungerar i 230V uttag utan kräver ny nätdel eller konverter.

Nu vet jag inte varför man skulle vilja köpa en amerikansk konsol idag då den är regionsfri, men om det finns någon rimlig anledning så kan återförsäljarna lätt kringgå detta genom att sälja den utan nätdel, alternativt med en europeisk nätdel.

För övrigt säger väl sunt förnuft att man inte ska koppla in en amerikansk elprodukt i våra svenska vägguttag utan att omvandla den?

Inaktiv
Skrivet av motionfield:

Med 'byta' menas att det bara är att gå att hämta ut en ny? Tror inte många har lust att bara köpa en till. Det snygga här vore ju att MS erbjöd inbyte.

Varför ska MS stå för att byta ut en xbox som du själv importerade som ej följer de europeiska standarden?

Lite eget ansvar får man väl ändå ha när man vet med sig att maskinerna använder en annan standard i USA mot Sverige.

Inaktiv

var ganska länge sedan man suktade efter en icke europeisk modell pga vissa spel som inte släpptes här?

Medlem

Suck, amerikaner... Varför kan de inte anpassa sig till överlägsna Europeiska standarder? Primitiva kolonistmuppar.

Medlem

Betyder det att en person kopplade in en europeisk kabel till en amerikansk konsol? Då har man väl gjort fel från början?

Eller är det en amerikansk kabel som på något sätt har en konvertering till europeiskt uttag? Lika fel.

Medlem

Sprängd elektrolytkondensator luktar mumma.

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Betyder det att en person kopplade in en europeisk kabel till en amerikansk konsol? Då har man väl gjort fel från början?

Eller är det en amerikansk kabel som på något sätt har en konvertering till europeiskt uttag? Lika fel.

Det är nog inte kabeln som är problemet, det är väl nätdelen (som är extern) som inte fixar våra 230 volt.

Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av motionfield:

Med 'byta' menas att det bara är att gå att hämta ut en ny? Tror inte många har lust att bara köpa en till. Det snygga här vore ju att MS erbjöd inbyte.

Varför ska MS stå för att byta ut en xbox som du själv importerade som ej följer de europeiska standarden?

Lite eget ansvar får man väl ändå ha när man vet med sig att maskinerna använder en annan standard i USA mot Sverige.

Ja men det är en bra möjlighet för goodwill.

Medlem

Hmm det här låter konstigt, amerikanska sladdar/kontakter ser ju annolunda ut mot svenska så de passar ju inte i våra vägguttag. Vill man köra importerad maskin måste man ju ha en omvandlare som vad jag fattar det som anpassar så det ska fungera utan problem.

Dax
Medlem

Någon har säkert kört en sådan där rese adapter

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hmm det här låter konstigt, amerikanska sladdar/kontakter ser ju annolunda ut mot svenska så de passar ju inte i våra vägguttag. Vill man köra importerad maskin måste man ju ha en omvandlare som vad jag fattar det som anpassar så det ska fungera utan problem.

Nja, det finns ju såna som bara konverterar kontakten, men inte spänningen.

Medlem
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Betyder det att en person kopplade in en europeisk kabel till en amerikansk konsol? Då har man väl gjort fel från början?

Eller är det en amerikansk kabel som på något sätt har en konvertering till europeiskt uttag? Lika fel.

Det är nog inte kabeln som är problemet, det är väl nätdelen (som är extern) som inte fixar våra 230 volt.

Tänkte att det skulle vara underförstått att jag menade även själva klumpen, med tanke på att den går ihop med "kablen".

Varför skulle man vilja konvertera endast kontakten speciellt mellan amerikansk/EU.

Medlem
Skrivet av secuda:

var ganska länge sedan man suktade efter en icke europeisk modell pga vissa spel som inte släpptes här?

Tänker du på PAL / NTSC?

Inaktiv

Märkligt att så många svenska återförsäljare sålde importerade enheter, men ingen visste om felaktigheterna med standarder i olika länder??

Inaktiv
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av secuda:

var ganska länge sedan man suktade efter en icke europeisk modell pga vissa spel som inte släpptes här?

Tänker du på PAL / NTSC?

Exakt. även japanska pal men hade för mig att det var lika dant som europeiska pal?

Inaktiv
Skrivet av motionfield:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av motionfield:

Med 'byta' menas att det bara är att gå att hämta ut en ny? Tror inte många har lust att bara köpa en till. Det snygga här vore ju att MS erbjöd inbyte.

Varför ska MS stå för att byta ut en xbox som du själv importerade som ej följer de europeiska standarden?

Lite eget ansvar får man väl ändå ha när man vet med sig att maskinerna använder en annan standard i USA mot Sverige.

Ja men det är en bra möjlighet för goodwill.

Om det är din definition av goodwill så lär du då aldrig ha ett framgångsrikt företag den saken är säker.

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av motionfield:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av motionfield:

Med 'byta' menas att det bara är att gå att hämta ut en ny? Tror inte många har lust att bara köpa en till. Det snygga här vore ju att MS erbjöd inbyte.

Varför ska MS stå för att byta ut en xbox som du själv importerade som ej följer de europeiska standarden?

Lite eget ansvar får man väl ändå ha när man vet med sig att maskinerna använder en annan standard i USA mot Sverige.

Ja men det är en bra möjlighet för goodwill.

Om det är din definition av goodwill så lär du då aldrig ha ett framgångsrikt företag den saken är säker.

Hade jag Microsofts pengar så skulle det inte märkas i budgeten. Och då hade jag redan ett lyckosamt företag där det faktiskt kunde vara värt det. Hur mycket har inte CD projekt bjudit på sig? Och de har betydligt mycket mindre pengar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

För övrigt säger väl sunt förnuft att man inte ska koppla in en amerikansk elprodukt i våra svenska vägguttag utan att omvandla den?

Åh kära du, jag säljer sånt där och nej, det sunda förnuftet har inte "folk".

Dagligen hindrar man folk från att köpa vanliga batterier som de ska stoppa i sin laddningsbara fasta telefon. Man stoppar folk från inkopplande av ovan beskrivna problematik. Man stoppar folk...

Rent generellt kan man säga att "om det passar eller ser ut att passa så är det nog rätt". Vet inte hur många som kommer in och ska köpa en vanlig usb-kabel med hane i båda ändar och koppla ihop datorerna för nätverk.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

dmn
Medlem
Skrivet av Loxus:

Nja, det finns ju såna som bara konverterar kontakten, men inte spänningen.

I så fall är det ju inte xboxet som orsakar elektriska faror, utan idiothandhavandet...

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Gaara:

Hmm det här låter konstigt, amerikanska sladdar/kontakter ser ju annolunda ut mot svenska så de passar ju inte i våra vägguttag. Vill man köra importerad maskin måste man ju ha en omvandlare som vad jag fattar det som anpassar så det ska fungera utan problem.

Nja, det finns ju såna som bara konverterar kontakten, men inte spänningen.

Jag har aldrig sett enen apparatsladd som transformerar spänning

dmn
Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Gaara:

Hmm det här låter konstigt, amerikanska sladdar/kontakter ser ju annolunda ut mot svenska så de passar ju inte i våra vägguttag. Vill man köra importerad maskin måste man ju ha en omvandlare som vad jag fattar det som anpassar så det ska fungera utan problem.

Nja, det finns ju såna som bara konverterar kontakten, men inte spänningen.

Jag har aldrig sett enen apparatsladd som transformerar spänning

Medlem
Skrivet av motionfield:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av motionfield:

Med 'byta' menas att det bara är att gå att hämta ut en ny? Tror inte många har lust att bara köpa en till. Det snygga här vore ju att MS erbjöd inbyte.

Varför ska MS stå för att byta ut en xbox som du själv importerade som ej följer de europeiska standarden?

Lite eget ansvar får man väl ändå ha när man vet med sig att maskinerna använder en annan standard i USA mot Sverige.

Ja men det är en bra möjlighet för goodwill.

Eget. Förbannat. Ansvar. De har inte gjort något fel, det är privatpersonen som SJÄLV valde att importera. Då tycker jag att privatpersonen i ren good will mot resten av mänskligheten inte förökar sig.

Det är inte MS uppdrag att påpeka för folk skillnader mellan elstandarder i olika länder.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag förstår inte varför Microsoft valde en switchnätagg med 127v som maximum tolerans, det går inte ihop affärsmässigt. Att ha ett nätagg som täcker världens elstandarder är ju billigare än att ha flertal olika.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av secuda:

var ganska länge sedan man suktade efter en icke europeisk modell pga vissa spel som inte släpptes här?

Stämmer i mitt fall iaf, moddade min PS2 (och PS1) så jag kunde spela amerikanska spel så som Suikoden III (vilket för övrigt släppts i Europa för första gången tidigare denna vecka via Playstation Store). Men PS3an är regionsfri och PS4 likaså. Och alla Xboxspel som släpps i Nordamerika släpps här också så det finns ingen egentlig anledning där heller.

Medlem
Skrivet av Segas:

Märkligt att så många svenska återförsäljare sålde importerade enheter, men ingen visste om felaktigheterna med standarder i olika länder??

De sålde väl bara europeiska maskiner? dvs samma elstandard? Hoppas jag, annars blir jag rädd för vad butikerna lurar på oss.
Får stora butiker ens sälja saker som inte är CE-märkta?

dmn
Medlem
Skrivet av ohem:

Jag förstår inte varför Microsoft valde en switchnätagg med 127v som maximum tolerans, det går inte ihop affärsmässigt. Att ha ett nätagg som täcker världens elstandarder är ju billigare än att ha flertal olika.

Det tror jag då inte det är. Ett nätagg som klarar både och, så att säga, är mer kostsamt att tillverka. Två olika är mest troligt billigare.

12
Skriv svar