Nätet, en offentlig plats?

Inaktiv
Nätet, en offentlig plats?

Är nätet en offentlig plats?
Har jag rätt att använda skidmask / Adblocker när jag besöker offentliga platser?


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem

Folk skulle nog ta illa upp om du bar skidmask offentligt. Burka går dock bra. Vad är din poäng?

Medlem

Adblock är dock inget som döljer din identitet på nätet. Adblock skulle väl snarare kunna jämföras med solglasögon.

Inaktiv

Är nätet en offentlig plats?


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem

Ja, nätet är offentligt om du är på offentlga forum, hemsidor m.m. Då får du inte bete dig hur som helst och kan bli anmäld för brott.

Skapar du och några kompisar en lösenordsskyddad, privat forum så är det inte en offentlig plats.

Så svaret är: Beror på var du är.
Ungefär som att fråga om skogen är offentlig plats.

Medlem

För att svara på frågorna:
Nej
Ja
Ja

Medlem
Skrivet av Ankapaplanka:

Är nätet en offentlig plats?

Nej

Medlem

I lagen finns beskrivet hur en "offentlig plats" ska definieras, om du vill läsa på om detaljerna. Jag är inte så kunnig på ämnet men tror inte att Internet uppfyller något av kraven eftersom det inte är en fysisk plats du kan besöka.

Medlem
Skrivet av Bennii:

I lagen finns beskrivet hur en "offentlig plats" ska definieras, om du vill läsa på om detaljerna. Jag är inte så kunnig på ämnet men tror inte att Internet uppfyller något av kraven eftersom det inte är en fysisk plats du kan besöka.

Vad som är en offentlig plats fastställs i ordningslagen 1 kap. 2 §

Förbud mot maskering (i det här fallet skidmask) regleras i lag (2005:900) om förbud mot maskering i vissa fall

Medlem

Om man i min religion har skidmask på sig då?

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Om man i min religion har skidmask på sig då?

Då måste det vara en religion som är erkänd av staten.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Om man i min religion har skidmask på sig då?

hahahaha

1
Skriv svar